Vítězství přineslo Newgardenovi milionový bonus
Sonsio Grand Prix at Road America – závod
Josef Newgarden si připsal v neděli svůj třetí triumf v letošní sezoně IndyCar, a protože se mu podařilo vyhrát na všech třech typech tratích, na kterých IndyCar závodí, stal se historicky prvním závodníkem, který za to dostane bonus ve výši milion dolarů. Půlku si rozdělí závodník a jeho tým, druhá polovina připadne Newgardenem zvolené charitativní organizaci či organizacím. Newgarden se také posunul na třetí místo v pořadí šampionátu. Vedení v něm převzal díky druhému místu v cíli a potížím dosavadního lídra Powera vítěz Indy500 Ericsson.
Úvodní kola se na Road Americe neobešla bez potíží a vyvěšení žlutých vlajek. První zatáčkou se sice piloti protáhli vzorně. Vítěz kvalifikace Rossi odskočil a Newgarden se naopak musel bránit náznakům útoků ze strany Paloua. Za ním se bok na bok dotkli O´Ward a Ericsson, ale oba vozy udrželi na dráze.
Ve třetí zatáčce ale skončil v únikové zóně Johnson, a protože neudržel motor v chodu, musel na trať zpomalovací vůz. Při restartu ve 4. kole si opět Rossi své soupeře pohlídal, ale opět se dlouho nezávodilo. V páté zatáčce se bok po boku ocitli Ericsson a Palou. Švéd držel vnitřní stopu vozy se dotkly koly. Náraz byl dostatečně silný na to, aby Palouovi poškodil zavěšení. Španěl pak neskrýval zklamání, že jej o výsledek připravil stájový kolega. Potíže měl také VeeKay, který proletěl únikovou zónou a při tom i přes jeden reklamní poutač. Tomu ven z dráhy pro změnu pomohl Lundgaard.
Restart přišel v sedmém kole, ale opět to nebylo na dlouho. Tentokrát Newgarden Rossiho restart vystihl a zatlačil na něj, Rossi ale vedení držel. Dopředu od začátku závodu postupoval Herta, který musel kvůli výměně motoru skousnout trest a startoval až z druhé desítky.
Tentokrát sice piloti odjeli celé jedno kolo pod žlutou vlajkou, ale hned v tom následujícím DeFrancesco zaútočil na lídra šampionátu Powera, nabral jej svým předním přítlačným křídlem, roztočil a Power při tom vrazil nosem do bariéry, podle které se smýkal. Vůz sice nehodu ustál bez většího poškození, Power ale musel vyměnit v boxech nos své formule. Do vysílačky neskrýval rozhořčení s tím, že DeFrancesco se má na co těšit, až jej po závodě potká.
Mladého Kanaďana stihnul trest hned v zápětí, dostal penalizaci stop and go, kterou si musel po restartu odbýt. Kromě nešťastníka Powera zamířili do boxů také Rosenqvist, Rahal nebo VeeKay, kteří se rozhodli pro alternativní strategii pit stopů.
Krásnou bitvu po restartu spolu svedli Dixon a Pagenaud. Znovu se začalo závodit v 11. kole, o čtyři okruhy později zamířili do boxů z čela Rossi a Newgarden. V dáli je pak následovali i Herta či McLaughlin. A právě zastávka posledního jmenovaného měla nemalý efekt na to, jak dopadl souboj Rossiho a Newgardena. McLaughlin měl totiž boxové stání hned před Rossim a tak musel pilot Andrettiho stáje dát přijíždějícímu pilotovi přednost, což v závěru stačilo Newgardenovi na to, aby se v boxech před dosavadního lídra dostal.
V dalším kole zastavili Ericsson, Grosjean, O´Ward, Pagenaud nebo Dixon. Ericsson se vrátil před Rossim, to se povedlo i Grosjeanovi, byť toho Rossi záhy opět předjel. Rossimu se podařilo zdolat i Ericssona, to už měl ale Newgarden náskok přes tři vteřiny. Lídrem závodu nebyl, neboť na čele byli jezdci, kteří zajeli k mechanikům při poslední žluté fázi. Mimochodem, DeFrancesco si vysloužil další trest, tentokrát za příliš vysokou rychlost v boxech.
Rosenqvist a Rahal zamířili do boxů v 25. kole. To měl Newgarden už náskok 5,5 vteřiny. O tři kola po Rosenqvistovi a Rahalovi zamířil podruhé k mechanikům také Newgarden. Spolu s ním si pro nové gumy a další palivo zajeli i Herta, O´Ward, McLaughlin a Dixon.
Tentokrát Rossi zkusil vydržet o kolo déle. Vrátil se před Rosenqvistem, který mocně šetřil palivo. Ericsson se dostal před svého krajana, který šetřil palivo, na třetí místo za Newgardena a Rossiho. Rosenqvista předjel také Herta, než Švéd společně s Rahalem ve 41. kole zamířil z páté příčky k mechanikům.
Tím ale vytvořili tlak na zbytek pole. Kdyby teď vyjel pace car, propadli by se Newgarden a spol. až za Rosenqvista a Rahala. Proto i oni v dalším kole zajeli do boxů. Rossi po nich začal stahovat náskok Newgardena na čele závodu. Navíc brzy se dočkal pomoci shůry.
O´Wardovi na trati vypověděl službu motor a celé pole se sjelo za pace carem. To muselo být pro Newgardena nepříjemné deja vú, protože vloni byl v podobné situaci, kdy při závěrečném restartu ale o vedení přišel kvůli závadě na převodovce.
První restart přišel v 50. kole. Newgarden vedení udržel, ale závodilo se jen půl kola, pak dostal hodiny a způsobil další žlutou fázi Castroneves.
Nakonec z toho tedy byl rozstřel v posledních třech kolech. Newgarden restart opět zvládl, navíc na Rossiho úspěšně zaútočil Ericsson. Rossi se pak ocitl pod útokem stájového kolegy Herty, který, když odrazil, se změnil na souboj Herty a Grosjeana. Herta svého kolegu za zády prozatím udržel, Francouz ale v závěru mohl využít systém push-to-pass a Hertu zdolal.
Newgarden se tak dočkal svého třetího vítězství a také výrazně zlepšil svoji pozici v pořadí šampionátu. O příjemném finančním bonusu již byla řeč. Rossi po startu z pole position nakonec získal poslední stupínek na stupních vítězů. Naopak lídr šampionátu Power výrazně ztratil kvůli kolizi s DeFrancescem, což ho také stálo vedení v pořadí mistrovství.
Další závod je na programu až první víkend v červenci, kdy šampionát zavítá do Ohia.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 01:53:02,8097 | 55 | 50+3 |
2. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 3,3710 | 55 | 40+1 |
3. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 5,6348 | 55 | 35+2 |
4. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 5,8490 | 55 | 32+1 |
5. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 8,7657 | 55 | 30 |
6. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 9,2835 | 55 | 28+1 |
7. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 9,3064 | 55 | 26 |
8. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,3728 | 55 | 24 |
9. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 9,7102 | 55 | 22 |
10. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 10,0430 | 55 | 20+1 |
11. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 10,6025 | 55 | 19 |
12. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 11,7440 | 55 | 18 |
13. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 13,4662 | 55 | 17 |
14. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 14,7608 | 55 | 16 |
15. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 15,0849 | 55 | 15+1 |
16. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 16,1401 | 55 | 14 |
17. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 16,6505 | 55 | 13 |
18. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosp. | Honda | + 16,8028 | 55 | 12 |
19. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 17,2091 | 55 | 11 |
20. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 18,6841 | 55 | 10 |
21. | Simona de Silvestrová | Paretta Autosport | Chevrolet | + 20,2548 | 55 | 9 |
22. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 21,4368 | 55 | 8 |
23. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 23,3098 | 55 | 7 |
24. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 54 | 6 |
25. | Tatiana Calderonová | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 54 | 5 |
26. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Porucha | 46 | 5 |
27. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 36 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment