Mercedes se obejde i bez párty hrátek
VC Itálie – 2. trénink
Mercedesu zjevně zákaz takzvaného párty módu, uplatňovanému v klíčových momentech kvalifikace či závodu, nevadí. Ostatní převálcoval obvyklým způsobem, když Hamilton tentokrát předčil Bottase. Skutečně působivé výkony podává v Královském parku AlphaTauri a Ferrari uvidělo slabounké světlo na konci tunelu.
V Monze začalo připalovat. Rtuť na teploměru se vyšplhala na 27 stupňů, asfalt žhnul 44 stupni. Vyplývalo z toho, že zahřátí pneumatik na provozní teplotu by přece jen nemuselo být tak obtížné.
Ředitel velké ceny Michael Masi vydal mezi oběma tréninky upozornění, že nepřipustí v nájezdovém a dojezdovém kole pomalou nebo klikatou jízdu.
V roli průkopníků se na okruh vydali oba haasy a Räikkönen. Ten rovněž zaknihoval referenční čas, 1:23,06 na středních gumách. Iceman se pochopitelně dlouho z vedení neradoval. Přeskočilo ho hned několik soupeřů, z nichž nejrychlejší byl Gasly (1:22,034) před Albonem (+0,29).
Špička si dávala na čas, Hamilton, Bottas ani Verstappen neměli za sebou ještě ani instalační kolo. Grosjean, Räikkönen a Norris se na různých místech nevešli na dráhu, z trablů ovšem všichni vyvázli bez znatelných šrámů.
AlphaTauri je zatím největším překvapením počínajícího víkendu. Foto: AlphaTauri
Gasly postoupil na 1:21,57 a nadále odolával tlaku konkurentů, z nichž nejblíže teď byli Sainz (+0,32) a Stroll (+0,47). Důrazně o sobě dávali vědět rovněž Ocon a Ricciardo. Ferrari se usadila hluboko ve druhé desítce, což již nikoho neudivilo.
Konečně jsme se dočkali i těžkých vah. Hamilton nezaváhal a Gaslyho deklasoval rozdílem třídy – 1:21,08 na středních pneumatikách. To Verstappen se dostával do tempa pozvolněji a na obhájce titulu mu chyběla téměř půlsekunda. Výše zmíněné Masiho varování si mnozí očividně příliš k srdci nevzali. Svědčí o tom i podrážděná Russellova reakce: „To je zlý sen. Brzy dojde k těžké nehodě!“
Nejdéle otálel v boxech Bottas. Z vlastního rychlého kola měl zřejmě smíšené pocity. Hamilton po zlepšení na 1:20,64 mu utíkal o tři desetiny, v jeho prospěch však hovořily použitá tvrdá směs i to, že se obešel bez „tahouna“.
Ouverturu jsme měli za sebou a nastala napjatě očekávaná simulace kvalifikace. Co udělá zákaz změn motorového režimu s drtivou převahou Mercedesu, však ukázat příliš nemohla. Pořád šlo o zkoušku nanečisto, s jen napůl odhalenými kartami.
Sainz i tak ihned dokázal, že senzace se nejspíše nedočkáme. Ač s nejrychlejším obutím, na duo trojcípé hvězdy se díval z hodně velké dálky (+0,66). Další borci vytvořili silniční zácpu v zatáčce Parabolica ve snaze dostat se do závětří jiného auta. Jen malé předznamenání to, co nás nejspíše čeká v sobotu, až půjde opravdu do tuhého.
Mercedes se i v tomto chaosu orientoval nejlépe. Hamilton zajel 1:20,19, Bottas 1:20,45. Gasly nabral téměř sekundu, následovali Verstappen, Sainz, Kvjat, Stroll, Leclerc(!), Pérez a Ocon. Za očekáváním se nacházeli třináctý Albon a čtrnáctý Ricciardo (oba však přišli rozhodnutím sportovních komisařů o výborný čas).
Leclerkovo deváté místo je za současné situace pro Ferrari velkým úspěchem. Foto: Ferrari
Podivné hlášení dorazilo z Hamiltonova kokpitu těsně po začátku části, věnované zdolávání dlouhých úseků. Mistra světa při nácviku startu z neznámých příčin bolely prsty… Russell předváděl styl, hodící se spíše pro soutěžáka, a přicházel o jeden čas za druhým. Zdaleka ovšem nebyl sám.
Na opotřebených měkkých gumách sázeli Hamilton a Bottas kola v průměru lehce nad 1:24, o sekundu rychleji než Gasly. Později přešel Hamilton na střední a Bottas na tvrdé pneumatiky, i nadále však kralovali. Nejvíce se jim přibližoval Verstappen.
Ke všeobecnému překvapení udeřil na poslední chvíli na novém měkkém obutí Norris a postoupil na třetí místo! Gasly nemohl reagovat, i kdyby chtěl, protože stál v boxech. Mechanici se pokoušeli přivést k rozumu příliš neklidný zadek auta.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:20,192 | 32 | |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:20,454 | + 0.262 | 29 |
3. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:21,089 | + 0.897 | 19 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:21,121 | + 0.929 | 25 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:21,228 | + 1.036 | 30 |
6. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:21,313 | + 1.121 | 30 |
7. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:21,376 | + 1.184 | 35 |
8. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:21,389 | + 1.197 | 32 |
9. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:21,503 | + 1.311 | 32 |
10. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:21,594 | + 1.402 | 31 |
11. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:21,697 | + 1.505 | 32 |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:21,733 | + 1.541 | 28 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,786 | + 1.594 | 32 |
14. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:21,883 | + 1.691 | 36 |
15. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:22,080 | + 1.888 | 29 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,088 | + 1.896 | 32 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,147 | + 1.955 | 34 |
18. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:22,254 | + 2.062 | 34 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:22,825 | + 2.633 | 32 |
20. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:22,927 | + 2.735 | 34 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes