Před VC Toskánska 2020
Devátá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Náročný program F1 pokračuje třetím víkendem v řadě. Pod názvem VC Toskánska se bude závodit na okruhu v Mugellu, kde se dosud žádná velká cena neuskutečnila. Všichni tedy budou mít rozdané stejně karty.
V Itálii se uskutečnilo nejvíc velkých cen F1 ze všech zemí. Závodilo se v Imole (1x VC Itálie, 26x VC San Marina), v Monze (70x VC Itálie), v Pescaře (1x VC Pescary) a teď přijde na řadu Mugello.
Historie okruhu
Perla zasazená do oblasti bohaté na historii, umění a kulturu - tak můžeme definovat oblast Mugello, ponořenou do sladkého prostředí toskánských kopců. Je to rozmanité území, které je z velké části stále neznečištěno. Původ zde měla rodina Mediciů.
Na silnicích kolem Mugella se pořádaly závody už od dvacátých let minulého století. Po druhé světové válce byly závody obnoveny v roce 1955. V letech 1964 až 1969 se zde pořádal závod podobný věhlasnému podniku Targa Florio. Jel se na osm kol po 66,2 kilometru. Trať proti směru hodinových ručiček procházela městy San Piero a Sieve, Scarperia, Violla, Firenzuola, Selva, San Lucia. Závod se započítával do mistrovství světa sportovních vozů 1965, 1966 a 1967.
Snímek je z testu Ferrari z prosince 2009. Tehdy zde tým z Maranella pravidelně zkoušel své vozy. Foto: Ferrari
Silnice se uzavíraly pouze v den závodu a kvalifikace, jinak byly otevřené i pro veřejnost. V roce 1970 však došlo k tragédii. Spartaco Dini ve voze Alfa Romeo GTA narazil ve Firenzuole během soukromého testu do skupinky lidí. Sedmiměsíční dítě zemřelo a další čtyři lidé včetně dvou malých dětí byli vážně zraněni. Přestože na okruhu předtím došlo jen k jedinému smrtelnému zranění, incident vážně poškodil jeho pověst. Závod v roce 1970 vyhrál Arturo Merzario ve voze Abarth 2000, ale tím se historie klání na veřejném silničním okruhu uzavřela.
V roce 1973 byl vybudován stálý autodrom Autodromo Internazionale del Mugello pouhých pět kilometrů od nejvýchodnější části původní tratě. Okruh je vlastněný Scuderií Ferrari, která ji používala pro testování vozů F1. Pravidelně se zde od roku 1991 konají závody Moto GP, v letech 2007 a 2008 se na okruhu jely závody DTM.
V roce 2012 se na něm uskutečnil oficiální test F1, kterého se zúčastnily všechny týmy s výjimkou HRT. Během testování vytvořil Romain Grosjean neoficiální traťový rekord časem 1:21,035 minuty. Sebastian Vettel tehdy litoval: „Tuto trať bohužel nemáme v kalendáři. Je to neuvěřitelný okruh se spoustou vysokorychlostních zatáček.“
Slavným dnem pro Mugello byl 10. červenec 2020, kdy bylo oznámeno, že VC Toskánska bude devátým podnikem letošního MS F1. Uskuteční se jako oslava jubilejní 1000. velké ceny pro Ferrari.
Klíčová místa
Technici Bremba se domnívají, že je Mugello jednou z tratí se střední náročností na brzdy. Proti závodům v posledních týdnech to budou mít jezdci jednodušší. Přesných informací je málo, protože se na trati už pár let ef jedničky v oficiálním testu neobjevily.
Podle propočtů by měli jezdci v každém kole používat brzdy zhruba 17,5 vteřiny. Zatímco v Moto GP se brzdí v devíti zatáčkách, ve F1 jen v šesti. Zatáčky číslo 6, 8 a 9 se totiž projíždějí v plné rychlosti.
Ze šesti brzdných úseků jsou dva považovány za obtížné. Nejtěžší je první zatáčka San Donato, v níž budou monoposty zpomalovat ze 333 km/h na 147 km/h na pouhých 126 metrech. Jezdci budou brzdit 2,22 vteřiny, přičemž brzdový pedál zatíží 116 kg a největší přetížení bude 4,5 G.
V roce 2016 v Mugellu startovala posádka Robert Kubica - Martin Prokop s mercedesem. Foto: mp
Zajímavá čísla
Okruh v Mugellu bude 75. tratí, která bude hostit velkou cenu F1 zařazenou do mistrovství světa. Posledním nováčkem byl městský okruh v Baku v roce 2016.
Největší rychlosti zde dosáhl Andrea Dovizioso na stroji Ducati. Ve volném tréninku na loňský závod MotoGP mu naměřili 356 km/h.
Tento víkend se očekává, že na okruhu o délce 5245 metrů dosáhnou ef jedničky nejvyšší rychlosti 325 km/h.
V loňském roce dosáhl Marc Marquez na Hondě v kvalifikaci času 1:45,519 minuty. Pro sobotní kvalifikaci vozů F1 se předpokládá nejlepší čas kolem 1:17.
Daniel Ricciardo absolvuje jubilejní 180. velkou cenu. Pouze čtyři současní jezdci mají na kontě větší počet závodů: Kimi Räikkönen 321, Lewis Hamilton 258, Sebastian Vettel 248 a Sergio Pérez 182.
Ferrari okruh vlastní od roku 1988. Začátkem července zde testovalo s monoposty z roku 2018.
V minulosti na okruhu v Mugellu zvítězili například Ricardo Zonta, Alessandro Zanardi a Pierluigi Martini ve formuli 3000, Mike Thackwell, Jonathan Palmer, Derek Daly, Bruno Giacomelli, Jean-Pierre Jabouille a Patrick Depailler ve formuli 2.
VC Toskánska
Okruh: Autodromo Internazionale Mugello
Místo: Mugello
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12020
- POČET KOL59
- DÉLKA OKRUHU5245 m
- DÉLKA ZÁVODU309,455 km
- NEJRYCHLEJŠÍ ČAS F11:18.704 (2004)
- DRŽITEL ČASURubens Barrichello
- Počet zatáček14
- Nadmořská výška256 m
- Opotřebení pneumatik-
- Opotřebení brzd-
- Spotřeba paliva-
11. - 13. září 2020
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 16:10
Vybrané údaje o okruhu
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Jízda na plný plyn (čas)1) 66 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 72 %
- Počet řazení za kolo1/2) 40/43
- DRS zóna1)Z15-1
- Největší tlak na brzdový pedál3) 116 kg v 1. zatáčce
- Největší přetížení3) 4,5 G v 1. zatáčce
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Brembo
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Ferrari