Newgardena zradila převodovka, podruhé slaví Palou
REV Group Grand Prix – závod
Josef Newgarden byl podruhé v řadě blízko vítězství a podruhé v řadě mu těsně uniklo. V závěru závodu při restartu dvě kola před cílem začala stávkovat převodovka v jeho voze a Newgarden, který většinu podniku na Road Americe vedl, se propadl z prvního místa na konec pole. Tým Penske tak zůstává bez vítězství, byť k němu měl poslední tři závody velmi blízko, ale v prvním dějství v Detroitu v podobném duchu zradila technika Powera, v závěru druhého závodu pro změnu Newgardena překonal O´Ward na lepší sadě pneumatik.
Z druhého vítězství v sezoně i v kariéře se raduje Álex Palou, který se tak vrátil do čela šampionátu, protože jeho největší rival O´Ward dokončil závod na 9. místě. Druhá příčka patřila Hertovi, třetí pak Powerovi. Čtvrtý Dixon na bramborovou pozici postoupil z 13. místa na startu.
Debutant Magnussen si díky alternativní palivové strategii užil šest kol v čele závodu. Nakonec ale skončil pro něj závod předčasně kvůli závadě na elektronice jeho mclarenu.
Harevy se na startu dostal před Hertu a tlačil i na Newgardena. Power využil dobrého místa na předjíždění v páté zatáčce a dokázal se posunout před Paloua a Hertu, ten se mu ale pokusil předjetí vrátit a vytlačil ho do vyasfaltované únikové zóny, což Powera stálo dvě pozice. Další těsný souboj sváděli ve 3. kole Sató a Daly v Canada Corner. Došlo ke kontaktu, po kterém měl Sató poškozený levý sidepod. Dopředu postupoval Palou, v pátém kole předjel Hertu a posunul se na bronzovou příčku.
Pořadí v tu chvíli bylo Newgarden, Harvey, Palou, Herta, Power, Grosjean, Hunter-Reay, Rossi, O´Ward, Pagenaud a Dixon byl na 11. příčce.
V 11. kole ztratil Herta trápící se na měkké sadě pneumatik další pozice, když jej předjel Power a následně i Grosjean. Tomu ale předjetí okamžitě vrátil, protože na konci kola zamířili oba do boxů, kde byl Hertův tým rychlejší.
Další pozici v boxech získal Power. Na trať se sice těsně před něj vrátil Harvey, Power ale využil zahřátých pneumatik a předjel jej. Rossi a Newgarden zastavili ve 14. kole. Ačkoliv byl Rossi na měkké sadě, na trati se dostal před jezdce se zahřátými pneumatikami a hned ztratil několik pozic.
Nejdéle odkládali pit stop piloti Ganassiho týmu. Ale na trať se vrátili těsně před tím, než poprvé zavlály žluté vlajky. Legenda NASCAR Johnson se postaral o to, že splnil svoji kvótu „co závod, to alespoň jedna způsobená žlutá fáze“.
Johnson se po výjezdu ze 7. zatáčky dostal částečně mimo trať, přitom najel na terénní nerovnost, což jej roztočilo. Lehce nosem zavadil o zeď a zboural jeden z polystyrénových bannerů. Stačilo ale vůz znovu nastartovat a Johnson mohl pokračovat.
Restart přišel v 19. kole. Jezdci byli v pořadí Newgarden, Palou, Power, Harvey, Haerta, Grosjean, Hunter-Reay, O´Ward, Rossi, Jones a Dixon. Grosjean se dostal před Hertu. O´Ward do Američana málem zezadu narazil, když se pokusil zaútočit na Hunter-Reaye. Probrzdil, čehož využil Rossi.
Dlouho se ale nezávodilo. Ve 23. kole skončil mimo trať Ericsson. Do boxů zamířili všichni kromě Magnussena a Satóa. Magnussen se ujal vedení. Za zády měl Bourdaise, který se chtěl vrátit do stejného kola jako lídr závodu, následovali Sató, o kolo zpět jedoucí Johnson a pak Newgarden, Palou a další.
Restart přišel ve 26. kole. Palou začal tlačit na Newgardena, kterého brzdil Johnson. Power se ocitl pod útokem Rossiho, oba piloti týmu Penske ale své příčky udrželi. Magnussen se začal trápit na sjeté měkké sadě pneumatik. Nejprve se před něj dostal Bourdais. Pak ve 31. kole se dostal do únikové zóny v 5. zatáčce a Sató převzal vedení. Hned za ním byli Newgarden a Power, takže zamíření do boxů na konci kola bylo pro Dána vysvobozením.
Před Powera se dostal Herta a v dalším kole také Rossi. Na konci 33. kola zamířil Sató do boxů. Pořadí bylo Newgarden, Palou, Herta, Rossi, Power, Harvey, Rahal, Grosjean, Dixon a Jones. Magnussen se po návratu z boxů na trati dlouho neohřál. V 7. zatáčce v 35. kole vůz odstavil s tím, že zřejmě službu vypověděl motor. Následovala třetí žlutá fáze.
Harvey, Askew, Daly a Pagenaud se pit stopem v 37. kole odsoudili k pokusu dojet závod bez dalšího pit stopu v extrémně úsporném režimu. Restart přišel hned v dalším kole. Newgarden dobře poodjel. Šestou příčku na úkor Rahala získal Grosjean.
Dixon na konci 39. kola zamířil také do boxů, vzal si měkkou sadu pneumatik, na které ho čekalo 16 kol. Newgarden stavěl společně s Powerem, O´Wardem a Hunter-Reayem o kolo později. V dalším pak k mechanikům zamířili Palou a Herta. Španěl se vrátil na trať opět za Newgardenem.
Čelo patřilo jezdcům na alternativní strategii – Chiltonovi, Satóovi a Askewovi. Těm zbýval jeden pit stop. V ohrožení byl ale i Newgarden, který to se spotřebou měl na hraně. Chilton a Sató zastavili v 48. kole. Askew následoval v 52. kole. Hned po jeho pit stopu ale v Canada Corner havaroval Jones, který měl problémy už předtím a měl zajet na konci kola do boxů.
Čas byl ještě na jeden restart dvě kola před cílem. Newgarden ve stoupání vypadal, že si vedení uhájí, pak ale před první zatáčkou zpomalil a Palou se přes něj přehnal. Už před prvním pit stopem si stěžoval, že v 8. zatáčce měl problém s podřazováním a s týmem diskutoval, co případně s převodovkou dělat. Teď jej zřejmě zradila definitivně. Do konce závodu se propadl až na chvost pole, což mu zkomplikovalo naděje, že by se ještě mohl zapojit do boje o titul. Vedení v šampionátu převzal Palou. Sezona pokračuje za dva týdny v Ohiu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:50:55.0534 | 55 | 50+1 |
2. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 1,9106 | 55 | 40 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 2,9853 | 55 | 35 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 3,9048 | 55 | 32+1 |
5. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | + 4,7136 | 55 | 30 |
6. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 5,1806 | 55 | 28 |
7. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 7,7219 | 55 | 26 |
8. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 7,9145 | 55 | 24+1 |
9. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 9,0243 | 55 | 22 |
10. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 9,3733 | 55 | 20+1 |
11. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,8027 | 55 | 19 |
12. | Oliver Askew | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 11,3019 | 55 | 18+1 |
13. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 11,9378 | 55 | 17 |
14. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 12,1930 | 55 | 16 |
15. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | + 13,9479 | 55 | 15 |
16. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 14,1169 | 55 | 14 |
17. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | +, 15,5945 | 55 | 13 |
18. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 16,4614 | 55 | 12 |
19. | Cody Ware | Dale Coyne Racing | Honda | + 16,9933 | 55 | 11 |
20. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 17,5558 | 55 | 10 |
21. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 1:30,7894 | 55 | 9+4 |
22. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 54 | 8 |
23. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 50 | 7 |
24. | Kevin Magnussen | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Porucha | 33 | 6+1 |
25. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Porucha | 19 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar