Kdo řekne Hamiltonovi, že je čas jít na kutě?
Z osobního trenéra se stal jezdcův manažer
Kdo sleduje F1, nemohl si nevšimnout ženy po boku Lewise Hamiltona. Není to jeho přítelkyně, je to jeho osobní trenérka. Osobní trenéři ostatních jezdců nemusejí být tak často v záběru kamer, ale každý nějakého má Nestarají se pouze o jeho tréninkový režim, jak tomu bývalo v 90. letech a na přelomu tisíciletí. Nyní jsou to podstatně sofistikovanější pomocníci a jezdcům mluví téměř do všeho.
Zhruba polovina z nich bývá v poslední době angažována společností Hintsa Performance, která zaměstnává i zmíněnou Angelu Cullenovou. Výkonný ředitel mimořádně úspěšné firmy doktor Luke Benett prozradil více o minulosti a současnosti společnosti, založené Finem Akim Hintsou. Vše začalo, když Hintsa pomáhal Miku Häkkinenovi zotavit se po vážné nehodě v roce 1995.
"Byl to už nějaký ten rok po nehodě, když Mika dostal nápad přivést Akiho do týmu. Ale šlo mu o to, aby se Aki mohl starat o vše kolem něj, což se nakonec ukázalo být velmi dobrou strategií," říká Bennett v rozhovoru pro RaceFans. "Začal se starat o věci, spojené s Mikovou rodinou, dohlížet na jeho vztahy v padoku. To jsou věci, které rozvíjíme dodnes.
Dnes začínáme s jezdci spolupracovat, když závodí ve F4 nebo F3. Součástí naší práce je formovat tyto mladé lidi a vést je. Máme to štěstí, že deseti současným závodníkům F1 poskytujeme trenéra nebo fyzioterapeuta a dalším třem, čtyřem medicínské a jiné služby.
Podstatnou součástí naší práce je integrovat nového jezdce do kultury motorsportu. Týká se to i manažování rodiny. V motorsportu je běžný silný vliv rodičů. Klíčovými pracovními vztahy pro jezdce jsou ale ty s týmovými inženýry a managementem. Tam dokážeme ovlivnit výsledky i budoucnost jezdců. Když už jsou ve F1, jsou jako vybroušené diamanty, ale i tak potřebují někoho, kdo naplánuje harmonogram cestování nebo to, kdy budou spát."
Ne každý v týmovém tričku je zaměstnancem Mercedesu. Foto: Mercedes
Ale zpátky k McLarenu, v němž musel Hintsa, jenž v listopadu 2016 zemřel na rakovinu, zapadnout do představ puntičkářského Rona Dennise.
"Aki a Ron se spřátelili. Byl s týmem roky, vybudovali si vzájemný respekt. Později se staral o první kroky Lewise Hamiltona. Ron byl nadšený jeho prací s mladým Hamiltonem, ale i s Kimim Räikkönenem. Aki byl v padoku 15 let. Lewis přestoupil do Mercedesu, Kimi do Ferrari a Aki se stal více známým díky blízké spolupráci se Sebastianem Vettelem, což vedlo k tomu, že ovlivnil i program Red Bullu," připomněl Bennett.
Letos mají jezdci na kondiční trénink a posilování více času, než by si sami přáli. Ale běžně mají po Vánocích pouze pár týdnů, než jim trénink omezí závodění, cestování a změny časových pásem.
"Máme malé časové okno počátkem roku, před začátkem sezony. Přibližně šest týdnů, pokud máme štěstí," uvedl Bennett. "To je čas na fyzický trénink, ze kterého má jezdec těžit po celý zbytek roku. Zbytek sezony pak už poskytuje pouze miniaturní časová okna. Dva, tři, nejvýše čtyři dny, během kterých se jezdec může plně věnovat své fyzičce.“
I pro kouče jsou nejvíce hektické dny předcházející závodní neděli.
"Hlavně ve čtvrtek, který je dnem rozhovorů pro média, mají na starosti jezdcův program," vysvětlil Bennett. "Sledují čas věnovaný inženýrům, marketingu, starají se o dodržování rozvrhu, a když je třeba, požádají o změnu. Zajistí vhodnou stravu ve správný čas, udržují jezdce hydratovaného a řeknou mu, kdy má jít do postele. Když se všechny tyto detaily sčítají, mohou ovlivnit výsledek boje o mistrovský titul."
Zdroj: FORMULE.cz