Bottas otevřel Hamiltonovi cestu k titulu
VC Eifelu – závod
Hamilton zažil veliký den. Dosáhl 91. triumfu v podniku MS F1, čímž vyrovnal Schumacherův rekord, a současně si prakticky pojistil letošní titul. Bottas mu to svým odstoupením hodně ulehčil. Skvěle si vedl narychlo povolaný náhradník Racing Pointu Hülkenberg. Výpadky některých předních závodníků dovedly tentokrát k bodům i outsidery z Haasu a Alfy Romeo.
Ani v neděli se počasí příliš neumoudřilo. Vzduch měl jen deset stupňů, asfalt o devět více.
Na pole position stál Bottas. Příliš se na tuto výhodu ale nemohl spoléhat. Z dosavadních 18 velkých cen, které se na Nürburgringu jely, totiž jen třikrát vyhrál borec s nejlepším výchozím postavením.
Už na roštu si Hamilton stěžoval, že volant je příliš volný a ptal se, proč nebyl opraven. Odpověď zněla, že FIA k tomu nedala v režimu Parc fermé souhlas.
Räikkönen nastoupil do své 323. velké ceny F1 a překonal tak dosavadní maximum Rubense Barrichella. Na středních pneumatikách začínali Vettel, Gasly, Kvjat a Grosjean.
Že budou mít obě auta na bodech, asi nečekali ani sami lidé z Racing Pointu. Foto: Racing Point
Hamilton okamžitě po startu zaútočil a v úvodní zatáčce se zdálo, že má Bottase na lopatě. Ten mu to ale v Mercedes Areně vzápětí oplatil. Třetí se držel Verstappen před Leclerkem, Ricciardem a Albonem, jenž klesl o jedno místo. Ve druhém kole už měl Bottas na svého kolegu k dobru 1,5 sekundy. Verstappen se držel na dostřel, zato Leclerc vykazoval desetisekundové manko a za zády si vezl nepříjemně dotírajícího Ricciarda. Hülkenberg předjel Grosjeana, jubilanta Räikkönena a Latifiho a usadil se na sedmnácté příčce.
Po pěti kolech vykrystalizovalo pořadí Bottas, Hamilton, Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Albon, Norris, Pérez, Ocon, Sainz, Giovinazzi, Vettel, Magnussen, Gasly, Kvjat, Russell, Hülkenberg, Latifi, Räikkönen a Grosjean. Posledně jmenovaný hlásil zásah do ruky kamenem vymrštěným Räikkönenovou alfou. Francouz vyjádřil obavu, že má zlomený prst.
Ve chvíli, kdy meteoradar prorokoval do pěti minut lehký déšť (šlo o falešný poplach), zamířil k mechanikům Albon. Přezul na střední směs a spadl na poslední místo. V devátém kole zužitkoval Ricciardo dlouhodobý tlak a vypořádal se v Mercedes Areně s Leclerkem krásným manévrem zvnějšku.
Verstappen sice dojel druhý, ale ani na okamžik nemohl pomýšlet na to, že by ohrozil suveréna Hamiltona. Foto: Red Bull
Zatímco Leclerkovi v boxové uličce obouvali střední gumy, jeho parťák Vettel se roztočil. Ztratil však jen tři pozice. O další přišel při zastávce, během níž mu nasadili tvrdé pneumatiky. Na nich doufal dojet až do cíle.
Třináctka se znovu ukázala jako nešťastné číslo. Alespoň pro Bottase, který probrzdil v nájezdu do první zatáčky a nechtíc tak vyklidil ideální stopu Hamiltonovi. Navíc si poničil gumy a musel pro nové, tentokrát střední. Vrátil se těsně za Ricciardem na čtvrté pozici.
Mimo pozornost kamer se na chvostu střetli Räikkönen a Russell. Viníkem byl jednoznačně Iceman, který se do svého soupeře v první zatáčce opřel. Později ho sportovní komisaři „odměnili“ desetisekundovou penalizací. Mladý Brit utrpěl defekt a nepodařilo se mu dojet do boxů, takže byl nucen vzdát.
Ředitelství závodu kvůli tomu aktivovalo režim virtuálního safety caru. To byl přímo dar z nebes pro Hamiltona, který okamžitě zamířil ke svým mechanikům. Totéž učinili Verstappen a Ricciardo.
Albon se střetl v poslední zatáčce s Kvjatem. Pilot AlphaTauri během konfliktu přišel o přední křídlo. Bohužel již minul odbočku do boxů a byl tak nucen protrpět s raněným autem celé další kolo. Thajec za svůj kousek inkasoval pětisekundový trest.
Bottase zneklidnil klesající výkon, dostalo se mu ale ujištění, že po přenastavení módu bude vše v pořádku. Hamilton si připsal nejrychlejší kolo a druhému Verstappenovi utekl na 1,8 sekundy.
Mezi prvními gratuloval Ricciardovi k úspěchu jeho již do civilu převlečený kolega Ocon. Foto: Renault
Bottasovy obavy se záhy potvrdily. Jeho inženýr mu přikázal, aby černý monopost definitivně zaparkoval v garáži. Přitom v něm byl instalován zbrusu nový motor… První odhady hovořily o možné poruše jednotky MGU-H. Stejně skončila i Oconova pouť závodem.
Řádně nabuzený Albon se zapletl do další strkanice, tentokrát s Gaslym. Jak se zdálo, měl na AlphaTauri dnes mimořádně spadeno. Odnesl to probržděnými ploškami na pneumatikách. V dalším kole trochu překvapivě odstoupil, když žádnou viditelnou poruchu jsme nezaregistrovali.
Také Norris se ocitl v nesnázích. Jeho časy na kolo se rapidně zhoršily a snaha přivést stávkující agregát k poslušnosti zjevně nevedly ke kýženému výsledku.
S blížícím se poločasem začínalo být zřejmé, že dosud nepřezutí Norris, Pérez a Sainz, držící třetí až pátou příčku, se pokusí absolvovat velkou cenu s jedinou zastávkou. To nebyla příznivá zvěst pro momentálně šestého Ricciarda.
Hamilton zvýšil náskok na Verstappena na bezmála pět sekund a vypadalo to, že průběh klání bez problému kontroluje. Norris ve 29. kole přešel na střední gumy a klesl za Ricciarda a Leclerka. Udržel se nicméně před Pérezem a Sainzem. Jenže dál zápolil s vozem, přičemž se mu dostalo nepříliš povzbuzující rady, že si s tím musí poradit sám. Už kolem něj profrčel Pérez a zuby si brousil Sainz.
Diváky pobavili Pérez a Leclerc, kteří si ve 35. kole dvakrát vyměnili pozice. Nejprve Mexičan ošálil svého soka v NGK šikaně, ten mu to v následující zatáčce vrátil i s úroky. Pérez nehodil flintu do žita a v následujícím kole prorazil s konečnou platností. Leclerc potom podruhé zastavil a ocitl se až za Vettelem a Räikkönenem na desátém místě. Bleskově si s oběma ale poradil.
Dvacet kol před koncem se už v jednom kole nacházelo jen pět účastníků: Hamilton, Verstappen (+8,8), Ricciardo (+67,4), Pérez (+81,0) a Sainz (85,2). Na body ještě mohli pomýšlet Norris, Leclerc, Gasly, nenápadně vpřed se tlačící Hülkenberg a Räikkönen.
Ve 44. kole se završilo Norrisovo utrpení. Odstavil mclaren vedle dráhy a zapříčinil tak jednak vyjetí safety caru, jednak čilý ruch v boxech, do nichž zavítali Ricciardo, Sainz, Verstappen a nakonec i Hamilton. Pérez zaváhal, ale nakonec obhájil čtvrtou příčku před Sainzem.
Neutralizace se protáhla až do 50. kola. Restart zvládl Hamilton hladce, Verstappen s nemalými obtížemi. Ricciardovi se přesto ubránil. Při dalším průjezdu cílem měl Hamilton už zase na Verstappena k dobru 1,1 sekundy a dále se mu vzdaloval.
Finální fáze proběhla v relativním klidu. Ricciardo splnil svůj slib, dostal se na pódium a jeho šéfa Cyrila Abiteboula tak čeká cesta do tetovacího salonu. Verstappen ještě uzmul o šest tisícin Hamiltonovi nejrychlejší kolo a připsal si bonusový bod.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:35:49,641 | 60 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +4,470 | 60 | 19 |
3. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +14,613 | 60 | 15 |
4. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +16,070 | 60 | 12 |
5. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +21,905 | 60 | 10 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +22,766 | 60 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +30,814 | 60 | 6 |
8. | Nico Hülkenberg | Racing Point | Mercedes | +32,596 | 60 | 4 |
9. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +39,081 | 60 | 2 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +40,035 | 60 | 1 |
11. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +40,810 | 60 | 0 |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +41,476 | 60 | 0 |
13. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +49,585 | 60 | 0 |
14. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +54,449 | 60 | 0 |
15. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | +55,588 | 60 | 0 |
Lando Norris | McLaren | Renault | DNF | 42 | 0 | |
Alexander Albon | Red Bull | Honda | DNF | 23 | 0 | |
Esteban Ocon | Renault | Renault | DNF | 22 | 0 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | DNF | 18 | 0 | |
George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 12 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 230 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | 26 | 15 | 25 | |||||||||
2. | Valtteri Bottas | 161 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | 18 | 10 | 18 | 26 | - | |||||||||
3. | Max Verstappen | 147 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | 15 | - | - | 18 | 19 | |||||||||
4. | Daniel Ricciardo | 78 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | 13 | 8 | 12 | 10 | 15 | |||||||||
5. | Sergio Pérez | 68 | 8 | 8 | 6 | 10 | 1 | 1 | 10 | 12 | 12 | |||||||||||
6. | Lando Norris | 65 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | 6 | 12 | 8 | - | - | |||||||||
7. | Alexander Albon | 64 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | 8 | - | 15 | 1 | - | |||||||||
8. | Charles Leclerc | 63 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | - | - | 4 | 8 | 6 | |||||||||
9. | Lance Stroll | 57 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | 2 | 15 | - | - | ||||||||||
10. | Pierre Gasly | 53 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | 25 | - | 2 | 8 | |||||||||
11. | Carlos Sainz | 51 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | 18 | - | - | 10 | ||||||||||
12. | Esteban Ocon | 36 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | 10 | 4 | - | 6 | - | |||||||||
13. | Sebastian Vettel | 17 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | - | - | 1 | - | - | |||||||||
14. | Daniil Kvjat | 14 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 2 | 6 | 4 | - | |||||||||
15. | Nico Hülkenberg | 10 | - | 6 | 4 | |||||||||||||||||
16. | Antonio Giovinazzi | 3 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | |||||||||
17. | Kimi Räikkönen | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | |||||||||
18. | Romain Grosjean | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | |||||||||
19. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||
20. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||
21. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 391 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | 43 | 17 | 44 | 41 | 25 | |||||||||
2. | Red Bull | 211 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | 23 | - | 15 | 19 | 19 | |||||||||
3. | Racing Point | 135 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | 3 | 16 | 10 | 12 | 16 | |||||||||
4. | McLaren | 116 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | 6 | 30 | 8 | - | 10 | |||||||||
5. | Renault | 114 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | 23 | 12 | 12 | 16 | 15 | |||||||||
6. | Ferrari | 80 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | - | - | 5 | 8 | 6 | |||||||||
7. | AlphaTauri | 67 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | 4 | 27 | 6 | 6 | 8 | |||||||||
8. | Alfa Romeo | 5 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 1 | |||||||||
9. | Haas | 3 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | |||||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes