Motor Mercedes byl ve Q2 nevýhodou
Problém měli Stroll, Pérez i Hamilton
Asi každý, kdo sleduje letošní sezonu F1, si řekne, že pohonná jednotka Mercedesu je nejlepší. To ale neznamená, že je dokonalá, jak bylo včera připomenuto Lewisi Hamiltonovi, Sergiu Pérezovi i Lanceovi Strollovi. Pohonné jednotce s třícípou hvězdou chybí jedna funkce, na což Stroll doplatil a Hamilton téměř také.
Řeč je o možnosti nastartovat motor z kokpitu, za pomoci energie v baterii a MGU-K, bez pomoci mechaniků. Tuto funkci včera jezdci využili poté, co byla druhá část kvalifikace přerušena červenou vlajkou, když do jejího konce zůstávaly pouze dvě minuty a patnáct sekund. Rychlé kolo na okruhu Soči trvá více než minutu a půl, takže zůstalo pouze malé okno pro zahřívací okruh, do kterého se chtěla vejít spousta jezdců.
První na konci boxové uličky mají přirozenou výhodu, jak později předvedli jezdci Red Bullu, takže před semafory na výjezdu se začal tvořit vláček monopostů ještě dříve, než vedení závodu vůbec oznámilo, kdy bude kvalifikace restartována. Při rozsvícení zeleného světla stáli vpředu Alexander Albon a Max Verstappen a za nimi Pierre Gasly, Daniil Kvjat, Charles Leclerc a Lando Norris. Jezdci s motory, které po zařazení se do vláčku vypnuli a opět nastartovali, až když běželo odpočítávání do restartu kvalifikace.
Původně byl v tomto vláčku také racing point Lanceho Strolla, poháněný Mercedesem. Po ten si ale mechanici museli přijít a odtlačit ho do garáže. Kanaďan tak přišel o možnost zabojovat o postup do Q3. Důvodem bylo přehřátí motoru, který nesměl vypnout. Racing Point to nejspíš prostě riskl, ale na otevření výjezdu z boxové uličky se čekalo příliš dlouho.
Restarty z boxové uličky jsou Achillovou patou motoru Mercedes. Foto: Mercedes
Tady máme zároveň odpověď na otázku, proč Lewis Hamilton nebyl v čele pelotonu spolu s red bully. Téměř kvůli tomu nestihl vjezd do měřeného kola a nepostoupil do finálové části kvalifikace.
"Nemohli jsme ho poslat do boxové uličky hned, protože by bylo nutné vypnout motor a pak ho znovu nastartovat pomocí MGU-K, ale to pro nás není možné," řekl šéf týmu Mercedes Toto Wolff.
To, že se Hamilton, jakož i ostatní jezdci s motorem Mercedes, ocitl v nezáviděníhodné situaci, pak mělo vliv na rozhodnutí poslat ho na trať na měkkých pneumatikách, ačkoli takticky výhodnější pro závod byly středně tvrdé.
"Mysleli jsme na to, že bude na konci vláčku a nebude mít prostor na ideální zahřívací kolo. Zahřát prostřední pneumatiky není tak jednoduché, proto jsme se rozhodli nasadit měkké," vysvětlil Wolff.
Neznáme odpověď na otázku, proč motor Mercedesu nezvládá start s pomocí MGU-K, ale můžeme předpokládat, že na něj motoráři nezapomněli a asi ho tedy vyměnili za lepší výkon, efektivnost, spolehlivost, hmotnost nebo jinou konkurenční výhodu.
Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Mercedes