Vergne slaví první triumf sezony, Da Costa titul
e-Prix Berlína - 4. závod
Stejně jako včera si i pro dnešní závod vyjel pole position Vergne. Spolu s ním se postavil do první řady týmový kolega Da Costa, který si již dnes mohl zajistit titul. Ze třetí pozice začínal Rowland, ze čtvrté Buemi, z páté De Vries, ze šesté Massa, ze sedmé Lynn, z osmé Rast, z deváté D'Ambrosio a nejlepší desítku uzavíral Evans.
Těžký úkol stál před včerejším vítězem Güntherem, kterému na startu patřila až 21. příčka. Ještě horší to ale bylo se stříbrným mužem sobotního klání Frijnsem. Ten se sice kvalifikoval jako desátý, kvůli technickým problémům ale nakonec nenastoupil.
Po startu si udržel první místo Vergne před Da Costou a Rowlandem. Čtvrté místo udržel Buemi. Jako pátý najížděl do druhého okruhu De Vries. Šestý byl Lynn, sedmý Massa, osmý Rast, devátý Evans a desátý Di Grassi.
Od druhého kola pole kroužilo za zpomalovacím vozem. V jeho zadní části totiž došlo ke kolizi mezi Turveyem a Güntherem, po které druhý jmenovaný přišel o přední přítlačné křídlo a zanedlouho ze závodu odstoupil. To hrálo do karet Da Costovi. Günther se totiž před závodem nacházel na druhé příčce průběžneho pořadí.
K restartu došlo třicet osm a půl minuty před koncem. První místo udržel Vergne. Druhý zůstal Da Costa a třetí Rowland, kteří se drželi ve Francouzově těsné blízkosti.
V úvodních kolech po restartu věnovala režie největší pozornost boji o osmé místo mezi Rastem a Evansem. Pilot Jaguaru se na okamžik před Němce posunul. Dvojnásobný šampion DTM ale brzy reagoval a vzal si osmou pozici zpět.
Brzy se Rast posunul o další místo vpřed. Sedmý Massa totiž aktivoval útočný mód a spadl za Rastova záda.
Výkonnostní výhody se brzy rozhodl využít také pátý De Vries. Z toho těžil Lynn.
Zanedlouho se rozhodli do útočného módu přejít rovněž oba jezdci Nissanu, kteří na okamžik spadli za Lynna. Rowland ale brzy svého krajana předjel a putoval dokonce až na druhé místo. Za něj i za Lynna totiž spadl po aktivaci útočného módu Da Costa.
Ve stejném kole jako Da Costa šel do výkonnostně výhodnějšího režimu také Vergne. Ten se ale dokázal udržet v čele.
Da Costa ovšem nezůstal mimo pódiové příčky dlouho. Nejprve předjel Lynna, poté Rowlanda a dvacet šest a půl minuty před koncem se dostal i před vedoucího Vergneho. Tato pozice mu garantovala titul.
Mezitím vstoupilo do hry rovněž počasí. Na okruh se totiž sneslo pár kapek deště. Jezdcům ale tato skutečnost nakonec život příliš nezkomplikovala.
Po uplynutí poloviny časové dotace pro závod se nacházel v čele Da Costa. Portugalce těsně následoval nejen druhý Vergne, ale také třetí Rowland, čtvrtý Buemi a pátý De Vries. Druhou polovinu bodované desítky tvořili šestý Lynn, sedmý Massa, osmý Evans, devátý Di Grassi a desátý Rast.
Držitel poslední bodované příčky se ale nedlouho poté měnil. Před Rasta se posunul D'Ambrosio.
Zatímco Rast putoval v pořadí směrem dolů, jeho týmový kolega Di Grassi si naopak polepšil. Brazilec předjel Evanse a dostal se na osmé místo.
Ke změnám brzy došlo i na čtvrté příčce. Rowland s Buemim totiž zamířili do aktivační zóny útočného módu. První jmenovaný sice udržel třetí místo, Buemi ale spadl na pátou pozici za De Vriese.
Jezdci DS Techeetahu Da Costa a Vergne přečkali další přechod do útočného módu bez ztrát. Rozestup mezi nimi zůstával i nadále velmi těsný.
Za nimi kroužili opět oba nissany. Buemi se totiž vrátil na čtvrtou příčku za De Vriese.
Kdo očekával, že černozlaté vozy stáje DS Techeetah dokrouží v pořadí Da Costa, Vergne až do cíle, ten se spletl. Sedm a tři čtvrtě minuty před koncem totiž Vergne Da Costu předjel a znovu se ocitl ve vedení. Na vedoucí dvojici se zároveň dotáhli Rowland, Buemi a De Vries.
Prohozením pozic mezi jezdci DS Techeetahu se zanedlouho inspirovali také u Nissanu. Buemi předjel Rowlanda a uzmul mu třetí příčku.
V závěrečné fázi závodu se vedoucí skupina rozdělila. Vergne, Da Costa a Buemi poodjeli Rowlandovi s De Vriesem.
Mezi Rowlandem a De Vriesem došlo ještě v posledním kole k prohození pozic. Jako čtvrtý tak projel cílem Nizozemec. Rowland si musel vystačit s pátým místem.
Mezi nejlepším triem se již ale žádné změny nekonaly. Pro své první vítězství v sezoně si dojel Vergne. Jeho týmový kolega Da Costa na druhém místě měl ale ještě větší důvod k oslavě.
Dva závody před koncem si totiž zajistil titul a po Piquetovi (2014/2015), Buemim (2015/2016), Di Grassim (2016/2017) a Vergnovi (2017/2018, 2018/2019) se stal pátým šampionem formule E v historii. DS Techeetah ale neslavil pouze mezi jezdci. Čínská ekipa si celkové vítězství zajistila i mezi týmy. Spolu s Vergnem a Da Costou vystoupil na pódium třetí Buemi.
Své první dva body v sezoně si připsal za deváté místo Lynn.
Nejrychlejší kolo si připsal Bird. Jelikož se ale neumístil mezi nejlepšími deseti, získal dva body navíc Da Costa.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E
p. | jezdec | tým | čas | kol | body | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah Formula E Team | 1:08,621 | 37 | 25+3+1 | |
2. | Antonio Felix da Costa | DS Techeetah Formula E Team | 1:08,577 | 37 | 18+1 | |
3. | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | 1:08,799 | 37 | 15 | |
4. | Nyck de Vries | Mercedes-Benz EQ | 1:08,895 | 37 | 12 | |
5. | Oliver Rowland | Nissan e.dams | 1:08,915 | 37 | 10 | |
6. | Lucas di Grassi | Audi Sport Abt Schaeffler | 1:09,020 | 37 | 8 | |
7. | Mitch Evans | Panasonic Jaguar Racing | 1:09,081 | 37 | 6 | |
8. | Andre Lotterer | TAG Heuer Porsche | 1:09,033 | 37 | 4 | |
9. | Alex Lynn | Panasonic Jaguar Racing | 1:08,947 | 37 | 2 | |
10. | Felipe Massa | Venturi Racing | 1:09,206 | 37 | 1 | |
11. | Sam Bird | Envision Virgin Racing | 1:08,556 | 37 | 0 | |
12. | Stoffel Vandoorne | Mercedes-Benz EQ | 1:08,828 | 37 | 0 | |
13. | Alexander Sims | BMWi Andretti Motorsport | 1:09,207 | 37 | 0 | |
14. | Edoardo Mortara | Venturi Racing | 1:08,880 | 37 | 0 | |
15. | Jérôme d´Ambrosio | Mahindra Racing | 1:08,778 | 37 | 0 | |
16. | René Rast | Audi Sport Abt Schaeffler | 1:09,080 | 37 | 0 | |
17. | James Calado | Panasonic Jaguar Racing | 1:09,152 | 37 | 0 | |
18. | Daniel Abt | Audi Sport Abt Schaeffler | 1:09,207 | 37 | 0 | |
19. | Neel Jani | TAG Heuer Porsche | 1:09,383 | 37 | 0 | |
20. | Nico Müller | Geox Dragon | 1:09,291 | 37 | 0 | |
21. | Sérgio Sette Câmara | Geox Dragon | 1:08,755 | 37 | 0 | |
22. | Oliver Turvey | NIO 333 | 1:09,916 | 37 | 0 | |
Maximilian Günther | BMWi Andretti Motorsport | DNF | 0 | |||
Robin Frijns | Envision Virgin Racing | DNF | 0 |
Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2019/2020
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | António Félix da Costa | 156 | - | 3 | 18 | 18 | 28 | 30 | 28 | 12 | 19 | ||
2. | Jean-Éric Vergne | 80 | - | 4 | - | 12 | 15 | - | 1 | 19 | 29 | ||
3. | Maximilian Günther | 69 | - | - | 25 | - | 19 | - | - | 25 | - | ||
4. | Lucas di Grassi | 69 | - | 18 | 6 | 8 | 6 | 4 | 15 | 4 | 8 | ||
5. | Sébastien Buemi | 67 | - | - | - | 15 | 12 | 6 | 19 | - | 15 | ||
6. | Mitch Evans | 65 | 2 | - | 19 | 26 | 9 | - | - | 3 | 6 | ||
7. | Andre Lotterer | 59 | 18 | - | - | 3 | 4 | 18 | 2 | 10 | 4 | ||
8. | Stoffel Vandoorne | 57 | 15 | 15 | 8 | - | - | 8 | 11 | - | - | ||
9. | Oliver Rowland | 54 | 12 | 10 | - | 6 | 2 | - | 6 | 8 | 10 | ||
10. | Sam Bird | 52 | 26 | - | 2 | - | 1 | 15 | 8 | - | - | ||
11. | Alexander Sims | 49 | 7 | 28 | - | 11 | - | 2 | - | 1 | - | ||
12. | Nyck de Vries | 42 | 8 | - | 10 | - | - | 12 | - | - | 12 | ||
13. | Robin Frijns | 40 | 10 | - | - | - | - | - | 12 | 18 | - | ||
14. | Edoardo Mortara | 36 | 6 | 12 | - | 4 | 10 | - | 4 | - | - | ||
15. | Jérome D´Ambrosio | 19 | 2 | - | - | 1 | - | 10 | - | 6 | - | ||
16. | Pascal Wehrlein | 14 | - | - | 12 | 2 | - | ||||||
17. | James Calado | 10 | - | 6 | 4 | - | - | - | - | - | - | ||
18. | Daniel Abt | 8 | - | 8 | - | - | - | - | - | - | - | ||
19. | Felipe Massa | 3 | - | - | 2 | - | - | - | - | - | 1 | ||
20. | Brendon Hartley | 2 | - | 2 | - | - | - | ||||||
21. | Alex Lynn | 2 | - | - | - | 2 | |||||||
22. | Rene Rast | 1 | 1 | - | - | - | |||||||
23. | Neel Jani | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
24. | Oliver Turvey | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
25. | Qing Hua Ma | - | - | - | - | - | - | ||||||
26. | Nico Müller | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
27. | Sérgio Sette Camara | - | - | - | - | - |