Rosenqvist se dočkal prvního vítězství v IndyCar
REV Grand Prix – 2. závod
Rosenqvist se ve svém 21. závodě v IndyCar raduje z premiérového vítězství. Jeden a půl kola před koncem předjel O´Warda, který startoval z pole position a vedl po většinu závodu. V závěru ale Rosenqvist těžil z toho, že měl obutou novou sadu tvrdých pneumatik, zatímco O´Ward bojoval s měkkou, kterou předtím použil v kvalifikaci. Tým Chipa Ganassiho tak ještě letos nenašel přemožitele, byť poprvé nezvítězil Dixon, který po problémech při posledním pit stopu dojel až 12.
V úvodu závodu si moc přátel nenadělal Power. Nejprve postrčil v první zatáčce Hunter-Reaye, který skončil v hodinách a ve zdi. Než zavlály nad Road Amerikou žluté vlajky, došlo ve třetí zatáčce ke kontaktu mezi Powerem a Rahalem, Rahal se dostal na obrubník a při návratu zpátky se odrazil od Rosenqvistova vozu. Zatímco Švéd zůstal na dráze a vůz nebyl poškozený, Rahala kontakt poslal tvrdě do betonové bariéry.
Ještě před startem zezadu narazil Daly do Askewa. Stejně jako Power za to dostal penalizaci – restart na konci startovního pole. Penalizaci dostal také Ferrucci za kontakt s Harveym v první zatáčce.
Po restartu se dlouho nezávodilo a prsty v tom měl opět Power. V předposlední zatáčce, podobně jako v sobotu v úvodu závodu Rossi a Andretti, vyletěl z dráhy, přeskákal přes trávu a zdemoloval polystyrénový reklamní poutač. Zůstal stát v únikové zóně. Když jej ale znovu nastartovali, dojel do boxů a v závodě pokračoval. Zároveň s trochou štěstí a šetření paliva měl naději, že závod dokončí už jen se dvěma dalšími zastávkami, zatímco na ostatní piloty čekaly stále tři pit stopy. Na stejné strategii byl také Ferrucci.
Restart přišel v osmém kole. Palou navázal na své sobotní skvělé restarty, v první zatáčce předjel Hertu a posunul se na druhé místo. O´Ward si hlídal vedení. Newgardenovi, který byl paradoxně jedním ze dvou pilotů, kteří startovali na tvrdé sadě pneumatik, začaly kolem 10. kola odcházet gumy, čehož postupně využili Veach, Kimball i Andretti. Ve 11. kole tak Newgarden zahájil první kolo zastávek u mechaniků.
Herta a Dixon si zajeli pro nové gumy v dalším kole. Lídr šampionátu chtěl zopakovat svůj sobotní výkon, kdy mu dřívější pit stopy pomohly dostat se dopředu. V neděli to byl ale přesně opak ideální strategie – ukázalo se, že je naopak lepší stint co nejvíce natáhnout.
Před Hertou a Dixonem, kteří byli před i po pit stopech těsně za sebou, se tak objevili třeba Rossi a VeeKay, kteří stavěli později. Zatímco s nizozemským nováčkem si Herta rychle poradil, Dixon se za ním zasekl. Ovšem jen do chvíle, než se Nizozemec v závěrečném úseku dostal mimo dráhu.
O´Ward z prvního místa zajel do boxů poprvé v 15. kole a vrátil se před Palouem. Za ním byl s odstupem pěti vteřin Herta. Do 16. kola vydrželi na dráze Rosenqvist, Ericsson a Sató. Oba Švédové se vrátili před svým stájovým kolegou Dixonem. Ericsson ale jen těsně a Dixon jej záhy předjel. Stejně tak Rossi, který měl v tomto stintu na rozdíl od soupeřů obutou novou sadu měkkých pneumatik. Chilton vydržel do 17. kola a jako poslední z pilotů, kteří ještě nestavěli, zajel k mechanikům.
Pořadí bylo Power, Ferrucci, O´Ward, Kellett, přičemž až na O´Warda se piloti v čele nacházeli na trochu jiné strategii. Kellett zamířil k mechanikům. O´Ward se na trati dostal ještě před jejich druhým pit stopem před Ferrucciho a Powera. Na Paloua měl náskok šesti vteřin. Rosenqvist ztrácel 7,5 sekundy, Rossi přes 11,5, Herta pak 14 a Dixon 15. Za ním byl s půlvteřinovým odstupem Ericsson a dalších pět vteřin ztrácel Newgarden.
Pro Powera přišel další pit stop ve 21. kole. Ferrucci vydržel ještě jedno kolo. Na trati se zatím sjela trojice Herta – Dixon – Ericsson. Ztrátu za nimi mazal Newgarden. Ve 24. kole Ericsson využil toho, že má novější sadu pneumatik, a předjel Dixona. Brzy se ukázalo, že právě pneumatiky jsou to, s čím má Dixon velké problémy. Ač tým nevěděl jak, někde zničil zadní pneumatiky a začal rychle ztrácet.
Na konci 24. kola tak musel do boxů. Vrátil se za Powerem a Ferruccim, kteří stavěli krátce před ním. Na Powera ztrácel skoro 10 vteřin. Mezitím Ericsson tlačil na Hertu. Newgarden byl dalším návštěvníkem u mechaniků a vrátil se se vteřinovou ztrátou na Dixona. Rossimu se mezitím podařilo předjet Paloua.
To už byly druhé zastávky v boxech v plném proudu. Ve 26. kole stavěl z jezdců na špici Herta. Rosenqvist zatím stahoval O´Warda a jeho ztráta byla už jen pět vteřin. Rossi se po své zastávce vrátil před dvojici potrestaných – Ferrucciho a Powera, kterým kolize v úvodu závodu naordinovaly jiné intervaly zastávek v boxech.
O´Ward zastavil jedno kolo před švédskou dvojicí. Tým Chipa Ganassiho měl ale problémy s pit stopem Rosenqvista, jehož mechanici shodili ze zvedáku ve chvíli, kdy ještě jedno z kol nebylo upevněno, a auto museli znovu zvednout. Díky zhruba čtyřem ztraceným vteřinám tak všechna Rosenqvistova práce přišla vniveč.
Po pit stopu měl ztrátu 7,5 vteřiny. Rossi ztrácel na O´Warda 11 vteřin, Ferruci o tři více. Power byl v úsporném módu, čehož využil Herta a ve 34. kole také Ericsson, který naopak mohl jet na nové sadě naplno a předjel předtím i Dixona a Newgardena. O dvě kola později začal tlačit na Ferrucciho, kterého předtím překonal Herta.
Ve 39. kole zamířili Ferrucci a Power naposledy k mechanikům. Byl to mladý Američan, kdo měl v tu chvíli poměrně velký náskok na zkušenějšího soupeře. Ericsson se ve stejném kole dostal před Hertu, který společně s Dixonem, Newgardenem či Satóem zamířil naposledy do boxů.
Dixonův tým měl potíže s výměnou pravé zadní pneumatiky. To nejhorší ale přišlo záhy – Dixon neudržel motor v chodu. Sice jej mechanici okamžitě znovu nastartovali, Novozélanďan ale ztratil hodně cenných vteřin.
O´Ward a Rossi zastavili ve 41. kole, Rosenqvist a Ericsson zůstali na dráze ještě jedno kolo. Když zastávky v boxech skončily, měl Mexičan v barvách McLarenu náskok čtyř vteřin. Rosenqvist měl novou sadu tvrdých pneumatik, O´Ward použité měkké. Třetí příčka patřila Rossimu, který se od začátku sezony potýká s potížemi. Ericsson jezdil čtvrtý.
Pro celou trojici je to první umístění na stupních vítězů v letošní sezoně. Foto: IndyCar
Do souboje o vítězství se zamotal Daly, pilot, s nímž O´Ward v sobotu kolidoval. Ten se po návratu z boxů dostal za lídra závodu O´Warda a nabral tak jedno celé kolo ztráty. Jenže byl evidentně rychlejší a čtyři kola před koncem se vrátil do stejného kola jako lídr závodu. Na toho už Rosenqvist ztrácel jen necelé dvě vteřiny. V předposledním kole svedli tvrdý souboj v místech, kde se v sobotu O´Ward a Daly srazili. Tentokrát to ale bylo ze strany obou jezdců čisté a pro Švéda vítězné.
V závěru už Rosenqvist žádné drama nepřipustil a stal se prvním Švédem ve Victory Lane amerických formulí od závodu CART v Mexiku v roce 2002, kde triumfoval Kenny Bräck, také s týmem Chipa Ganassiho.
O´Ward si připsal nejlepší výsledek v kariéře, na vítězství si ale zatím musí počkat. Třetí v cíli Rossi poprvé letos vyzrál na všechny nástrahy a dosáhl slušného výsledku.
Pátý Colton Herta je jediným jezdcem, který zatím všechny letošní závody dokončil v první desítce. Díky tomu se posunul na druhou příčku průběžného pořadí před Pagenauda, kterému se závody na Road Americe vůbec nepovedly, a také O´Warda, který má stejně bodů jako Francouz. Na Dixona Herta ztrácí 54 bodů.
Sezona pokračuje už v noci z pátku na sobotu na oválu v Iowě, kde se o 24 hodin později utkají piloti podruhé.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | 1:51:22.0391 | 55 | 50+1 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +2,8699 | 55 | 40+4 |
3. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | +8,6165 | 55 | 35 |
4. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | +14,2233 | 55 | 32 |
5. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | +32,4166 | 55 | 30+1 |
6. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | +35,8881 | 55 | 28 |
7. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | +36,7706 | 55 | 26 |
8. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +47,9432 | 55 | 24 |
9. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | +48,7864 | 55 | 22 |
10. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | +53,0609 | 55 | 20 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | +53,9711 | 55 | 19+1 |
12. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | +54,5347 | 55 | 18 |
13. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | +56,3933 | 55 | 17 |
14. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | +1:00,4374 | 55 | 16 |
15. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | +1:00,4688 | 55 | 15 |
16. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | +1:06,8352 | 55 | 14 |
17. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | +1:08,2959 | 55 | 13 |
18. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | +1:45,4680 | 55 | 12 |
19. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | -1 kolo | 54 | 11 |
20. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | -1 kolo | 54 | 10 |
21. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | -2 kola | 53 | 9 |
22. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | havárie | 0 | 8 |
23. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | havárie | 0 | 7 |
Zdroj: FORMULE.cz