Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Da Costa se stal prvním dvojnásobným vítězem v sezoně

Da Costa se stal prvním dvojnásobným vítězem v sezoně

E-prix Berlína – 1. závod

Okruh na berlínském letišti Tempelhof bude během tohoto a příštího týdne hostit závěrečných šest závodů aktuálního ročníku formule E. První z těchto klání se uskutečnilo dnes. Jezdci se utkali na obrácené konfiguraci trati.

Před začátkem podniku na tom byl nejlépe Da Costa, který vedl v průběžném pořadí o devět bodů. Po kvalifikaci jeho náskok narostl na třináct. Portugalec totiž ovládl jak základní kvalifikační část (3 body), tak superpole (1 bod). Připsal si tak čtyři bonusové body a první místo pro start závodu. Jako druhý stál na roštu jeho týmový kolega ze stáje DS Techeetah Vergne. Třetí místo patřilo Lottererovi, čtvrté Buemimu, páté De Vriesovi, šesté D´Ambrosiovi, sedmé Birdovi, osmé Evansovi, deváté Massovi a nejlepší desítku uzavíral Frijns.

Černozlaté monoposty týmu DS Techeetah zůstaly v čele i v úvodních metrech. Vedení si pohlídal Da Costa a druhý zůstal Vergne. Ke změně nedošlo ani na třetí příčce, na níž zůstal Lotterer. Buemi se mu po startu pokusil bronzovou příčku uzmout. Nakonec ale zůstal na čtvrté pozici.

Brzy obdrželi penalizace průjezdu boxy Rowland s Caladem, kteří startovali z 23., resp. 24. pozice. Tento trest přišel poté, co si ani jeden z nich nemohl v plné výši odpykat trest v podobě ztráty pozic na startovním roštu. Zatímco Rowland vzhledem k osmému času nenaplnil trest propadu o 20 míst za nasazení nového měniče a převodovky, Calado si nemohl odpykat penalizaci 60 míst za výměnu pohonné jednotky a baterie. V kvalifikaci totiž skončil poslední poté, co nezajel ani jedno rychlé kolo.

Zhruba po deseti minutách postihly problémy Frijnse. Nizozemec ve snaze předjet Günthera naboural do zdi. Výsledkem byl poškozený blatník na pravém předním kole a ztráta předního přítlačného křídla. Později Frijns svůj virgin odstavil a na trať se vydal zpomalovací vůz.

Robin Frijns neměl ve středu šťastný den. Foto: ABB FIA Formula E

Po restartu se dařilo Birdovi. Týmový kolega odstoupivšího Frijnse se totiž posunul na šesté místo poté, co si poradil s D´Ambrosiem.

Dopředu šel také De Vries, který sebral čtvrté místo Buemimu. Na Švýcara se vzápětí nalepila smůla znovu, neboť nesprávně projel aktivační zónou útočného módu a dočasnou výkonnostní výhodu tak nezískal. Za tento výlet navíc zaplatil pádem na šesté místo, když jej předjel Bird.

De Vries zi záhy.poradil i s Lottererem a v té chvíli mu patřilo již třetí místo. Před ním jelo pouze duo DS Techeetahu - Da Costa a Vergne. Mezi touto dvojicí byl rozestup necelé jedné sekundy.

Zanedlouho Lotterer ztratil i čtvrté místo, tentokrát ve prospěch Birda. Pilot Porsche totiž aktivoval útočný mód a spadl na pátou příčku.

Brzy ale figuroval na první nepódiové příčce znovu. I Bird se totiž rozhodl jít do útočného módu. Brit spadl nejen za Lotterera, ale i za Evanse na šesté místo. Brzy ale i Evans aktivoval útočný mód a Bird byl znovu pátý.

Zanedlouho přišel o třetí příčku De Vries, před kterého se vrátil zpět Lotterer. Pilota Mercedesu později překonal i Bird.

Zhruba jedenáct a půl minuty před vypršením časového limitu šel do útočného módu Vergne. Jeho výjezdu z ideální stopy málem využil Lotterer. Francouz se ale nakonec ubránil.

Vyššího výkonu ovšem nemohl Vergne ke stíhání Da Costy využít. Havaroval totiž Massa a ředitelství závodu vyhlásilo Full Course Yellow fázi, takže celé startovní pole muselo zpomalit na 50 km/h.

Osm minut před koncem znovu zavlály zelené vlajky a Da Costa ihned aktivoval útočný mód. Před Vergnem se sice udržel jen těsně, nakonec ale zůstal na první příčce a díky výkonnostní výhodě mohl v dalších metrech navyšovat náskok.

Vergne navíc vzápětí přišel i o druhé místo. Předjel jej totiž Bird. A aby toho nebylo málo, za jeho zády číhali také čtvrtý Lotterer s aktivovaným útočným módem a pátý De Vries. Netrvalo dlouho a Vergne Lottererovi skutečně podlehl.

Lotterer za pár okamžiků putoval dokonce na druhé místo. Bird se totiž po vstupu do útočného módu propadl na třetí pozici.

Mezitím pokračoval Vergneho propad. Smlsnul si na něm nejen De Vries, ale i Vandoorne s D´Ambrosiem. Dvě minuty před koncem tak patřilo dvojnásobnému šampionovi až sedmé místo.

Směrem dolů šel v pořadí také Lotterer. Němec za sebou nedokázal Birda udržet dlouho a ten jej brzy sesadil zpět na třetí pozici.

V problémech byl brzy také Evans. Ten se po kontaktu s Güntherem roztočil a z deváté pozice se propadl až na osmnáctou.

V předposledním kole se měnil majitel páté pozice. D´Ambrosio předjel svého krajana Vandoorneho.

Vergne se nakonec do cíle závodu vůbec nepodíval. V závěru zamířil k mechanikům a tam již zůstal. Šachovnicovou vlajku nespatřil ani Müller.

Vergne sice nedokončil, jeho týmový kolega Da Costa ale udělal stáji DS Techeetah větší radost. Vyhrál a stal se prvním závodníkem, který v sezoně 2019/2020 zaznamenal druhé prvenství.

Antonio Felix Da Costa si připsal druhé prvenství v sezoně. Foto: ABB FIA Formula E

Bodovaným výsledkem skončil návrat do formule E pro Rasta. Dvojnásobný šampion DTM, který nahradil u Audi Abta, získal bod za 10. příčku. Původně ovšem projel cílem jako jedenáctý. Osmý Günther byl ale následně vyloučen za překročení limitu využitelné energie.

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: ABB FIA Formula E

p. jezdec tým   čas kol body
1. António Félix da Costa DS Techeetah Formula E Team   47:08,261 36 25+1+3+1
2. André Lotterer TAG Heuer Porsche   47:13,706 36 18
3. Sam Bird Envision Virgin Racing   47:14,787 36 15
4. Nyck de Vries Mercedes-Benz EQ   47:15,172 36 12
5. Jerome d'Ambrosio Mahindra Racing   47:21,473 36 10
6. Stoffel Vandoorne Mercedes-Benz EQ   47:21,915 36 8
7. Sébastien Buemi Nissan e.dams   47:23,187 36 6
8. Lucas di Grassi Audi Sport Abt Schaeffler   47:25,572 36 4
9. Alexander Sims BMWi Andretti Motorsport   47:25,934 36 2
10. René Rast Audi Sport Abt Schaeffler   47:27,113 36 1
11. Edoardo Mortara Venturi Racing   47:29,026 36 0
12. Neel Jani TAG Heuer Porsche   47:29,300 36 0
13. Alex Lynn Mahindra Racing   47:29,864 36 0
14. Mitch Evans Panasonic Jaguar Racing   47:30,743 36 0
15. Oliver Rowland Nissan e.dams   47:31,469 36 0
16. James Calado Panasonic Jaguar Racing   47:37,167 36 0
17. Oliver Turvey NIO 333   47:39,377 36 0
18. Daniel Abt NIO 333   47:42,543 36 0
19. Sérgio Sette Câmara Geox Dragon   47:53,678 36 0
 DSQ Maximilian Günther BMWi Andretti Motorsport   - 36 0
 DNF Jean-Éric Vergne DS Techeetah Formula E Team   - 36 0
 DNF Nico Müller Geox Dragon   - 36 0
 DNF Felipe Massa Venturi Racing   - 22 0
 DNF Robin Frijns Envision Virgin Racing   - 8 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Da Costa 97, 2. Evans 56, 3. Sims 48, 4. Vandoorne 46, 5. Günther 44, 6. Bird 44, 7. Lotterer 43, 8. Di Grassi 42, 9. Buemi 33, 10. Mortara 32, 11. Vergne 31, 12. De Vries 30, 13. Rowland 30, 14. Wehrlein 14, 15. D´Ambrosio 13, 16. Frijns 10, 17. Calado 10, 18. Abt 8, 19. Massa 2, 20. Hartley 2, 21. Rast 1.

Průběžné pořadí týmů: 1. DS Techeetah Formula E Team 128, 2. BMWi Andretti Motorsport 92, 3. Mercedes-Benz EQ 76, 4. Panasonic Jaguar Racing 66, 5. Nissan e.dams 63, 6. Envision Virgin Racing 54, 7. Audi Sport Abt Schaeffler 51, 8. TAG Heuer Porsche 43, 9. Venturi Racing 34, 10. Mahindra Racing 27, 11. Geox Dragon 2.