Da Costa v závěru ukořistil první letošní vítězství
ePrix Monaka – závod
První místo pro start premiérového závodu formule E na nezkrácené verzi okruhu v Monte Carlu si vyjel v kvalifikaci úřadující šampion Da Costa. Ze druhé pozice startoval Frijns, třetí byl Evans, čtvrtý Vergne, pátý Günther, šestý Rowland, kterému byl v rozhodujícím superpole smazán čas za pozdní opuštění boxové uličky, sedmý Cassidy, osmý Wehrlein, devátý Lynn a nejlepší desítku uzavíral Rast.
Původně měl z desáté pozice startovat Nato. Ten ale obdržel penalizaci dvou míst za to, že ve volném tréninku narazil do odstaveného vozu Setteho Câmary v době, kdy byly vyvěšeny červené vlajky. Francouz tak nakonec vyrážel jako dvanáctý.
Těžký závod vyhlížel vedoucí muž šampionátu De Vries. Nizozemec zajel v kvalifikaci předposlední 23. čas, neboť nedopatřením vypnul na svém voze plný výkonnostní režim. Navíc mu byl udělen trest 40 míst za výměnu motoru a převodovky. Jelikož ale na roštu mohl oproti svému kvalifikačnímu umístění klesnout jen o místo dozadu, musel si v závodě ještě odbýt penalizaci deseti sekund stop and go.
Po startu se podoba první trojice nezměnila. První místo udržel Da Costa před druhým Frijnsem a třetím Evansem. Úvodní kolo se ovšem neobešlo bez potíží. V šesté zatáčce totiž došlo ke strkanici, ze které vyšel nejhůře Sims. Brit zamířil na konci prvního kola k mechanikům a musel odstoupit.
Brzy po startu si De Vries odpykal penalizaci. V hledáčku sportovních komisařů se ocitl Dennis, který byl podezřelý z toho, že překročil limit maximálního povoleného výkonu. Krátce poté, co bylo dovoleno využívat útočný mód, do něj přešli Wehrlein, Mortara a Lotterer.
Da Costovi vydrželo vedení jen krátce. Netrvalo totiž dlouho a v první zatáčce se před něj posunul Frijns. Potvrdilo se podezření, že Dennis překročil maximální povolený výkon. Britovi byla udělena penalizace průjezdu boxy, kterou si zanedlouho také odpykal.
V čele stále kroužil Frijns. Daleko ale nebyli ani druhý Da Costa, třetí Evans, čtvrtý Vergne a pátý Günther. Poslední jmenovaný přešel 32 minut před koncem do útočného módu. Zaplatil za to pádem na šesté místo za Rowlanda.
Krátce nato využil útočného módu i Da Costa, který se tak propadl za Evanse a Vergneho. Vzápětí ale využil souboje této dvojice a vrátil se zpět na druhou příčku. Před Evanse s Vergnem se vzápětí posunul i Günther, který krátce předtím zdolal Rowlanda.
Netrvalo dlouho a Da Costa byl první. Tam se posunul, když přešel do útočného módu i Frijns. Dvacet sedm minut před koncem ale Da Costovi útočný režim vypršel a Frijns se na cílové rovince dokázal vrátit před něj.
Frijns ale o pár okamžiků později aktivoval druhý útočný mód, díky čemuž se Da Costa mohl dostat na první místo zpátky. Ani v tomto případě ale Portugalec nepobyl na čele dlouho. Frijns se totiž vrátil na první místo téměř ihned.
Na to Da Costa reagoval přechodem do útočného režimu, čehož využil k posunu na druhé místo jeho týmový kolega Vergne, který se krátce předtím dostal na třetí příčku. Francouz se vzápětí rozhodl aktivovat útočný mód také. Neprojel ale správně aktivační zónou a pouze tak ztratil čas. Propadl se na čtvrté místo za Evanse. Později ho překonal i Günther.
Devatenáct minut před koncem stále vedl Frijns. Da Costa na něj ale nebezpečně dotíral. Vedoucí dvojici rovněž dotahoval třetí Evans, tou dobou jedoucí ve svém druhém útočném módu.
Šestnáct minut před koncem bylo oznámeno, že Da Costa získal (stejně jako Vergne, Bird, Vandoorne a De Vries) ve fanouškovském hlasování fanboost. Této pětisekundové výkonnostní výhody okamžitě využil a v šikaně za tunelem sesadil Frijnse z prvního místa. Nizozemec se navíc později propadl na cílové rovince také za Evanse. Evans se vzápětí dostal odvážným manévrem v zatáčce Beau Rivage také před Da Costu a vedl závod.
O pár momentů později se na trať vydal zpomalovací vůz. Rast, který tou dobou bojoval s Cassidym, se totiž otřel v první zatáčce o zeď a své auto na trati odstavil. Před restartem vedl Evans. Druhý byl Da Costa, třetí Frijns, čtvrtý Günther, pátý Vergne, který měl k dispozici ještě jednu aktivaci útočného módu, šestý Rowland, sedmý Cassidy, osmý Bird, devátý Di Grassi a bodovanou desítku uzavíral Lynn.
Šest minut před koncem v Monaku znovu zavlály zelené vlajky. Evans udržel první místo před Da Costou a Frijnsem. Vergne při první možné příležitosti aktivoval útočný mód. To ho stálo hned tři pozice. Z pátého místa spadl na osmé. Předjeli ho Rowland, Cassidy a Bird. Před posledního jmenovaného se ale brzy dostal zpátky.
Evans nedokázal Da Costovi ujíždět a ten byl stále těsně za ním. Blízko byli i třetí Frijns se čtvrtým Güntherem. V šikaně za tunelem se Da Costa pokusil o předjetí. Evansovi se ale podařilo udržet Portugalce za svými zády.
Da Costa se ovšem nevzdával a v posledním kole v zatáčce za tunelem Evanse skutečně udolal. Dojel si tak pro své první letošní vítězství. Evans se nakonec musel spokojit až se třetí příčkou. V posledních metrech totiž na něj dokázal vyzrát i Frijns, který dojel druhý. Kromě druhého místa v cíli ePrix Monaka se ale Nizozemec mohl radovat i z posunu do čela šampionátu. Na čtvrté místo se nakonec probil Vergne.
V závěru vyvrcholil smolný víkend De Vriese, který zůstal stát na dráze a na okamžik kvůli němu zavlály žluté vlajky. Své účinkování zabalili mimo záběry kamer také Wehrlein a Vandoorne. Do cíle tak nedojel ani jeden pilot Mercedesu.
Po skončení závodu byla Lottererovi udělena penalizace průjezdu boxy za kontakt s Di Grassim. Pilot Porsche dostal pět sekund a to ho odsunulo z devátého místa na sedmnácté. Lynn tak povyskočil z desáté pozice na devátou a získal o bod více. Z Lottererova trestu ale těžil mimo jiné i Di Grassi, který tak nakonec Monako neopouští s prázdnou, ale s bodem za desátou příčku.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | António Felix da Costa | DS Techeetah | DS | 47:20,697 | 26 | 25+3 |
2. | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | Audi | 47:23,545 | 26 | 18+1 |
3. | Mitch Evans | Jaguar Racing | Jaguar | 47:23,569 | 26 | 15 |
4. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | DS | 47:23,817 | 26 | 12+1 |
5. | Maximilian Günther | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 47:23,967 | 26 | 10 |
6. | Oliver Rowland | Nissan e.Dams | Nissan | 47:24,562 | 26 | 8 |
7. | Sam Bird | Jaguar Racing | Jaguar | 47:24,847 | 26 | 6 |
8. | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | Audi | 47:25,449 | 26 | 4 |
9. | Alex Lynn | Mahindra Racing | Mahindra | 47:26,456 | 26 | 2 |
10. | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | 47:26,922 | 26 | 1 |
11. | Sébastien Buemi | Nissan e.Dams | Nissan | 47:27,264 | 26 | 0 |
12. | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 47:27,794 | 26 | 0 |
13. | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | Mercedes | 47:29,204 | 26 | 0 |
14. | Tom Blomqvist | NIO 333 FE Team | NIO | 47:29,937 | 26 | 0 |
15. | Sérgio Sette Câmara | Dragon/Penske Autosport | Penske | 47:30,196 | 26 | 0 |
16. | Jake Dennis | BMW i Andretti Motorsport | BMW | 47:30,519 | 26 | 0 |
17. | André Lotterer | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | 47:31,200 | 26 | 0 |
18. | Nico Müller | Dragon/Penske Autosport | Penske | 47:32,147 | 26 | 0 |
19. | Oliver Turvey | NIO 333 FE Team | NIO | 47:32,764 | 26 | 0 |
DNF | Nyck de Vries | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | - | 23 | 0 |
DNF | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | Porsche | - | 21 | 0 |
DNF | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ Formula E Team | Mercedes | - | 21 | 0 |
DNF | René Rast | Audi Sport ABT Schaeffler | Audi | - | 18 | 0 |
DNF | Alexander Sims | Mahindra Racing | Mahindra | - | 0 | 0 |
Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Robin Frijns | 62 | - | 22 | 12 | - | 9 | - | 19 | ||||||||
2. | Nyck de Vries | 57 | 29 | 3 | - | - | 25 | - | - | ||||||||
3. | Mitch Evans | 54 | 15 | - | 16 | 8 | - | - | 15 | ||||||||
4. | António Félix da Costa | 52 | - | 15 | - | 6 | 3 | - | 28 | ||||||||
5. | Sam Bird | 49 | - | 25 | 18 | - | - | - | 6 | ||||||||
6. | Stoffel Vandoorne | 48 | 4 | - | 3 | 26 | 15 | - | - | ||||||||
7. | Jean-Éric Vergne | 46 | - | - | 25 | - | 2 | 6 | 13 | ||||||||
8. | René Rast | 39 | 13 | - | 8 | - | 10 | 8 | - | ||||||||
9. | Oliver Rowland | 35 | 8 | 6 | 1 | - | - | 12 | 8 | ||||||||
10. | Jake Dennis | 33 | - | - | - | - | 4 | 29 | - | ||||||||
11. | Edoardo Mortara | 32 | 18 | - | - | 12 | - | 2 | - | ||||||||
12. | Pascal Wehrlein | 32 | 10 | 1 | 6 | 15 | - | - | - | ||||||||
13. | Nico Mueller | 30 | - | 10 | - | 2 | 18 | - | - | ||||||||
14. | Alex Lynn | 29 | - | - | 4 | - | 1 | 16 | 2 | ||||||||
15. | Alexander Sims | 24 | 6 | - | - | 18 | - | - | - | ||||||||
16. | Maximilian Günther | 22 | - | - | 2 | 10 | - | - | 10 | ||||||||
17. | André Lotterer | 18 | - | - | - | - | - | 18 | - | ||||||||
18. | Nick Cassidy | 16 | - | - | - | 3 | 12 | - | 4 | ||||||||
19. | Lucas di Grassi | 14 | 2 | 4 | - | - | 6 | 1 | 1 | ||||||||
20. | Oliver Turvey | 13 | 1 | 8 | - | - | - | 4 | - | ||||||||
21. | Sérgio Sette Câmara | 12 | - | 12 | - | - | - | - | - | ||||||||
22. | Sébastien Buemi | 11 | - | - | 10 | 1 | - | - | - | ||||||||
23. | Norman Nato | 11 | - | - | - | 1 | - | 10 | - | ||||||||
24. | Tom Blomqvist | 5 | - | - | 1 | 4 | - | - | - |
Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes-EQ | 105 | 33 | 3 | 3 | 26 | 40 | - | - | ||||||||
2. | Jaguar Racing | 103 | 15 | 25 | 34 | 8 | - | - | 21 | ||||||||
3. | DS Techeetah | 98 | - | 15 | 25 | 6 | 5 | 6 | 41 | ||||||||
4. | Envision Virgin Racing | 81 | - | 22 | 12 | 3 | 21 | - | 23 | ||||||||
5. | BMW Andretti Motorsport | 55 | - | - | 2 | 10 | 4 | 29 | 10 | ||||||||
6. | Audi Sport Abt Schaeffler | 53 | 15 | 4 | 8 | - | 16 | 9 | 1 | ||||||||
7. | TAG Heuer Porsche | 50 | 10 | 1 | 6 | 15 | - | 18 | - | ||||||||
8. | Mahindra Racing | 47 | 6 | - | 4 | 18 | 1 | 16 | 2 | ||||||||
9. | Nissan E.DAMS | 46 | 8 | 6 | 11 | 1 | - | 12 | 8 | ||||||||
10. | Rokit Venturi Racing | 43 | 18 | - | - | 13 | - | 12 | - | ||||||||
11. | Dragon / Penske Autosport | 42 | - | 22 | - | 2 | 18 | - | - | ||||||||
12. | Nio 333FE Team | 18 | 1 | 8 | 1 | 4 | - | 4 | - |