Kvalifikaci vyhraje mercedes, ale který?
VC Španělska – 3. trénink
Těžko napsat o poslední prověrce před kvalifikací něco senzačního. Když se nic mimořádného nestane, pole position si vyjede jeden z mercedesů a do druhé řady se postaví Verstappen. Grosjean tentokrát upadl do průměru, zato se vytáhl Sainz.
Je jasné, že dnes čeká závodníky návštěva v pekle. Už teď atakovala venkovní teplota třicítku, asfalt měl ještě o čtrnáct stupňů více. Osvěžující deštík byl jen zbožným přáním.
V Grosjeanově monopostu se po včerejším druhém tréninku měnil motor. S přestavěným autem nastoupil Ocon, který projevoval v pátek s jeho vlastnostmi krajní nespokojenost. Sainz zkoušel nové komponenty, jež ho měly zbavit chronických problémů s přehříváním agregátu.
Do výhně se dlouho nikomu nechtělo. Haasy a mclareny alespoň obkroužily instalační kolo, ale pak se také stáhly zpátky. Teprve po dvanácti minutách jsme se dočkali úvodního času v podání Norrise – 1:19,62 na středních pneumatikách. Potom zase dlouho nic.
Max Verstappen upíná své naděje hlavně k zítřku, dnes asi mercedesům stačit nebude. Foto: Red Bull
Norrise vystřídal v čele Räikkönen (1:19,52 na měkkých gumách). Pořád však z garáže vyjelo jen sedm aut a to už jsme se blížili ke třetině doby, vyhrazené pro závěrečný trénink. Ještě štěstí, že na tribunách nikdo nebyl, protože jinak by musel být z této „podívané“ pěkně otrávený.
Náznak zlepšení se dostavil až před poločasem. Na špici se v rychlém sledu vystřídalo několik borců, trvaleji se na ní usadil Leclerc (1:18,95 se středním obutím). Nestačil až na mercedesy, zato o dost. Bottas se na měkké směsi dostal na 1:17,97, chybující Hamilton na 1:18,32. Podle Pirelli přitom na Katalánském okruhu činí rozdíl mezi měkkou a střední pneumatikou 0,7 sekundy na kolo.
Napodruhé se Hamilton Bottasovi přiblížil na 10 setin, třetí již byl Verstappen (+0,51). Kvjat oznámil, že měkké gumy v žádném případě nevydrží dvě rychlá kola. A to nastane v kvalifikaci ještě větší vedro…
Carlos Sainz se může stát černým koněm své domácí velké ceny. Foto: McLaren
Za čtvrtého Leclerka se seřadili Gasly, Albon, Pérez, Stroll, Kvjat a Sainz. Vettel se nacházel na šestnácté příčce mezi Giovinazzim a Magnussenem, což nepotřebuje dalšího komentáře. Ještě hlouběji ovšem klesl osmnáctý Ricciardo.
Drápky vystrčil Sainz. Dostal se na pouhých sedm setin sekundy k Bottasovi a rozdělil duo Mercedesu, ke kterému se blížil i Verstappen. Vettel odmítl dále ze sebe dělat šaška a po přezutí na měkké pneumatiky poskočil alespoň na šestou pozici. Mělo to maličký kaz na kráse: Leclerc byl pořád skoro o půl sekundy před ním.
Otmar Szafnauer v rozhovoru pro Sky vysvětlil, že auta Racing Pointu jsou nastavena na závodní režim, nikoliv na kvalifikační. S horším umístěním si tudíž hlavu neláme. Za těchto okolností se jevilo momentální Pérezovo páté místo velice slušným.
Bottas bez větší námahy dal 1:17,37 a vzdálil se Sainzovi na bezpečnou distanci. Španěl ho přestal ohrožovat, zato si na něj vyšlápl Hamilton, jemuž se povedlo kolo za 1:17,22. Verstappen se znovu vrátil na pomyslný bronzový stupínek, jenže na obhájce titulu nabral zpoždění přes pět desetin.
V úplném závěru se ve třetí zatáčce vyboural Ocon. Při vyhýbání se pomalému Magnussenovi ztratil kontrolu nad vozem a přidělal mechanikům vrásky i práci. Trénink byl přerušen a už nedošlo k jeho restartu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:17,222 | 12 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:17,373 | + 0.151 | 13 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:17,737 | + 0.515 | 10 |
4. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:18,046 | + 0.824 | 18 |
5. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:18,096 | + 0.874 | 16 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,193 | + 0.971 | 15 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:18,211 | + 0.989 | 13 |
8. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:18,309 | + 1.087 | 16 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:18,371 | + 1.149 | 13 |
10. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:18,384 | + 1.162 | 12 |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:18,602 | + 1.380 | 18 |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:18,707 | + 1.485 | 15 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:18,710 | + 1.488 | 14 |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:18,721 | + 1.499 | 11 |
15. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:18,803 | + 1.581 | 23 |
16. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:18,852 | + 1.630 | 15 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:18,940 | + 1.718 | 15 |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,175 | + 1.953 | 13 |
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:19,297 | + 2.075 | 16 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:19,764 | + 2.542 | 16 |
Zdroj: původní reportáž redakce, titulní foto: Mercedes