Další osamělá show Mercedesu
VC Španělska – kvalifikace
Šest setin rozdílu mezi prvním a druhým, to svědčí o pěkném dramatu. Jen by se nemělo odehrát mezi stejně zbarvenými auty a s konkurencí přihlížející z uctivé vzdálenosti. Tentokrát si pole position, 92. ve své kariéře, vyjel Hamilton.
Odpolední počasí se v Barceloně v sobotu od pátku ničím nelišilo. Panovalo opět prázdninových 32 stupňů, asfalt se rozpálil na padesát. Pneumatikáři vraštili čela.
Oddechnout si naopak mohl Ocon. Po ráně v samotném závěru třetího tréninku stihli mechanici Renaultu dát jeho auto zase do kupy. Navíc sportovní komisaři nepřikročili po vyšetření tohoto incidentu, do něhož se zapletl rovněž Magnussen, k žádné penalizaci.
Úvodní časy naskočily u jezdců Williamsu, bylo však jasné, že ani Latifiho 1:19,23, ani Russellovo 1:19,56 na postup určitě stačit nebudou. Na rozdíl od Silverstone jsme žádné experimenty nezaregistrovali, všichni nastoupili s měkkými pneumatikami.
Verstappen evidentně dosáhl maxima možného. Na mercedesy dnes neměl. Foto: Red Bull
Vážně bylo třeba brát až Verstappenových 1:17,42. Hamilton kontroval už velice kvalitním výkonem 1:17,03. Za něj se zařadilo duo Racing Pointu Pérez a Stroll a pak teprve Bottas. Zatímco vpředu nastal dočasný klid zbraní, pozornost se přesunula na chvost. Mezi kvintetem bezprostředně ohrožených pilotů se nacházel i Grosjean, což signalizovalo, že včerejší zázrak patří definitivně minulosti. Spolu s ním na tom byli bídně Räikkönen, Magnussen, Latifi a Giovinazzi. Takže nic překvapujícího. Z delší perspektivy to valně nevypadalo ani s dvanáctým Vettelem.
V závěru první části se ještě Verstappen posunul na třetí příčku a Hamilton se zlepšil na 1:16,87. Především však utekl hrobníkovi z lopaty Räikkönen. Místo něj se na ní ocitl Russell. Končili rovněž Magnussen, Grosjean, Giovinazzi a Latifi. Zejména Grosjean se netajil obrovským zklamáním. Magnussen žaloval na Kvjata, že mu překážel.
Ani do prostřední fáze se kupodivu nikdo neodvážil nastoupit se středními gumami. Očekávalo se však, že k tomu dojde v jejím průběhu.
Mercedesy neponechaly nic náhodě a okamžitě udeřily. Hamilton zajel 1:16,01, Bottas 1:16,15. Verstappen ztratil už téměř obligátní půlsekundu. Následovali Sainz, Pérez (navzdory masivnímu smyku), Stroll, Norris, Albon, Ricciardo a Ocon.
Po chvíli se hrubě nespokojený Leclerc prosadil na pátou příčku, zatímco Vettela znovu čekal boj o přežití. Spolu s ním v tom byli namočeni Ocon, Gasly, Kvjat a Räikkönen.
Otmar Szafnauer tvrdil, že racing pointy nejedou v kvalifikačním režimu. Buď blufoval, nebo se zítra mají soupeři na co těšit. Foto: Racing Point
Posledně jmenovaný projevil značnou dávku odvahy a zkusil to se středním obutím. Nijak mu ovšem nepomohlo. Vettel unikl na desátou příčku a dostal tím pod značný tlak Ricciarda. Jenže vzápětí skvěle zabral Gasly a pronikl až na páté místo, takže exmistr světa se znovu dostával mimo hru. Do ní se již nevrátil (o pouhé dvě tisíciny sekundy!), stejně jako Kvjat, Ricciardo, Ocon a Räikkönen. Po nadějném počátku víkendu tak Renault nerozhodně nenaplnil svoje ambice.
O pole position si to rozdali Hamilton, Bottas, Verstappen, Albon, Pérez, Stroll, Norris, Sainz, Leclerc a Gasly. Předvoj představovaly racing pointy (Stroll 1:16,58, Pérez 1:16,56).
Klíčový však byl Bottasův čas 1:15,64. Stačí to? Ne, Hamilton dokázal ubrat dalších šest setin, byť byl ve dvou ze tří sektorů pomalejší. Verstappen spolehlivě držel třetí plac s 1:16,29. Za Pérezem a Strollem se nacházeli Norris, Leclerc, Albon, Sainz (probrzdil) a Gasly.
Při odjezdu do rozhodující rundy hlásil Leclerc nezvyklé chování motoru. Nic vážného se nakonec nestalo, ale nezlepšil se, ba právě naopak. Ostatní zůstali většinou na svém, jen Albon a Sainz zaznamenali mírný posun vzhůru.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:16,872 | 1:16,013 | 1:15,584 | 15 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:17,243 | 1:16,152 | 1:15,643 | 15 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:17,213 | 1:16,518 | 1:16,292 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:17,117 | 1:16,936 | 1:16,482 | 15 |
5. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:17,316 | 1:16,666 | 1:16,589 | 15 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:17,419 | 1:17,163 | 1:17,029 | 18 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:17,438 | 1:16,876 | 1:17,044 | 17 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:17,577 | 1:17,166 | 1:17,084 | 18 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:17,256 | 1:16,953 | 1:17,087 | 18 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:17,356 | 1:16,800 | 1:17,136 | 18 |
11. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:17,573 | 1:17,168 | 12 | |
12. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:17,676 | 1:17,192 | 12 | |
13. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:17,667 | 1:17,198 | 12 | |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:17,797 | 1:17,386 | 12 | |
15. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:17,765 | 1:17,567 | 12 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:17,908 | 6 | ||
17. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18,089 | 6 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:18,099 | 9 | ||
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:18,532 | 9 | ||
20. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,697 | 6 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes