Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Před VC Eifelu 2020

Před VC Eifelu 2020

Jedenáctá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

V pořadí 11. velká cena této sezony dostala název podle pohoří, v němž se nachází okruh Nürburgring. Protože se na něm ještě nikdy nejel závod F1 v říjnovém termínu, může být proměnlivé počasí ještě větším problémem než obvykle.

Po deseti odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (205) před týmovým kolegou Valtterim Bottasem (161) a Maxem Verstappenem (128). Nebodovali pouze Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (366) před Red Bullem (192) a McLarenem (106). Bez bodového zisku je pouze Williams. 

Historie okruhu 

Nürburgring je špičkový motoristický komplex v německé spolkové zemi Porýní-Falcko. Velká cena se pojede na novější trati, postavené v roce 1984. Ten původní a dnes již můžeme říct kultovní okruh Nordschleife (Severní smyčka) byl postaven ve 20. letech minulého století kolem vesnice a středověkého hradu Nürburg v pohoří Eifel. Měřil 20,8 km s převýšením více než 300 metrů. Jackie Stewart mu dal kdysi jméno „Zelené peklo“ a tato přezdívka se stala všeobecně používanou. V letech 1925 až 1939 se zde konala řada významných automobilových závodů.

Po vzniku MS F1 se zde jela první velká cena započítávaná do světového šampionátu v roce 1951 a zvítězil v ní Alberto Ascari ve voze Ferrari. S malými přestávkami se konala až do roku 1976. Tehdy došlo k děsivé havárii Nikiho Laudy, při níž Rakušan málem uhořel. Konečně byly vyslyšeny připomínky závodníků, že trať je příliš nebezpečná. 

VC Německa - Red Bull - Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel

Když se jelo v pohoří Eifel naposled, radoval se z vítězství Sebastian Vettel. Foto: Red Bull

V letech 1982 až 1983 byl prostor startu a cíle zbořen, aby vznikla úplně nová trať. Jelo se na ní však jen dvakrát v letech 1984 a 1985. Potom dostal nadlouho přednost Hockenheimring. F1 se do pohoří Eifel vrátila až díky pořádání VC Evropy a Lucemburska v letech 1995 až 2007.

V roce 2008 došlo mezi oběma německými okruhy k dohodě a do roku 2014 se v pořádání VC Německa pravidelně střídaly. V roce 2015 byl na řadě Nürburgring, ale z finančních důvodů se práva na pořádání závodu vzdal a od té doby se v kalendáři F1 neobjevil.

Letos se tedy znovu pojede na mírně modifikované trati o délce 5148 metrů, která se používá od roku 2002. 

Klíčová místa 

Podle techniků společnosti Brembo je Nürburgring jedním z nejnáročnějších okruhů na brzdy. Podobně jako Soči, kde se jelo před dvěma týdny. Protože se F1 na trať vrací po sedmi letech, poprvé zde monoposty pojedou s hybridními pohonnými jednotkami.

Na trati je sedmnáct zatáček a poměrně velké převýšení, což může přinášet komplikace především za deště. Další velkou komplikací bylo, že byl celý páteční program kvůli nepříznivému počasí zrušen a týmy proto nemohly shromažďovat potřebná data.

Jezdci by měli používat brzdy v devíti zatáčkách po dobu 12,2 vteřiny v každém kole. To je po Monze a Red Bull Ringu třetí nejnižší hodnota v seriálu. Ve čtyřech úsecích je brzdný systém použit méně než 1,5 vteřiny.

Na druhé straně jsou jezdci vystaveni značnému přetížení. V osmi zatáčkách je to přes 4,3 G, v některých až nad 5 G. Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku je třeba vyvinout na brzdový pedál celkový tlak 63 tun, což je dvojnásobek proti VC Itálie v Monze.

Z devíti úseků jsou tři klasifikovány jako velmi náročné na brzdy, tři jako střední a tři lehké. Do první zatáčky jezdci přijíždějí rychlostí 338 km/h a brzdí po dobu 2,32 s na 118 metrech až na rychlost 111 km/h. Zatížení brzdového pedálu je 135 kg a zpomalení 5,4 G.

Nejčastějšími místy k předjíždění se staly oba úseky změněné po posledních úpravách: šikana před poslední zatáčkou a zatáčka Mercedes po startu. 

Zajímavá čísla 

Na Nürburgringu se pojede 42. velká cena zařazená do kalendáře MS F1. Dosud se na trati uskutečnily 26x VC Německa, 12x VC Evropy a 2x VC Lucemburska.

Nejlepšího času v kvalifikace zatím dosáhl Michael Schumacher ve VC Evropy 2004 výkonem 1:28,351 (209,763 km/h). Ze stejného roku je také jeho dosavadní traťový rekord v závodě časem 1:29,468 (207,144 km/h).

Na startu budou dva vítězi z minulých let. Lewis Hamilton (McLaren) vyhrál VC Německa 2011 a Sebastian Vettel (Red Bull) zvítězil ve VC Německa 2013.

Johnny Herbert v roce 1999 vyhrál deštivou VC Evropy ze 14. pozice na startu. Bylo to jeho třetí, ale pro tým Stewart jediné vítězství ve F1.

Nejtěsnější finiš na této trati byl ve F1 k vidění v roce 2002 (0,294 s), nejvíce změn v čele závodu v sezoně 2005 (osm).

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Mercedes

NěmeckoVC Eifelu

Okruh: Nürburgring

Místo: Nürburgring

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11951
  • POČET KOL60
  • DÉLKA OKRUHU5148 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,623 km
  • REKORD OKRUHU1:29,468 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
 
  • Počet zatáček16
  • Nadmořská výška-
  • Opotřebení pneumatik-
  • Opotřebení brzd-
  • Spotřeba paliva-
 

9. - 11. října 2020

  • První tréninkPÁ   11:00 - 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 - 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 - 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 - 16:00
  • ZávodNE   14:10 - 16:10
 

Vybrané údaje z roku 2013

  • Rozdíl mezi startovní a cílovou čárou5) 265 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 25,6 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 66 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 74 %
  • Počet řazení za kolo1/2) 52/43
  • DRS zóny1)Z11-13/Z15-1
  • Největší přetížení4) 5,4 G v 1. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 135 kg v 1. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 303,0 km/h (Di Resta)
  • Max. rychlost v závodě5) 308,0 km/h (Rosberg)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:29,398 (Hamilton)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:33,468 (Alonso)
  • Vítězná strategie3) dvě zastávky v 7. a 40. kole (Vettel)
  • Počet zastávek v boxech1) 56
  • Počet vítězství z pole position5) 14x z 26 závodů
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA