Nezastavitelný Dixon zkompletoval hattrick
REV Grand Prix – 1. závod
Novozélanďan Dixon vyhrál třetí ze tří letošních závodů IndyCar Series. K triumfům v Texasu a v Indianapolisu přidal i vítězství v prvním závodě na okruhu Road America. Zvítězil i přesto, že do závodu odstartoval z deváté příčky. Na celkově druhého Pagenauda, který poprvé letos chyběl na stupních vítězů, už má náskok 62 bodů.
Jestliže po minulém závodě Dixon přiznával, že měl hlavně štěstí, když v Indianapolisu zavlály žluté vlajky v pro něj příhodný moment, tentokrát se jeho soupeři na smůlu vymlouvat nemohou. Byť se pětinásobnému šampionovi během závodu vážnější problémy vyhnuly, což jeho soupeři říct nemohou.
Úvod závodu byl o jiných jezdcích. První kolo bylo velmi divoké. Newgarden po startu udržel první místo, Harvey se ale propadl za Hunter-Reaye i Rahala. K drobnému kontaktu došlo v první zatáčce mezi Ferruccim a Powerem. Dixon s Hertou se díky tomu před Australana dostali. Harvey dokázal vrátit předjetí Hunter-Reayovi.
Pátá zatáčka na Road Americe představuje druhé nejprudší brzdění v letošním kalendáři, hned po první zatáčce na silničním okruhu v Indianapolisu. Newgarden a Hunter-Reay byli bok po boku, obhájce titulu měl ale výhodu v podobě vnitřní stopy. Tím útok Hunter-Reaye odrazil a poslal jej do souboje o druhé místo s Rahalem. Nováček VeeKay si v Carouselu vyšlápl na loňského vítěze Indy500 Pagenauda. O pár kol později by kvůli žmolkům mimo závodní stopu na stejném místě takový manévr nezopakoval.
Rossi, který zažívá katastrofální vstup do ročníku, a jeho stájový kolega Andretti vyjeli v poslední zatáčce mimo trať a nabrali polystyrénové poutače, přičemž část reklamních banerů zůstala na autě. Za jízdy se je pilotům sundat nepodařilo a tak na konci 2. kola museli oba do boxů.
V čele si vyjel Newgarden vteřinový náskok na Hunter-Reaye. Hned za ním byli Rahal a Ferrucci, pak kroužili Harvey, Dixon a Herta. Aby toho pro tým Marka Andrettiho nebylo málo, při návštěvě u mechaniků kvůli zaseknutému baneru byl příliš rychlý a coby trest dostal průjezd boxy.
Power vypadal, že může vyhrát, ale zaváhání mechanika, pracujícího s air jackem, jej stálo vítězství. Foto: IndyCar
Potíže měl v úvodu závodu Power. Toho trápily špatně nastavené převody. V sedmém kole se málem propadl za O´Warda. Hunter-Reaye v čele závodu tlačil Rahal. V osmém kole byl v souboji na brzdy v páté zatáčce úspěšnější. Hunter-Reay se navíc dostal do turbulentního vzduchu a místo toho, aby se pokusil získat svou pozici zpět, musel se bránit Ferruccimu. Newgarden vedl zhruba o tři vteřiny. Hunter-Reay a Ferrucci už měli odstup osm vteřin.
Power ve 13. kole jako první zamířil k mechanikům. V dalším kole stavěli Newgarden a Ferrucci. Vedení nakrátko převzal Rahal s náskokem 13 vteřin před Hunter-Reayem, Harveym, Dixonem či Hertou.
V boxech se ale pro Rahala rozplynuly šance na dobrý výsledek. Kvůli potížím s tankovacím zařízením vypadl z první desítky. Newgarden měl náskok už 10 vteřin na druhého Ferrucciho, následovali Power, kterému pomohl dřívější pit stop, Palou, Hunter-Reay, Harvey, Dixon, Herta, O´Ward, Rosenqist a na jedenáctém místě Rahal.
Dvojici pilotů týmu Dale Coyne Racing se na chvíli podařilo mazat náskok soupeřů od Penskeho. Náskok Newgardena se z 11 vteřin zmenšil na 8,5 vteřiny, pak ale zase začal růst. Dixonův tým udělal důležité strategické rozhodnutí, když ve 26. kole povolal svého pilota jako prvního z čela do boxů. Dixon byl v tu chvíli zaseknutý za trojicí pilotů.
Ve 29. kole se při pit stopu rozplynuly šance do té doby suverénního Newgardena. U mechaniků neudržel motor v chodu a jeho vůz musel být znovu nastartován. Ve stejném kole s ním stavěli i Power či Ferrucci. Power po návratu svedl tvrdý souboj s Dixonem, který se díky dřívější zastávce posunul před jezdce, kteří předtím byli před ním.
Po druhých pit stopech bylo pořadí Power, necelou sekundou za ním Dixon, Ferrucci, Hunter-Reay, Harvey, Palou, Herta, Rahal, Pagenaud a Newgarden, který uzavíral první desítku. Dixon byl po většinu stintu těsně za Powerem. Od Ferrucciho se dokázali odpoutat. Když ve 38. kole předjížděl Newgarden Pagenauda, vyjel z dráhy Harvey a zůstal stát v únikové zóně.
Na trať poprvé zamířil zpomalovací vůz. To znamenalo poslední kolo zastávek při žluté fázi. Na to doplatili Ferrucci, který se při výjezdu musel vyhýbat Kellettovi, a pak také Power. Jeho pit stop trval o chvíli déle, než by bylo vhodné, a na trať se Australan vrátil až za Dixonem.
Žlutou fázi prodloužil Andretti, když zůstal stát bezmocně na dráze. Restart přišel 14 kol před koncem závodu. Newgaren předjel Ferrucciho, dostal se ale do únikové zóny a místo zase ztratil. Souboj O´Warda a Dalyho skončil kontaktem a nárazem druhého jmenovaného do bariéry z pneumatik. Daly si stěžoval na bolest ramene. Jeho nehoda znamenala další výjezd pace caru.
Pořadí v čele bylo Dixon, Power, Hunter-Reay, Palou, Herta a Ferrucci. Restart přišel 11 kol před cílem. Palou předjel Hunter-Reaye, nebylo mu to ale k ničemu, protože před nájezdem do posledního kola skončil v únikové zóně Kellett a byly vyvěšeny žluté vlajky.
Alex Palou - třetí závod v kariéře v IndyCar a první stupně vítězů. Foto: IndyCar
Palou ale manévr zopakoval při dalším restartu osm kol před koncem. Dixon začal Powerovi hned odjíždět a Power spíš musel myslet na nebezpečí, které představoval výborně jedoucí Palou. O několik míst přišel po kontaktu s O´Wardem v páté zatáčce Pagenaud. Rossi vypil kalich hořkosti do dna, když se srazil s Chiltonem, přičemž zničil zavěšení levého předního kola a prořízl pneumatiku. Do boxů musel pro nové pneumatiky také Newgarden, které svoje obutí zničil při probrzdění.
V posledním kole v zatáčce Canada Corner dostal hodiny Ericsson. Na vítězství Dixona to nic nezměnilo. Pětinásobný šampion je po Foytovi, Unserovi, Tracym a Bourdaisovi pátým pilotem, který vyhrál v řadě tři úvodní závody sezony.
Varováním by mu ale mohl být výsledek Ala Unsera v roce 1971. Ten také vyhrál na úvod třikrát. Ještě k tomu přidal triumfy v pátém a šestém závodě sezony. U něj platilo, že buď vyhrál, nebo nedojel. Ve druhé polovině sezony 1971 ale převládla ta druhá varianta a z titulu se nakonec radoval Joe Leonard.
Na odvetu nebudou piloti muset dlouho čekat. Síly na Road Americe změří znovu v neděli před polednem místního času. A pak znovu také dvakrát po sobě následující víkend na oválu v Iowě.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 1:54:09,8697 | 55 | 50+1 |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | +2,5386 | 55 | 40+1 |
3. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | +3,1928 | 55 | 35 |
4. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | +3,9844 | 55 | 32 |
5. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | +7,2493 | 55 | 30 |
6. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | +8,2004 | 55 | 28 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +11,3554 | 55 | 26+1 |
8. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +14,7846 | 55 | 24 |
9. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | +15,0046 | 55 | 22 |
10. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | +15,7660 | 55 | 20+1 |
11. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | +16,1702 | 55 | 19 |
12. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | +17,6234 | 55 | 18 |
13. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | +19,1144 | 55 | 17 |
14. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | +19,1842 | 55 | 16+4 |
15. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | +20,9776 | 55 | 15 |
16. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | +22,6498 | 55 | 14 |
17. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | +37,4904 | 55 | 13 |
18. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | -1 kolo | 54 | 12 |
19. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | -1 kolo | 54 | 11 |
20. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | -1 kolo | 54 | 10 |
21. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | havárie | 41 | 9 |
22. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | porucha | 39 | 8 |
23. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | havárie | 37 | 7+1 |
Zdroj: FORMULE.cz