Verstappenovo velké sólo, Hamiltona spasil bourající Bottas
VC Emilie-Romagni - závod
V poločase Velké ceny Emilie-Romagni zažil Mercedes několik minut hrůzy. Nejprve hrubě chyboval Hamilton, potom havaroval Bottas. Paradoxně jeden nezdar pomohl eliminovat druhý. I díky přerušení klání se Hamilton ještě probil na druhé místo. Vítězného Verstappena už ale dostihnout nemohl.
Z nejvýhodnější pozice sice vyrážel do závodu Hamilton, jenže také s vědomím, že si na něj brousí zuby oba dravci z Red Bullu. Navíc se nemohl spolehnout na podporu parťáka Bottase, který se po nepovedené kvalifikaci ocitl až ve čtvrté řadě.
Poslední stání na roštu zaujal Cunoda, jenž včera notně pošramotil svůj vůz. Zevrubná prohlídka přinesla neradostné zjištění, že je potřeba vyměnit kompletní pohonnou jednotku. S tím spojené penalizace nehrály sice žádnou roli, jenže Japonec použil už druhý motor a na celou sezonu má beztrestně povoleny jen tři…
Čtyřicet minut před startem začalo na část okruhu v Imole pršet. Už v nájezdu na rošt nezvládl v sedmé zatáčce alpinu Alonso a urazil z ní přední křídlo. Bottasův mercedes pro změnu postihl defekt, na Strollově aston martinu chytlo brzdové obložení. Mechanici měli hodně napilno podstatně dříve, než si mysleli.
Počáteční duel obou protagonistů - od této chvíle tahal Hamilton za kratší konec. Foto: Mercedes
Veškeré spekulace o výhodách měkkých nebo středních gum v úvodní fázi ztratily smysl. Velká část účastníků vsadila na přechodné pneumatiky, zbytek (Gasly, Ocon, Schumacher a Mazepin) na obutí do mokra.
K dešti se ke všemu přidala i citelná zima. Vzduch se zahřál jen na devět stupňů, vlhký asfalt na sedmnáct.
Na poslední chvíli se objevily technické problémy u Vettelova monopostu. Exmistr světa tak musel začínat z boxové uličky. V zaváděcím kole s velkou námahou vyrovnával smyk Leclerc.
Hamilton byl okamžitě po zhasnutí startovních světel vystaven ostrému nástupu ze strany Verstappena. V Tamburellu byl vytlačen na obrubník a po velkém skoku z auta odlétly některé díly. Sám pilot vzápětí hlásil podezření na poškození podvozku. Vedoucí post vyklidil ve prospěch Nizozemce, čímž prozatím souboj skončil.
Na trať byl totiž povolán safety car. „Přivolal“ ho Latifi, když v nájezdu do Variante Alta skončil v bariéře po předchozím kontaktu s Mazepinem. Tým Hamiltonovi potvrdil, že příď skutečně není v pořádku. Během neutralizace nezvládl zahřívání pneumatik Schumacher, potkal se s boxovou zdí a vydal se pro nové přední křídlo. Málem ho napodobil Pérez, svého neklidného oře ale nakonec zkrotil. Protože však následně předjel soupeře, aby zaujal svoji původní pozici, inkasoval desetisekundový „štráf“.
Restart přišel v sedmém kole. Hamilton to zkusil na Verstappena, ale zastihl ho připraveného. Zezadu se navíc na něj tlačil Leclerc. Verstappen za jediné kolo oběma ujel o tři sekundy. Čtvrtý se držel Pérez před Ricciardem a Gaslym, zatímco Bottas jel až desátý. V devátém kole už měl lídr k dobru bezmála pět sekund. Bylo otázkou, zda si obul sedmimílové boty nebo jen těží z Hamiltonovy indispozice.
Leclerc dlouho sahal po pódiovém umístění. Nakonec to nevyšlo, ale Ferrari je zpátky. Foto: Ferrari
Déšť zesílil, což pocítil na vlastní kůži Sainz, absolvující opakovaně projížďku kačírkem. Zhruba od dvanáctého kola začal Verstappenův náskok na Hamiltona stagnovat a dokonce se lehce snižovat. Pátý Ricciardo dostal pokyn, aby šel z cesty údajně rychlejšímu Norrisovi, což v zatáčce Tosa také učinil.
Počasí se opět změnilo a dráha zvolna osychala. Na slicky to zatím nebylo, jak potvrdil Verstappen. Jako první je zkusil Vettel, který neměl už co ztratit. Právě se dozvěděl, že inkasoval 10 sekund stop and go, protože na jeho autě se pracovalo na roštu i po uplynutí povolené doby. Teď na střední směsi zajížděl časy, které rozhodně konkurenty nepřesvědčily, že je třeba přezout.
Verstappenovy přechodné gumy mlely z posledního. Hamilton se bleskově přibližoval a nutnost zastávky se jevila stále naléhavější. Ve 27. kole riskl Verstappen střední směs, stejně jako o dvě kola později Hamilton. Rozestup se však smrsknul na pouhé dvě sekundy.
A pak se to stalo. Hamilton se v zatáčce Tosa neudržel na dráze a zastavil se až o hrazení. S notnou dávkou štěstí se vyhrabal zpátky, jenže s obrovskou ztrátou, umocněnou ještě výměnou předního křídla. Vzápětí dostal Mercedes další tvrdou ránu. Bottase předjížděl Russell(!). Jenže mladý Brit manévr nezvládl, ocitl se na mokré trávě, ztratil kontrolu nad vozem a svého soka ukázkově sestřelil. Ten projevil svoji značnou nelibost akusticky i mimicky. Znamenalo to každopádně konec pro oba.
Znovu šel do akce safety car. Rychle se ale ukázalo, že to nebude stačit. Ve 33. kole byla velká cena zastavena. V tom okamžiku vedl Verstappen před Leclerkem, Norrisem, Pérezem, Sainzem a Ricciardem. Nikdo další už neměl plný počet kol. Hamilton byl veden na devátém místě.
Norris má formu jako hrom, což dává pocítit i kolegovi Ricciardovi. Foto: McLaren
V přestávce objevili statistici, že jde o první „červenou fázi“ v Imole po osudném 1. květnu 1994, kdy zahynul Ayrton Senna. Navíc k oběma incidentům došlo v Tamburellu.
Po dlouhé pauze se vše rozjíždělo za safety carem. Ještě za ním nasadil k piruetě Verstappen, ale ustál to. Bezprostředně po restartu vycestoval v Tamburellu ven Cunoda.
Verstappen si udržel vedení, avšak Norris na měkčí variantě obutí „udělal“ Leclerka. Na jedničku Red Bullu ovšem masivně ztrácel. Hamilton, který byl vrácen do stejného kola, poskočil na sedmou příčku. Ze hry definitivně vypadl Pérez, když v šikaně Villeneuve rozšířil početné řady těch, kteří se nevešli na trať.
Hamilton šel přes šestého Strolla, stěžujícího si na stávkující řazení. Ve 42. kole se už Verstappen vzdálil Norrisovi na téměř pět sekund. Hamilton se vypořádal s Ricciardem, zajel nejrychlejší kolo, přesto na Nizozemce ztrácel přes dvanáct sekund. Daleko vzadu Pérez potrápil auto brutálním přejezdem obrubníku a zřejmě mu poněkud ublížil. Mexičan po včerejší brilantní kvalifikaci zažíval hororovou neděli.
V 50. kole si Hamilton vychutnal Sainze a nalepil se na Leclerka. Druhý Norris si navíc stěžoval na sílící vibrace. Jenže Verstappen obhájci titulu mizel ve stále větší dálce, představované náskokem šestnácti sekund.
Řešila se už pouze otázka druhého místa, o nějž zápolila trojice Norris, Leclerc a Hamilton. V 55. kole zlomil Hamilton odpor tvrdě vzdorujícího Leclerka a chystal se polapit Norrise, kterému se povedlo natáhnout odstup na jednu sekundu. Brzy na něj ale mohl použít Hamilton zbraň zvanou DRS. Navzdory klouzající spojce odolával Norris až do 60. kola, kdy se kolem něj Hamilton přehnal bez jakýchkoliv potíží. „Je pro mě moc rychlý!“ konstatoval pilot McLarenu rezignovaně.
Verstappena nic z toho nezajímalo. Do cíle dokroužil s obrovským časovým polštářem dvaadvaceti sekund…
Po dojezdu zasáhli do pořadí sportovní komisaři. Nejhůře dopadl Räikkönen. Protože po smyku v zaváděcím kole se nevrátil na svoji pozici, dostal třicetisekundový trest a vypadl z bodované desítky. Stroll se při předjíždění Gaslyho ocitl mimo dráhu, což ho stálo pět sekund a sedmé místo.
Výsledky závodu
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 2:02:34,598 | 63 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +22,000 | 63 | 19 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +23,702 | 63 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +25,579 | 63 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +27,036 | 63 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +51,220 | 63 | 8 |
7. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | +52,818 | 63 | 6 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +56,909 | 63 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +65,704 | 63 | 2 |
10. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +66,561 | 63 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +67,151 | 63 | 0 |
12. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | +73,184 | 63 | 0 |
13. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 62 | 0 |
14. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +94,773 | 63 | 0 |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | DNF | 61 | 0 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | -2 kola | 61 | 0 |
17. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | -2 kola | 61 | 0 |
Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | DNF | 30 | 0 | |
George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 30 | 0 | |
Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | DNF | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 44 | 25 | 19 | ||||||||||||||||||||
2. | Max Verstappen | 43 | 18 | 25 | ||||||||||||||||||||
3. | Lando Norris | 27 | 12 | 15 | ||||||||||||||||||||
4. | Charles Leclerc | 20 | 8 | 12 | ||||||||||||||||||||
5. | Valtteri Bottas | 16 | 16 | - | ||||||||||||||||||||
6. | Daniel Ricciardo | 14 | 6 | 8 | ||||||||||||||||||||
7. | Carlos Sainz | 14 | 4 | 10 | ||||||||||||||||||||
8. | Sergio Pérez | 10 | 10 | - | ||||||||||||||||||||
9. | Pierre Gasly | 6 | - | 6 | ||||||||||||||||||||
10. | Lance Stroll | 5 | 1 | 4 | ||||||||||||||||||||
11. | Juki Cunoda | 2 | 2 | - | ||||||||||||||||||||
12. | Esteban Ocon | 2 | - | 2 | ||||||||||||||||||||
13. | Fernando Alonso | 1 | - | 1 | ||||||||||||||||||||
14. | Ant. Giovinazzi | - | - | - | ||||||||||||||||||||
15. | Kimi Räikkönen | - | - | - | ||||||||||||||||||||
16. | Sebastian Vettel | - | - | - | ||||||||||||||||||||
17. | Mick Schumache | - | - | - | ||||||||||||||||||||
18. | Nikita Mazepin | - | - | - | ||||||||||||||||||||
19. | George Russell | - | - | - | ||||||||||||||||||||
20. | Nicholas Latifi | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 60 | 41 | 19 | ||||||||||||||||||||
2. | Red Bull | 53 | 28 | 25 | ||||||||||||||||||||
3. | McLaren | 41 | 18 | 23 | ||||||||||||||||||||
4. | Ferrari | 34 | 12 | 22 | ||||||||||||||||||||
5. | AlphaTauri | 8 | 2 | 6 | ||||||||||||||||||||
6. | Aston Martin | 5 | 1 | 4 | ||||||||||||||||||||
7. | Alpine | 3 | - | 3 | ||||||||||||||||||||
8. | Alfa Romeo | - | - | - | ||||||||||||||||||||
9. | Haas | - | - | - | ||||||||||||||||||||
10. | Williams | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull