Bottas vyhrál, dvakrát penalizovaný Hamilton bez pódia
VC Rakouska – závod
Na start sezony jsme sice čekali dlouho, ale rozhodně stál za to. Bottas sice na první pozici kroužil neohroženě, ale za ním se děly věci. Do pořadí zasahovaly poruchy, kolize a nakonec i penalizace. Ta srazila z pódia Hamiltona a třetí místo překvapivě vybojoval Norris v mclarenu.
Převaha mercedesů byla patrná od prvního tréninku. Proti soupeřům měly k dobru několik desetin vteřiny. Překvapením pak bylo pouze to, že Bottas vybojoval své 12. pole position a odsunul týmového kolegu na druhou pozici. Hamilton pak musel cítit nelibý pocit, který tak výstižně pojmenoval Senna: Druhý je prvním poraženým… Nakonec se po protestu Red Bullu posunul o další tři místa dozadu za nerespektování žlutých vlajek.
Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 28 °C, asfaltu 55 °C, vlhkost byla 33 % a vál vítr o rychlosti 1 m/s. Na měkké směsi pneumatik startovali Bottas, Norris, Albon, Hamilton, Pérez, Leclerc, Sainz, Stroll, Ricciardo, ostatní obuli střední, teoreticky o půl vteřiny na kolo pomalejší.
Po 112 dnech čekání konečně odstartovala nová sezona. V prvních dvou zatáčkách sice byla pěkná mela, ale první šestice udržela své pozice. Dokonce i čtvrtý Albon, který dvakrát ostře vytlačoval Hamiltona mimo trať. Vettel předjel Ricciarda a Bottas po dvou kolech ujížděl už o 2,5 vteřiny. Hned po aktivování DRS toho využili k předjíždění Albon a Hamilton na úkor klesajícího Norrise.
První zatáčky po startu byly plné soubojů s dobrým koncem. Foto: Mercedes
O nejrychlejší kola se přetahovali Bottas s Hamiltonem. Obhájce titulu k tomu využíval tři sekce DRS, protože už kroužil nalepený na zadním křídle Albonova red bullu. V 10. kole se Hamilton dostal před Albona, ale ještě větší neštěstí potkalo Red Bull o chvíli později. Vítěz posledních dvou ročníků Verstappen totiž nahlásil problémy s výkonem vozu. Ve 13. kole zajel k mechanikům, nechal si vyměnit volant, ale problém se tím vyřešit nepodařilo. Jediný vážný soupeř mercedesů byl ze hry.
Bottasův náskok na Hamiltona byl necelých sedm vteřin. Za nimi po 16 kolech kroužili Albon, Norris, Pérez, Leclerc, Sainz, Stroll, Vettel, Ricciardo, Gasly, Kvjat, Magnussen, Ocon, Giovinazzi, Räikkönen, Grosjean, Russell a Latifi.
V 19. kole zpomalil a později zastavil kvůli technickým problémům Ricciardo, problémy s motorem brzdily také Strolla. Räikkönen předjel Giovinazziho, ale byl to jen souboj o čest na zadních pozicích. Ve 21. kole odstoupil Stroll. Grosjean udělal hodiny a musel si zajet pro novou sadu pneumatik. Pozoruhodné bylo, že osmý Vettel ztrácel na sedmého Sainze osm vteřin! Jistě, jel na tvrdší směsi, ale pro Ferrari to přesto nebyla dobrá vizitka.
Ve 26. kole v zatáčce nedobrzdil Magnussen a zůstal stát v ochranné zóně. Na trať byl povolán safety car a celá špička zamířila do boxů. Všichni absolvovali první plánované zastávky a rozestupy se kvůli zpomalovacímu vozu smazaly.
Po 27 kolech za sebou kroužili Bottas, Hamilton, Albon, Norris, Pérez, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly, Kvjat, Ocon, Giovinazzi, Russell, Räikkönen, Grosjean, Latifi. V té chvíli měli všichni obuté tvrdé gumy, pouze Pérez věřil střední směsi. Komisaři měli dost klidu k řešení problému v boxové uličce, v níž Pérez málem trefil Norrise.
Od 31. kola se znovu závodilo.Po restartu na výjezdu z první zatáčky Sainz útočil na Leclerka, během manévru zavřel cestu Vettelovi a roztočil ho do smyku. Němec tím klesl až na 15. místo a dál upíjel ze svého poháru hořkosti. Ve 34. kole Pérez s pomocí DRS snadno předjel Norrise. Hamilton zajel nejrychlejší kolo a na vedoucího jezdce ztrácel necelou vteřinu.
Grosjean byl napomínán za nedodržování limitů tratě. Jinak zavládl klid s většími rozestupy. Pouze Ocon se přibližoval Kvjatovi a také Vettel bývalému kolegovi Räikkönenovi. Mercedesy zvyšovaly náskok, ale Bottas byl upozorněn, aby si dával pozor při přejíždění obrubníků. Hamilton dostal stejnou informaci, ale zdálo se mu, že ho tím chce tým znevýhodnit proti kolegovi… „On přejíždí obrubníky mnohem víc než já,“ postěžoval si v odpovědi. Následovalo další výrazné varování pro oba jezdce.
Vettel se propadl na 14. místo a musel se dívat na zadní křídlo Russella ve williamsu! Nejtěsnější souboj sváděli Kvjat s Oconem. Grosjean vyjel mimo trať a vracel se dlouhým obloukem přes trávu. Vzápětí zpomalil Russell a zůstal stát na velmi nevhodném místě. Z technických důvodů odstoupilo už šest vozů.
Valtteri Bottas neudělal jedinou chybu a vedl od startu do cíle. Foto: archív
Na trať byl v 51. kole znovu povolán safety car. Někteří jezdci toho znovu využili k výměně kol. Albon, Kvjat a Vettel obuli měkké, Norris, Leclerc a Sainz střední, Bottas, Hamilton, Pérez, Gasly a Ocon nestavěli. Zejména u Péreze to byl velký zisk, protože měl za zády jezdce na čerstvých gumách. Finále slibovalo zajímavou bitvu!
V nájezdu do 55. kola se znovu závodilo a Bottas restart i tentokrát zvládl. Jakmile došlo k prvnímu souboji, znovu vyjel safety car. Tentokrát kvůli tomu, že Räikkönenovi uletělo pravé přední kolo a prolétlo těsně před Vettelem. V té chvíli Albon předjížděl Péreze, ale jakmile uviděl signalizaci, poslušně se vrátil zpět na čtvrtou pozici, aby náhodou nebyl potrestán. Na trati zbývalo už jen třináct vozů a to nebyla pro úvodní závod sezony dobrá vizitka.
Během jízdy za zpomalovacím vozem se však Albon znovu posunul na třetí pozici. Patrně s posvěcením sportovních komisařů. V 61. kole se znovu začalo závodit. Albon ostře zaútočil na Hamiltona. Napoprvé se mu to nepovedlo, druhý pokus skončil kolizí a Thajec se propadl na poslední místo. Albon sice už byl o půl vozu vpředu, ale Hamilton neměl jinou volbu a nárazu nemohl zabránit.
Sainz mnohem bezpečněji předjel Gaslyho, zajel nejrychlejší kolo v závodě a přibližoval se Norrisovi. Leclerc zaútočil na Norrise ve stejném místě jako Albon na Hamiltona, ale s přispěním ohleduplného Brita svůj pokus dotáhl k úspěšnému konci. V 66. kole se Leclerc probil i před Péreze a ve stejnou chvíli přišla zpráva, že Hamilton dostane penalizaci pět sekund za souboj s Albonem. Stejnou penalizaci dostal i Pérez za překročení rychlosti v boxech.
Pro Hamiltona to byl signál k tomu, aby šlápl na plyn. Výsledkem bylo nejrychlejší kolo. Naopak Albon vzápětí odstoupil kvůli technické závadě. Při vzájemném souboji se srazili Norris s Pérezem, ale oba pokračovali dál. Kvůli problémům s levým zadním kolem však zastavil Kvjat.
Norris jel jako o život, protože Hamiltonova penalizace mu dávala šanci na stupeň vítězů. V posledním kole zajel nejrychlejší kolo v závodě a tím si vybojoval pódium. Sainz ještě v posledním kole předjel Péreze a dojel pátý.
Mnoho nechybělo a pro bod by si dojel i nováček Latifi. Devět vozů totiž nedojelo do cíle a mezi nimi i oba red bully. Naopak výbornou formu potvrdily mclareny. Čtyřnásobný mistr světa Vettel se musel spokojit alespoň s jedním bodem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:30:55,739 | 71 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +2,700 | 71 | 18 |
3. | Lando Norris | McLaren | Renault | +5,491 | 71 | 16 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +5,689 | 71 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +8,903 | 71 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +15,092 | 71 | 8 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +16,682 | 71 | 6 |
8. | Esteban Ocon | Renault | Renault | +17,456 | 71 | 4 |
9. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +21,146 | 71 | 2 |
10. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +24,545 | 71 | 1 |
11. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +31,650 | 71 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | DNF | 69 | 0 |
13. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | DNF | 67 | 0 |
Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | DNF | 53 | 0 | |
George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 49 | 0 | |
Romain Grosjean | Haas | Ferrari | DNF | 49 | 0 | |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 24 | 0 | |
Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | DNF | 20 | 0 | |
Daniel Ricciardo | Renault | Renault | DNF | 17 | 0 | |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 11 | 0 |
Zdroj: FORMULE.cz