Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nezastavitelný Dixon zkompletoval hattrick

Nezastavitelný Dixon zkompletoval hattrick

REV Grand Prix – 1. závod

Novozélanďan Dixon vyhrál třetí ze tří letošních závodů IndyCar Series. K triumfům v Texasu a v Indianapolisu přidal i vítězství v prvním závodě na okruhu Road America. Zvítězil i přesto, že do závodu odstartoval z deváté příčky. Na celkově druhého Pagenauda, který poprvé letos chyběl na stupních vítězů, už má náskok 62 bodů.

Jestliže po minulém závodě Dixon přiznával, že měl hlavně štěstí, když v Indianapolisu zavlály žluté vlajky v pro něj příhodný moment, tentokrát se jeho soupeři na smůlu vymlouvat nemohou. Byť se pětinásobnému šampionovi během závodu vážnější problémy vyhnuly, což jeho soupeři říct nemohou.

Úvod závodu byl o jiných jezdcích. První kolo bylo velmi divoké. Newgarden po startu udržel první místo, Harvey se ale propadl za Hunter-Reaye i Rahala. K drobnému kontaktu došlo v první zatáčce mezi Ferruccim a Powerem. Dixon s Hertou se díky tomu před Australana dostali. Harvey dokázal vrátit předjetí Hunter-Reayovi.

Pátá zatáčka na Road Americe představuje druhé nejprudší brzdění v letošním kalendáři, hned po první zatáčce na silničním okruhu v Indianapolisu. Newgarden a Hunter-Reay byli bok po boku, obhájce titulu měl ale výhodu v podobě vnitřní stopy. Tím útok Hunter-Reaye odrazil a poslal jej do souboje o druhé místo s Rahalem. Nováček VeeKay si v Carouselu vyšlápl na loňského vítěze Indy500 Pagenauda. O pár kol později by kvůli žmolkům mimo závodní stopu na stejném místě takový manévr nezopakoval.

Rossi, který zažívá katastrofální vstup do ročníku, a jeho stájový kolega Andretti vyjeli v poslední zatáčce mimo trať a nabrali polystyrénové poutače, přičemž část reklamních banerů zůstala na autě. Za jízdy se je pilotům sundat nepodařilo a tak na konci 2. kola museli oba do boxů.

V čele si vyjel Newgarden vteřinový náskok na Hunter-Reaye. Hned za ním byli Rahal a Ferrucci, pak kroužili Harvey, Dixon a Herta. Aby toho pro tým Marka Andrettiho nebylo málo, při návštěvě u mechaniků kvůli zaseknutému baneru byl příliš rychlý a coby trest dostal průjezd boxy.

Power vypadal, že může vyhrát, ale zaváhání mechanika, pracujícího s air jackem, jej stálo vítězství. Foto: IndyCar

Potíže měl v úvodu závodu Power. Toho trápily špatně nastavené převody. V sedmém kole se málem propadl za O´Warda. Hunter-Reaye v čele závodu tlačil Rahal. V osmém kole byl v souboji na brzdy v páté zatáčce úspěšnější. Hunter-Reay se navíc dostal do turbulentního vzduchu a místo toho, aby se pokusil získat svou pozici zpět, musel se bránit Ferruccimu. Newgarden vedl zhruba o tři vteřiny. Hunter-Reay a Ferrucci už měli odstup osm vteřin.

Power ve 13. kole jako první zamířil k mechanikům. V dalším kole stavěli Newgarden a Ferrucci. Vedení nakrátko převzal Rahal s náskokem 13 vteřin před Hunter-Reayem, Harveym, Dixonem či Hertou.

V boxech se ale pro Rahala rozplynuly šance na dobrý výsledek. Kvůli potížím s tankovacím zařízením vypadl z první desítky. Newgarden měl náskok už 10 vteřin na druhého Ferrucciho, následovali Power, kterému pomohl dřívější pit stop, Palou, Hunter-Reay, Harvey, Dixon, Herta, O´Ward, Rosenqist a na jedenáctém místě Rahal.

Dvojici pilotů týmu Dale Coyne Racing se na chvíli podařilo mazat náskok soupeřů od Penskeho. Náskok Newgardena se z 11 vteřin zmenšil na 8,5 vteřiny, pak ale zase začal růst. Dixonův tým udělal důležité strategické rozhodnutí, když ve 26. kole povolal svého pilota jako prvního z čela do boxů. Dixon byl v tu chvíli zaseknutý za trojicí pilotů.

Ve 29. kole se při pit stopu rozplynuly šance do té doby suverénního Newgardena. U mechaniků neudržel motor v chodu a jeho vůz musel být znovu nastartován. Ve stejném kole s ním stavěli i Power či Ferrucci. Power po návratu svedl tvrdý souboj s Dixonem, který se díky dřívější zastávce posunul před jezdce, kteří předtím byli před ním.

Po druhých pit stopech bylo pořadí Power, necelou sekundou za ním Dixon, Ferrucci, Hunter-Reay, Harvey, Palou, Herta, Rahal, Pagenaud a Newgarden, který uzavíral první desítku. Dixon byl po většinu stintu těsně za Powerem. Od Ferrucciho se dokázali odpoutat. Když ve 38. kole předjížděl Newgarden Pagenauda, vyjel z dráhy Harvey a zůstal stát v únikové zóně.

Na trať poprvé zamířil zpomalovací vůz. To znamenalo poslední kolo zastávek při žluté fázi. Na to doplatili Ferrucci, který se při výjezdu musel vyhýbat Kellettovi, a pak také Power. Jeho pit stop trval o chvíli déle, než by bylo vhodné, a na trať se Australan vrátil až za Dixonem.

Žlutou fázi prodloužil Andretti, když zůstal stát bezmocně na dráze. Restart přišel 14 kol před koncem závodu. Newgaren předjel Ferrucciho, dostal se ale do únikové zóny a místo zase ztratil. Souboj O´Warda a Dalyho skončil kontaktem a nárazem druhého jmenovaného do bariéry z pneumatik. Daly si stěžoval na bolest ramene. Jeho nehoda znamenala další výjezd pace caru.

Pořadí v čele bylo Dixon, Power, Hunter-Reay, Palou, Herta a Ferrucci. Restart přišel 11 kol před cílem. Palou předjel Hunter-Reaye, nebylo mu to ale k ničemu, protože před nájezdem do posledního kola skončil v únikové zóně Kellett a byly vyvěšeny žluté vlajky.

Alex Palou - třetí závod v kariéře v IndyCar a první stupně vítězů. Foto: IndyCar

Palou ale manévr zopakoval při dalším restartu osm kol před koncem. Dixon začal Powerovi hned odjíždět a Power spíš musel myslet na nebezpečí, které představoval výborně jedoucí Palou. O několik míst přišel po kontaktu s O´Wardem v páté zatáčce Pagenaud. Rossi vypil kalich hořkosti do dna, když se srazil s Chiltonem, přičemž zničil zavěšení levého předního kola a prořízl pneumatiku. Do boxů musel pro nové pneumatiky také Newgarden, které svoje obutí zničil při probrzdění.

V posledním kole v zatáčce Canada Corner dostal hodiny Ericsson. Na vítězství Dixona to nic nezměnilo. Pětinásobný šampion je po Foytovi, Unserovi, Tracym a Bourdaisovi pátým pilotem, který vyhrál v řadě tři úvodní závody sezony.

Varováním by mu ale mohl být výsledek Ala Unsera v roce 1971. Ten také vyhrál na úvod třikrát. Ještě k tomu přidal triumfy v pátém a šestém závodě sezony. U něj platilo, že buď vyhrál, nebo nedojel. Ve druhé polovině sezony 1971 ale převládla ta druhá varianta a z titulu se nakonec radoval Joe Leonard.

Na odvetu nebudou piloti muset dlouho čekat. Síly na Road Americe změří znovu v neděli před polednem místního času. A pak znovu také dvakrát po sobě následující víkend na oválu v Iowě.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 1:54:09,8697 55 50+1
2. Will Power Team Penske Chevrolet +2,5386 55 40+1
3. Álex Palou Dale Coyne Racing Honda +3,1928 55 35
4. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda +3,9844 55 32
5. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda +7,2493 55 30
6. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda +8,2004 55 28
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda +11,3554 55 26+1
8. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet +14,7846 55 24
9. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda +15,0046 55 22
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda +15,7660 55 20+1
11. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet +16,1702 55 19
12. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet +17,6234 55 18
13. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet +19,1144 55 17
14. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet +19,1842 55 16+4
15. Oliver Askew Arrow McLaren SP Chevrolet +20,9776 55 15
16. Zach Veach Andretti Autosport Honda +22,6498 55 14
17. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet +37,4904 55 13
18. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda -1 kolo 54 12
19. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda -1 kolo 54 11
20. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet -1 kolo 54 10
21. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet havárie 41 9
22. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda porucha 39 8
23. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda havárie 37 7+1

Zdroj: FORMULE.cz