Mercedes se vykašlal na kolony a vyhrál
VC Itálie – kvalifikace
Obavy z divočiny během kvalifikace se bohudík nenaplnily. Možná pomohly důrazné pohovory po třetím tréninku, možná sebevědomé počínání Mercedesu, který velkoryse odmítl taktické hrátky a konkurenci zahanbil i bez nich. Vítězného Hamiltona tak mohou ve velké ceně zaskočit jen Bottas nebo vlastní chyba.
Pokud jde o počasí, panovala v Monze pohoda. Vzduch měl 28 stupňů, trať už hodně žhavých 45.
Horší to bylo s děním na dráze. Po třetím tréninku skončilo osm jezdců u sportovních komisařů kvůli koloně, kterou vytvořili v Parabolice při vyhledávání větrného pytle. Zácpa se málem stala osudnou Hamiltonovi. Ředitelství závodu v důsledku toho nařídilo, že jezdec je každé kolo povinen absolvovat v čase 1:43 nebo lepším.
Partii rozehrávali outsideři, k nimž dlužno už počítat i Vettela, který na měkkých gumách dosáhl 1:21,15 a prozatímně se usadil v čele. Neudržel se v něm dlouho, protože Bottas se středními pneumatikami zaznamenal 1:19,78 a po něm Hamilton 1:19,51, oba navíc bez vzájemné výpomoci.
Nikdo další takto nezariskoval, přesto třetí Pérez nabral více jak půlsekundové zpoždění. Vettel pořadím propadal jak kámen a záhy se ocitl ve skupině bezprostředně ohrožených vyřazením. Našel v ní staré známé Giovinazziho, Grosjeana, Russella a Latifiho.
Geometrickou řadou se množily případy odebrání času kvůli vyjetí mimo trať. Mezi oběťmi se nacházeli Albon, Leclerc, Stroll, Gasly i Magnussen. Prvně jmenovaný se poté ocitl na ožehavé patnácté pozici a hlásil, že bez „tahouna“ se z ní není schopen odlepit.
Před koncem úvodní fáze se všichni rázem vyhrnuli na dráhu, což zavánělo průšvihem. Přestáli to naštěstí bez úhony, jenže až na pár výjimek se nikdo nezlepšil. Osud výše zmíněné pětice tím byl definitivně zpečetěn. Ferrari ostudu ve Spa odvrátilo s vypětím všech sil, v pro něj snad nejprestižnějším podniku sezony však do ní zahučelo naplno.
Verstappen tentokrát neobhájil obligátní třetí místo. Foto: Red Bull
V prostřední části už nikdo kupodivu tvrdší variantu obutí nezkusil. Hamilton, tažený Bottasem, se dostal na 1:19,09, jeho kolega, navzdory nevděčné práci, kterou vykonal, zůstával druhý (1:19,41). Do desítky se srovnali ještě Pérez, Sainz, Verstappen, Gasly, Stroll, Norris, Ricciardo a Albon, jenž zjevně nebyl ve své kůži. Po jeho desátém místě závistivě pokukovali Kvjat a Ocon. Postup Leclerka, Magnussena či Räikkönena by byl velikým překvapením. Současně přišla zpráva, že za předchozí prohřešky jsou vyšetřováni Ocon, Latifi a Räikkönen.
A znovu se nikomu nechtělo stát se vodičem ostatních. Vysvobození přinesl výjezd mercedesů, jimž už o nic nešlo. Zbytek pole se za ně seřadil jak kuřata za kvočnou. Bottas se jako první proboural pod 1:19 (1:18,95).
Ocon doplatil na Ricciardovu chybu v Lesmu, po níž zůstal odkázán sám na sebe. I bez toho se ale projevilo, že zákaz měnění motorového režimu mnohem více než Mercedes postihl Renault, který z něj údajně také mocně těžil. Každopádně mladý Francouz skončil a s ním rovněž Kvjat, Leclerc, Räikkönen a Magnussen.
A příště rovnou poslední? Vettelovi není co závidět. Foto: Ferrari
Ve hře stále zůstávali Bottas, Hamilton, Sainz, Pérez, Verstappen, Gasly, Stroll, Norris, Ricciardo a Albon. Černé šípy šly cílevědomě za svým cílem. Hamilton zaznamenal 1:19,06, Bottas 1:19,12. V zásadě bylo rozhodnuto, protože třetí Pérez ztrácel přes šest desetin. Na něj si brousil zuby Verstappen a zde se dal očekávat nejurputnější souboj. Albona odsoudil škrtnutý čas na desátou příčku.
Finále přineslo další exhibici Mercedesu – Hamilton zazářil s 1:18,88 a pojistil si pole position, Bottasova ztráta činila pouhých sedm setinek. Sainz předběhl Péreze i Verstappena a zítra s Mexičanem obsadí druhou řadu. Až ze třetí vyrazí Verstappen spolu s Norrisem.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:19,514 | 1:19,092 | 1:18,887 | 18 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:19,786 | 1:18,952 | 1:18,956 | 18 |
3. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:20,099 | 1:19,705 | 1:19,695 | 16 |
4. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:20,048 | 1:19,718 | 1:19,720 | 17 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:20,193 | 1:19,780 | 1:19,795 | 17 |
6. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:20,344 | 1:19,962 | 1:19,820 | 18 |
7. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:20,548 | 1:20,031 | 1:19,864 | 16 |
8. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:20,400 | 1:19,924 | 1:20,049 | 19 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:21,104 | 1:20,064 | 1:20,090 | 19 |
10. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:20,145 | 1:19,909 | 1:20,177 | 20 |
11. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:20,307 | 1:20,169 | 14 | |
12. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:20,747 | 1:20,234 | 12 | |
13. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:20,443 | 1:20,273 | 15 | |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,010 | 1:20,926 | 14 | |
15. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:20,869 | 1:21,573 | 14 | |
16. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:21,139 | 8 | ||
17. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:21,151 | 5 | ||
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:21,206 | 9 | ||
19. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:21,587 | 7 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,717 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes