Mercedes, další mercedes a pak sekundová propast
VC Maďarska – kvalifikace
Teprve v sobotním odpoledni to rozbalil Mercedes naplno. Rázem nebylo co řešit. O napětí se staral jen vzájemný souboj Hamiltona a Bottase, s lepším koncem pro obhájce titulu.
Povětrnostní situace se oproti poledni moc nezměnila. Nepatrně se oteplilo na devatenáct stupňů, povrch dráhy měl devětadvacet stupňů.
Tentokrát všichni pospíchali na trať, jakoby by jim za patami hořelo. Nebyl to však oheň, ale hrozba deště, která je hnala kupředu. Za chviličku už u Bottase svítilo 1:15,48. Následovali Hamilton (+0,09), Stroll (+0,27) a Pérez (+0,38). Leclerc figuroval na páté příčce, Verstappen na šesté a Vettel, jehož vůz příliš nedržel na dráze, na deváté.
Včasný výjezd se vyplatil, protože po pár minutách hlásil Gasly první (ale současně i poslední) kapky. Přesto se Hamilton s 1:15,42 posunul do čela. Na postupové pozici se nacházel Russell, nikoliv však Latifi, Räikkönen, Grosjean, Magnussen a Giovinazzi, jemuž byl škrtnut jeden čas za nedodržení limitů tratě. Šlo o vcelku očekávanou společnost, z níž se povedlo dočasně uniknout Grosjeanovi na úkor Kvjata. Ten vzápětí odvrátil nebezpečí a pod vodu táhl Russella. Třást se musel také patnáctý Albon, což i tak nevalnou náladu v boxu Red Bullu rozhodně nepozvedlo.
George Russell znovu udělal svému týmu radost. Foto: Williams
Pak se všem na okamžik zdálo, že se časomíra zbláznila. Na třetím místě se najednou objevil Russell! Byla to však pravda, a i když Brit začal zase pozvolna padat dolů, rozhodně překvapil. Stejně jako Pérez a Stroll, kteří přeskočili oba mercedesy. A to o parník, protože Pérez dostal z vozu 1:14,68.
Zrychlovalo se a každý ve zbývajících desítkách sekund hleděl urvat, co se dá. S výjimkou Gaslyho, jehož motor se rozhodl stávkovat. Z propasti se senzačně vyškrabal i další williams. Teď se z ní pokoušeli zachránit Magnussen, Kvjat, Grosjean, Giovinazzi a Räikkönen. Marně. Nehezky vypadala rovněž Leclerkova třináctá příčka.
Z Albonova raportu vyplývalo, že rudí býci problém ze třetího tréninku zatím nezvládli. Auto bylo tentokrát pro změnu extrémně přetáčivé, hlavně v první a druhé zatáčce. Sportovní komisaři vyšetřovali incident mezi Giovinazzim a Sainzem, který se však v televizním přenosu neobjevil.
Do druhé fáze nastoupila na středních pneumatikách hodně početná kohorta. Vedle mercedesů a racing pointů to zkusily i renaulty, u nichž šlo o vrcholné riziko.
Hamilton se pozvolna dostával do správného rytmu, o čemž svědčilo zajetých 1:14,26. Bottas zůstal o dvě desetiny zpět, Vettel a Verstappen na měkkých gumách ovšem o bezmála sekundu. Leclerc vyvolal ducha z minulého týdne, protože znovu koketoval s vyřazením.
Kalvárie Red Bullu nebrala konce. Nyní Verstappena trápila nedotáčivost v pomaleji projížděných zatáčkách. Gasly, zralý před pár okamžiky na odpis, se najednou prodral do postupové desítky. V ní se pevně drželi i „střeďáci“ Stroll a Pérez, na hraně balancoval Ricciardo. Jen Ocon asi přecenil svoje možnosti.
Smrákalo se nad kvintetem Leclerc, Russell, Albon, Ocon a Latifi. Gaslyho naděje pořád žila, i když mu ze zdi sdělili, že technické potíže nejsou schopni momentálně vyřešit. Má jet, co to dá, a uvidí se…
Propadák to sice není, ale i Charles Leclerc ví, že věci ještě zdaleka nejsou v pořádku. Foto: Ferrari
Leclerc v hodině dvanácté zabránil ostudě. Místo něj balil Ricciardo a spolu s ním Russell, Latifi, Ocon a Albon. Pro Thajce debakl, pro piloty Williamsu skvělý výsledek – takový už je život. Albon ovšem neudržel nervy na uzdě a na příjezdu do boxů vztekle týmu vyčítal, že ho vypustil do provozu.
Poslední bitva vzplála pro Hamiltona, Bottase, Verstappena, Leclerka, Norrise, Vettela, Strolla, Sainze, Péreze a Gaslyho.
Její úvodní dějství jednoznačně vyznělo pro favorita. Hamilton snad poprvé vyždímal z černého šípu všechno – 1:13,61. Také Bottas se dostal pod 1:14. ostatní byly vzdáleni světelné roky. Druhou řadu zatím obsazovali Stroll a Verstappen, třetí Norris a Sainz, čtvrtou oba hoši z Maranella. Pech postihl Péreze, kterému kvůli zkrácení trati odebrali čas.
V závěrečné rundě se zvedli Vettel a Leclerc. Postoupili na čtvrté a páté místo. Jenže předchozí minelu napravující Pérez jim promptně srazil hřebínek. Hamilton odrazil Bottasův nástup a zlepšil se na 1:13,44. Finovi nicméně chyběla k pole position jediná desetina.
Zítra tedy v čele startu uvidíme trikolóru složenou z černé, růžové a červené barvy. Až jako sedmý vyrazí Verstappen, což na Hungaroringu není žádné terno.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:14,907 | 1:14,261 | 1:13,447 | 22 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:15,474 | 1:14,530 | 1:13,554 | 20 |
3. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:14,895 | 1:15,176 | 1:14,377 | 22 |
4. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:14,681 | 1:15,394 | 1:14,545 | 22 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:15,455 | 1:15,131 | 1:14,774 | 20 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:15,793 | 1:15,006 | 1:14,817 | 20 |
7. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:15,495 | 1:14,976 | 1:14,849 | 21 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:15,444 | 1:15,085 | 1:14,966 | 20 |
9. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:15,281 | 1:15,267 | 1:15,027 | 21 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:15,767 | 1:15,508 | 14 | |
11. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:15,848 | 1:15,661 | 14 | |
12. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:15,585 | 1:15,698 | 14 | |
13. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:15,722 | 1:15,715 | 16 | |
14. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:15,719 | 1:15,742 | 14 | |
15. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:16,105 | 1:16,544 | 14 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:16,152 | 9 | ||
17. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:16,204 | 9 | ||
18. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:16,407 | 8 | ||
19. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,506 | 12 | ||
20. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,614 | 12 |
Zdroj: FORMULE.cz