Nové pneumatiky vozy zpomalí o dvě sekundy
Osmnáctipalcové gumy pohledem Jamese Allisona
James Allison předpokládá, že novou generaci vozů, jejíž příchod je naplánován na rok 2022, nové pneumatiky zpomalí možná až o dvě sekundy na kolo. Užší pneumatiky na osmnáctipalcových ráfcích sice budou technologicky blíže k tomu, co vídáme na silnicích, ale pro závodění v extrémních rychlostech jsou méně vhodné než baculaté třináctipalcové.
"Větší ráfky a pneumatiky s nízkým profilem nikdy nebudou tak dobrou kombinací jako ta, kterou máme dnes," prohlásil technický ředitel Mercedesu.
"Baculaté pneumatiky, jaké máme dnes, monoposty používají již celá desetiletí, protože s nimi je vůz nejrychlejší. Tyto pneumatiky efektivně přenášejí síly na povrch trati, jsou lehké a dobré jako součást odpružení vozu. Tlak v pneumatice nemusí být extrémně vysoký, takže vozu poskytne více přilnavosti.
Takže z pohledu času na kolo jsou tyto pneumatiky ideálním řešením. Nové pneumatiky budou těžší, budou mít horší přilnavost... V konečném důsledku vozy zpomalí o jednu až dvě sekundy na kolo. Samozřejmě, Pirelli dělá vše proto, aby nevýhody nových gum potlačilo a dodalo dobré závodní pneumatiky. V automobilovém průmyslu, kde výkon není až tak rozhodující a cena ano, dává smysl nabízet zákazníkovi velká kola. A jelikož my potřebujeme být relevantní pro automobilový průmysl, bude rozumné přejít na osmnáctipalcové pneumatiky."
Allison dále řekl, že nové pneumatiky pomohou smazat část rozdílu v rychlosti vozů velkých a malých týmů. Současné pneumatiky se při působení velkých sil, hlavně při bočním přetížení v rychlých zatáčkách, viditelně deformují. A protože obtékání pneumatik vzduchem ovlivňuje aerodynamické vlastnosti vozu, přizpůsobit aerodynamiku auta baculatým gumám je jako střílet na pohyblivý cíl a mnohé malé týmy to nezvládají. Úzké pneumatiky na velkých ráfcích se budou deformovat mnohem méně.
Formule 1 se přizpůsobí světu a přestane využívat deformující se pneumatiky. Foto: Pirelli
Zdroj: FORMULE.CZ