Před VC Abú Zabí 2020
Sedmnáctá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
S podivnou sezonou, která v posledních měsících běžela rychle a zběsile, se rozloučíme tradičně v Abú Zabí. Do startovního pole se vrátil staronový šampion Lewis Hamilton, aby se s úspěšnou sezonou rozloučil podle představ.
Po šestnácti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (332 bodů) před týmovým kolegou Valtterim Bottasem (205), Maxem Verstappenem (189), Sergiem Pérezem (125), Danielem Ricciardem (112), Charlesem Leclerkem (98), a Carlosem Sainzem (97). Nebodovali Nicholas Latifi, Jack Aitken a Pietro Fittipaldi.
Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (540) před Red Bullem (282) a Racing Pointem (194). Bez bodového zisku je jen Williams.
George Russell se po jednom závodě v mercedesu vrátil do týmu Williams. Pietro Fittipaldi i v závěrečném podniku zastoupí Romaina Grosjeana.
Historie okruhu
V jednom z arabských emirátů vyrostla luxusní trať Yas Marina, která splňuje nejnáročnější požadavky na moderní autodrom. Navíc hned při premiéře v roce 2009 dostala výsadu uzavírat celý seriál. Od roku 2014 je tomu tak pravidelně. Autorem originálních plánů je Philippe Gurdjian, ale okruh se stavěl ve spolupráci se zkušeným Hermannem Tilkem. Trať měří 5554 metrů a její ideální linie 5491 metrů.
A čím je autodrom mezi ostatním unikátní? Třeba hotelem Yas Marina, který je jediným na světě, jímž vozy F1 přímo projíždějí. Nabídnou tím unikátní příležitost ke sledování ubytovaným velmi vzácným hostům. Každopádně se Yas Marina Circuit stal nejmodernějším okruhem světa. A návštěvníkům nabízí nevídanou směsici tradiční arabské kultury a pohostinnosti se zážitky z dění na trati.
Stupeň vítězů po první VC Abú Zabí 2009 - zleva Webber, Horner, Vettel a Button. Foto: Red Bull
Na ostrově Yas, při dálnici z Abú Zabí do Dubaje, následně vznikl pohádkový areál. Přímo za jednou z tribun stojí gigantické obchodní středisko, tematické parky Ferrari World a Warner Brothers, tři golfová hřiště, jezdecké centrum a čtyři hřiště pro polo, aquapark a množství dalších hotelů. Realizace projektu Yas Marina celkem spolykala přes čtyřicet miliard dolarů! Hotel Yas se v noci třpytí jako mnohobarevný klenot, a to díky 4800 střešním panelům, které mění barvy – ze stříbrné na safírovou a pak ametystovou.
Nejrychlejší kolo Sebastiana Vettela z prvního závodu v hodnotě 1:40,279 (199,388 km/h) nikdo v dalších devíti ročnících nepřekonal! Až v minulém roce dosáhl Lewis Hamilton času 1:39,283 (201,388 km/h) a vytvořil nový oficiální traťový rekord.
VC Abú Zabí je sice většinou posledním závodem, ale o titulu bývá zpravidla rozhodnuto. Naposled byl ve hře v roce 2016, ale Nikovi Rosbergovi k jeho zisku stačilo dojet za zády Lewise Hamiltona. To v roce 2010 to bylo něco úplně jiného. O titul bojovali Sebastian Vettel a Fernando Alonso, který po zastávce v boxu v 16. kole uvízl za Vitalijem Petrovem a do konce závodu v 55. kole ho nedokázal předjet! A to je také největší slabina okruhu. Téměř se na něm nedá předjíždět.
Díky tomu většina jezdců včas pochopí, že pokoušet se o útoky je zbytečné a ke kolizím dochází jen naprosto výjimečně. Zisk pole position je klíčový. V posledních pěti letech vyhrál vždy jezdec z čela startovního roštu.
Klíčová místa
Podle techniků firmy Brembo je okruh Yas Marina v celé sezoně nejnáročnější na brzdy. První polovina trati – až do zatáčky č. 12 – je velmi rychlá. Do této pasáže patří i dvě dlouhé rovinky, na nichž se používá DRS. V další části je rychlost podstatně nižší, protože obsahuje ostré zatáčky. Zejména v době, kdy se ještě pojede za denního světla, je zde složitější odvádění tepla.
Přesto, že je na okruhu 21 zatáček, jezdci použijí v každém kole brzdy jen 11krát. Pouze v Budapešti se brzdilo tolikrát. Ale Hungaroring měří pouze 4381 metrů na rozdíl od 5554 metrů v Abú Zabí. Podobná je i doba používání brzd: 18,6 s na kolo v Yas Marině a 17,8 s na Hungaroringu.
Průměrné zpomalení v Yas Marině je 3,8 G, ale pokud vezmeme v úvahu pouze prvních pět brzdných úseků, úvodních 11 zatáček na trati. průměr činí víc než 4,7 G. Od startovní čáry až po šachovnicovou vlajku jezdci na brzdový pedál vyvíjejí celkový tlak více než 54 tun.
Nejnáročnější pro brzdový systém je zatáčka č. 8, protože následuje po rovince dlouhé 1200 metrů. Monoposty začnou brzdit z rychlosti 344 km/h a poté zpomalí na 84 km/h na pouhých 125 metrech. Jezdci brzdí po dobu 2,52 sekundy, přičemž brzdový pedál zatíží 156 kg při přetížení 5,6 G.
Zajímavá čísla
První ročník velké ceny F1 se zde uskutečnil v listopadu 2009. Pole position tehdy získal Lewis Hamilton a zvítězil Sebastian Vettel. Celkem zde Lewis Hamilton vyhrál pětkrát (2011 v McLarenu, 2014, 2016, 2018, 2019 v Mercedesu), Sebastian Vettel třikrát, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg a Valtteri Bottas jednou.
Držitelem nejlepšího času je Lewis Hamilton z loňské kvalifikace, v níž dosáhl času 1:34,779 (210,925 km/h).
Ve VC Abú Zabí zatím zvítězili pouze dva dodavatelé pohonných jednotek: Mercedes (Mercedes a McLaren) a Renault (Red Bull a Lotus).
Lewis Hamilton vyhrál poprvé v Abú Zabí už v roce 2011 v týmu McLaren. Foto: McLaren
Šest z dosavadních 11 velkých cen vyhrál jezdec z pole position, další čtyři závodník z druhé pozice na startu. Pouze Kimi Räikkönen dokázal zvítězit, aniž by startoval z první řady. V roce 2012 vyrazil do závodu ze čtvrté pozice.
Pietro Fittipaldi bude jediným úplným nováčkem, protože dosud nikdy na této trati nestartoval. Zúčastnil se zde jen dvou testování v týmu Haas.
Daniel Ricciardo získal při VC Abú Zabí 2014 své první nejrychlejší kolo v závodě. Do této chvíle jich má na kontě čtrnáct.
Tři týmy budou o víkendu slavit významná výročí. Haas pojede jubilejní 100. velkou cenu F1. Renault pojede 400. závod jako tovární tým. A konečně Alfa Romeo bude absolvovat 150. závod.
Mika Salo je zástupcem bývalých jezdců v sestavě sportovních komisařů.
Rozdíl mezi startovní a cílovou čarou je 115 metrů.
Vzpomínka na rok 2019
Loni dorazil Hamilton do Abú Zabí jako již jistý mistr světa. Průběžnou klasifikaci vedl o plných 73 bodů před Bottasem a o 127 před Verstappenem. V Poháru konstruktérů bylo dokonce jasno na všech medailových příčkách, které zaujaly Mercedes, Ferrari a Red Bull.
Pole position si vyjel v kvalifikaci Hamilton. Druhý čas patřil Bottasovi, jenže na jeho voze se vyměnilo vícero limitovaných komponentů, takže se stěhoval na samý chvost roštu. Místo něj se vedle šampiona postavil Verstappen. Druhou řadu vytvořili Leclerc a Vettel.
Špička si start pohlídala. Zato vzadu byla pěkná mela. Doplatil na ni zejména Gasly, který klesl na poslední pozici a musel si dojet pro přední křídlo. Kolize mezi ním, Pérezem a Strollem hned zaměstnala sportovní komisaře. Ještě v úvodním kole se Leclerc protáhl před Verstappena, zatímco Vettelovi se to už nepodařilo.
Bottas se za dvě kola posunul o šest míst kupředu. Hamilton navyšoval náskok před Leclerkem. V pátém kole vzrostl nad tři vteřiny, v osmém nad pět. Na dalších místech kroužili Verstappen, Vettel, Albon, Norris, Sainz, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Pérez, Giovinazzi, Bottas, Stroll a Räikkönen.
Verstappen si postěžoval, že nemá k dispozici výkon, jaký by potřeboval, Leclerc zase na podivné vibrace v nájezdu do zatáček. V 8. kole se už Bottas dostal do první desítky. Ve stejné době Norris zahájil sérii plánovaných zastávek.
Vettel nevyužíval měkčí pneumatiky a na čtvrtém místě ztrácel po deseti kolech na vedoucího Hamiltona 14 vteřin. Dřív si však kupodivu dojel pro novou sadu Leclerc. Vettel k mechanikům zamířil v těsném závěsu a kvůli problémům s levými koly se zdržel o čtyři vteřiny déle.
Leclerc ve 14. kole překonal dosud nejrychlejší kolo. Ztrácel 18,5 vteřiny na druhého Verstappena a 28,2 vteřiny na Hamiltona.
V 18. kole Vettel opakovaně zaútočil na Bottase, ale dostal se jen na jeho úroveň a nedokázal ho předjet. Naopak Bottas se prodral před Hülkenberga.
Albon se přitáhl k Vettelovi. Situace se zklidnila a pořadí se dlouhá kola neměnilo. Ke kolizi došlo mezi Kubicou a Giovinazzim, ale oba s poškozenými vozy dál pokračovali.
Ve 25. kole Verstappen zajel do boxů. Obul tvrdou sadu a klesl o necelých pět vteřin za Leclerka. Hamilton na to reagoval, zvolil stejnou variantu a vrátil se s náskokem 6,5 s. Přesně v polovině závodu bylo pořadí Hamilton, Leclerc +7,4, Verstappen +12,1, Bottas +25,8, Vettel +30,6, Albon +33,9, Pérez +48,3, Kvjat +57,5, Norris +65,1, Hülkenberg +66,5, Sainz +67,9, Ricciardo +69,3… Bottas, Pérez a Kvjat jeli stále na původních pneumatikách.
Hamilton po návratu z boxů vylepšil nejrychlejší kolo. Verstappen stahoval Leclerka, zatímco další trojice měla časy konstantní. Ve 29. kole zamířil do boxů Bottas. Udržel se šestý před Pérezem. A ve 31. kole vytvořil nový traťový rekord.
Ve 32. kole Verstappen odvážně předjel Leclerka i s pomocí lehkého kontaktu. Rozestup okamžitě vzrostl na více než dvě vteřiny.
Ve 39. kole těsně za sebou přešli Leclerc na měkkou a Vettel na střední směs. Ve stejné chvíli Bottas předjel Albona.
Závod vrcholil. Leclerc začal topit. Po návratu na trať se udržel před Bottasem a první kolo zajel téměř o dvě vteřiny rychleji. Do cíle zbývalo 15 kol. Leclerc ztrácel na druhého Verstappena 28 vteřin, Vettel 16 vteřin na pátého Albona.
Na prvních pěti místech kroužili čtyři jezdci na tvrdých gumách, pouze třetí Leclerc měl nové měkké. Karty byly rozdány, a tak se nejvíc bojovalo o 9. až 13. místo. Hülkenberg se postupně propadal, naopak Kvjat postupoval vzhůru.
V 53. kole se Bottas přilepil na Leclerka a Vettel na Albona. Oba měli k dispozici poslední dvě kola. Hamilton ve stejném kole znovu překonal traťový rekord (1:39,283). Albon prvnímu útoku Vettela odolal, ale při druhém už byl bezmocný. Jezdec Ferrari si pro sebe doslova urval 5. místo.
Za vítězným Hamiltonem si pro body dojeli Verstappen, Leclerc, Bottas, Vettel, Albon, Pérez, Norris, Kvjat a Sainz.
VC Abú Zabí
Okruh: Yas Marina Circuit
Místo: Abú Zabí
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12009
- POČET KOL55
- DÉLKA OKRUHU5554 m
- DÉLKA ZÁVODU305,355 km
- REKORD OKRUHU1:39,283 (2019)
- DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
- Počet zatáček21
- Nadmořská výška9,3 – 20,0 m
- Opotřebení pneumatikmalé
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
11. prosince - 13. prosince 2020
- První tréninkPÁ 10:00 - 11:30
- Druhý tréninkPÁ 14:00 - 15:30
- Třetí tréninkSO 11:00 - 12:00
- KvalifikaceSO 14:00 - 15:00
- ZávodNE 14:10 - 16:10
Vítězové VC Abú Zabí na okruhu Yas Marina
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2012 | Kimi Räikkönen | Lotus | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 201 m
- Poloha pole position vpravo
- Délka uličky před boxy1) 358 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 16,1 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 61 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 73 %
- Počet řazení za kolo1) 58
- DRS zóny1)Z7-8/Z10-11
- Největší přetížení3) 5,6 G v 8. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál3) 186 kg v 8. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci4) 329 km/h (Vettel)
- Max. rychlost v závodě4) 346 km/h (Verstappen)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci4) 1:34,779 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě4) 1:39,283 (Hamilton)
- Vítězná strategie2) jedna zastávka ve 26. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 12
- Počet předjetí s DRS1) 23
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu2) 52 kol (Gasly)
- Nejdelší úsek na středních pneu2) 37 kol (Pérez)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu2) 22 kol (Stroll)
- Počet zastávek v boxech1) 26
- Počet vítězství z pole position4) 6x z 11 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 20 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 0 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 27 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 30 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Pirelli, 3) Brembo, 4) FIA
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli