Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Další osamělá show Mercedesu

Další osamělá show Mercedesu

VC Španělska – kvalifikace

Šest setin rozdílu mezi prvním a druhým, to svědčí o pěkném dramatu. Jen by se nemělo odehrát mezi stejně zbarvenými auty a s konkurencí přihlížející z uctivé vzdálenosti. Tentokrát si pole position, 92. ve své kariéře, vyjel Hamilton.

Odpolední počasí se v Barceloně v sobotu od pátku ničím nelišilo. Panovalo opět prázdninových 32 stupňů, asfalt se rozpálil na padesát. Pneumatikáři vraštili čela.

Oddechnout si naopak mohl Ocon. Po ráně v samotném závěru třetího tréninku stihli mechanici Renaultu dát jeho auto zase do kupy. Navíc sportovní komisaři nepřikročili po vyšetření tohoto incidentu, do něhož se zapletl rovněž Magnussen, k žádné penalizaci.

Úvodní časy naskočily u jezdců Williamsu, bylo však jasné, že ani Latifiho 1:19,23, ani Russellovo 1:19,56 na postup určitě stačit nebudou. Na rozdíl od Silverstone jsme žádné experimenty nezaregistrovali, všichni nastoupili s měkkými pneumatikami. 

Verstappen evidentně dosáhl maxima možného. Na mercedesy dnes neměl. Foto: Red Bull

Vážně bylo třeba brát až Verstappenových 1:17,42. Hamilton kontroval už velice kvalitním výkonem 1:17,03. Za něj se zařadilo duo Racing Pointu Pérez a Stroll a pak teprve Bottas. Zatímco vpředu nastal dočasný klid zbraní, pozornost se přesunula na chvost. Mezi kvintetem bezprostředně ohrožených pilotů se nacházel i Grosjean, což signalizovalo, že včerejší zázrak patří definitivně minulosti. Spolu s ním na tom byli bídně Räikkönen, Magnussen, Latifi a Giovinazzi. Takže nic překvapujícího. Z delší perspektivy to valně nevypadalo ani s dvanáctým Vettelem.

V závěru první části se ještě Verstappen posunul na třetí příčku a Hamilton se zlepšil na 1:16,87. Především však utekl hrobníkovi z lopaty Räikkönen. Místo něj se na ní ocitl Russell. Končili rovněž Magnussen, Grosjean, Giovinazzi a Latifi. Zejména Grosjean se netajil obrovským zklamáním. Magnussen žaloval na Kvjata, že mu překážel.

Ani do prostřední fáze se kupodivu nikdo neodvážil nastoupit se středními gumami. Očekávalo se však, že k tomu dojde v jejím průběhu.

Mercedesy neponechaly nic náhodě a okamžitě udeřily. Hamilton zajel 1:16,01, Bottas 1:16,15. Verstappen ztratil už téměř obligátní půlsekundu. Následovali Sainz, Pérez (navzdory masivnímu smyku), Stroll, Norris, Albon, Ricciardo a Ocon.

Po chvíli se hrubě nespokojený Leclerc prosadil na pátou příčku, zatímco Vettela znovu čekal boj o přežití. Spolu s ním v tom byli namočeni Ocon, Gasly, Kvjat a Räikkönen.

Otmar Szafnauer tvrdil, že racing pointy nejedou v kvalifikačním režimu. Buď blufoval, nebo se zítra mají soupeři na co těšit. Foto: Racing Point

Posledně jmenovaný projevil značnou dávku odvahy a zkusil to se středním obutím. Nijak mu ovšem nepomohlo. Vettel unikl na desátou příčku a dostal tím pod značný tlak Ricciarda. Jenže vzápětí skvěle zabral Gasly a pronikl až na páté místo, takže exmistr světa se znovu dostával mimo hru. Do ní se již nevrátil (o pouhé dvě tisíciny sekundy!), stejně jako Kvjat, Ricciardo, Ocon a Räikkönen. Po nadějném počátku víkendu tak Renault nerozhodně nenaplnil svoje ambice.

O pole position si to rozdali Hamilton, Bottas, Verstappen, Albon, Pérez, Stroll, Norris, Sainz, Leclerc a Gasly. Předvoj představovaly racing pointy (Stroll 1:16,58, Pérez 1:16,56).

Klíčový však byl Bottasův čas 1:15,64. Stačí to? Ne, Hamilton dokázal ubrat dalších šest setin, byť byl ve dvou ze tří sektorů pomalejší. Verstappen spolehlivě držel třetí plac s 1:16,29. Za Pérezem a Strollem se nacházeli Norris, Leclerc, Albon, Sainz (probrzdil) a Gasly.

Při odjezdu do rozhodující rundy hlásil Leclerc nezvyklé chování motoru. Nic vážného se nakonec nestalo, ale nezlepšil se, ba právě naopak. Ostatní zůstali většinou na svém, jen Albon a Sainz zaznamenali mírný posun vzhůru.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:16,872 1:16,013 1:15,584 15
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:17,243 1:16,152 1:15,643 15
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:17,213 1:16,518 1:16,292 15
4. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:17,117 1:16,936 1:16,482 15
5. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:17,316 1:16,666 1:16,589 15
6. Alexander Albon Red Bull Honda 1:17,419 1:17,163 1:17,029 18
7. Carlos Sainz McLaren Renault 1:17,438 1:16,876 1:17,044 17
8. Lando Norris McLaren Renault 1:17,577 1:17,166 1:17,084 18
9. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:17,256 1:16,953 1:17,087 18
10. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:17,356 1:16,800 1:17,136 18
11. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:17,573 1:17,168   12
12. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:17,676 1:17,192   12
13. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:17,667 1:17,198   12
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:17,797 1:17,386   12
15. Esteban Ocon Renault Renault 1:17,765 1:17,567   12
16. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:17,908     6
17. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:18,089     6
18. George Russell Williams Mercedes 1:18,099     9
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:18,532     9
20. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:18,697     6

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes