Mercedes má za zády stádo rudých býků
VC Itálie – 1. trénink
Opět nešlo o nic jiného, než o lehké oťukávání před pátečním obědem. Více než Bottasovo prvenství zaujal sevřený blok Red Bullu a AlphaTauri, který se za mercedesy vytvořil.
Jezdce uvítalo příjemné zářijové počasí. Svítilo sluníčko, vzduch měl třiadvacet a asfalt třicet stupňů. Pravděpodobnost deště byla nulová.
Williams znovu použil Nissanyho služeb a dal volno Russellovi. Renault oznámil, že na Ricciardově voze se zkoušejí upravené aerodynamické prvky. Australan rovněž nastoupil s novým motorem, zatím se však vešel do povolené kvóty.
Začalo se obligátními instalačními koly a podle tradice je největší favorité absolvovali coby poslední. Úvodní čas 1:24,08 ustavil na středních pneumatikách Albon po téměř dvacetiminutovém čekání. Záhy ho vylepšil na 1:22,28. Leclerc na tvrdých gumách za ním zaostal o 1,31 sekundy.
Se stejným obutím Thajce nezdolal ani Hamilton (+0,46), třetí se překvapivě držel Räikkönen (+0,94). Jeho krajan Bottas se protlačil na druhou příčku (+0,12), zatímco Verstappen figuroval prozatím až jako devátý. Velmi špatným dojmem znovu působil Vettel (+2,46 na střední směsi).
Pierre Gasly může být se svým tréninkovým výkonem, navzdory hodinám v samotném závěru, spokojen. Foto: AlphaTauri
Jako poslední zasáhly do boje racing pointy a Stroll si vyjel třetí příčku (+0,38). Albona z čela nesesadil ani Verstappen, i když mu na týmového kolegu chybělo jen málo – sedm setin sekundy.
Během půl hodiny bylo plných osm časů škrtnuto kvůli nedodržení hranic tratě. Mezi postiženými se nacházeli také Vettel a Albon. Nejproblematičtějšími pasážemi z tohoto pohledu se jevily zatáčky pět a jedenáct a první a druhá šikana. Manévry řady pilotů zároveň nasvědčovaly tomu, že zahřívání pneumatik je, podle očekávání, velkým problémem.
Během krátké chvíle se Albon ocitl až na čtvrté příčce, když ho předehnali Bottas (1:21,65), Hamilton (+0,01) a Verstappen (+0,29). Kupředu se tlačili rovněž Pérez a Ricciardo. Pole zatím kroužilo na tvrdých a středních gumách, jen williamsy hned nasadily měkké. Nijak se to na jejich výkonnosti však neprojevilo.
Vettel pozdě šlápl na brzdy a vyletěl z dráhy, mohl nicméně pokračovat v jízdě. Albon žehral na silnou přetáčivost ve čtvrté zatáčce.
Verstappen tentokrát prohrál s kolegou Albonem. Foto: Red Bull
Těsně před poločasem byl trénink zastaven. Verstappen ve Variante Ascari ztratil na chvíli záď a přišel po kontaktu s bariérou o přední křídlo. Raněné auto přesto dotáhl do boxů. Nevznikla žádná velká škoda a i nucená pauza trvala jen tři minuty.
Ani po ní se toho ovšem mnoho nedělo. Nudu utnuly až mercedesy, které konečně vyrukovaly na měkkých pneumatikách. Promptně našly četné následovníky. Tabulka nejlepších časů tak nějakou dobu připomínala přesýpací hodiny.
Nakonec měl nos vpředu Bottas (1:20,70) před Hamiltonem (+0,24), Albonem (+0,79), Kvjatem, Verstappenem (vrátil se po bleskové opravě) a Gaslym. Monoposty AlphaTauri ovšem stály na středních gumách.
Leclerc uzavíral elitní desítku, Vettel trčel přikovaný u dna, když za sebou udržel jen Latifiho. Dokonce i „nýmand“ Nissany mu dával desetinu, a to na tvrdší směsi. Snaha Scuderie vyprostit se z marastu střídavým tažením ve větrném pytli rovněž nevedla k úspěchu. Leclerc totiž hned na začátku těžce probrzdil.
Čtvrt hodiny před koncem si vzali Hamilton a Bottas čerstvé měkké pneumatiky. Místo útoku na nejrychlejší kolo jsme se ovšem stali svědky nácviku startu. Potom oba, stejně jako prakticky všichni jejich soupeři, přešli do závodního režimu. V něm ještě drobné kiksy předvedli Vettel a Bottas a o trochu větší Gasly, nic podstatného se však už neudálo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:20,703 | 28 | |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:20,948 | + 0.245 | 27 |
3. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:21,500 | + 0.797 | 30 |
4. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:21,555 | + 0.852 | 31 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:21,641 | + 0.938 | 22 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:21,667 | + 0.964 | 27 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:21,747 | + 1.044 | 25 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:21,747 | + 1.044 | 29 |
9. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:21,789 | + 1.086 | 22 |
10. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:21,821 | + 1.118 | 27 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:21,904 | + 1.201 | 25 |
12. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:21,984 | + 1.281 | 28 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:22,131 | + 1.428 | 21 |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:22,409 | + 1.706 | 20 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,422 | + 1.719 | 19 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,552 | + 1.849 | 24 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,619 | + 1.916 | 27 |
18. | Roy Nissany | Williams | Mercedes | 1:22,826 | + 2.123 | 25 |
19. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:22,988 | + 2.285 | 24 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:23,120 | + 2.417 | 22 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes