Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Andretti zajel nejrychlejší kolo od roku 1996

Andretti zajel nejrychlejší kolo od roku 1996

104th Indianapolis 500 – 3. trénink (Fast Friday)

Rychlý pátek letos v Indianapolisu skutečně dostál svému jménu. IndyCar před posledním tréninkem před kvalifikací zvýšila výkon turba ve vozech, a to na rekordní úroveň. Chce tak kompenzovat aerodynamický odpor způsobený aeroscreenem.

Vozy ovšem „naboostovala“ skutečně výrazně – Andretti zajel nejrychlejší kolo od roku 1996, kdy naposledy padl rekord okruhu. S nástupem IRL skončila honba za rychlostí, byť IndyCar se v posledních letech netajila tím, že chce, aby jezdci začali Luyendykův rekord ohrožovat.

Oficiální rekord okruhu má hodnotu 37,895. V Indianapolisu je ale výkon vyjadřován primárně průměrnou rychlostí na kolo v mílích za hodinu. Arie Luyendyk se před čtvrt stoletím po Staré cihelně proháněl průměrnou rychlost 237,498 mil/h, tedy 382,182 km/h.

Andretti se k Luyendykově rychlosti teď přiblížil jako žádný jiný pilot od roku 1996 – zajel kolo průměrnou rychlostí 233,49 mil/h, tedy 375,767 km/h. Samozřejmě, zatímco Luyendyk svého výkonu dosáhl v kvalifikaci, tedy na prázdné dráze, Andretti mohl využít aerodynamického pytle za jiným vozem. Takže i kdyby Luyendyka překonal, držitelem rekordu dráhy by se nestal.

Tým McLaren byl na okruhu do půl druhé, Alonsův vůz se ale podařilo opravit

Piloti využívali tréninku nejen k otestování, jak se vůz chová v aerodynamickém pytli, ale také ke kvalifikačním simulacím, kdy zajížděli čtyři letmá kola. Nejlepší výkon bez pomoci před ním jedoucího vozu zapsal Hunter-Reay – 232,124 mil/h. Další nejlepší výkony patřily Dixonovi, Rossimu, Andrettimu, Ericssonovi, Hinchcliffeovi a Veacheovi. Andretti měl tak v první sedmičce hned pět pilotů a to ještě osmý skončil Jack Harvey. Týmu Meyer Shank Racing poskytuje Andretti technickou podporu.

V tréninku se vůbec nedařilo chevroletům. A to ani při srovnání časů zajetých bez využití aerodynamického pytle. Na vině jsou hlavně problémy týmu Penske s ovládáním vozů, které trápí většinu jezdců této stáje. Úřadující šampion Newgarden přiznal, že dostat se mezi devět nejrychlejších, kteří pak v neděli změří síly v boji o pole position, bude boj.

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 38,5454   43
2. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 38,7368 +0.192 44
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 38,7446 +0.200 30
4. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 38,7723 +0.227 34
5. Spencer Pigot Rahal Letterman Lanigan Honda 38,7737 +0.229 35
6. Álex Palou Dale Coyne Racing Honda 38,7949 +0.250 17
7. James Hinchcliffe Andretti Autosport Honda 38,7987 +0.254 30
8. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 38,8132 +0.268 53
9. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 38,8167 +0.272 60
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 38,8327 +0.288 22
11. Will Power Team Penske Chevrolet 38,8592 +0.314 27
12. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 38,8601 +0.315 47
13. Colton Herta Andretti Harding Steinbrenner Honda 38,8610 +0.316 56
14. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 38,9208 +0.376 56
15. Zach Veach Andretti Autosport Honda 38,9290 +0.384 46
16. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 38,9845 +0.440 29
17. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 39,0315 +0.487 32
18. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 39,0318 +0.487 43
19. Oliver Askew Arrow McLaren SP Chevrolet 39,0443 +0.499 35
20. Felix Rosenqvist Chip Ganassi Racing Honda 39,0571 +0.512 35
21. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 39,0742 +0.529 27
22. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 39,0983 +0.553 28
23. Santino Ferrucci Dale Coyne Racing Honda 39,1043 +0.559 43
24. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 39,1396 +0.595 31
25. Fernando Alonso Arrow McLaren SP Chevrolet 39,1666 +0.622 52
26. James Davison Dale Coyne Racing Honda 39,1703 +0.625 37
27. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 39,2050 +0.660 44
28. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 39,2844 +0.739 40
29. Helio Castroneves Team Penske Chevrolet 39,3957 +0.851 32
30. JR Hildebrand Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 39,4261 +0.881 34
31. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 39,4413 +0.896 37
32. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 39,5413 +0.996 62
33. Ben Hanley DragonSpeed Chevrolet 40,5248 +1.980 79