Nezvyklý přípravný sprint nejvíce seděl Hamiltonovi
VC Emilie-Romagni – trénink
Stoupenci zkráceného programu velkých cen dostali do rukou další argument. Na rozdíl od páteční nudy se tentokrát bylo na co dívat od první do poslední minuty.
Stáje navíc zvolily odlišné strategie, takže obvyklý pořad vzal za své a třeba simulace kvalifikace se protáhla na bezmála třicet minut. Z ní nejlépe vyšel Hamilton, i když Verstappen mu hodně dlouho vzdoroval.
Ani v Imole se účastníci moc neohřejí. Vzduch měl v 10 hodin, kdy se otevřel výjezd z boxů, pouhých patnáct stupňů a asfalt jen o dva více.
Týmy se musely spokojit s jediným sobotním tréninkem, byť prodlouženým na 90 minut. Důvodem byl náročný přesun z portugalského Portimaa, kde se závodilo minulý víkend.
Do Imoly se formule 1 vrátila po 14 letech, naposledy se zde VC San Marina konala 23. dubna 2006 a tenkrát ji vyhrál Michael Schumacher. Ze současných pilotů stál tehdy na startu jen Räikkönen, jenž ve službách McLarenu dojel pátý.
Mercedes má již tuto neděli šanci stát se držitelem Poháru konstruktérů. Zabránit mu v tom, spíše jen teoreticky, může pouze Red Bull Racing – pakliže nasbírá o 34 bodů více, což se jeví hodně nepravděpodobným.
Čas tentokrát tlačil všechny. Dokonce i tradiční louda Verstappen si pospíšil a na tvrdých gumách zajel 1:18,28. Další favorité se na stejném obutí prozatím drželi zpátky. Bottas figuroval na devátém místě (+2,63), Hamilton dokonce na osmnáctém.
Do vedení se dostal Kvjat, který průkopnicky přezul na střední gumy (1:17,81), Za Verstappena se zařadil Leclerc. Verstappen přitlačil a znovu se prosadil do čela (1:17,04) před Sainzem a Leclerkem. Pořadí se neustálo přelévalo, dopředu se tlačili Gasly, Ocon i Pérez.
Verstappen sice rozdělil duo Mercedesu, jeho předčasnému zisku Poháru konstruktérů už ale nejspíše nezabrání. Foto: Red Bull
Současně vzrůstal počet časů škrtnutých kvůli nedodržení limitů tratě. Během dvou minut k tomu došlo šestkrát! Podobné nesnáze se nevyhnuly ani Gaslymu, jenž zaznamenal doposud nejlepší výkon 1:16,22, aby o něj vzápětí přišel.
Po čtvrthodině tak vedl Verstappen (1:15,91) před Gaslym, Leclerkem, Hamiltonem a Kvjatem. S výjimkou posledně jmenovaného se všichni nadále drželi tvrdých gum.
Počáteční kalup se poněkud zklidnil. Neudělal moc dobře Bottasovi, trčícímu navzdory měkčímu obutí hluboko ve druhé desítce. Fin se do tempa dostával pomalu a když už zajel slušný čas, byl mu anulován. Podobných případů jsme napočítali desítky, což samozřejmě budilo čím dál tím větší nervozitu. Nakonec to Bottas ustál a 1:15,78 dal podle sportovních komisařů zcela legálně.
Během krátké přestávky mechanici v některých garážích vybalili měkké pneumatiky, nevypadalo to však, že by se do simulace kvalifikace hrnuli naráz všichni. Jako první se na nich vydal na dráhu Leclerc. Díru do světa nicméně neučinil, na rozdíl od Verstappena (1:15,33). Pérez překročil povolenou rychlost v boxové uličce o 10 km/h, což ho bude stát 1000 eur. Později stejný osud potkal také Sainze.
Dlouho to vypadalo na víc, nakonec Racing Point uvízl v průměru. Foto: Racing Point
Hamilton na středních pneumatikách zaostal za Verstappenem o pouhých osm tisícin sekundy, Bottas na měkkých o 44 setin. Verstappen následně přitlačil na 1:15,02, Hamilton už na měkké směsi na 1:15,21 a Bottas na 1:15,34. S více než sekundovým mankem následovali Stroll, Pérez, Leclerc, Gasly, Ricciardo, Albon (stěžující si na nedotáčivost) a Grosjean. Úplně na chvostu se ocitl Vettel, u něhož stále platil čas dosažený na tvrdých pneumatikách.
Pierre Gasly dál září - do kvalifikace půjde jako její černý kůň. Foto: AlphaTauri
Po hodině konečně Hamilton přetlačil Verstappena (1:14,72) a přešel do režimu dlouhých úseků. Leclerc hlásil, že auto je čím dál tím hůře ovladatelné. Optimisticky naopak vyzněl rozhovor šéfa sportovního oddělení Pirelli Maria Isoly pro televizi Sky Sports. Potvrdil, že gumy zatím drží nad očekávání dobře a že v závodě se dá očekávat jednozastávková strategie.
V úplném závěru se ještě dopředu posunul na čerstvých měkkých gumách Vettel, ovšem interní souboj s Leclerkem i tak prohrál.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:14,726 | 45 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:15,023 | + 0.297 | 38 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:15,218 | + 0.492 | 46 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:15,633 | + 0.907 | 45 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:15,688 | + 0.962 | 39 |
6. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 1:15,839 | + 1.113 | 31 |
7. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 1:15,945 | + 1.219 | 43 |
8. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 1:15,966 | + 1.240 | 46 |
9. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:16,061 | + 1.335 | 40 |
10. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 1:16,082 | + 1.356 | 41 |
11. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 1:16,109 | + 1.383 | 41 |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 1:16,167 | + 1.441 | 39 |
13. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 1:16,550 | + 1.824 | 41 |
14. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 1:16,560 | + 1.834 | 41 |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,564 | + 1.838 | 32 |
16. | Lando Norris | McLaren | Renault | 1:16,671 | + 1.945 | 44 |
17. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:16,684 | + 1.958 | 42 |
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:16,780 | + 2.054 | 42 |
19. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:17,060 | + 2.334 | 44 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:17,779 | + 3.053 | 28 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes