Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Da Costovo první vítězství s Porsche

Da Costovo první vítězství s Porsche

e-Prix Kapského Města – závod

Start z 11. místa, neplatný průjezd aktivační zónou a přesto vítězství. Tak by se dalo popsat vystoupení Da Costy, který si dojel pro první triumf v barvách Porsche. Na stříbrné příčce skončil Vergne, který ještě dvě kola před koncem vedl. Třetí místo si připsal Cassidy. Wehrlein sice nedojel, zůstává ale lídrem šampionátu.

Premiéra formule E v jihoafrickém Kapském Městě přinesla mimo jiné i nového vítěze kvalifikace. Z první pozice totiž startoval Fenestraz. Vedle pilota Nissanu stál v první řadě Günther. Následovali Cassidy, Evans, Vergne, Wehrlein, Buemi, Ticktum, Nato, Rast, Da Costa, Vandoorne, Hughes, Dennis, Lotterer a Camara. Mortara startoval po nehodě v kvalifikaci z boxů.

Místo tradičních 22 jezdců jich v Jihoafrické republice startovalo jenom 17. Na startu totiž chyběli Bird, Di Grassi, Rowland, Müller i domácí Van der Linde, který měl opět zaskakovat za zraněného Frijnse. Bird do závodu nenastoupil po nehodě v kvalifikaci. Po Mortarově havárii se totiž na dráze nezačalo mávat červenými vlajkami včas. Jezdec Jaguaru se proto nestačil Mortarovi vyhnout a narazil do něj. Piloti Mahindry a stáje ABT Cupra odstoupili z bezpečnostních důvodů. U Mahindry se totiž objevily během volných tréninků potíže se zadním zavěšením. ABT Cupra zavěšení od indické stáje odebírá.

Rast měl původně startovat jako sedmý, penalizace tří míst za incident s Dennisem v Hajdarábádu ho ale odsunula dozadu. Jako desátý se původně kvalifikoval Bird. I kdyby ale do závodu odstartoval, klesl by o pět míst. Důvodem byl trest za incident s týmovým kolegou Evansem v Indii. Tři místa ztratil na roštu Dennis, který v kvalifikaci zdržel Vandoorna.

Fenestraz se po startu s přehledem udržel na čele. Za ním ale probíhala bitva o druhé místo. Sváděli ji Günther s Cassidym. Německý závodník ale nakonec stříbrnou příčku udržel.

Úvodní kolo se ovšem neobešlo bez incidentu. Wehrlein nedobrzdil do jedné ze zatáček a sestřelil Buemiho. Zatímco Švýcar se zvládl ze svých hodin zotavit a zapojil se zpět do závodu, Wehrlein si poškodil zavěšení a odstoupil. Jeho vedení v průběžném pořadí šampionátu se tak ocitlo v ohrožení.

Závod Pascala Wehrleina neměl dlouhého trvání. Foto: Porsche



Günther se ještě před vyhlášením plné žluté fáze dostal mimo záběry kamer před Fenestraze a ujal se vedení. Cassidymu patřilo třetí místo. Na bodech se nacházeli také čtvrtý Evans, pátý Vergne, šestý Rast, sedmý Ticktum, osmý Da Costa, devátý Nato a desátý Hughes. Za bodovanými příčkami kroužili Vandoorne, Dennis, Lotterer, Sette Camara a Buemi.

V šestém kole se znovu začalo závodit. Günther si pohlídal první pozici před Fenestrazem. Brzy došlo k prvním aktivacím útočných módů. Na minutu do nich přešli Sette Camara s Buemim, tedy poslední dva jezdci v pořadí.

Čtvrtý Evans se ocitl v hledáčku sportovních komisařů. Byl totiž podezřelý z toho, že použil vyšší výkon, než dovolují pravidla.

Počet pilotů jedoucích v útočném módu neustále narůstal. V devátém kole po výhodě 50 kilowatt navíc sáhli i piloti ze špičky – druhý Fenestraz se čtvrtým Evansem. Zatímco pilot Nissanu spadl na třetí pozici za Cassidyho, Evans udržel čtvrtou pozici.

O kolo později přešel do tohoto režimu i Günther, čímž pustil do čela Cassidyho. Němec měl co dělat, aby ubránil Fenestraze, který byl hladový po návratu na virtuální první místo. Güntherovi se ale podařilo v čele zůstat.

Ve stejnou dobu vyhasly Evansovy naděje na dobrý výsledek. Za překročení výkonnostního limitu totiž dostal penalizaci průjezdu boxy. To pro pilota Jaguaru znamenalo pád na chvost. V tu chvíli pro něj bylo daleko nejen pódium, ale také bodovaný výsledek.

Cassidy aktivoval ve 13. kole poprvé útočný mód. Pilotovi stáje Envision se ale podařilo udržet na první pozici. Podruhé si zajel pro výkonnostní výhodu také Günther. Vrátil se na třetí místo před Vergnem.

Cassidy sice jel v útočném módu, i přesto se ale k němu Fenestraz přibližoval. Pilot Nissanu se ale nedokázal dotáhnout tak blízko, aby mohl zaútočit.

Jedenáct kol před koncem přišla komplikace pro Wehrleinova nejbližšího pronásledovatele v průběžném pořadí Dennise. Britovy body se totiž ocitly ve vážném ohrožení. Dostal penalizaci průjezdu boxy za nedodržení minimálního tlaku v pneumatikách.

O pár okamžiků později zahodil šanci na velmi dobrý výsledek Günther. Německý jezdec měl totiž kontakt se zdí a poškodil si zavěšení. To znamenalo odstoupení ze třetího místa. Pilot Maserati si tímto výsledkem mohl výrazně vylepšit bilanci. V předchozích závodech totiž nebodoval ani jednou.

Maximilian Günther promarnil výbornou příležitost. Foto: Maserati



Aby mohl být Güntherův vůz odklizen, byla vyhlášena plná žlutá fáze. Těsně před jejím začátkem aktivovali útočný mód Cassidy s Fenestrazem. Zatímco Cassidy udržel první místo, Fenestraz spadl na čtvrtou pozici za Da Costu a Vergneho.

Ve 22. kole se znovu začalo závodit. Fenestraz se pokoušel využít posledních vteřin ze svého útočného módu k tomu, aby našel cestu před Vergneho. V úvodu 23. kola sice naznačil útok, před dvojnásobného šampiona se ale nedostal.

Na prvním místě stále zůstával Cassidy. Novozélanďana následoval Da Costa. Portugalec ovšem zůstával jediným pilotem, který musel ve zbytku závodu ještě navštívit aktivační zónu. Stále mu totiž zbývala minuta útočného módu. Jedenáctý Lotterer dostal pětisekundový trest za to, že se dopustil prohřešku při jízdě za zpomalovacím vozem.

Šest kol před koncem se Da Costovi podařilo předjet Cassidyho a ujal se vedení. Portugalec ihned začínal ujíždět svým konkurentům. O pár okamžiků dříve se sice zdálo, že se po aktivaci útočného módu propadne mimo pódium, nyní ale jeho situace vypadala o poznání lépe.

Pět kol před koncem vedl Da Costa už o více než sekundu před Cassidym. A právě přibližně ve stejnou dobu se rozhodl aktivovat útočný mód. S přehledem udržel první místo. Cassidy navíc krátce předtím ztratil i druhou pozici. Zdolal ho Vergne.

Brzy se ale ukázalo, že Da Costa má problém. Portugalec totiž netrefil správně průjezd aktivační zónou a musel tak do ní zajet znovu. Vergne mu dýchal na záda a bylo více než pravděpodobné, že Portugalce překoná.

Da Costa se rozhodl nezajet do aktivační zóny hned v dalším kole. Místo toho si snažil vyjet dostatečný náskok před Vergnem. Rozestup mezi nimi ale nepřekračoval jednu sekundu.

Ve 28. kole Da Costa aktivoval útočný mód (tentokrát již doopravdy). Podle očekávání ho to ale stálo vedení, které převzal Vergne. Francouz tak najednou směřoval za druhým triumfem v řadě.

Nechybělo mnoho a Jean-Éric Vergne mohl slavit druhé vítězství v řadě. Foto: DS Penske



Da Costa ale ukazoval, že mu to nedá zadarmo. Díky výkonnostní výhodě se totiž zvládal přibližovat poměrně rychle. Vhod mu přišla i zpráva z ředitelství závodu, které díky plným žlutým fázím prodloužilo závod z původních 30 kol na 32.

Da Costa sice naháněl Vergneho, ke změně ale došlo na třetí pozici. Fenestraz si zvládl ve 30. kole poradit s Cassidym.

Vergne sice Da Costovu náporu dlouho vzdoroval, ve 30. kole ale podlehl. Pilot stáje Porsche se toho nebál a v rychlé levotočivé zatáčce se před Vergneho odvážným manévrem dostal.

Vergne sice neztratil kontakt a do posledních metrů se snažil najít cestu zpět před Da Costu, úspěšný ale nebyl. Portugalec si tak připsal první vítězství v sezoně a zároveň premiérový triumf v barvách Porsche. Pro německou stáj šlo letos už o druhý triumf.

Třetí nakonec nedojel Fenestraz, ale Cassidy. Pilot Nissanu totiž v posledním kole skončil ve zdi poté, co došlo mezi ním a Cassidym ke kontaktu. Nakonec byl klasifikován jako čtrnáctý.

Po skončení závodu ještě úřadovali sportovní komisaři. Günther dostal pro další závod v Sao Paulu trest tří míst. Bylo totiž vyhodnoceno, že v úvodu závodu předjel Fenestraze už během doby, kdy platila plná žlutá fáze. Pozici mu tak měl vrátit, což neudělal. Wehrlein také dostal penalizaci tří míst, v tomto případě za kolizi s Buemim.

 

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. António Félix da Costa Porsche Porsche 42'25,403 32 25
2. Jean-Éric Vergne DS Penske DS 42'25,684 32 19
3. Nick Cassidy Envision Jaguar 42'27,211 32 15
4. René Rast McLaren Nissan 42'27,611 32 12
5. Sébastien Buemi Envision Jaguar 42'28,059 32 10
6. Dan Ticktum NIO NIO 42'28,612 32 8
7. Stoffel Vandoorne DS Penske DS 42'29,613 32 6
8. Norman Nato Nissan Nissan 42'33,985 32 4
9. André Lotterer Andretti Porsche 42'34,158 32 2
10. Jake Hughes McLaren Nissan 42'35,878 32 1
11. Mitch Evans Jaguar Jaguar 42'39,586 32 0
12. Sergio Sette Camara NIO NIO 42'40,317 32 0
13. Jake Dennis Andretti Porsche 43'04,249 32 0
DNF Sacha Fenestraz Nissan Nissan - 32 3
DNF Maximilian Günther Maserati Maserati - 20 0
DNF Edoardo Mortara Maserati Maserati - 1 0
DNF Pascal Wehrlein Porsche Porsche - 0 0
DNS Sam Bird Jaguar Jaguar - 0 0
DNS Lucas di Grassi Mahindra Mahindra - 0 0
DNS Oliver Rowland Mahindra Mahindra - 0 0
DNS Nico Müller ABT Cupra Mahindra - 0 0
DNS Kelvin van der Linde ABT Cupra Mahindra - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Wehrlein 80, 2. Dennis 62, 3. Vergne 50, 4. Da Costa 46, 5. Cassidy 43, 6. Buemi 41, 7. Rast 38, 8. Bird 28, 9. Hughes 28, 10. Di Grassi 18, 11. Lotterer 18, 12. Evans 14, 13. Vandoorne 11, 14. Nato 11, 15. Sette Camara 10, 16. Ticktum 9, 17. Rowland 8, 18. Fenestraz 7, 19. Mortara 3.

Průběžné pořadí týmů: 1. Porsche 126, 2. Envision 84, 3. Andretti 80, 4. McLaren 66, 5. DS Penske 61, 6. Jaguar 42, 7. Mahindra 26, 8. NIO 19, 9. Nissan 18, 10. Maserati 3.

 

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Porsche