Který tým utratil v roce 2019 nejvíce?
Ferrari a Mercedes posunuly laťku opět výš
Kolik stojí účast týmu ve F1? Odpověď je již dlouho stejná. Strašně moc a každý rok více. Tato sezona nebyla výjimkou. Týmy zvyšovaly počty zaměstnanců i rozpočty a absolutní špička se dostala do čísel, která jsou šílená i benevolentní optikou F1.
Než uvedeme čísla k jednotlivým stájím, je třeba zdůtaznit že údaje dal dohromady a porovnal web Racefans a že tvrdá data měl k dispozici pouze k šesti týmům se sídlem v Británii. U týmů Ferrari, Toro Rosso, Sauber a Haas se jedná částečně o zákulisní informace a odhady.
Zjistit přesná data u Ferrari komplikuje také fakt, že tým F1 nefunguje jako dceřiná společnost automobilky, ale jako její součást, tedy bez vlastních účetních knih. Red Bull má složitou strukturu, kdy většinu lidí zaměstnává společnost Red Bull Technology a ti pracují na projektech pro týmy Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso. U továrních týmů nejsou zahrnuty náklady na vývoj motorů, přičteno jim bylo pouze 25 milionů amerických dolarů, což je částka, kterou motoráři obyčejně účtují zákazníkům. Při přepočtech na americké dolary byl použit kurz $1=€0.90/SFr1.00/£0.80.
Williams
rozpočet: 150 milionů dolarů
hospodářský výsledek: ztráta 25 milionů dolarů
počet zaměstnanců: 635
Ztráta 25 milionů dolarů mluví sama za sebe. Tým dostal od majitelů F1 méně než byl zvyklý, jelikož už loni skončil v Poháru konstruktérů poslední. Vyvstává otázka, zda nedávný prodej firmy Williams Advanced Engineering byl strategickým krokem, nebo byl nezbytný. Mateřská Williams Group přitom letos do rozpočtu týmu přilila pět milionů, nejspíš právě z Advanced Engineering. Rokit, jako hlavní sponzor nejslabšího týmu, zaplatil 20 milionů. Až 30 milionů je "příjem spojen s jezdci", převážně tedy od společnosti Orlen, která tým opouští spolu s Kubicou. Sympatické je, že Williams si pod svou vlastní střechou pořád vyrábí větší část vozu než týmy středu pole, čemuž odpovídá vysoký počet zaměstnanců.
Haas
rozpočet: 150 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 260
Gene Haas musel ze své společnosti Haas Automation přelít 60 milionů, aby tým udržel nad vodou přes ztrátu sponzora Rich Energy. Vysoká cena za deváté místo v Poháru konstruktérů. Extrémně nízký počet vlastních zaměstnanců ukazuje, že vůz stále z velké části vzniká u Dallary a v úzké spolupráci s Ferrari.
Alfa Romeo
rozpočet: 155 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 460
Tým stále patří společnosti Sauber, která je v rukou investičních skupin. Ty do týmu různými způsoby investovaly 50 milionů. Dalších 30 přinesl titulární sponzor Alfa Romeo. Konkurenceschopný rozpočet se nepodařilo zcela přetavit do konkurenceschopných výsledků, ale investice do zázemí týmu jsou dobrým signálem.
Racing Point
rozpočet: 155 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 465
Akcionáři, tedy především Lawrence Stroll, do týmu investovali 25 milionů. Dalších 20 přinesli převážně mexičtí sponzoři Sergia Péreze a hlavní partner BWT s titulárním sponzorem Sport Pesa doplnili 45 milionů. Rozpočet týmu meziročně narostl o pěkných 30 milionů. Skvělou budoucnost týmu má zajistit nová továrna.
Toro Rosso
rozpočet: 155 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 480
Mateřský Red Bull týmu poslal 45 milionů, ačkoli část zřejmě byla nefinanční, tedy technická podpora od Red Bull Technology. Další sponzoři přinesli 50 milionů, z čehož 30 bylo od Hondy. V tom jsou již ale započítány i motory zdarma. Pěkné šesté místo v Poháru konstruktérů týmu příští rok přinese více peněz od majitelů F1.
Renault
rozpočet: 210 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 710
Zatímco týmy středu pole se shodly v názoru, že rozpočet 150 až 155 milionů dolarů musí stačit, v první pětce všichni utratili více. Tým Renault by ale potřeboval více peněz od sponzorů. Až 90 miliony musela do rozpočtu přispět automobilka, jež platí i vývoj pohonných jednotek, takže ji páté místo v Poháru konstruktérů vyšlo hodně draho.
McLaren
rozpočet: 250 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 760
Zak Brown dal dohromady velmi slušný rozpočet. Na špičku to aktuálně stačit nemůže. Přibližně takto bude ale moci utrácet i od roku 2021 po zavedení rozpočtového stropu, takže tým má již nyní správnou velikost. Velkem 85 milionů se vybralo od sponzorů a nebyl k tomu potřebný ani jeden platící jezdec. Nejtlustší peněženku měl pravděpodobně British American Tobacco. Dalších 50 milionů uvolnili bohatí akcionáři a týmu pomáhá i nemalý bonus od FOM pro vítěze Pohárů konstruktérů. McLaren aktuálně investuje do nového aerodynamického tunelu i simulátoru.
Red Bull
rozpočet: 335 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 780
Nejméně bohatý člen velké trojky je počtem zaměstnanců až překvapivě blízko McLarenu. Jako všechny tři velké týmy platí velkou část účtů z peněz z mamutího bonusu od majitelů F1. Tým má slušné sponzorské portfolio, Honda dodává motory zdarma a rakouský výrobce energetických nápojů doplnil dalších 65 milionů. Nicméně ve srovnání se dvěma gigantickými soupeři utrácí vlastně ještě docela rozumně, i kdyby část nákladů je skryta u sesterského Toro Rosso.
Ferrari
rozpočet: 435 milionů dolarů
hospodářský výsledek: 0
počet zaměstnanců: 1000
Masivní rozpočet vysoko nad 400 milionů dolarů a tisícihlavá armáda. To jsou čísla, která v historii F1 nemají obdoby. Podíl na nich mají ohromný bonus za historický přínos od FOM - 205 milionů, lukrativní smlouva s tabákovým koncernem Philip Morris - 100 milionů, příspěvek Shellu - 30 milionů, další sponzoři a techničtí partneři - 90 milionů, plus 40 milionů z prodeje licencí, reklamních předmětů a od mateřské automobilky. Připočítejme motorové oddělení a zjistíme, že na projektu F1 v Maranellu pracuje 1500 lidí, byť pár z nich v programech pro zákaznické týmy Haas a Alfa Romeo.
Mercedes
rozpočet: 425 milionů dolarů
hospodářský výsledek: ztráta 5 milionů dolarů
počet zaměstnanců: 1000
Mercedes vlastně utrácí úplně stejně jako Ferrari. Co se plnění rozpočtu týká, FOM mu dává méně a tým nemá tabákového sponzora, zato ale 70 milionů od Petronasu a 80 milionů od mateřského Daimleru, jenž platí i dalších 500 zaměstnanců pracujících na pohonné jednotce.