Stříbrné šípy vlétly do vegaské noci nejrychleji
VC Las Vegas - 1. trénink
První Hamilton, druhý Russell. Velká cena Las Vegas začíná nejlépe pro Mercedes. "Stříbrné šípy" ale v prvním tréninku vytěžily především z pozdějšího přezutí na měkké pneumatiky a neustálého vývoje "špinavé" trati. Norris začal víkend třetím místem, Verstappen pátým.
Ve čtvrtek večer (pro české fanoušky v pátek brzy ráno) vypukla v ulicích Las Vegas velká show. V 18:30 hodin místního času totiž prvním tréninkem odstartoval druhý ročník místní velké ceny. Vzhledem k denní době přivítaly jezdce chladnější teploty. Asfalt měl 16 stupňů, vzduch jenom 15.
Dalo se počítat s tím, že zejména v úvodu budou piloti bojovat s přilnavostí, a to nejenom z důvodu chladných teplot. Trať totiž vede ulicemi města a přes rok logicky není využívána k závodění. Všichni doufali, že víkend začne lépe než loni. Tehdy si Sainz a Ocon poškodili své vozy kvůli uvolněným poklopům od kanálu a první trénink z toho důvodu trval pouhých osm minut.
Některé týmy využily Velkou cenu Las Vegas k nasazení speciálních zbarvení svých vozů. To platilo o stájích VCARB a Sauber. Williams se opět ukázal v modro-žlutých barvách. V těch jel už předchozí dva závody v Mexiku a Brazílii.
Verstappen mohl již tento víkend rozhodnout o zisku svého čtvrtého titulu. Jeho náskok před Norrisem totiž po dominantním brazilském prvenství činil 62 bodů. Závěrečné dva závody v Kataru a Abú Zabí ovšem nabízely jen bodů 60. U McLarenu již cítili, že tuto situaci nejspíše nezvrátí. To naznačovala Piastriho slova před startem víkendu. Australan se nechal slyšet, že tento víkend už může s Norrisem závodit více méně stejně jako dříve.
Většina pilotů se hned na začátku nahrnula na trať. A potvrzovala se očekávání. Lawson prozradil svému inženýrovi, že si připadá, jako kdyby jel na vodě.
Na dráze převládala střední směs pneumatik. Například piloti Red Bullu ale začali rovnou s měkkou sadou. I díky tomu se Verstappen brzy ujal vedení. Závodníci si uvědomovali stav trati a z jejich jízdního projevu byla cítit opatrnost. Záludné podmínky tu a tam vyústily ve výlet mimo trať, prozatím ale nešlo o nic zásadního.
S každým odjetým kolem byl samozřejmě asfalt v lepší kondici. Piloti proto neustále zrychlovali a pořadí se měnilo v jednom kuse. Verstappen brzy ztratil první místo. V čele ho vystřídal Russell. Za ním následovali Leclerc a Magnussen. Čtvrtá pozice patřila Hamiltonovi, přičemž Verstappen se propadl na pátou příčku. Piloti Red Bullu přitom byli stále jedinými dvěma jezdci, kteří jezdili na měkké směsi pneumatik. Zbytek měl nasazenou střední sadu.
Náročný městský okruh sem tam potrápil i Verstappena. Nizozemec nedobrzdil do jedné ze zatáček a udělal si výlet do únikové zóny. O pár okamžiků předtím šel ven například také Čou.
Colapinto byl varován černo-bílou vlajkou za to, že při nájezdu do boxů přejel bílou čáru. Russell měl ale pro argentinského nováčka pochopení. Pilot Mercedesu si stěžoval, že je na čáry špatně vidět. Ostatně i on sám ji při nájezdu do boxů překročil.
V polovině tréninku kraloval Mercedes. První místo patřilo Hamiltonovi, druhé Rusellovi a třetí překapivě Magnussenovi. Právě okolo 30. minuty došlo tradičně k přezouvání na měkkou sadu. Ke slovu přicházely kvalifikační simulace.
Během tréninku přišla zpráva špatná zpráva pro Bottase. Fin totiž dostal pro nedělní závod penalizaci pěti míst. Důvodem bylo nasazení čtvrté baterie. Ferrari se mezitím chopilo vlády. Nejprve se posunul na první pozici Leclerc, vzápětí ho vystřídal Sainz.Piloti Mercedesu se stále nacházeli na střední směsi pneumatik. Hamilton probrzdil a vycestoval do únikové zóny.
Třináct minut před koncem se ujal vedení Norris. Na střední směsi pneumatik stále zůstávali piloti Mercedesu, ale také jezdci Aston Martinu. Na střední sadu se vrátil i Magnussen, který už ale absolvoval kvalifikační simulace s měkkou směsí předtím.
U Verstappena se vyskytl zvláštní problém. Nizozemec hlásil, že se mu samo zapíná rádio. Piloti Aston Martinu nazuli pro závěrečné minuty měkkou směs pneumatik. To samé učinil Russell a nakonec také Hamilton.
Russell využil zlepšujícího se stavu trati a měkkého obutí - s časem 1:35,619 překonal Norrise a s náskokem 335 tisícin sekundy se ujal vedení. Nahoru se vyšvihl i Alonso, který se dostal na pátou pozici.
Dvě a půl minuty před koncem okupovaly "stříbrné šípy" první dvě pozice. Hamilton totiž zajel na měkkých pneumatikách ještě lepší čas než Russell a ujal se vedení. Mladší z britské dvojice ale vzápětí zareagoval a do vedení se vrátil, mimo jiné díky větrnému pytli od jednoho z mclarenů. Rozdíl mezi piloty Mercedesu činil pouhých 90 tisícin.
Oconovi zavařil jeden z vozů stáje Aston Martin. Ten před Francouzem znenadání zabrzdil a Ocon měl co dělat, aby zabránil incidentu.
Hamilton zaznamenal v samotném závěru ještě jeden povedený pokus. Čas 1:35,001 ho posunul o 396 tisícin před Russella. Díky tomu se sedminásobný šampion stal vítězem prvního tréninku před týmovým kolegou Russellem. Norris, který v závěru nedobrzdil do zatáčky, skončil třetí. Verstappen zahájil víkend pátým místem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35,001 | 25 | |
2. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:35,397 | + 0.396 | 28 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:35,954 | + 0.953 | 26 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:36,007 | + 1.006 | 26 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:36,038 | + 1.037 | 24 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:36,218 | + 1.217 | 25 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:36,262 | + 1.261 | 24 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:36,451 | + 1.450 | 25 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:36,478 | + 1.477 | 23 |
10. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:36,536 | + 1.535 | 24 |
11. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:36,811 | + 1.810 | 23 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:36,817 | + 1.816 | 24 |
13. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:36,948 | + 1.947 | 25 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:37,152 | + 2.151 | 24 |
15. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:37,200 | + 2.199 | 23 |
16. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:37,765 | + 2.764 | 24 |
17. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:38,025 | + 3.024 | 27 |
18. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:38,350 | + 3.349 | 22 |
19. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:38,574 | + 3.573 | 22 |
20. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:38,730 | + 3.729 | 27 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes