Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

DAMS oslavil triumf Setteho Camary i celkové prvenství

DAMS oslavil triumf Setteho Camary i celkové prvenství

Yas Marina - 1. závod

První příčka patřila na startovním roštu předposledního závodu sezony Sette Câmarovi. Spolu s Brazilcem se postavil do první řady Ilott. Na třetím místě stál Delétraz, čtvrtá pozice patřila jeho týmovému kolegovi Macušitovi, pátá Žouovi, šestá již jistému šampionovi De Vriesovi, sedmá budoucímu jezdci Williamsu ve F1 Latifimu, osmá Aitkenovi, devátá Schumacherovi a nejlepší desítku uzavíral Ghiotto.

Na 17. místě jsme mohli najít novou tvář ve startovním poli F2. Byl jím šestý muž letošního ročníku F3 Lundgaard. Dánský závodník nahradil v kokpitu stáje Trident Boschunga.

Spatřit jsme ale mohli na startovním roštu pouze 19 monopostů. Raghunathan byl totiž nucen zahajovat sobotní klání z boxové uličky. Ind se během pátečního volného tréninku provinil při nácviku startu a po tomto prohřešku nasbíral již podruhé(!) v sezoně 12 trestných bodů, za což by mu byl za běžných okolností udělen zákaz startu v nadcházejícím podniku. Jelikož se ale jedná o poslední závodní víkend sezony a distanc by tak nebylo možné uplatnit, rozhodli se jej sportovní komisaři potrestat tímto způsobem.

Ihned po startu došlo ke změnám v čele. Sette Câmarovi se totiž úvod dvakrát nevydařil a přehnal se přes něj nejen Ilott, ale také Delétraz, který se ze třetí pozice posunul až do čela.

Pořadí se ovšem promíchalo i ve zbytku nejlepší desítky. Čtvrtou pozici si sice po prvním kole udržel Macušita, Žou se ovšem propadl z páté příčky na sedmou. Před Číňana se dostali De Vries (5.) s Aitkenem (6.). Na osmém místě kroužil Latifi, na devátém Schumacher a do nejlepší desítky se podařilo poskočit ze 13. pozice také Markelovovi.

I v dalších kolech pokračovalo trápení Setteho Câmary. Na vítěze včerejší kvalifikace si totiž začal brousit zuby také Macušita, který se navíc za zády pilota stáje DAMS netrápil dlouho a na začátku čtvrtého kola jej skutečně předjel.

Před japonským závodníkem se navíc nebyl schopen dlouho udržet ani druhý Ilott. S Britem si jezdec Carlinu poradil o pár okamžiků později.

Ani Macušitův týmový kolega Delétraz ale nebyl dlouho v bezpečí. I s ním se Japonec ještě v témže okruhu vypořádal jako se Sette Câmarou a Ilottem a stal se tak novým vedoucím mužem závodu.

Ilott a Sette Câmara, kteří startovali do závodu na měkké směsi pneumatik, se ovšem poté trápili i nadále a pokořit se tuto dvojici podařilo v pátém kole také Žouovi. Pilot UNI-Virtuosi se tak posunul na třetí místo.

Trápením ovšem procházelI i další závodníci, kteří měli na svém voze nazutou nejměkčí směs pneumatik. De Vries s Aitkenem se propadli dokonce mimo nejlepší desítku. Zatímco pilot Mercedesu ve formuli E byl odsunut až na 12. příčku, jezdec Camposu putoval na 16. pozici.

V šestém okruhu pokračoval pro změnu Ilottův propad. Tentokrát si s ním poradil Sette Câmara a Ilott se tak propadl na pátou pozici.

Našli se ale i tací, kteří putovali v pořadí směrem vzhůru. Alesimu se podařilo povyskočit až na šestou příčku a činil se i Mazepin. Rus sice ve včerejší kvalifikaci zajel devátý čas, do sobotního závodu ale kvůli penalizaci 15 míst za zavinění hromadného incidentu v Soči startoval až jako devatenáctý. Již v šestém kole mu ale patřila znovu devátá příčka.

V sedmém kole dostali jezdci konečně možnost přezout a toho pochopitelně využili piloti startující na měkkých pneumatikách. Své mechaniky navštívila celá plejáda závodníků – Delétraz, Sette Câmara, Ilott, Markelov, Schumacher, De Vries, Latifi, Aitken, King, Isaakjan, Gelael a také Calderónová.

Velký počet zastávek pochopitelně zamíchal pořadím. Na první pozici se sice udržel Macušita, na druhé místo ale povyskočil Žou a do nejlepší trojice se posunul i Alesi, který jel na třetí příčce. Čtvrté místo patřilo Ghiottovi, páté Mazepinovi, šesté debutantovi Lundgaardovi, sedmé Satovi a osmé Raghunathanovi. Z pilotů, kteří již měli na svém kontě zastávku, jel nejvýše devátý Delétraz. Nejlepší desítku pak uzavíral další z této skupiny Sette Câmara.

Raghunathanova exkurze do bodované desítky ale trvala jenom krátce. V osmém kole totiž i on zamířil k mechanikům pro čerstvé pneumatiky.

V devátém kole se dostal do potíží Markelov. Z vozu pilota Ardenu nejprve začal unikat olej, což značně komplikovalo život za ním jedoucímu Schumacherovi. Vzápětí navíc vicemistra ze sezony 2017 potkala další komplikace. Sportovní komisaři jej potrestali penalizací pěti sekund za překročení rychlosti v boxové uličce.

Nesnáze ovšem potkaly i Raghunathana. Ind odstavil svůj vůz v 17. zatáčce a jeho sobotní účinkování se tím nachýlilo ke konci. Bizarní postava letošního ročníku se navíc postarala o vyhlášení fáze virtuálního safety caru, která ale netrvala příliš dlouho a pilotům bylo brzy znovu umožněno jet naplno.

Netrvalo ale dlouho a seznam odstoupivších doplnilo další jméno. Vyvrcholily Markelovovy problémy a budoucí pilot HWA se rozhodl svůj vůz odstavit.

O kolo později byli diváci svědky Alesiho rozlučky s pódiovými pozicemi. Před syna vítěze VC Kanady 1995 Jeana Alesiho se totiž posunul Ghiotto a převzal do svých rukou třetí příčku.

Polem se dařilo probíjet i Delétrazovi. Švýcar se úspěšně prokousal před Sata a v té chvíli tak kroužil po trati již na sedmé pozici. Jezdce Camposu navíc o kolo později překonal také Sette Câmara v dalším okruhu se totéž povedlo i Ilottovi.

Britův týmový kolega Isaakjan ale tolik důvodů k úsměvu neměl. Vicemistr Formule V8 3.5 z roku 2016 totiž vyfasoval pětisekundový trest za zisk výhody při výjezdu mimo trať.

Ve stejném kole se Delétrazovi podařilo získat další pozici. Nyní se vypořádal pro změnu s Lundgaardem a patřilo mu osmé místo.

Ve 14. kole padly další tresty. Stejně jako krátce před tím Isaakjan byli potrestáni pěti sekundami Alesi s Gelaelem. Zmíněná dvojice se ovšem neprovinila získáním výhody při výjezdu mimo trať, nýbrž porušením pravidel během fáze virtuálního safety caru.

Patnácté kolo závodu přineslo Delétrazovi další postup vzhůru. Posun na pátou příčku zajistil pilotovi ve službách Carlinu skalp Mazepina.

Lídr závodu Macušita, který se svým stájovým parťákem sváděl na dálku boj o vítězství, již ale tak příjemné chvilky nezažíval. Po probrzdění si totiž udělal výlet mimo trať a ztratil tak drahocenný čas. Jeho vedení se ale tím do nebezpečí nedostalo.

V postupu vpřed pokračoval také Sette Câmara. Z pole position startující Brazilec se totiž nejprve vypořádal v 16. kole s Lundgaardem a ve 23. kole také s Mazepinem, což jej dostalo na šestou příčku.

Ve 25. kole se ocitl v úzkých Ghiotto, který na okamžik opustil trať. Čtvrtý Alesi byl ovšem příliš daleko na to, aby byl schopen vrátit se zpět na bronzovou pozici.

Ve stejném okruhu jsme byli svědky souboje stále ještě nestavějící dvojice. Lundgaard se chtěl při své premiéře ve F2 ukázat a vyšlápl si na Mazepina. Byl ale příliš dlouhý, což jej donutilo projet se mimo trať. Tím se před něj dostal zpátky jednak pilot ART Grand Prix, ale rovněž jej pokořil Ilott.

Druhý nejrychlejší muž včerejší kvalifikace se poté o pár zatáček později posunul i před Mazepina, který se rovněž ocitl za limity tratě. Na konci okruhu se jak ruský závodník, tak Lundgaard rozhodli absolvovat svou zastávku.

Do boxů se ale konečně rozhodli zavítat také jezdci figurující na čelních příčkách. Přezutí pneumatik absolvovali jednak dosavadní lídr Macušita, ale také třetí Ghiotto se čtvrtým Alesim.

Japonský závodník se na trať vrátil až jako pátý za vedoucího Žoua (stále však jedoucího bez zastávky v boxech), druhého Delétraze, třetího Sette Câmaru a čtvrtého Ilotta.

Toto pořadí se brzy změnilo. Sette Câmara se totiž ve 28. kole posunul před Delétraze, díky čemuž se dostal do virtuálního vedení a zdálo se, že jeho závod nakonec přeci jen dospěje ke šťastnému konci. Brzy se Brazilec posunul do čela i reálně. Stalo se tak poté, co si svou zastávku odbyl i Žou a propadl se na páté místo.

Macušita se mezitím propracoval zpět na pódium. Krátce po výjezdu z boxů se mu totiž povedlo dostat se také před Ilotta a fiiguroval tak na třetí příčce.

Zajímavé věci se ale děly i v nižších patrech. Dvě kola před cílem se  Alesi posunul na osmé místo před Schumachera a v té chvíli měl tak ve svém držení první pozici pro start nedělního sprintu.

Ani na pódiových příčkách ovšem nebylo dobojováno a podoba nejlepší trojice ještě doznala změn. Delétraz se totiž musel v cíli spokojit nakonec až s bramborovou medailí. Potomkovi dalšího bývalého pilota F1 nejprve sebral druhé místo Macušita v předposledním kole druhé místo Macušita a v závěrečném okruhu jej pak vyprovodil ze stupňů vítězů Žou.

Sette Câmara podobné starosti neměl a po startu z pole position si dojel pro své druhé prvenství v sezoně, když navázal na úspěch z nedělního klání na Red Bull Ringu. Nebyl to ale pouze triumf, z čehož se mohl radovat. Jeho stáj DAMS si totiž pojistila první místo v hodnocení týmů.

Alesimu se ve zbývajících kolech podařilo udržet osmou příčku. Tato skutečnost znamená, že to bude v neděli právě pilot Tridentu, kdo se postaví na pole position.

Giuliano Alesi si v neděli poprvé vyzkouší start z pole position do závodu F2

Průběžné pořadí jezdců po 23. závodě z 24: 1. De Vries 266, 2. Latifi 200, 3. Sette Câmara 194, 4. Ghiotto 192, 5. Aitken 159, 6. Macušita 142, 7. Žou 139, 8. Delétraz 88, 9. King 79, 10. Hubert 77, 11. Ilott 66, 12. Schumacher 53, 13. Correa 36, 14. Boccolacci 30, 15. Markelov 16, 16. Gelael 15, 17. Alesi 14, 18. Mazepin 11, 19. Boschung 3, 20. Raghunathan 1, 21. Sato 0, 22. Calderónová 0, 23. Maini 0, 24. Isaakjan 0, 25. O´Ward 0, 26. Lundgaard 0, 27. Tveter 0.

Průběžné pořadí týmů po 23. závodě z 24: 1. DAMS 394, 2. UNI-Virtuosi 331, 3. ART Grand Prix 277, 4. Carlin 230, 5. Campos Racing 189, 6. Sauber Junior Team by Charouz 102, 7. MP Motorsport 96, 8. BWT Arden 77, 9. Prema Racing 68, 10. Trident 17.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Sergio Sette Câmara DAMS Mecachrome 1:02:17,011 31 29
2. Nobuharu Macušita Carlin Mecachrome 1:02:22,160 31 18
3. Guanju Žou UNI Virtuosi Mecachrome 1:02:24,776 31 17
4. Louis Delétraz Carlin Mecachrome 1:02:27,930 31 12
5. Callum Ilott Sauber Junior Team by Charouz Mecachrome 1:02:32,992 31 10
6. Luca Ghiotto UNI Virtuosi Mecachrome 1:02:37,396 31 8
7. Nicholas Latifi DAMS Mecachrome 1:02:42,796 31 6
8. Giuliano Alesi Trident Mecachrome 1:02:49,260 31 4
9. Mick Schumacher Prema Theodore Mecachrome 1:02:58,913 31 2
10. Nikita Mazepin ART Grand Prix Mecachrome 1:03:05,691 31 1
11. Jack Aitken Campos Racing Mecachrome 1:03:06,571 31 0
12. Jordan King MP Motorsport Mecachrome 1:03:07,490 31 0
13. Nyck de Vries ART Grand Prix Mecachrome 1:03:10,466 31 0
14. Christian Lundgaard Trident Mecachrome 1:03:10,974 31 0
15. Matevos Isaakjan Sauber Junior Team by Charouz Mecachrome 1:03:13,604 31 0
16. Tatiana Calderónová BWT Arden Mecachrome 1:03:15,613 31 0
17. Sean Gelael Prema Theodore Mecachrome 1:03:19,911 31 0
18. Marino Sató Campos Racing Mecachrome 1:03:54,481 31 0
  Arťom Markelov BWT Arden Mecachrome 19:10,260 9 0
  Mahaveer Raghunathan MP Motorsport Mecachrome 14:37,838 7 0