Bottas trefil ptáka i nejlepší čas
VC Španělska – 1. trénink
Ještě více než obvykle byl první bod programu věnován testování nejrůznějších vylepšení a taktických variant. Nenaznačil žádnou změnu v rozložení sil, kromě přítomnosti haasů v elitní desítce. Interní duel v rámci Mercedesu tentokrát vyhrál Bottas.
Už dopoledne se rtuť teploměru vyšplhala na 28 stupňů, asfalt měl ještě o osm stupňů více.
Do padoku se vrátil Pérez, který se zbavil koronaviru. Williams nasadil Izraelce Nissanyho a dal volno Russellovi. Tým AlphaTauri zkoušel upravenou podobu zadního křídla.
Úvodní čas zaznamenala ferrari na tvrdých gumách – Vettel 1:22,87, Leclerc spíše jen promenádních 1:36,34. Zato mercedesy dosud nevyjely ani k instalačním kolům a Verstappen po něm zase vystoupil z auta a dal se do hovoru s Helmutem Markem.
Po desetiminutové pauze, kdy dráha zcela osiřela, se na ní v roli průkopníka vydal Ocon. V jeho případě ovšem nešlo o rychlé kolo, nýbrž o prověření účinnosti brzd. Další už pořádně šlápli na plyn. Bottas se na středních pneumatikách dostal na 1:18,57. Verstappen byl o necelou sekundu zpět (s tvrdým obutím). Hamilton pořád stál v boxech.
Dramatické hlášení přišlo na velitelský můstek Williamsu od Latifiho. Oznamoval, že pod zadní částí jeho těla je to pořádně rozpálené. Neprodleně byl stažen z trati.
Verstappen může být se vstupem do VC Španělska spokojen, Albon ne. Foto: Red Bull
Na druhou příčku poskočil na měkkých gumách Ricciardo, 65 setin sekundy za Bottase. Hamilton ukončil siestu, jenže dostal přidělené tvrdé pneumatiky. Dosahované výkony zpočátku nebyly nic moc. Potom ale zřejmě obhájce titulu obdržel volnou ruku a zařadil se s půlsekundovým mankem hned za svého stájového kolegu.
Obehraná písnička zazněla na vlnách Red Bullu. Albon si postěžoval na nedotáčivost v zatáčkách.
Nissany se podle očekávání zarputile držel, navzdory nasazeným měkkým pneumatikám, na poslední příčce, téměř tři sekundy za Bottasem. Žádnou aktivitu nevyvíjel Kvjat, když předtím oznámil problémy se spojením.
Navrátilec Pérez zjevně překypoval energií. Vybil si ji však na nesprávném místě a v šikaně se málem srazil s Räikkönenem. Zvláštní svízel potkala Ocona. Neseděla mu přilba a proto se rozhodl zastavit a vzít si jinou.
Hamilton opět dokázal svoji třídu a po zajetí 1:18,51 se posunul do čela. Jen pět setin za ním se držel Bottas. Následovali Pérez, Verstappen, Stroll, Ocon, Ricciardo a Grosjean. Příliš mnoho se z toho nicméně usuzovat nedalo. Týmy při výběru obutí uplatňovaly odlišné strategie a na první a čtvrté příčce se tudíž nacházeli borci s nejtvrdší směsí.
Vettel, který na Katalánském okruhu dostal k dispozici nový podvozek, se na delší periodu změnil v diváka. Mechanici cosi kutili v zadní části jeho vozu.
Zajímavější podívanou sliboval druhý poločas, kdy většina účastníků vsadila na měkké pneumatiky. Rázem jsme se ocitli v jiné dimenzi. Bottas vystřihl kolo za 1:16,78, ačkoliv mu v jednom okamžiku utekla záď. Hamilton, nespokojený se silnými vibracemi, dal 1:16,82. Pro srovnání, bylo to o 1,2 sekundy rychlejší než v úvodním tréninku loňské velké ceny.
Ani s novým podvozkem se Vettelovi nevyhnuly technické problémy. Foto: Ferrari
Gasly opravoval pravé přední zavěšení, patrně pošramocené prudkým najetím na obrubník. Na třetí a čtvrté pozici se nečekaně zakopaly haasy Grosjeana a Magnussena, protože ostatní zatím šetřili síly. Vyhnal je až Leclerc, nicméně odstup 1,18 sekundy na Bottase mnoho optimismu v ležení Scuderie neprobouzel.
Nissanyho hledání limitu skončilo mohutným výkrutem a výletem do únikové zóny. Zničil gumy, ale naštěstí udržel vůz v chodu a mohl pokračovat.
Verstappen se zařadil za oba černé šípy, kde byl víceméně očekáván. Zaostal však za nimi o plných 93 setin sekundy, což je poněkud moc. Jeho parťák Albon byl vyzván k urychlené návštěvě garáže, protože inženýři objevili v datech cosi podezřelého.
Po nadějném začátku se propadly renaulty, Ricciardo figuroval dokonce až coby sedmnáctý. Zato Grosjean se pořád držel na šestém místě. Po hodně dlouhé době to byla konečně alespoň trochu pozitivní zpráva pro Haas.
Bottas vyslovil podezření, že předním křídlem srazil ptáka. Televizní záběry to jednoznačně nepotvrdily. Hamilton zase sledoval se znepokojením rapidně se zhoršující stav levé přední pneumatiky, na níž se dělaly puchýře a běhoun jevil tendenci se separovat. Z celkového pohledu šlo však jen o lapálie. Mercedes je znovu jednoznačným favoritem víkendu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:16,785 | 33 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,824 | + 0.039 | 29 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:17,724 | + 0.939 | 26 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:17,970 | + 1.185 | 27 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:17,981 | + 1.196 | 27 |
6. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18,291 | + 1.506 | 29 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:18,471 | + 1.686 | 31 |
8. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:18,606 | + 1.821 | 27 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,620 | + 1.835 | 28 |
10. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:18,643 | + 1.858 | 31 |
11. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:18,733 | + 1.948 | 33 |
12. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:18,736 | + 1.951 | 31 |
13. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:18,744 | + 1.959 | 32 |
14. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:18,888 | + 2.103 | 26 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,917 | + 2.132 | 24 |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,981 | + 2.196 | 24 |
17. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:19,145 | + 2.360 | 21 |
18. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:19,230 | + 2.445 | 31 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:20,334 | + 3.549 | 30 |
20. | Roy Nissany | Williams | Mercedes | 1:20,664 | + 3.879 | 25 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, titulní foto: Mercedes