Tým Penske porušil v St. Petersburgu pravidla
Newgarden a McLaughlin byli diskvalifikováni
Dva piloti týmu Penske, Josef Newgarden a Scott McLaughlin, byli diskvalifikováni z březnové Velké ceny St. Petersburgu. Jejich stájový kolega Will Power dostal penalizaci ve formě odpočtu 10 bodů. Na vině je nesprávné používání systému push-to-pass. Power byl potrestán jinak než stájoví kolegové, protože podle IndyCar nezískal žádnou výhodu.
Piloti při startu a restartu nemohou používat systém push-to-pass, který dočasně zvýší výkon motoru, a to až do chvíle, než to IndyCar elektronickým signálem povolí a vůz protne alternativní startovní/cílovou pásku. To podle IndyCar piloti týmu Penske nedodrželi. Tým také porušil pravidlo, podle kterého má být signál povolující používání systému od ředitelství závodu předán do vozu „nemodifikovaný a nepřerušovaný“. Série pojala podezření během warm upu před nedělním závodem v Long Beach.
Následné intenzivní prověření záznamů odhalilo, že tým s předjížděcím systémem manipuloval, aby piloti mohli zvýšení výkonu používat i během startů a restartů. Vozy číslo 2 (Newgarden) a 3 (McLaughlin) podle IndyCar získaly na trati výhodu, vůz číslo 12 (Power) nikoliv – zjednodušeně řečeno, Power tlačítko aktivující systém nezmáčkl předtím, než bylo využití systému povoleno.
Proto se série rozhodla Newgardena, který závod v St. Petersburgu vyhrál, i McLaughlina, který byl třetí, diskvalifikovat. Power si odnesl desetibodovou penalizaci. Po diskvalifikaci stájových kolegů se ale posunul na 2. místo. Vítězem závodu se stal Pato O’Ward (Arrow McLaren). Třetí skončil Colton Herta (Andretti Global). Všichni tři dostali pokutu 25 tisíc dolarů a IndyCar jim odebrala veškeré prémie získané za závod.
„Integrita šampionátu je klíčová pro všechno, co děláme," řekl prezident IndyCar Jay Frye. "Zatímco v St. Petersburgu zůstalo porušení předpisů neodhaleno, IndyCar objevila manipulaci během nedělního warm upu v Long Beach a okamžitě ji řešila, aby zajistila, že všechny vozy budou pro Acura Grand Prix of Long Beach v souladu s předpisy. Počínaje závodem na Barber Motorsports Park tento týden budou zavedeny nové postupy technické kontroly, které tomuto porušení zabrání,“ dodal Frye.
Tým to svádí na technické potíže
K situaci se vyjádřil prezident týmu Penske Tim Cindric. Podle něj je na vině špatný software. „Bohužel, software pro systém Push-to-pass nebyl odinstalován tak jak měl být po nedávných testech hybridních motorů. Tento software umožňoval používat systém push-to-pass během závodního víkendu v St. Petersburgu při restartech, kdy to není povoleno,“ uvedl v prohlášení týmu Cindric.
„Vůz číslo 2 řízený Josefem Newgardenem, vůz číslo 3 pilotovaný Scottem McLaughlinem měly aktivní push-to-pass při restartu, což je proti pravidlům IndyCar. Tým Penske přijímá trest udělený IndyCar,“ dodal Cindric.
Jak se na to přišlo?
S detailnějším rozborem situace přišel web Racer.com. Zajímavé je už to, jak IndyCar na celé nesrovnalosti v použití systému přišla. Ten centrálním příkazem zapíná IndyCar. Ta ale měla s odesláním povelu během zahřívacího tréninku v Long Beach problém. Systém prvních 10 minut z půlhodinového tréninku nefungoval, IndyCar si ale všimla v telemetrii vozů týmu Penske, že trio pilotů ho k dispozici z nějakého důvodu má. Proto následoval zevrubný průzkum předchozího mistrovského závodu. IndyCar se nevyjádřila k tomu, jestli piloti týmu Penske použili nelegálně systém i v nemistrovském podniku na okruhu The Thermal Club.
Inženýři, se kterými Racer mluvil, pod příslibem anonymity upozornili, že podle nich není problém v elektronické řídící jednotce (ECU), ale v Centrální záznamové jednotce (CLU), která přijímá veškerou komunikaci mezi týmem a vozem, a je výhradním kanálem, jak tým takovou komunikaci provádí. Naopak IndyCar a dodavatelé motorů komunikují s vozem skrze ECU.
Signál k použití systému push-to-pass se do vozu dostane tak, že jej IndyCar odešle do majáků podél trati, z nich je předán CLU a z ní ECU, která zvýšení výkonu motoru o 50 koní následně umožní. Odborníci tak naznačují, že tým našel cestu, jak zabránit signálu deaktivujícím systém při vyvěšení žluté vlajky, aby se dostal k řídící jednotce a push-to-pass vypnul. To ale nevysvětluje, proč jej jezdci měli zapnutý v Long Beach bez toho, aby k tomu IndyCar dala signál. Racer naznačuje, že tým našel cestu, jak skrze CLU „oblbnout“ řídící jednotku a systém aktivovat.
Dodavatel motorů Chevrolet se od situace distancoval s tím, že pokyn přichází z CLU, což je doména týmu a on na to nemá žádný vliv. Nicméně jedna otázka zůstává ohledně role Chevroletu nezodpovězena – jaktože na to nepřišel a nehlásil to. Inženýři dodavatele motorů si data stahují, srovnávají je napříč týmy a měli si všimnout nesrovnalostí v telemetrii od týmu Penske. Dříve si toho podle odborníků měla všimnout i IndyCar, ať už z telemetrie, tak ze záběrů z vozu, kde se nikdo nepodivoval nad tím, proč Newgarden a McLaughlin mačkají tlačítko push-to-pass ve chvíli, kdy systém nemá být aktivní.
Byla to jen otázka jednoho závodu?
A právě záběry z vozu měly v loňské sezoně přivést minimálně jeden tým na to, aby se s podezřením, že tým Penske používá nelegálně push-to-pass, obrátil přímo na IndyCar. Měl sérii poskytnout i právě kamerové záznamy z vozů týmu Penske, aby je prověřila.
Pro vedení IndyCar je to mimořádně obtížná situace i z toho důvodu, že sérii vlastní Roger Penske. A tak si lidé z prostředí série kladou otázku, jak moc budou Jay Frye a jeho tým ochotní zkoumat starší data, aby odhalili, jestli se jednalo o jednorázové porušení pravidel, nebo o dlouhodobé podvádění ze strany nejstarší a nejúspěšnější stáje.
Inženýři ale potvrdili, že IndyCar už vydala softwarový update, který "oblbnutí" ECU už neumožní.
Zdroj: Racer a původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment