Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Palou nenašel přemožitele a Ganassimu získal 250. vítězství

Palou nenašel přemožitele a Ganassimu získal 250. vítězství

Sonsio Grand Prix at Road America – závod

Španěl Álex Palou si na okruhu Road America připsal třetí letošní vítězství v IndyCar a náskok v čele šampionátu navýšil už na 74 bodů (za vítězství je bez započtení bonusů rovných 50 bodů). Je to zároveň 250. vítězství pro tým Chipa Ganassiho napříč všemi seriály. Výrazně mu k tomu napomohla taktická chyba týmu Andretti Autosport, který povolal k závěrečné zastávce v boxech do té doby vedoucího Coltona Hertu o jedno kolo dřív, než by bylo vhodné a Herta musel v závěru tak šetřit palivo, že se z čela závodu propadl na pátou příčku.

Po startu závodu skončil v únikové zóně Kyle Kirkwood. Mohl si za to ale sám, protože zezadu postrčil O´Warda, sám dostal hodiny a zůstal stát v únikové zóně se zhasnutým motorem. IndyCar nechala piloty ještě pár zatáček závodit, ale před tím, než čelo pole najelo na cílovou rovinku, vyvěsila žluté vlajky. V únikové zóně první zatáčky totiž záchranný tým pracoval na tom, aby Kirkwooda znovu nastartoval.

Následně Kirkwood využil příležitosti, aby si v boxech vzal nepreferovanou měkkou sadu pneumatik. U mechaniků ale nebyl jediný. Zastavili třeba Power, Dixon a Grosjean startující z chvostu pole.

Restart ve 4. kole se náramně povedl Armstrongovi, který z 8. místa poskočil na třetí. Na trati se znovu potkalo také trio Grosjean, Power a Dixon, které stálo za několika dramatickými situacemi v sobotním dopoledním tréninku. Power o francouzském ex-pilotovi F1 prohlásil, že je „sra*ka“ a měl by dostat pěstí do obličeje. A to kvůli situaci, kdy jej v rychlé zatáčce v tréninku zablokoval a vyvezl na trávu.

Jeho názor asi moc nevylepšila ani situace, kdy po neúspěšném útoku na Francouze skončil ve 4. kole v únikové zóně a propadl se za Dixona, kterému zase po vzájemné kolizi ve 2. tréninku ukázal vztyčené prostředníčky, pak do něj strkal a nakonec po neúspěšné kvalifikaci prohlásil, že mu Novozélanďan zkazil celý víkend.

Nepříjemné zprávy se záhy dozvěděl O´Ward. Ačkoliv byl obětí nevydařeného útoku Kirkwooda v 1. zatáčce, i on sám byl následně za situaci po startu závodu potrestaný. Kvůli Kirkwoodovi ztratil několik pozic a další se snažil ubránit před útokem Ferrucciho, kterého vytlačil až mimo dráhu. Za to musel dvě pozice na dráze přepustit.

Dramatický souboj v 5. kole svedli ve 3. zatáčce Newgarden a Lundgaard. Dán na vítěze Indy500 zaútočil, ten mu ale místo nenechal a Lundgaard také skončil v únikové zóně. Toho k útoku na něj využil Rossi a snažil se předjet i Newgardena, byť neúspěšně.

O nadějnou pozici v 9. kole přišel Rosenqvist. V 1. zatáčce předjel VeeKaye, ten se mu předjetí pokusil ve 3. zatáčce vrátit, ale do Švédova mclarenu vrazil a poslal jej do únikové zóny. Rosenqvist se ale dokázal vrátit na trať. Ovšem několik pozic ztratil a to byl předtím nejvýše postaveným jezdcem, který zastavil při první žluté fázi. A překvapivě VeeKay vyvázl bez penalizace.

Po deseti kolech bylo pořadí Herta, Palou, Armstrong, Newgarden, Rossi, Lundgaard, O´Ward, DeFrancesco, Ericsson a Ferrucci. O dvě kola později způsobil druhou žlutou fázi Grosjean, když se dostal levým kolem na trávu, roztočil se a zůstal ve 3. zatáčce stát v kačírku.

V boxech došlo hned k několika incidentům, které museli řešit traťoví komisaři. Kirkwood se netrefil do svého boxového stání, ale opakovaný záběr záhy odhalil, že to bylo proto, že mu z toho vedlejšího do cesty tým Eda Carpentera vypustila Rinuse VeeKaye a Kirkwood se mu musel vyhýbat. Vyhýbat se musel také Pagenaud Armstrongovi, když ten vyrazil z boxů. IndyCar jej za to potrestala ztrátou jedné pozice.

Armstrong se tak v boxech propadnul ze třetího místa na páté, protože jej nejprve překonal Newgarden a pak coby trest musel čtvrté místo nechat Rossimu. Vedl Herta před Palouem. Restart v 16. kole se ale nepovedl, protože Harvey v poslední zatáčce skončil v únikové zóně.

Další restart přišel nakonec až ve 20. kole. Armstrong si vzal zpátky čtvrtou příčku. Jako otloukánek si při něm musel připadat Ericsson, který si nejprve ťuknul kolem o kolo Ferrucciho vozu, pak bojoval s Pagenaudem, který skončil mimo trať, ale dokázal se na ni vrátit.

Pěkný souboj sváděli v dalších kolech Rossi, Armstrong a O´Ward. Ve 23. kole v 1. zatáčce z něj vyšel Rossi vítězně a posunul se na čtvrté místo. Ještě zajímavější chvíle se děly o pár zatáček více vepředu. Palou byl v 5. zatáčce příliš široký, takže se na něj dotáhl Newgarden a následně jej v 6. zatáčce i za pomoci drobného kontaktu předjel. V dalším kole O´Ward odsunul Armstronga na 6. příčku, když se Novozélanďan neúspěšně pokusil vrátit předjetí Rossimu.

Ve 25. kole zůstal stát v 8. zatáčce David Malukas, kterému vypověděl vůz službu. Následovala tak už čtvrtá žlutá fáze. A to byla také ideální příležitost pro další kolo zastávek v boxech.

To vyhrál Palou, který se posunul na 1. příčku. Dosavadní lídr Herta byl až třetí, když jej překonal také Newgarden. Za nimi pak byli O´Ward, Rossi, McLaughlin a Dixon. Ten byl prvním jezdcem, který měl odbytou povinnost jet jeden stint na měkké sadě pneumatik, měl nazuté ty tvrdé, zatímco piloti kolem něj měli právě na tento určenou měkkou sadu.

Na čele byla dvojice pilotů, kteří nestavěli – Marcus Armstrong a Will Power. V případě prvního jmenovaného měl tým podezření, že červená sada prostě celý stint nevydrží a chtěl jej co nejvíc zkrátit, byť to znamenalo, že za tři kola zamíří stejně Armstrong do boxů a propadne se na konec pole.

Restart přišel ve 29. kole a hrubě se nepovedl Newgardenovi, který se zamotal mezi jezdce, kteří byli na alternativní strategii či o kolo zpět. Předjeli jej Herta a O´Ward. Ve 30. kole se dokázal Herta dostat před Paloua. Armstrong zastavil o dvě kola později, Power vydržel ještě dvě kola.

Vedení se tak vrátilo Hertovi, za ním byli Palou, O´Ward, Newgarden, Dixon, Rossi, Rosenqvist, Ericsson, McLaughlin a Lundgaard. Ericsson ale brzy využil toho, že byl na tvrdé sadě a oba mclareny před sebou zdolal.

Další dramatický moment si připsal Grosjean, který v tu chvíli už zřejmě chtěl mít závod hlavně za sebou. V první zatáčce se dostal mimo dráhu, při návratu přejel přes obrubník, který jej zvedl několik centimetrů nad dráhu. Vůz ale vydržel.

Herta naposledy zamířil k mechanikům 15 kol před koncem. Ve stejnou chvíli zastavili také piloti spíše z druhé poloviny pole – Rosenqvist, Lundgaard, Rahal, Pagenaud či Hunter-Reay. Naopak Hertovi soupeři zůstali na dráze ještě jedno kolo.

To se nakonec ukázalo jako klíčové. Herta se sice na čele těšil náskoku, za ním byli Palou, Newgarden, O´Ward, Dixon, Lundgaard, Rossi, Rosenqvist a Ericsson, ale od týmu Herta poslouchal čísla, kolik paliva má ušetřit, které ho rozhodně netěšily. Na nejdelší trati v kalendáři IndyCar je rozdíl jednoho kola u pit stopu markantní.

To se projevilo 7 kol před koncem, kdy se Palou v 1. zatáčce před Hertu prosmýkl. Američan byl naprosto bezbranný a v dalším kole jej na stejném místě předjel Newgarden a v dalším O´Ward a o zatáčku později také Dixon.

Zároveň však nikdo neměl recept na vedoucího Paloua, který si v pohodě dojel pro třetí letošní triumf. V této fázi sezony má neuvěřitelnou formu – vyhrál Velkou cenu Indianapolisu, kvalifikaci na Indy500, v samotném závodě byl také velmi silný, přišla ale kolize v boxech, po které se propadl, nicméně to dokázal ještě vytáhnout na čtvrté místo. První byl následně v Detroitu a teď v dalším závodě na Road Americe.

Druhý v cíli skončil Newgarden, který se nechal slyšet, že v jednu chvíli měl vůz, kterým mohl Palouovi konkurovat, o tuto šanci se ale připravil chybou při restartu, kdy ztratil dvě pozice. O´Ward i přes problémy v prvním kole dojel na třetí příčce. Piloty teď čeká volný víkend a ten první červencový se utkají na dalším klasickém okruhu – Mid-Ohio Sports Car Course.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 01:50:04.6640 55 50+1
2. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 4,5610 55 40
3. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 6,7549 55 35
4. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 6,9718 55 32
5. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 10,9328 55 30+4
6. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 11,5208 55 28
7. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 15,8835 55 26
8. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 16,2822 55 24
9. Kyle Kirkwood Andretti Autosport Honda + 17,5480 55 22
10. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet + 19,6371 55 20
11. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 21,4730 55 19
12. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 22,1054 55 18
13. Will Power Team Penske Chevrolet + 25,6694 55 17+1
14. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda + 31,4292 55 16
15. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 33,6232 55 15
16. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 34,3000 55 14
17. Ryan Hunter-Reay Ed Carpenter Racing Chevrolet + 42,4660 55 13
18. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 42,9535 55 12
19. Agustín Canapino Juncos Hollinger Racing Chevrolet + 44,8009 55 11
20. Felix Rosenqvist Arrow McLaren Chevrolet + 49,0897 55 10
21. Benjamin Pedersen A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 51,9763 55 9
22. Sting Ray Robb Dale Coyne Racing Honda + 1:09,6654 55 8
23. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 1:23,6408 55 7
24. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 54 6+1
25. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda - 1 kolo 54 5
26. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 54 5
27. David Malukas Dale Coyne Racing Honda Porucha 24 5

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment