Verstappenovi vynesl festival červených vlajek pole position
Velká cena Emilie-Romagni - kvalifikace
Kvalifikace na Velkou cenu Emilie-Romagni musela být pětkrát přerušena. Nakonec získal pole position Verstappen před Leclercem a Norrisem. Sainz začne ve sprintu až z desáté pozice poté, co havaroval. Propadákem skončila kvalifikace pro Mercedes. Russell obsadil 11. pozici a Hamilton až třináctou.
V 17:00 hodin odstartovala v Imole kvalifikace, která rozhodla o pořadí na startovním roštu pro sobotní sprint. Podmínky se sice stále lepšily a trať pořád osychala, v předcházející kvalifikaci FIA F3 to ale na suché pneumatiky stále nebylo a očekávalo se, že minimálně ze začátku nasadí piloty gumy do přechodných podmínek i v kvalifikaci F1. Asfalt měl před startem 15 stupňů, vzduch o 3 stupně méně.
Hned po startu úvodní části se vydávaly na dráhu první vozy. Navzdory původním očekáváním jsme ale viděli suché pneumatiky. Nasadili je Bottas, Čou, Vettel a Stroll. Hamilton měl sice přechodné gumy, hlásil ale do vysílačky, že stopa na dráze už je suchá.
Jezdci Alfy Romeo byli při prvních pokusech pomalejší než Hamilton na přechodné sadě. Stroll s Vettelem již ale sedminásobného šampiona pokořili. Suché pneumatiky navíc nasazovalo stále víe jezdců.
Pro Albona skončila kvalifikace již po šesti minutách. Na voze pilota Williamsu začala hořet pravá zadní brzda. Guma navíc toto horko nevydržela a o pár okamžiků později explodovala. Byly vyvěšeny červené vlajky kvůli úlomkům z Albonova vozu, které zůstaly ležet na trati. Albon sice dokázal se svým monopostem dojet do boxů, ale nevypadalo to, že by se po restartu ještě vrátil do akce.
Před přerušením stihlo zajet čas deset pilotů. První byl Stroll (1:23,419). Následovali Bottas (1:24,593), Verstappen (1:25,515), Alonso (1:25,638), Vettel (1:26,544), Pérez (1:26,725), Hamilton (1:27,214), Čou (1:27,745), Russell (1:28,096) a Ocon (1:28,361).
Krátce po restartu vyjeli na trať všichni s výjimkou Albona. Každý už měl na svém voze suché obutí. Podoba výsledkové listiny se brzy začala promíchávat.
Sedm minut před koncem už měli všichni na kontě reprezentativní čas s výjimkou Schumachera, který nedobrzdil do čtrnácté zatáčky a vyjel z trati. I pilot Haasu ale brzy zajel kolo. Vedl Sainz před Verstappenem a Leclercem. V nepostupových vodách se nacházeli překvapivě šestnáctý Russell, sedmnáctý Pérez a osmnáctý Hamilton. Devatenáctý byl Latifi a dvacátý pochopitelně Albon, pro kterého už kvalifikace skončila.
Hamiltonovi, Pérezovi i Russellovi se brzy podařilo zrychlit a posunuli se na postupové pozice. Kromě pilotů Williamsu najednou hrozilo vyřazení šestnáctému Bottasovi, sedmnáctému Oconovi a osmnáctému Schumacherovi. Latifi zůstával devatenáctý a navíc se roztočil v šesté zatáčce.
Bottas i Schumacher se ale zlepšili a odsunuli zpět na nepostupové pozice Hamiltona. Brit byl nyní šestnáctý. Na sedmnácté pozici se nacházel Vettel. Ocon zůstával osmnáctý a Latifi devatenáctý. Mercedes neměl důvod k radosti ani při pohledu na Russellův výsledek. Ten byl totiž na posledním postupovém patnáctém místě.
Hamilton, Russell i Vettel se nakonec dokázali zachránit. Vyřazeni nakonec byli oba piloti AlphaTauri. Cunoda skončil šestnáctý a Gasly sedmnáctý. Latifi si sice polepšil, po 18. čase ale skončilo také jeho vystoupení. Ocon se nakonec propadl až na předposlední 19. pozici.
Hned v úvodu druhé části se postarala o rozruch rádiová komunikace mezi Sainzem a jeho inženýrem. Španěl dostal zprávu, že se do Imoly vrací déšť a má jediné kolo na to, aby zajel čas. Stejnou informaci obdržel i Leclerc. Na trať se nahrnuli i všichni ostatní.
Na první místo se po prvních pokusech zařadil Verstappen před Sainzem, Norrisem, Pérezem, Leclercem, Alonsem, Magnussenem, Vettelem, Ricciardem a Bottasem. Na nepostupových pozicích byli Russell, Schumacher, Hamilton, Čou a Stroll.
Piloti byli pod tlakem, aby před příchodem deště zajeli svá nejlepší kola. Ne všichni ho ale ustáli. Sainz se v poslední zatáčce roztočil a levou stranou skončil v bariéře, o kterou si ulomil přední kolo. Podruhé během kvalifikace došlo k vyvěšení červených vlajek.
Vzhledem k tomu, že se na okruh blížil déšť, hrozila situace, že po restartu už nebude možné dosáhnout zlepšení. Takový scénář se vůbec nezamlouval Mercedesu. Ten totiž neměl mezi postupující desítkou ani jednoho ze svých pilotů. Naopak Sainz měl i přes svou havárii nakročeno k postupu. Byl totiž druhý. I kdyby se v první desítce udržel, tak už by samozřejmě neměl možnost do závěrečné třetí části zasáhnout. Za pozornost stálo i osmé místo Vettela.
Černý scénář pro Mercedes se začínal naplňovat. Během přerušení totiž začalo opět pršet a diváci vytahovali deštníky. Do restartu kvalifikace navíc stále zbývaly tři minuty.
Kvalifikace sice byla restartována, v prvních dvou minutách se ale na mokrou trať nikdo nevydal. Zdálo se, že je rozhodnuto, což se později potvrdilo. Na trať sice vyjeli Leclerc, Vettel, Norris, Pérez, Alonso a Bottas. pouze ale z toho důvodu, aby si osahali podmínky před startem třetí části. Postoupili tak Verstappen, Sainz, Norris, Pérez, Leclerc, Alonso, Magnussen, Vettel, Ricciardo a Bottas. Skončilo naopak účinkování jedenáctého Russella, dvanáctého Schumachera, třináctého Hamiltona, čtrnáctého Čoua a patnáctého Strolla.
Závěrečné minuty druhé části kvalifikace ukázaly, že v poslední části to nebudou mít piloti snadné. Norris totiž ve dvanácté zatáčce vycestoval z dráhy.
Brzy po začátku třetí části vyjeli na trať všichni piloti kromě Sainze. Ten mohl po své nehodě sledovat počínání svých soupeřů jenom z garáže. Leclerc v úvodu hlásil, že trať je sušší, než se na první pohled zdá. Verstappenovi ale dělaly podmínky potíže a ve třetí zatáčce vyjel na okamžik do štěrku. Daleko hůře ale dopadl Magnussen. Dán se totiž ještě předtím, než někdo zajel měřené kolo, roztočil a skončil ve dvanácté zatáčce mimo trať.
Podobně jako v případě Bottasových potíží v prvním tréninku se i tentokrát toto přerušení ukázalo jako unáhlené. Magnussen se totiž dokázal ze svízelné situace vlastními silami dostat a znovu se rozjel. Kvalifikace tedy byla brzy znovu restartována. Do jejího konce zbývalo osm minut a 51 sekund.
První pokus po restartu nevyšel Alonsovi. Ve dvanácté zatáčce se mu smýklo auto. Španěl sice zvládl situaci ustát, na dobrý čas ale zatím mohl zapomenout. Jako první zajel čas Magnussen. Brzy ho ale z první pozice sesadil Norris. Toho ale zase zanedlouho překonal Ricciardo. V dalších momentech se ale dostal na první místo Leclerc, který se na něm udržel i v době, kdy měli na svém kontě čas i všichni ostatní. Druhý byl Verstappen, třetí Ricciardo, čtvrtý Norris, pátý Magnussen, šestý Bottas, sedmý Vettel, osmý Pérez a devátý Alonso.
Verstappen dostal informaci, že by mělo brzy znovu začít pršet. Magnussen se posunul na třetí místo. Brzy ho ale z bronzové příčky odsunul Norris. Tři minuty před koncem ale došlo k dalšímu vyvěšení červených vlajek poté, co Bottas odstavil svůj vůz.
Verstappen se těsně před přerušením posunul na první místo před Leclerca. Úřadující šampion tak sahal po zisku pole position. Třetí byl Norris, čtvrtý Magnussen, pátý Alonso, šestý Ricciardo, sedmý Pérez, osmý Bottas a devátý Vettel. Jelikož ale hrozil příchod deště, existovala možnost, že se toto pořadí už nebude měnit.
Po restartu se ještě piloti vydali na trať. Verstappen si ve výjezdovém kole stěžoval na téměř žádnou přilnavost. Nikdo ale nestihl zajet měřené kolo. Třicet osm sekund před koncem totiž byly opět vyvěšeny červené vlajky poté, co Norris tak jako mnoho dalších závodníků skončil ve dvanácté zatáčce ve štěrku. Pole position pro sprint tak získal Verstappen před Leclercem, Norrisem, Magnussenem, Alonsem, Ricciardem, Pérezem, Bottasem a Vettelem.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:19,295 | 1:18,793 | 1:27,999 | 22 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:18,796 | 1:19,584 | 1:28,778 | 22 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:20,168 | 1:19,294 | 1:29,131 | 22 |
4. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:20,147 | 1:19,902 | 1:29,164 | 21 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:20,198 | 1:19,595 | 1:29,202 | 26 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:19,980 | 1:20,031 | 1:29,742 | 21 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:19,773 | 1:19,296 | 1:29,808 | 25 |
8. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:20,419 | 1:20,192 | 1:30,439 | 23 |
9. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:20,364 | 1:19,957 | 1:31,062 | 25 |
10. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:19,305 | 1:18,990 | 13 | |
11. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:20,383 | 1:20,757 | 16 | |
12. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:20,422 | 1:20,916 | 16 | |
13. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:20,470 | 1:21,138 | 15 | |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:19,730 | 1:21,434 | 16 | |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:20,342 | 1:28,119 | 14 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:20,474 | 11 | ||
17. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:20,732 | 11 | ||
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:21,971 | 13 | ||
19. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22,338 | 9 | ||
20. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 3 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull