Verstpappen ovládl sprint i navzdory špatnému startu
Velká cena Emilie-Romagni - sprint
Start se sice Verstappenovi ve sprintu nepovedl a spadl na druhé místo za Leclerca, v závěru ale využil opotřebení pneumatik na Leclercově voze a vzal si první místo zpátky. Kromě Verstappena a Leclerca skončil v první trojici i Pérez. Na trať vyjel v úvodu zpomalovací vůz kvůli incidentu mezi Gaslym a Čouem, po kterém skončil Číňan ve zdi.
Do prvního letošního sprintu odstartoval z čela Verstappen, který si tuto pozici zajistil nejrychlejším časem v páteční kvalifikaci. Druhý startoval Leclerc, třetí Norris, čtvrtý Magnussen, pátý Alonso, šestý Ricciardo, sedmý Pérez, osmý Bottas, devátý Vettel, desátý Sainz, jedenáctý Russell, dvanáctý Schumacher, třináctý Hamilton, čtrnáctý Čou, patnáctý Stroll, šestnáctý Cunoda, sedmnáctý Gasly, osmnáctý Latifi, devatenáctý Ocon a dvacátý Albon.
Ricciardo a Bottas šli do sprintu tak trochu "na blind". Ani jeden z nich totiž nenastoupil kvůli technickým problémům do druhého volného tréninku, který se na rozdíl od pátečního prvního tréninku a kvalifikace konal celý na suchu. Zatímco Ricciarda nepustily do akce potíže s převodovkou a motorem, u Bottase se měnilo šasi. Během třetí části kvalifikace totiž musel odstavit auto kvůli problémům s výfukem, kvůli kterému shořela ve voze mimo jiné elektroinstalace. Jelikož by ale její výměna byla příliš komplikovaná, rozhodl se tým pro nasazení nového šasi.
Asfalt měl před startem sprintu, jehož délka činila 21 kol, teplotu 28 stupňů. Ve vzduchu bylo naměřeno 20 stupňů. Existovala čtyřicetiprocentní pravděpodobnost, že zaprší. V sázce bylo více než při loňských sprintech. Tentokrát už totiž nezískávala body jen první trojice, ale nejlepší osmička, a to systémem 8-7-6-5-4-3-2-1.
Většina jezdců se rozhodla nasadit měkkou sadu pneumatik. Našly se ale tři výjimky. Magnussen, Schumacher a Latifi totiž obuli střední směs.
Hned na začátku zaváděcího kola zatrnulo fanouškům Alpine. Alonsovi se totiž zprvu nechtělo rozjet. Nakonec se to ale Španělovi povedlo a jelikož nespadl až na chvost, mohl i nadále startovat z pátého místa.
Leclercovi se podařilo dobře odstartovat a ujal se vedení. Verstappen se musel bránit i Norrisovi, toho už ale za svými zády udržel. Čtvrtý zůstal Magnussen. Propadl se však Alonso. Španěla předjeli nejprve Pérez a poté i Ricciardo. Byl tak až sedmý.
Jen krátce trval sprint pro Čoua. Mezi ním a Gaslym totiž došlo v deváté zatáčce ke kontaktu. Po něm šel Čou do hodin a skončil ve zdi. Jeho vystoupení skončilo a na trať se vydal zpomalovací vůz. Ani Gasly ale nevyázl z incidentu bez poškození a musel do boxů.
Za zpomalovacím vozem vedl Leclerc. Za ním kroužili Verstappen, Norris, Magnussen, Pérez, Ricciardo, Alonso, Sainz, Vettel, Bottas, Schumacher, Russell, Cunoda, Stroll, Hamilton, Ocon, Latifi, Albon a Gasly.
K restartu došlo v pátém kole. Leclerc si vše pohlídal a zůstal první. Pořadí se zprvu neměnilo ani na dalších pozicích. Alonso se ale musel bránit svému krajanovi Sainzovi. Magnussen byl napomenut za to, že v úvodu závodu kličkoval při obraně pozice před Pérezem.
Leclerc vedl po prvním kole v "zeleném" režimu už o sekundu. Sainz se v úvodu sedmého kola dostal v šikaně Tamburello před Alonsa na sedmé místo. O kolo později se ve stejném místě posunul nahoru i Pérez, který sebral čtvrtou příčku Magnussenovi. V nadcházejícím okruhu přinesla šikana Tamburello důvod k radosti i Bottasovi. Fin zdolal Vettela a byl devátý.
Na Magnussena se v dalších kolech dotahovali také Ricciardo se Sainzem. Netrvalo dlouho a Australan se před pilota Haasu přehnal. Zatímco Ricciardo jedno místo vydělal, jeho týmový kolega Norris se naopak propadl. Třetí místo mu totiž sebral Pérez.
Ve 12. kole se Magnussen propadl i za Sainze. Alonso už musel bránit svou osmou příčku před Bottasem.
Leclerc mohl být na čele v poklidu. Před Verstappenem vedl o sekundu a půl a osm kol před cílem to pro něj vypadalo velmi dobře. To samé ovšem nemohli říct u Mercedesu. Ani jednomu z jeho pilotů se totiž nepodařilo dostat ze druhé desítky. Oba si dokonce pohoršili. Zatímco Russell byl dvanáctý, Hamilton dokonce až čtrnáctý.
Sainz se sedm kol před cílem dostal v úvodní zatáčce na páté místo před Ricciarda. K sedmému Magnussenovi se dotahovali Alonso a Bottas. Alonsa vyšetřovali sportovní komisaři. Pilot Alpine si podobně jako Magnuseen v úvodu vypomáhal kličkováním, aby ubránil svou pozici před Bottasem.
Schumacher se posunul na desáté místo před Vettela. To by pro něj zítra znamenalo zisk prvního bodu v kariéře. Alonso byl napomenut za kličkování před Bottasem. Vzápětí se navíc za pilota Alfy Romeo propadl a přišel o poslední bodovanou osmou příčku.
Původně se sice zdálo, že Leclerc si v poklidu dojede pro vítězství, Monačanovi ale odcházely pneumatiky a čtyři kola před koncem už na něj Verstappen ztrácel méně než jednu sekundu.
Verstappen byl velmi blízko a zejména po využití systému DRS na cílové rovince se dotáhnul. V dalších zatáčkách se ale Leclercovi dařilo trochu poodjet. Sainz se dostal na čtvrté místo před Norrise.
V předposledním kole už to ale Nizozemcovi vyšlo. V první zatáčce se posunul před Leclerca a na cestě za ziskem osmi bodů už ho nikdo nezastavil. Leclerc se musel spokojit s druhým místem. Bodovali také třetí Pérez, čtvrtý Sainz, pátý Norris, šestý Ricciardo, sedmý nakonec Bottas a osmý Magnussen. Russell skončil až jedenáctý a Hamilton dokonce až čtrnáctý.
p. | jezdec | tým | motor | čas/ztráta | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 30:39,567 | 21 | 8 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +2,975 | 21 | 7 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +4,721 | 21 | 6 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +17,578 | 21 | 5 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +24,561 | 21 | 4 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +27,740 | 21 | 3 |
7. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +28,133 | 21 | 2 |
8. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +30,712 | 21 | 1 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +32,278 | 21 | 0 |
10. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +33,773 | 21 | 0 |
11. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +36,284 | 21 | 0 |
12. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +38,298 | 21 | 0 |
13. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +40,177 | 21 | 0 |
14. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +41,459 | 21 | 0 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +42,910 | 21 | 0 |
16. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +43,517 | 21 | 0 |
17. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +43,794 | 21 | 0 |
18. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +48,871 | 21 | 0 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +52,017 | 21 | 0 |
DNF | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí: 1. Leclerc 78, 2. Sainz 38, 3. Russell 37, 4. Pérez 36, 5. Verstappen 33, 6. Hamilton 28, 7. Norris 20, 8. Ocon 20, 9. Bottas 14, 10. Magnussen 13, 11. Ricciardo 11, 12. Gasly 6, 13. Cunoda 4, 14. Alonso 2, 15. Čou 1, 16. Albon 1.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 116, 2. Red Bull 69, 3. Mercedes 65, 4. McLaren 24, 5. Alpine 22, 6. Alfa Romeo 13, 7. Haas 12, 8. AlphaTauri 10, 9. Williams 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull