Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Šampion australských Supercars si vyzkoušel IndyCar

Šampion australských Supercars si vyzkoušel IndyCar

V Sebringu odjel McLaughlin 141 kol

Vítěz posledních dvou ročníků australského šampionátu cestovních vozů Supercars Scott McLaughlin si tento týden udělal výlet přes Pacifik do amerického Sebringu, kde se zúčastnil testů vozu IndyCar. Zprostředkoval mu to tým Penske, za jehož australskou odnož, kterou Roger Penske vlastní společně s Dickem Johnsonem, McLaughlin závodí.

„Neuvěřitelné, to auto je bestie. Je to vše, o čem jsem snil. Jsem moc vděčný Rogerovi (Penskemu), Timovi (Cindricovi) a celému týmu Penske, že jsem mohl přijet sem a vyzkoušet si vůz IndyCar. Je to splněný sen. Byl to velký den, 141 kol, pořádně mě bolí krk. Na konci jsme vydrželi a udělali dlouhý stint. Vyzkoušel jsem si všechno, kvalifikační a závodní kola, dlouhé stinty, jízdu s plně natankovaným autem, výjezdy z boxů, bylo to skvělé,“ hodnotil test šestadvacetiletý rodák z novozélandského města Christchurch.

Test byl určený pro týmy s motory Chevrolet. Chyběly stáje Carlin a A.J. Foyt Enterprises, které zatím neoznámily jezdeckou sestavu, a také Dragonspeed, který v týdnu oznámil, že Ben Hanley bude startovat v St. Petersburgu. Vedle McLaughlina, který dostal test za odměnu od Rogera Penskeho za úspěchy v Supercars, se představili Oliver Askew (Arrow McLaren SP), Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing) a také Sage Karam, kterého uvidíme nejméně ve čtyřech závodech, konkrétně v St. Pete, v obou kláních v Indianapolisu a také v Torontu, ve voze týmu Dreyer & Reinbold Racing. Ten v minulých letech startoval jen v Indy500.

McLaughlin, kterému radili všichni tři piloti týmu Penske, tedy Josef Newgarden, Will Power a Simon Pagenaud, a také legenda Rick Mears, ale nebyl v Sebringu pouze na výletě a jen do počtu. Oficiální časomíra nebyla k dispozici, podle webu Racer.com však byl nejrychlejší VeeKay s časem 52,3, druhý pak Askew (52,9). McLaughlin zajel čas 53,3 a Karam byl o vteřinu pomalejší.

Scott McLaughlin při testech v Sebringu.

A zdaleka by to nemusela být poslední zkušenost McLaughlina s IndyCar. Prezident stáje Tim Cindric potvrdil pro web Motorsport.com, že tým hledá cestu, jak dát ve vybraných závodech McLaughlinovi příležitost. První na řadě by pak byl oficiální test na Circuit of the Americas 11. a 12. února.

„Ještě nevíme, jestli budeme moci Scotta nasadit na COTA. Pracujeme na tom. IndyCar nedovolí jen tak někomu přijet si na oficiální test bez závazku, že pojede někde jinde. Takže to bude záviset na tom, jestli se nám podaří včas před testem něco domluvit, nebo jestli bude jiná příležitost,“ řekl Cindric.

Jednou z možností je velká cena na okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Do té v minulých dvou sezonách nasadil tým Hélia Castronevese, u něj je ale zatím potvrzený jen start v Indy500. Penske potřebuje, aby víkend, ve kterém by McLaughlina nasadil, nekolidoval nejen se závody Supercars, ale také s americkým šampionátem IMSA. O čtvrtý vůz se totiž případně stará posádka, která má na starosti právě program v závodech vytrvalostních vozů.

V minulých týdnech se přitom objevily zvěsti, že McLaughlin cílí na jinou americkou soutěž – NASCAR. Podle Motorsport.com McLaughlin skutečně projevil zájem závodit v zámoří, než bojovat stále dokola o titul v Supercars. Když se jej tým zeptal, o kterou sérii by měl zájem, údajně odpověděl, že bude vděčný za jakoukoliv příležitost. Tým mu řekl, že než o tom budou vůbec uvažovat, musí vyhrát šampionát a závod v Bathurstu. Oboje splnil.

„Když jsme se podívali na kalendáře v IndyCar a v Supercars a také na to, co je zapotřebí k tomu, abyste byli špičkový jezdec v IndyCar ve srovnání s NASCAR, formule nám přišly lepší. Bylo to pro nás zajímavější, protože se objevilo více možností mít paralelní program,“ uvedl Cindric.

Detail nového aeroscreenu.

Probíral to také s Dariem Franchittim. Čtyřnásobný šampion IndyCar totiž do amerických formulí přišel z podobného prostředí – z DTM. Navíc má také zkušenosti s NASCAR, kam se neúspěšně zkoušel přesunout po svém prvním titulu v roce 2007.

„Dario a další souhlasili, že jezdec Scottova kalibru na tom bude lépe, když přijde rovnou do IndyCar, než aby procházel přes juniorské série. Jak víte, hodně jezdců zkusilo skočit rovnou do NASCAR, někteří byli úspěšní, jiní se trápili,“ dodal Cindric.

Test v Sebringu nebyl zajímavý jen tím, že si IndyCar přišel vyzkoušet „protinožec“ ze Supercars. Pro týmy a jezdce to navíc byla většinou první zkušenost s aeroscreenem, který bude od letošní sezony povinný. A jezdci si nový systém ochrany hlavy jezdce vesměs pochvalovali.

„Je to pro mě docela dobrá změna. Nepřipadal jsem si, že sedím za sklem. Všechno bylo perfektní,“ hodnotil novinku Askew. Požádal ale o novou sedačku, protože coby jeden z vyšších jezdců měl hlavu posazenou tak, že na něj přímo nešel vzduch určený k ochlazování kokpitu.