Andretti zajel nejrychlejší kolo od roku 1996
104th Indianapolis 500 – 3. trénink (Fast Friday)
Rychlý pátek letos v Indianapolisu skutečně dostál svému jménu. IndyCar před posledním tréninkem před kvalifikací zvýšila výkon turba ve vozech, a to na rekordní úroveň. Chce tak kompenzovat aerodynamický odpor způsobený aeroscreenem.
Vozy ovšem „naboostovala“ skutečně výrazně – Andretti zajel nejrychlejší kolo od roku 1996, kdy naposledy padl rekord okruhu. S nástupem IRL skončila honba za rychlostí, byť IndyCar se v posledních letech netajila tím, že chce, aby jezdci začali Luyendykův rekord ohrožovat.
Oficiální rekord okruhu má hodnotu 37,895. V Indianapolisu je ale výkon vyjadřován primárně průměrnou rychlostí na kolo v mílích za hodinu. Arie Luyendyk se před čtvrt stoletím po Staré cihelně proháněl průměrnou rychlost 237,498 mil/h, tedy 382,182 km/h.
Andretti se k Luyendykově rychlosti teď přiblížil jako žádný jiný pilot od roku 1996 – zajel kolo průměrnou rychlostí 233,49 mil/h, tedy 375,767 km/h. Samozřejmě, zatímco Luyendyk svého výkonu dosáhl v kvalifikaci, tedy na prázdné dráze, Andretti mohl využít aerodynamického pytle za jiným vozem. Takže i kdyby Luyendyka překonal, držitelem rekordu dráhy by se nestal.
Tým McLaren byl na okruhu do půl druhé, Alonsův vůz se ale podařilo opravit
Piloti využívali tréninku nejen k otestování, jak se vůz chová v aerodynamickém pytli, ale také ke kvalifikačním simulacím, kdy zajížděli čtyři letmá kola. Nejlepší výkon bez pomoci před ním jedoucího vozu zapsal Hunter-Reay – 232,124 mil/h. Další nejlepší výkony patřily Dixonovi, Rossimu, Andrettimu, Ericssonovi, Hinchcliffeovi a Veacheovi. Andretti měl tak v první sedmičce hned pět pilotů a to ještě osmý skončil Jack Harvey. Týmu Meyer Shank Racing poskytuje Andretti technickou podporu.
V tréninku se vůbec nedařilo chevroletům. A to ani při srovnání časů zajetých bez využití aerodynamického pytle. Na vině jsou hlavně problémy týmu Penske s ovládáním vozů, které trápí většinu jezdců této stáje. Úřadující šampion Newgarden přiznal, že dostat se mezi devět nejrychlejších, kteří pak v neděli změří síly v boji o pole position, bude boj.
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 38,5454 | 43 | |
2. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 38,7368 | +0.192 | 44 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 38,7446 | +0.200 | 30 |
4. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 38,7723 | +0.227 | 34 |
5. | Spencer Pigot | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 38,7737 | +0.229 | 35 |
6. | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Honda | 38,7949 | +0.250 | 17 |
7. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | Honda | 38,7987 | +0.254 | 30 |
8. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 38,8132 | +0.268 | 53 |
9. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 38,8167 | +0.272 | 60 |
10. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 38,8327 | +0.288 | 22 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 38,8592 | +0.314 | 27 |
12. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 38,8601 | +0.315 | 47 |
13. | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner | Honda | 38,8610 | +0.316 | 56 |
14. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 38,9208 | +0.376 | 56 |
15. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | 38,9290 | +0.384 | 46 |
16. | Charlie Kimball | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 38,9845 | +0.440 | 29 |
17. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 39,0315 | +0.487 | 32 |
18. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 39,0318 | +0.487 | 43 |
19. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 39,0443 | +0.499 | 35 |
20. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | 39,0571 | +0.512 | 35 |
21. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 39,0742 | +0.529 | 27 |
22. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 39,0983 | +0.553 | 28 |
23. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | 39,1043 | +0.559 | 43 |
24. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 39,1396 | +0.595 | 31 |
25. | Fernando Alonso | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 39,1666 | +0.622 | 52 |
26. | James Davison | Dale Coyne Racing | Honda | 39,1703 | +0.625 | 37 |
27. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 39,2050 | +0.660 | 44 |
28. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 39,2844 | +0.739 | 40 |
29. | Helio Castroneves | Team Penske | Chevrolet | 39,3957 | +0.851 | 32 |
30. | JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 39,4261 | +0.881 | 34 |
31. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 39,4413 | +0.896 | 37 |
32. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 39,5413 | +0.996 | 62 |
33. | Ben Hanley | DragonSpeed | Chevrolet | 40,5248 | +1.980 | 79 |