Nový dodavatel motorů nejdříve v roce 2026
Současná generace pohonných jednotek je již uzavřena
Vývoj pohonných jednotek zpomaluje a v letech 2024 a 2025 bude zmrazen. Počínaje rokem 2021 bude ve F1 poprvé pro motoráře platit omezení dynamometrů. Každý z aktuálních dodavatelů bude omezen počtem devíti testovacích stanic pohonných jednotek a dalších čtyř, určených výhradně k testování rekuperačních systémů. Také bude sledovaný a omezený počet testovacích hodin, stejně jako mají týmy při vývoji aerodynamiky k dispozici limitovaný čas v aerodynamickém tunelu.
Omezení vývoje pro současné dodavatele motorů by hrálo do karet novému zájemci, který by se jím nemusel řídit. Přesto, pokud se v příštích letech do F1 zapojí další automobilka, pravděpodobně to bude pouze ve stylu Alfy Romeo a Aston Martinu, tedy bez vlastní pohonné jednotky.
Výkonný sportovní ředitel F1 Ross Brawn konstatoval, že aktuálně neregistruje žádného vážného zájemce. Vzhledem k tomu, že pro rok 2026 se počítá s další generací pohonných jednotek, už nedává smysl, aby se teď někdo nový pustil do vývoje současné. Kromě toho v době hospodářské krize nikdo nechce začínat nový finančně náročný projekt.
"Z pohledu výrobce motorů už nezbývá moc času," vysvětluje Brawn. "Pokud by se chtěl někdo zapojit, musel by s konstrukcí začít v průběhu osmnácti měsíců, aby to ještě stihl. Takže se s FIA a automobilkami můžeme rovnou soustředit na budoucnost a začít se ptát, jakou pohonnou jednotku bychom měli mít po roce 2025. To bude příležitost získat další výrobce, ale pouze, pokud včas zveřejníme specifikace. Už jsme začali zkoumat, jaká pohonná jednotka bude vhodná pro další období. Do současné generace už nebude nikdo investovat, protože by musel vložit velmi mnoho a už by se mu to nestihlo vrátit.“
Až do roku 2025 tak bude F1 odkázána výhradně na motory Mercedesu, Ferrari, Hondy a Renaultu.
Do roku 2025 bude ve F1 fungovat uzavřený klub čtyř výrobců motorů. Foto: Honda
Zdroj: FORMULE.CZ