Před VC Číny 2019
Třetí velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Po skvělém představení v Bahrajnu se F1 přesouvá do další tradiční asijské destinace. Závod v Šanghaji však bude obzvlášť významný vzhledem k výjimečnému jubileu. Bude totiž tisícím ve světovém šampionátu F1!
Situace v průběžném pořadí je zatím velmi zajímavá. Na vedoucí pozici je stále Valtteri Bottas (44 bodů) o jediný bod před týmovým kolegou Lewise Hamiltonem (43). Je to právě ten bod, který se od letošního roku přiděluje za nejrychlejší kolo v závodě. Třetí je překvapivě Max Verstappen (27) a až za ním favorizovaná dvojice Ferrari v ještě nečekanějším pořadí Charles Leclerc (26) a Sebastian Vettel (22). I z toho je patrné, že Ferrari má v Číně co napravovat!
Bitva o body by znovu mohla být zajímavá, protože v Číně nebývá nouze o předjíždění a zajímavé souboje.
Historie okruhu
Stejně jako předchozí VC Bahrajnu se Shanghai International Circuit objevil v kalendáři mistrovství světa v roce 2004. Jeho autory jsou osvědčený architekt Hermann Tilke a jeho spolupracovník Peter Wahl. Před zahájením výstavby bylo kvůli vytvoření stabilního základu pod trať umístěno 40 000 kamenných výztuží.
Prvních pět ročníků čínská Šanghaj hostila na podzim, až potom dostal přednost dubnový termín. Na premiérový závod jistě nerad vzpomínal M. Schumacher, protože se dopustil tolika chyb, že jsme to od něho do té doby snad neviděli. Poprvé v kariéře se kvalifikoval do poslední řady na startu! V autě mu vyměnili motor, ale nakonec to stejně nepomohlo, protože dojel až na 12. místě. Byl to jeho nejhorší výsledek ve F1. V úvodních sedmi ročnících vyhrál pokaždé někdo jiný: Barrichello, Alonso, M. Schumacher, Räikkönen, Hamilton, Vettel a Button. Nejúspěšnější je Hamilton s pěti triumfy.
Okruh je pro jezdce velmi náročný, proto není nouze o chyby a z toho vyplývající předjíždění. V roce 2017 bylo dokonce zaznamenáno 54 předjetí! Napomáhá tomu také využití DRS.
Deštivá velká cena v roce 2009 byla místem premiérového triumfu Red Bullu
Šanghajský mezinárodní okruh byl v minulosti svědkem několika napínavých a nepředvídatelných závodů. Na této trati se může uplatnit pestrá škála strategií zastávek v boxech. Ačkoli teplota okolního vzduchu může být dost nízká a povrch je poměrně hladký, opotřebení pneumatik bývá někdy vysoké vlivem zvláštního půdorysu okruhu. Celkově jde o dráhu náročnou na pneumatiky, obzvlášť levou přední. Pro trať je typické prudké brzdění, které zatěžuje víc přední pneumatiky než zadní. Také je možné, že v důsledku ochlazování na dlouhých rovinkách budou pneumatiky zrnit.
Okruh posunul laťku zejména netradičním a komfortním řešením padoku. Také kapacita tribun je velkorysá, ale návštěvnost tomu zatím neodpovídá. Z hlavní tribuny pro 29 000 diváků je vidět téměř 80 % tratě.
Red Bull zde v roce 2009 vybojoval první vítězství v F1
Klíčová místa
V Číně jezdci brzdí v každém kole téměř osmnáct vteřin, celkem tedy 19 % závodu. Náročnost na brzdy je střední.
Od startu do cíle každý jezdec brzdí téměř 450krát, čímž vyvíjí celkovou sílu na pedál rovnající se přibližně 45 tunám. Jinými slovy, každý jezdec zatěžuje pedál silou odpovídající 550 kilogramům za minutu. Pokud se týká energie vytvářené brzděním, řadil by se šanghajský okruh se svými 182 kWh na poslední místo v seriálu.
Na trati je osm brzdných míst, z toho tři jsou pro brzdy velmi náročná. Nejnáročnější je zpomalení do 14. zatáčky s hodnotou 5,5 G. Vozy přijíždějí rychlostí přes 338 km/h a na 135 metrech za 2,9 s zpomalí na 69 km/h. Jezdec musí na pedál působit silou 254 kg.
Velmi náročná je také zatáčka číslo 6 s brzděním z 292 km/h na 90 km/h na 106 metrech. V první zatáčce po cílové rovince se brzdí z 321 km/h a projíždí se dlouze až do druhé zatáčky. Hlavně v prvních letech s tím měli jezdci velké problémy. Zatáčka 1/2 je ve formuli 1 unikátní tím, že jezdci zahýbají v rychlosti přes 320 km/h, vyrovnávají auto brzdami, plynem, řazením a volantem a postupně ubírají rychlost až na dolní hranici okolo 100 km/h.
Okruh se donedávna pyšnil nejdelší rovinkou projížděnou na plný plyn z celého kalendáře; měří 1200 metrů a leží mezi 13. a 14. zatáčkou. Nyní ji trumfla rovinka mezi 16. a 1. zatáčkou v Baku, dlouhá 2010 metrů.
Vzpomínka na rok 2018
Do Šanghaje přijížděl Vettel s náskokem 17 bodů na Hamiltona a 28 bodů na Bottase. V Poháru konstruktérů mělo Ferrari na druhý Mercedes k dobru 43 bodů.
Vítězem kvalifikace se stal Vettel, který tak zaznamenal 52. pole position ve své kariéře ve F1. Na dalších příčkách se umístili Räikkönen a Bottas. Ericsson putoval na roštu o pět míst zpět za nerespektování žlutých vlajek.
Po startu se mezi Vettela a Räikkönena úspěšně vklínil Bottas. O pár zatáček později Iceman podlehl také útoku Verstappena a udržel za zády jen Hamiltona. Cílem prvního kola špička projela v pořadí Vettel, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Hamilton a Ricciardo. Jediný lehký kontakt měli Alonso s Pérezem.
Po 15 kolech vykrystalizovalo pořadí Vettel, Bottas (+3,5), Verstappen (+9,2), Räikkönen (+11,8), Hamilton (+13,2), Ricciardo (+15,2) a Magnussen (+33,9). Zatímco Vettel svůj náskok pozvolna zvyšoval, na Räikkönena se dotahoval Hamilton.
Z nejvýhodnějších pozic vyrážely do závodu vozy Scuderie Ferrari
V 18. kole přezouvali z ultraměkké na střední směs zároveň Verstappen i Ricciardo. Mercedes okamžitě zareagoval a Hamilton s Bottasem rovněž přešli na střední alternativu. Ferrari naopak zaváhalo, což mělo za následek, že po pozdější zastávce se Vettel propadl za Bottase.
Ve 25. kole vedl dosud mechaniky neobsloužený a stále zpomalující Räikkönen před Bottasem (+2,9), Vettelem (+4,1), Verstappenem (+11,4), Hamiltonem (+12,9) a Ricciardem (+17,6). O dvě kola později rozhodl finský interní duel jednoznačně ve svůj prospěch jeho mladší účastník. Räikkönen vzápětí zamířil do boxů.
Vpředu se honili Bottas a Vettel, Verstappen zaostával už o půl minuty. Red Bull měl však v rukávu ještě jedno eso. Po kolizi Gaslyho a Hartleyho se na trati objevil safety car a v tom okamžiku si rudí býci přijeli pro měkké gumy.
Výhoda tohoto kroku se ukázala záhy po restartu, kdy Ricciardo šel bez větších potíží postupně přes Hamiltona, Vettela a ve 45. kole i Bottase. Napodobit se ho pokusil Verstappen, jenže nejprve se trefil do Hamiltona a potom i do Vettela, jemuž zničil závod. Vyfasoval za to desetisekundový trest.
Trochu překvapivá sešlost na stupni vítězů - vítěz Ricciardo, druhý Bottas a třetí Räikkönen
Nizozemec se ovšem rychle oklepal a ve finiši se ještě přimotal do rvačky o druhé místo, do které se dále zapojili Bottas a Räikkönen. Pořadí se ale už nezměnilo.
Ricciardo dosáhl šestého prvenství ve velké ceně. Body brali rovněž Bottas, Räikkönen, Hamilton, Verstappen (po penalizaci klesl na pátou pozici), Hülkenberg, Alonso, Vettel, Sainz a Magnussen. Hartley jako jediný nespatřil cíl.
VC Číny
Okruh: Shanghai International Circuit
Místo: Šanghaj
- PRVNÍ VELKÁ CENA F12004
- POČET KOL56
- DÉLKA OKRUHU5451 m
- DÉLKA ZÁVODU305,066 km
- REKORD OKRUHU1:32.238 (2004)
- DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška13,7 – 21,1 m
- Opotřebení pneumatikvysoké
- Opotřebení brzdnízké
- Spotřeba palivastřední
12. – 14. dubna 2019
- První tréninkPÁ 04:00 – 05:30
- Druhý tréninkPÁ 08:00 – 09:30
- Třetí tréninkSO 05:00 – 06:00
- KvalifikaceSO 08:00 – 09:00
- ZávodNE 08:10 – 10:10
Vítězové VC Číny
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes | Mercedes |
2013 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2011 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Mercedes | Red Bull | Renault |
2010 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2006 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2004 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 336,49 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 383,2 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 59 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 72 %
- Čas věnovaný brzdění4) 18 %
- Počet řazení za kolo1/2) 48/58
- Největší přetížení4) 5,5 G
- Největší tlak na brzdový pedál4) 254 kg ve 14. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 331,1 km/h (Vettel)
- Max. rychlost v závodě5) 343,8 km/h (Räikkönen)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:31,095 (Vettel)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:35,785 (Ricciardo)
- Ideální čas na kolo2) 1:31,044
(S1: 24,006, S2: 27,109, S3: 39,929)
- Vítězná strategie3) dvě zastávky v 17. a 31. kole (Ricciardo)
- Počet předjetí1) 29
- Počet předjetí s DRS1) 21
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 38 kol (Hamilton)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 29 kol (Alonso, Ericsson)
- Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 25 kol (Ocon, Gasly)
- Průměrná spotřeba2) 1,96 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,24 s
- Počet zastávek v boxech 30
- Počet vítězství z pole position 9x ze 15 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 80 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 12 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 18,5 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 39,6 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA