Mokrý úvod v Imole patřil Leclercovi před Sainzem
Velká cena Emilie-Romagni - 1. trénink
První volný trénink na Velkou cenu Emilie-Romagni se uskutečnil na mokré dráze. Zatímco v úvodu jezdci nazuli gumy do extrémního mokra, později přešli na přechodné pneumatiky. Nejrychlejší čas zajel Leclerc před týmovým kolegou Sainzem a Verstappenem. V závěru došlo na okamžik k vyvěšení červené vlajky kvůli problémům Norrise.
Návrat F1 zpátky do Evropy komplikovalo počasí. Po nočním silném dešti totiž byla trať hodně mokrá a navíc i nadále pršelo. Zatímco ve volném tréninku FIA F3 řada jezdců vycestovala ven z dráhy a došlo ke třem vyvěšením červených vlajek, volný trénink F2 musel být dokonce odložen a přesunut v harmonogramu až za první trénink F1 a zkrácen ze 45 minut na 30.
I před startem úvodního tréninku, který pro týmy a jezdce představoval jedinou možnost vyzkoušet vozy před kvalifikací (ta se v Imole koná již v pátek, v sobotu je na programu kvalifikační sprint), měly podmínky daleko k ideálu. Trať byla stále mokrá a nadále padal lehký déšť. Zatímco vzduch měl teplotu 11 stupňů, asfalt 14.
Jezdci se na dráhu nehrnuli. I po uplynutí prvních dvou minut vládlo na dráze ticho. Řada závodníků ale seděla ve svých monopostech a vše tak nasvědčovalo tomu, že se brzy na trati někdo objeví.
A po čtyřech minutách už skutečně po okruhu kroužily tři monoposty. Seděly v nich Bottas, Schumacher a Magnussen. Všichni měli logicky obuté pneumatiky do extrémního mokra. Schumacher i Magnussen měli problém zatočit při výjezdu z garáže. Schumacherovi dokonce museli pomoct mechanici a zatlačit ho o trochu dozadu, aby se zvládl vytočit.
Brzy jsme viděli piloty zajíždět první časy. Bottas zaznamenal kolo v hodnotě 1:43,277. Magnussen byl druhý (1:43,406) a třetí Schumacher (1:44,195).
To už ale vyjeli na dráhu i další piloti. V garáži zůstávali už jen Ricciardo, Norris a Vettel. Leclerc v úvodu svého pobytu na dráze se svým autem bojoval. Nejprve s ním zápasil v sedmé zatáčce a později se roztočil na výjezdu ze šikany složené ze zatáček 14 a 15. V sedmé zatáčce měl problémy i Latifi, který navíc nezvládl své auto zkrotit jako Leclerc a vycestoval do kačírku. V šikaně ze zatáček 14 a 15 vyjel později z dráhy Sainz.
Po patnácti minutách už měla na kontě zajetý čas většina pilotů. První byl Verstappen (1:37,247). Druhé místo patřilo Leclercovi (1:37,751) a třetí Magnussenovi (1:38,006). Žádný čas zatím na svém kontě neměli Latifi, Vettel a Ricciardo. Vettel ale brzy první měřené kolo zajel. I jemu ovšem dělala potíže mokrá trať. Chybělo málo a v předposlední zatáčce vycestoval z dráhy. Dvacet minut před koncem v tomto místě vyjel ven Norris.
Zdálo se, že se podmínky na dráze zlepšují. Sainz totiž uvedl do vysílačky, že zhruba do deseti minut bude možné přezout na přechodné pneumatiky. Jeho týmový kolega Leclerc se znovu ocitl v hodinách, tentokrát ve 12. zatáčce. I přesto ale zůstával na prvním místě. Za ním byl právě Sainz se ztrátou 124 tisícin sekundy.
Ocon se stal dalším pilotem, který vyjel mimo trať v předposlední zatáčce. Pérez povyskočil s časem 1:35,476 na první místo.
Vettel se krátce před koncem první poloviny tréninku odhodlal přezout na přechodnou sadu pneumatik. Pilot Aston Martinu se na nich posunul na 15. pozici. O pár minut později už ale dokázal zajet čtvrtý nejrychlejší čas, což naznačovalo, že brzy přejdou na přechodnou sadu i další jezdci. Jako druhý se k přezutí rozhodl Vettelův kolega Stroll. Také on brzy vystoupal do nejlepší desítky a figuroval na osmém místě. Nevyhnul se ale výletu do štěrku v předposlední zatáčce.
Předposlední zatáčka dělala problémy i v dalších minutách. Dvacet minut před koncem v ní vycestoval ven Magnussen. Sainz mezitím také přezul na přechodné gumy a s časem 1:33,716 se posunul do čela. Péreze zdolal téměř o dvě sekundy. Na přechodných gumách už byli i Norris a Ricciardo. Brit se posunul na třetí příčku.
Po přechodné sadě sáhl i Leclerc a sesadil Sainze z prvního místa. Třetí byl Vettel. Leclerc sice vedl, o pár okamžiků později si ale udělal další výlet mimo trať. Tentokrát nedobrzdil do čtrnácté zatáčky a střihnul šikanu.
Sainz se krátce poté vrátil na první místo. Leclerca pokořil o sekundu a sedm desetin. Netrvalo dlouho a Monačana zdolali i Verstappen a Magnussen. Dalo se však očekávat, že i ve zbývajících minutách se bude na osychající trati zrychlovat. Vettel podobně jako Leclerc o pár minut předtím vycestoval mimo trať ve čtrnácté zatáčce.
A Leclerc o pár sekund později skutečně zrychlil. Zařadil se zpátky na druhé místo. Verstappenovi zacláněl při jeho pokusu Latifi, což se úřadujícímu šampionovi pochopitelně nelíbilo. Leclerc se posunul na první místo před Sainze.
Pět minut před koncem došlo k vyvěšení červených vlajek. Norris se totiž ve dvanácté zatáčce roztočil a vylétl do kačírku. Tam na okamžik zůstal stát, vzápětí se ale rozjel. Vyvěšení červené vlajky se tak ukázalo jako unáhlené.
Ihned poté, co se piloti vrátili do boxů, bylo pochopitelně oznámeno, že brzy dojde k restartu. I ve zbytku tréninku ale zůstala nejlepší trojice stejná. Zvítězil Leclerc před Sainzem a Verstappenem.
Ještě po skončení tréninku nastalo drama pro Bottase. Fin se roztočil ve dvanácté zatáčce a vylétl do kačírku. Chybělo málo a pilot Alfy Romeo skončil se svým vozem v bariéře. Nakonec ale ke kontaktu nedošlo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:29,402 | 24 | |
2. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,279 | + 0.877 | 25 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:30,867 | + 1.465 | 21 |
4. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32,439 | + 3.037 | 23 |
5. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:32,988 | + 3.586 | 23 |
6. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:33,012 | + 3.610 | 17 |
7. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:33,160 | + 3.758 | 13 |
8. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:33,365 | + 3.963 | 22 |
9. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:33,611 | + 4.209 | 18 |
10. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:34,262 | + 4.860 | 21 |
11. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,615 | + 5.213 | 19 |
12. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | 1:35,104 | + 5.702 | 19 |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:35,420 | + 6.018 | 14 |
14. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:35,502 | + 6.100 | 12 |
15. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:35,625 | + 6.223 | 15 |
16. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:36,033 | + 6.631 | 23 |
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:36,461 | + 7.059 | 17 |
18. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:36,464 | + 7.062 | 17 |
19. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:37,450 | + 8.048 | 22 |
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:39,698 | + 10.296 | 15 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari