Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes se vykašlal na kolony a vyhrál

Mercedes se vykašlal na kolony a vyhrál

VC Itálie – kvalifikace

Obavy z divočiny během kvalifikace se bohudík nenaplnily. Možná pomohly důrazné pohovory po třetím tréninku, možná sebevědomé počínání Mercedesu, který velkoryse odmítl taktické hrátky a konkurenci zahanbil i bez nich. Vítězného Hamiltona tak mohou ve velké ceně zaskočit jen Bottas nebo vlastní chyba.

Pokud jde o počasí, panovala v Monze pohoda. Vzduch měl 28 stupňů, trať už hodně žhavých 45.

Horší to bylo s děním na dráze. Po třetím tréninku skončilo osm jezdců u sportovních komisařů kvůli koloně, kterou vytvořili v Parabolice při vyhledávání větrného pytle. Zácpa se málem stala osudnou Hamiltonovi. Ředitelství závodu v důsledku toho nařídilo, že jezdec je každé kolo povinen absolvovat v čase 1:43 nebo lepším.

Partii rozehrávali outsideři, k nimž dlužno už počítat i Vettela, který na měkkých gumách dosáhl 1:21,15 a prozatímně se usadil v čele. Neudržel se v něm dlouho, protože Bottas se středními pneumatikami zaznamenal 1:19,78 a po něm Hamilton 1:19,51, oba navíc bez vzájemné výpomoci.

Nikdo další takto nezariskoval, přesto třetí Pérez nabral více jak půlsekundové zpoždění. Vettel pořadím propadal jak kámen a záhy se ocitl ve skupině bezprostředně ohrožených vyřazením. Našel v ní staré známé Giovinazziho, Grosjeana, Russella a Latifiho.

Geometrickou řadou se množily případy odebrání času kvůli vyjetí mimo trať. Mezi oběťmi se nacházeli Albon, Leclerc, Stroll, Gasly i Magnussen. Prvně jmenovaný se poté ocitl na ožehavé patnácté pozici a hlásil, že bez „tahouna“ se z ní není schopen odlepit.

Před koncem úvodní fáze se všichni rázem vyhrnuli na dráhu, což zavánělo průšvihem. Přestáli to naštěstí bez úhony, jenže až na pár výjimek se nikdo nezlepšil. Osud výše zmíněné pětice tím byl definitivně zpečetěn. Ferrari ostudu ve Spa odvrátilo s vypětím všech sil, v pro něj snad nejprestižnějším podniku sezony však do ní zahučelo naplno. 

Verstappen tentokrát neobhájil obligátní třetí místo. Foto: Red Bull

V prostřední části už nikdo kupodivu tvrdší variantu obutí nezkusil. Hamilton, tažený Bottasem, se dostal na 1:19,09, jeho kolega, navzdory nevděčné práci, kterou vykonal, zůstával druhý (1:19,41). Do desítky se srovnali ještě Pérez, Sainz, Verstappen, Gasly, Stroll, Norris, Ricciardo a Albon, jenž zjevně nebyl ve své kůži. Po jeho desátém místě závistivě pokukovali Kvjat a Ocon. Postup Leclerka, Magnussena či Räikkönena by byl velikým překvapením. Současně přišla zpráva, že za předchozí prohřešky jsou vyšetřováni Ocon, Latifi a Räikkönen.

A znovu se nikomu nechtělo stát se vodičem ostatních. Vysvobození přinesl výjezd mercedesů, jimž už o nic nešlo. Zbytek pole se za ně seřadil jak kuřata za kvočnou. Bottas se jako první proboural pod 1:19 (1:18,95).

Ocon doplatil na Ricciardovu chybu v Lesmu, po níž zůstal odkázán sám na sebe. I bez toho se ale projevilo, že zákaz měnění motorového režimu mnohem více než Mercedes postihl Renault, který z něj údajně také mocně těžil. Každopádně mladý Francouz skončil a s ním rovněž Kvjat, Leclerc, Räikkönen a Magnussen. 

A příště rovnou poslední? Vettelovi není co závidět. Foto: Ferrari

Ve hře stále zůstávali Bottas, Hamilton, Sainz, Pérez, Verstappen, Gasly, Stroll, Norris, Ricciardo a Albon. Černé šípy šly cílevědomě za svým cílem. Hamilton zaznamenal 1:19,06, Bottas 1:19,12. V zásadě bylo rozhodnuto, protože třetí Pérez ztrácel přes šest desetin. Na něj si brousil zuby Verstappen a zde se dal očekávat nejurputnější souboj. Albona odsoudil škrtnutý čas na desátou příčku.

Finále přineslo další exhibici Mercedesu – Hamilton zazářil s 1:18,88 a pojistil si pole position, Bottasova ztráta činila pouhých sedm setinek. Sainz předběhl Péreze i Verstappena a zítra s Mexičanem obsadí druhou řadu. Až ze třetí vyrazí Verstappen spolu s Norrisem.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:19,514 1:19,092 1:18,887 18
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:19,786 1:18,952 1:18,956 18
3. Carlos Sainz McLaren Renault 1:20,099 1:19,705 1:19,695 16
4. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:20,048 1:19,718 1:19,720 17
5. Max Verstappen Red Bull Honda 1:20,193 1:19,780 1:19,795 17
6. Lando Norris McLaren Renault 1:20,344 1:19,962 1:19,820 18
7. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:20,548 1:20,031 1:19,864 16
8. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:20,400 1:19,924 1:20,049 19
9. Alexander Albon Red Bull Honda 1:21,104 1:20,064 1:20,090 19
10. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:20,145 1:19,909 1:20,177 20
11. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:20,307 1:20,169   14
12. Esteban Ocon Renault Renault 1:20,747 1:20,234   12
13. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:20,443 1:20,273   15
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:21,010 1:20,926   14
15. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:20,869 1:21,573   14
16. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:21,139     8
17. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:21,151     5
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:21,206     9
19. George Russell Williams Mercedes 1:21,587     7
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:21,717     8

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes