Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Bottas otevřel Hamiltonovi cestu k titulu

Bottas otevřel Hamiltonovi cestu k titulu

VC Eifelu – závod

Hamilton zažil veliký den. Dosáhl 91. triumfu v podniku MS F1, čímž vyrovnal Schumacherův rekord, a současně si prakticky pojistil letošní titul. Bottas mu to svým odstoupením hodně ulehčil. Skvěle si vedl narychlo povolaný náhradník Racing Pointu Hülkenberg. Výpadky některých předních závodníků dovedly tentokrát k bodům i outsidery z Haasu a Alfy Romeo.

Ani v neděli se počasí příliš neumoudřilo. Vzduch měl jen deset stupňů, asfalt o devět více.

Na pole position stál Bottas. Příliš se na tuto výhodu ale nemohl spoléhat. Z dosavadních 18 velkých cen, které se na Nürburgringu jely, totiž jen třikrát vyhrál borec s nejlepším výchozím postavením.

Už na roštu si Hamilton stěžoval, že volant je příliš volný a ptal se, proč nebyl opraven. Odpověď zněla, že FIA k tomu nedala v režimu Parc fermé souhlas.

Räikkönen nastoupil do své 323. velké ceny F1 a překonal tak dosavadní maximum Rubense Barrichella. Na středních pneumatikách začínali Vettel, Gasly, Kvjat a Grosjean. 

Že budou mít obě auta na bodech, asi nečekali ani sami lidé z Racing Pointu. Foto: Racing Point

Hamilton okamžitě po startu zaútočil a v úvodní zatáčce se zdálo, že má Bottase na lopatě. Ten mu to ale v Mercedes Areně vzápětí oplatil. Třetí se držel Verstappen před Leclerkem, Ricciardem a Albonem, jenž klesl o jedno místo. Ve druhém kole už měl Bottas na svého kolegu k dobru 1,5 sekundy. Verstappen se držel na dostřel, zato Leclerc vykazoval desetisekundové manko a za zády si vezl nepříjemně dotírajícího Ricciarda. Hülkenberg předjel Grosjeana, jubilanta Räikkönena a Latifiho a usadil se na sedmnácté příčce.

Po pěti kolech vykrystalizovalo pořadí Bottas, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Albon, Norris, Pérez, Ocon, Sainz, Giovinazzi, Vettel, Magnussen, Gasly, Kvjat, Russell, Hülkenberg, Latifi, Räikkönen a Grosjean. Posledně jmenovaný hlásil zásah do ruky kamenem vymrštěným Räikkönenovou alfou. Francouz vyjádřil obavu, že má zlomený prst.

Ve chvíli, kdy meteoradar prorokoval do pěti minut lehký déšť (šlo o falešný poplach), zamířil k mechanikům Albon. Přezul na střední směs a spadl na poslední místo. V devátém kole zužitkoval Ricciardo dlouhodobý tlak a vypořádal se v Mercedes Areně s Leclerkem krásným manévrem zvnějšku. 

Verstappen sice dojel druhý, ale ani na okamžik nemohl pomýšlet na to, že by ohrozil suveréna Hamiltona. Foto: Red Bull

Zatímco Leclerkovi v boxové uličce obouvali střední gumy, jeho parťák Vettel se roztočil. Ztratil však jen tři pozice. O další přišel při zastávce, během níž mu nasadili tvrdé pneumatiky. Na nich doufal dojet až do cíle.

Třináctka se znovu ukázala jako nešťastné číslo. Alespoň pro Bottase, který probrzdil v nájezdu do první zatáčky a nechtíc tak vyklidil ideální stopu Hamiltonovi. Navíc si poničil gumy a musel pro nové, tentokrát střední. Vrátil se těsně za Ricciardem na čtvrté pozici.

Mimo pozornost kamer se na chvostu střetli Räikkönen a Russell. Viníkem byl jednoznačně Iceman, který se do svého soupeře v první zatáčce opřel. Později ho sportovní komisaři „odměnili“ desetisekundovou penalizací. Mladý Brit utrpěl defekt a nepodařilo se mu dojet do boxů, takže byl nucen vzdát.

Ředitelství závodu kvůli tomu aktivovalo režim virtuálního safety caru. To byl přímo dar z nebes pro Hamiltona, který okamžitě zamířil ke svým mechanikům. Totéž učinili Verstappen a Ricciardo.

Albon se střetl v poslední zatáčce s Kvjatem. Pilot AlphaTauri během konfliktu přišel o přední křídlo. Bohužel již minul odbočku do boxů a byl tak nucen protrpět s raněným autem celé další kolo. Thajec za svůj kousek inkasoval pětisekundový trest.

Bottase zneklidnil klesající výkon, dostalo se mu ale ujištění, že po přenastavení módu bude vše v pořádku. Hamilton si připsal nejrychlejší kolo a druhému Verstappenovi utekl na 1,8 sekundy. 

Mezi prvními gratuloval Ricciardovi k úspěchu jeho již do civilu převlečený kolega Ocon. Foto: Renault

Bottasovy obavy se záhy potvrdily. Jeho inženýr mu přikázal, aby černý monopost definitivně zaparkoval v garáži. Přitom v něm byl instalován zbrusu nový motor… První odhady hovořily o možné poruše jednotky MGU-H. Stejně skončila i Oconova pouť závodem.

Řádně nabuzený Albon se zapletl do další strkanice, tentokrát s Gaslym. Jak se zdálo, měl na AlphaTauri dnes mimořádně spadeno. Odnesl to probržděnými ploškami na pneumatikách. V dalším kole trochu překvapivě odstoupil, když žádnou viditelnou poruchu jsme nezaregistrovali.

Také Norris se ocitl v nesnázích. Jeho časy na kolo se rapidně zhoršily a snaha přivést stávkující agregát k poslušnosti zjevně nevedly ke kýženému výsledku.

S blížícím se poločasem začínalo být zřejmé, že dosud nepřezutí Norris, Pérez a Sainz, držící třetí až pátou příčku, se pokusí absolvovat velkou cenu s jedinou zastávkou. To nebyla příznivá zvěst pro momentálně šestého Ricciarda.

Hamilton zvýšil náskok na Verstappena na bezmála pět sekund a vypadalo to, že průběh klání bez problému kontroluje. Norris ve 29. kole přešel na střední gumy a klesl za Ricciarda a Leclerka. Udržel se nicméně před Pérezem a Sainzem. Jenže dál zápolil s vozem, přičemž se mu dostalo nepříliš povzbuzující rady, že si s tím musí poradit sám. Už kolem něj profrčel Pérez a zuby si brousil Sainz.

Diváky pobavili Pérez a Leclerc, kteří si ve 35. kole dvakrát vyměnili pozice. Nejprve Mexičan ošálil svého soka v NGK šikaně, ten mu to v následující zatáčce vrátil i s úroky. Pérez nehodil flintu do žita a v následujícím kole prorazil s konečnou platností. Leclerc potom podruhé zastavil a ocitl se až za Vettelem a Räikkönenem na desátém místě. Bleskově si s oběma ale poradil.

Dvacet kol před koncem se už v jednom kole nacházelo jen pět účastníků: Hamilton, Verstappen (+8,8), Ricciardo (+67,4), Pérez (+81,0) a Sainz (85,2). Na body ještě mohli pomýšlet Norris, Leclerc, Gasly, nenápadně vpřed se tlačící Hülkenberg a Räikkönen.

Ve 44. kole se završilo Norrisovo utrpení. Odstavil mclaren vedle dráhy a zapříčinil tak jednak vyjetí safety caru, jednak čilý ruch v boxech, do nichž zavítali Ricciardo, Sainz, Verstappen a nakonec i Hamilton. Pérez zaváhal, ale nakonec obhájil čtvrtou příčku před Sainzem.

Neutralizace se protáhla až do 50. kola. Restart zvládl Hamilton hladce, Verstappen s nemalými obtížemi. Ricciardovi se přesto ubránil. Při dalším průjezdu cílem měl Hamilton už zase na Verstappena k dobru 1,1 sekundy a dále se mu vzdaloval.

Finální fáze proběhla v relativním klidu. Ricciardo splnil svůj slib, dostal se na pódium a jeho šéfa Cyrila Abiteboula tak čeká cesta do tetovacího salonu. Verstappen ještě uzmul o šest tisícin Hamiltonovi nejrychlejší kolo a připsal si bonusový bod.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:35:49,641 60 25
2. Max Verstappen Red Bull Honda +4,470 60 19
3. Daniel Ricciardo Renault Renault +14,613 60 15
4. Sergio Pérez Racing Point Mercedes +16,070 60 12
5. Carlos Sainz McLaren Renault +21,905 60 10
6. Pierre Gasly AlphaTauri Honda +22,766 60 8
7. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +30,814 60 6
8. Nico Hülkenberg Racing Point Mercedes +32,596 60 4
9. Romain Grosjean Haas Ferrari +39,081 60 2
10. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari +40,035 60 1
11. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari +40,810 60 0
12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari +41,476 60 0
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari +49,585 60 0
14. Nicholas Latifi Williams Mercedes +54,449 60 0
15. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda +55,588 60 0
  Lando Norris McLaren Renault DNF 42 0
  Alexander Albon Red Bull Honda DNF 23 0
  Esteban Ocon Renault Renault DNF 22 0
  Valtteri Bottas Mercedes Mercedes DNF 18 0
  George Russell Williams Mercedes DNF 12 0

Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020

p. Jezdec      
1. Lewis Hamilton 230 12 25 26 25 19 25 25 7 26 15 25                  
2. Valtteri Bottas 161 25 18 15 - 15 16 18 10 18 26 -                  
3. Max Verstappen 147 - 15 18 19 25 18 15 - - 18 19                  
4. Daniel Ricciardo 78 - 4 4 12 - - 13 8 12 10 15                  
5. Sergio Pérez 68 8 8 6     10 1 1 10 12 12                  
6. Lando Norris 65 16 10 - 10 2 1 6 12 8 - -                  
7. Alexander Albon 64 - 12 10 4 10 4 8 - 15 1 -                  
8. Charles Leclerc 63 18 - - 15 12 - - - 4 8 6                  
9. Lance Stroll 57 - 6 12 2 8 12 2 15 - -                    
10. Pierre Gasly 53 6 - - 6 - 2 4 25 - 2 8                  
11. Carlos Sainz 51 10 3 2 - - 8   18 - - 10                  
12. Esteban Ocon 36 4 - - 8 4 - 10 4 - 6 -                  
13. Sebastian Vettel 17 1 - 8 1 - 6 - - 1 - -                  
14. Daniil Kvjat 14 - 1 - - 1 - - 2 6 4 -                  
15. Nico Hülkenberg 10       - 6           4                  
16. Antonio Giovinazzi 3 2 - - - - - - - - - 1                  
17. Kimi Räikkönen 2 - - - - - - - - 2 - -                  
18. Romain Grosjean 2 - - - - - - - - - - 2                  
19. Kevin Magnussen 1 - - 1 - - - - - - - -                  
20. George Russell - - - - - - - - - - - -                  
21. Nicholas Latifi - - - - - - - - - - - -                  

Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020

p. Tým      
1. Mercedes 391 37 43 41 25 34 41 43 17 44 41 25                  
2. Red Bull 211 - 27 28 23 35 22 23 - 15 19 19                  
3. Racing Point 135 8 14 18 2 14 22 3 16 10 12 16                  
4. McLaren 116 26 13 2 10 2 9 6 30 8 - 10                  
5. Renault 114 4 4 4 20 4 - 23 12 12 16 15                  
6. Ferrari 80 19 - 8 16 12 6 - - 5 8 6                  
7. AlphaTauri 67 6 1 - 6 1 2 4 27 6 6 8                  
8. Alfa Romeo 5 2 - - - - - - - 2 - 1                  
9. Haas 3 - - 1 - - - - - - - 2                  
10. Williams - - - - - - - - - - - -                  

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes