Palou nenašel přemožitele a Ganassimu získal 250. vítězství
Sonsio Grand Prix at Road America – závod
Španěl Álex Palou si na okruhu Road America připsal třetí letošní vítězství v IndyCar a náskok v čele šampionátu navýšil už na 74 bodů (za vítězství je bez započtení bonusů rovných 50 bodů). Je to zároveň 250. vítězství pro tým Chipa Ganassiho napříč všemi seriály. Výrazně mu k tomu napomohla taktická chyba týmu Andretti Autosport, který povolal k závěrečné zastávce v boxech do té doby vedoucího Coltona Hertu o jedno kolo dřív, než by bylo vhodné a Herta musel v závěru tak šetřit palivo, že se z čela závodu propadl na pátou příčku.
Po startu závodu skončil v únikové zóně Kyle Kirkwood. Mohl si za to ale sám, protože zezadu postrčil O´Warda, sám dostal hodiny a zůstal stát v únikové zóně se zhasnutým motorem. IndyCar nechala piloty ještě pár zatáček závodit, ale před tím, než čelo pole najelo na cílovou rovinku, vyvěsila žluté vlajky. V únikové zóně první zatáčky totiž záchranný tým pracoval na tom, aby Kirkwooda znovu nastartoval.
Následně Kirkwood využil příležitosti, aby si v boxech vzal nepreferovanou měkkou sadu pneumatik. U mechaniků ale nebyl jediný. Zastavili třeba Power, Dixon a Grosjean startující z chvostu pole.
Restart ve 4. kole se náramně povedl Armstrongovi, který z 8. místa poskočil na třetí. Na trati se znovu potkalo také trio Grosjean, Power a Dixon, které stálo za několika dramatickými situacemi v sobotním dopoledním tréninku. Power o francouzském ex-pilotovi F1 prohlásil, že je „sra*ka“ a měl by dostat pěstí do obličeje. A to kvůli situaci, kdy jej v rychlé zatáčce v tréninku zablokoval a vyvezl na trávu.
Jeho názor asi moc nevylepšila ani situace, kdy po neúspěšném útoku na Francouze skončil ve 4. kole v únikové zóně a propadl se za Dixona, kterému zase po vzájemné kolizi ve 2. tréninku ukázal vztyčené prostředníčky, pak do něj strkal a nakonec po neúspěšné kvalifikaci prohlásil, že mu Novozélanďan zkazil celý víkend.
Nepříjemné zprávy se záhy dozvěděl O´Ward. Ačkoliv byl obětí nevydařeného útoku Kirkwooda v 1. zatáčce, i on sám byl následně za situaci po startu závodu potrestaný. Kvůli Kirkwoodovi ztratil několik pozic a další se snažil ubránit před útokem Ferrucciho, kterého vytlačil až mimo dráhu. Za to musel dvě pozice na dráze přepustit.
Dramatický souboj v 5. kole svedli ve 3. zatáčce Newgarden a Lundgaard. Dán na vítěze Indy500 zaútočil, ten mu ale místo nenechal a Lundgaard také skončil v únikové zóně. Toho k útoku na něj využil Rossi a snažil se předjet i Newgardena, byť neúspěšně.
O nadějnou pozici v 9. kole přišel Rosenqvist. V 1. zatáčce předjel VeeKaye, ten se mu předjetí pokusil ve 3. zatáčce vrátit, ale do Švédova mclarenu vrazil a poslal jej do únikové zóny. Rosenqvist se ale dokázal vrátit na trať. Ovšem několik pozic ztratil a to byl předtím nejvýše postaveným jezdcem, který zastavil při první žluté fázi. A překvapivě VeeKay vyvázl bez penalizace.
Po deseti kolech bylo pořadí Herta, Palou, Armstrong, Newgarden, Rossi, Lundgaard, O´Ward, DeFrancesco, Ericsson a Ferrucci. O dvě kola později způsobil druhou žlutou fázi Grosjean, když se dostal levým kolem na trávu, roztočil se a zůstal ve 3. zatáčce stát v kačírku.
V boxech došlo hned k několika incidentům, které museli řešit traťoví komisaři. Kirkwood se netrefil do svého boxového stání, ale opakovaný záběr záhy odhalil, že to bylo proto, že mu z toho vedlejšího do cesty tým Eda Carpentera vypustila Rinuse VeeKaye a Kirkwood se mu musel vyhýbat. Vyhýbat se musel také Pagenaud Armstrongovi, když ten vyrazil z boxů. IndyCar jej za to potrestala ztrátou jedné pozice.
Armstrong se tak v boxech propadnul ze třetího místa na páté, protože jej nejprve překonal Newgarden a pak coby trest musel čtvrté místo nechat Rossimu. Vedl Herta před Palouem. Restart v 16. kole se ale nepovedl, protože Harvey v poslední zatáčce skončil v únikové zóně.
Další restart přišel nakonec až ve 20. kole. Armstrong si vzal zpátky čtvrtou příčku. Jako otloukánek si při něm musel připadat Ericsson, který si nejprve ťuknul kolem o kolo Ferrucciho vozu, pak bojoval s Pagenaudem, který skončil mimo trať, ale dokázal se na ni vrátit.
Pěkný souboj sváděli v dalších kolech Rossi, Armstrong a O´Ward. Ve 23. kole v 1. zatáčce z něj vyšel Rossi vítězně a posunul se na čtvrté místo. Ještě zajímavější chvíle se děly o pár zatáček více vepředu. Palou byl v 5. zatáčce příliš široký, takže se na něj dotáhl Newgarden a následně jej v 6. zatáčce i za pomoci drobného kontaktu předjel. V dalším kole O´Ward odsunul Armstronga na 6. příčku, když se Novozélanďan neúspěšně pokusil vrátit předjetí Rossimu.
Ve 25. kole zůstal stát v 8. zatáčce David Malukas, kterému vypověděl vůz službu. Následovala tak už čtvrtá žlutá fáze. A to byla také ideální příležitost pro další kolo zastávek v boxech.
To vyhrál Palou, který se posunul na 1. příčku. Dosavadní lídr Herta byl až třetí, když jej překonal také Newgarden. Za nimi pak byli O´Ward, Rossi, McLaughlin a Dixon. Ten byl prvním jezdcem, který měl odbytou povinnost jet jeden stint na měkké sadě pneumatik, měl nazuté ty tvrdé, zatímco piloti kolem něj měli právě na tento určenou měkkou sadu.
Na čele byla dvojice pilotů, kteří nestavěli – Marcus Armstrong a Will Power. V případě prvního jmenovaného měl tým podezření, že červená sada prostě celý stint nevydrží a chtěl jej co nejvíc zkrátit, byť to znamenalo, že za tři kola zamíří stejně Armstrong do boxů a propadne se na konec pole.
Restart přišel ve 29. kole a hrubě se nepovedl Newgardenovi, který se zamotal mezi jezdce, kteří byli na alternativní strategii či o kolo zpět. Předjeli jej Herta a O´Ward. Ve 30. kole se dokázal Herta dostat před Paloua. Armstrong zastavil o dvě kola později, Power vydržel ještě dvě kola.
Vedení se tak vrátilo Hertovi, za ním byli Palou, O´Ward, Newgarden, Dixon, Rossi, Rosenqvist, Ericsson, McLaughlin a Lundgaard. Ericsson ale brzy využil toho, že byl na tvrdé sadě a oba mclareny před sebou zdolal.
Další dramatický moment si připsal Grosjean, který v tu chvíli už zřejmě chtěl mít závod hlavně za sebou. V první zatáčce se dostal mimo dráhu, při návratu přejel přes obrubník, který jej zvedl několik centimetrů nad dráhu. Vůz ale vydržel.
Herta naposledy zamířil k mechanikům 15 kol před koncem. Ve stejnou chvíli zastavili také piloti spíše z druhé poloviny pole – Rosenqvist, Lundgaard, Rahal, Pagenaud či Hunter-Reay. Naopak Hertovi soupeři zůstali na dráze ještě jedno kolo.
To se nakonec ukázalo jako klíčové. Herta se sice na čele těšil náskoku, za ním byli Palou, Newgarden, O´Ward, Dixon, Lundgaard, Rossi, Rosenqvist a Ericsson, ale od týmu Herta poslouchal čísla, kolik paliva má ušetřit, které ho rozhodně netěšily. Na nejdelší trati v kalendáři IndyCar je rozdíl jednoho kola u pit stopu markantní.
To se projevilo 7 kol před koncem, kdy se Palou v 1. zatáčce před Hertu prosmýkl. Američan byl naprosto bezbranný a v dalším kole jej na stejném místě předjel Newgarden a v dalším O´Ward a o zatáčku později také Dixon.
Zároveň však nikdo neměl recept na vedoucího Paloua, který si v pohodě dojel pro třetí letošní triumf. V této fázi sezony má neuvěřitelnou formu – vyhrál Velkou cenu Indianapolisu, kvalifikaci na Indy500, v samotném závodě byl také velmi silný, přišla ale kolize v boxech, po které se propadl, nicméně to dokázal ještě vytáhnout na čtvrté místo. První byl následně v Detroitu a teď v dalším závodě na Road Americe.
Druhý v cíli skončil Newgarden, který se nechal slyšet, že v jednu chvíli měl vůz, kterým mohl Palouovi konkurovat, o tuto šanci se ale připravil chybou při restartu, kdy ztratil dvě pozice. O´Ward i přes problémy v prvním kole dojel na třetí příčce. Piloty teď čeká volný víkend a ten první červencový se utkají na dalším klasickém okruhu – Mid-Ohio Sports Car Course.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:50:04.6640 | 55 | 50+1 |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 4,5610 | 55 | 40 |
3. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 6,7549 | 55 | 35 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 6,9718 | 55 | 32 |
5. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 10,9328 | 55 | 30+4 |
6. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,5208 | 55 | 28 |
7. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 15,8835 | 55 | 26 |
8. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 16,2822 | 55 | 24 |
9. | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | Honda | + 17,5480 | 55 | 22 |
10. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 19,6371 | 55 | 20 |
11. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 21,4730 | 55 | 19 |
12. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 22,1054 | 55 | 18 |
13. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 25,6694 | 55 | 17+1 |
14. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 31,4292 | 55 | 16 |
15. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 33,6232 | 55 | 15 |
16. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 34,3000 | 55 | 14 |
17. | Ryan Hunter-Reay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 42,4660 | 55 | 13 |
18. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 42,9535 | 55 | 12 |
19. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 44,8009 | 55 | 11 |
20. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | Chevrolet | + 49,0897 | 55 | 10 |
21. | Benjamin Pedersen | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 51,9763 | 55 | 9 |
22. | Sting Ray Robb | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:09,6654 | 55 | 8 |
23. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 1:23,6408 | 55 | 7 |
24. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 54 | 6+1 |
25. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 54 | 5 |
26. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 54 | 5 |
27. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 24 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment