Hamiltonových jedenáct neuvěřitelných kol
VC Emilie-Romagni – závod
Mysleme si o Hamiltonovi cokoliv. Způsob, jakým na svoji stranu strhl vítězství v dnešní taktické bitvě v Imole, však byl impozantní. Výrazně tím přispěl k zisku Poháru konstruktérů pro Mercedes.
Podzimní sluníčko nerozehřálo vzduch na více než šestnáct stupňů a asfalt na pouhých třiadvacet. Pravděpodobnost příchodu deště se rovnala nule.
Z nejvýhodnější pozice vyrážel Bottas a Mercedes byl obecně považován za jasného favorita. Navzdory Verstappenovu tvrzení, že nebýt problémů se svíčkou, zasáhl by včera do boje o pole position ještě výrazněji. Na příležitost číhal ve druhé řadě Gasly.
Žádná dramatická šavlovačka se nečekala. Statistici spočítali, že v posledních jedenácti závodech F1 v Imole došlo dohromady k méně předjetí než za uplynulý víkend v Portimau (kde ovšem jezdci měli samozřejmě k dispozici DRS)!
Bottas při startu obhájil svoji pozici, ale Verstappen se dostal před Hamiltona, jemuž ještě na roštu upravovali bezpečnostní pásy. Před Gaslyho se posunul Ricciardo. Magnussen se roztočil, dokázal se však znovu rozjet vlastní silou.
Cílem prvního kola projížděl Bottas už s náskokem 1,7 sekundy na Verstappena. Po kontaktu s Oconem v zatáčce Tamburello musel Stroll zajet do boxů s poškozeným předním křídlem. Vedl Bottas před Verstappenem, Hamiltonem, ztrácejícím Ricciardem, Gaslym, Leclerkem, Albonem, Kvjatem, Sainzem a Norrisem. Vettel jel až jako patnáctý a marně se snažil udržet krok s Giovinazzim.
Max Verstappen dnes přišel o poslední jiskřičku naděje, že se stane nejmladším mistrem světa F1 v historii. Foto: Red Bull
Hamilton hlásil, že kvůli špinavému vzduchu má značné potíže držet se těsně za Verstappenem. Šanci na jeho předjetí neměl žádnou. Čím dál tím pravděpodobnější se jevila alternativa, že o výsledku velké ceny se rozhodne během zastávek.
V osmém kole dostal Gasly pokyn, aby odbočil ke svým mechanikům. Od nich už nevyjel a stal se tak prvním odstoupivším. Pro v životní formě jezdícího Francouze obrovská smůla, ale auto nebylo zjevně v pořádku už před startem, kdy se na něm intenzivně šroubovalo.
Již v jedenáctém kole přezul Giovinazzi na střední gumy. Trochu brzy, aby se na nich dostal až do cíle. Hamilton si uvědomil, že si dosud nezalamentoval, a hned to napravil. Pravá přední guma prý není v optimální kondici.
Ve třináctém kole přešli Leclerc a Ocon na tvrdé gumy, Norris na střední. K výměnám obutí docházelo dříve, než se očekávalo. Do boxové uličky odbočili vzápětí i Ricciardo, Albon a Kvjat. Díky tomu se náhle Pérez ocitl na pátém a Vettel na šestém místě.
Bottas zajel nejrychlejší kolo a Verstappenovi se vzdálil už na 2,4 sekundy. Kvjat se přesvědčil, že dostat se v Imole před někoho je prakticky nemožné. V Tamburellu málem prořízl Albonovi pneumatiku, a stejně ničeho nedosáhl.
V osmnáctém kole se u své garáže objevil Verstappen, za chvíli po něm Bottas. Oba se rozhodli pro tvrdou směs, na níž hodlali vydržet až do konce. Do čela se tím pádem dostal Hamilton, který okamžitě pořádně přiložil pod kotel, což potvrdil nejrychlejším kolem 1:17,83. Verstappen, cítící akutní ohrožení své druhé příčky, obvinil Bottase, že ho úmyslně brzdí.
AlphaTauri domácí velká cena vyloženě sedla. Po Gaslyho výpadku si dojel pro skvělý výsledek Kvjat. Foto: AlphaTauri
Hamiltonovi oznámili, že dosavadní tempo potřebuje udržet ještě deset kol. To se lehko řeklo, ale obhájce titulu začal dojíždět soupeře o celé kolo. Přes Strolla, Grosjeana, Giovinazziho a Ocona se nicméně dostal poměrně hladce a dokonce zajížděl lepší časy než Bottas. Pokud během zastávky nedojde k hrubé chybě, mohl se již považovat za lídra závodu.
Z motoru Oconova renaultu stoupal kouř a pilot další úsilí vzdal. Tým později upřesnil, že selhala převodovka. Byl aktivován režim virtuálního safety caru a Hamilton pochopitelně už na nic nečekal. Zamířil pro čerstvé tvrdé gumy a vrátil se 3,6 sekundy před Bottasem. Štěstí opět jednou přálo připravenému.
Dalším, komu neutralizace výrazně pomohla, byl Pérez. Extrémně odložená zastávka ho nakonec katapultovala na virtuální čtvrté místo (před ním se stále drželi nepřezutí Vettel a Räikkönen).
Bottase informoval závodní inženýr, že aerodynamika jeho vozu již delší dobu není úplně stoprocentní. Nasvědčovalo tomu i to, že nedokázal setřást Verstappena. Hamilton oběma ujel už o více než deset sekund.
Vettelova zastávka se natáhla na třináct sekund, protože se zasekl jeden z utahováků. Byť i jen teoretická naděje na bodový zisk tím vzala zasvé.
Ve 43. kole Bottas zaváhal v 17. zatáčce a vypadl z rytmu. Verstappen toho okamžitě využil a prosmýkl se kolem něj. Vbrzku už měl na něj k dobru 2,5 sekundy. Magnussen upozornil, že při řazení sebou monopost silně cuká, což mu způsobuje fyzickou bolest. Projevil odhodlání navzdory tomu pokračovat, ale ve 49. kole to definitivně zabalil. Ve stejném momentu absolvoval zastávku jako vůbec poslední Räikkönen. Spadl na dvanácté místo.
Škoda, George Russell by si za dosavadní výkony bod určitě zasloužil. Foto: Williams
K dalšímu zvratu došlo v 50. kole. Verstappenovi zřejmě odešla zadní pravá pneumatika a havaroval. Na trať byl vyslán safety car a většina jezdců kvapně přezouvala na měkké pneumatiky. Hamilton zastavil až ve druhé vlně, vedení si nicméně s přehledem udržel.
Na stupně vítězů se posunul Ricciardo, na bodech se nacházeli Leclerc, Albon, Norris, Pérez, Kvjat, Sainz a Russell, usilující o premiérový zisk v kariéře. Britský mladík to bohužel psychicky nezvládl. V Aqua Minerale, stále ještě za zpomalovacím vozem, si neuvědomil, že má nezahřáté gumy. a příliš dupl na plynový pedál. „Nevím, co na to říct,“ sypal si následně popel na hlavu.
V zázemí Mercedesu už mohli pomalu otevírat láhve sektu. Verstappenovo odstoupení pro něj znamenalo definitivní zisk Poháru konstruktérů pro letošní rok.
Restart v 58. kole přinesl jen Kvjatův postup přes Albona na pátou pozici. Rusa to namlsalo a záhy se vypořádal také s Leclerkem. V dosahu měl i Ricciarda, oproti němuž disponoval výhodou mnohem čerstvějších gum.
Debakl Red Bullu završil Albon, který se střetl se Sainzem a nuceně znovu zastavil v 60. kole. Kvjat vymačkal ze svého alphatauri, co se dalo, ale Ricciarda už nedohonil. A suverén Hamilton přidal ještě jedno famózní kolo za 1:15,48.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28:32,430 | 63 | 26 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +5,783 | 63 | 18 |
3. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | +14,320 | 63 | 15 |
4. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | +15,141 | 63 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +19,111 | 63 | 10 |
6. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | +19,652 | 63 | 8 |
7. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | +20,230 | 63 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | +21,131 | 63 | 4 |
9. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +22,224 | 63 | 2 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | +26,398 | 63 | 1 |
11. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +27,135 | 63 | 0 |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +28,453 | 63 | 0 |
13. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | +29,163 | 63 | 0 |
14. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | +32,935 | 63 | 0 |
15. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +57,284 | 63 | 0 |
George Russell | Williams | Mercedes | DNF | 51 | 0 | |
Max Verstappen | Red Bull | Honda | DNF | 50 | 0 | |
Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | DNF | 47 | 0 | |
Esteban Ocon | Renault | Renault | DNF | 27 | 0 | |
Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | DNF | 8 | 0 |
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 282 | 12 | 25 | 26 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | 26 | 15 | 25 | 26 | 26 | |||||||
2. | Valtteri Bottas | 197 | 25 | 18 | 15 | - | 15 | 16 | 18 | 10 | 18 | 26 | - | 18 | 18 | |||||||
3. | Max Verstappen | 162 | - | 15 | 18 | 19 | 25 | 18 | 15 | - | - | 18 | 19 | 15 | - | |||||||
4. | Daniel Ricciardo | 95 | - | 4 | 4 | 12 | - | - | 13 | 8 | 12 | 10 | 15 | 2 | 15 | |||||||
5. | Charles Leclerc | 85 | 18 | - | - | 15 | 12 | - | - | - | 4 | 8 | 6 | 12 | 10 | |||||||
6. | Sergio Pérez | 82 | 8 | 8 | 6 | 10 | 1 | 1 | 10 | 12 | 12 | 6 | 8 | |||||||||
7. | Lando Norris | 69 | 16 | 10 | - | 10 | 2 | 1 | 6 | 12 | 8 | - | - | - | 4 | |||||||
8. | Carlos Sainz | 65 | 10 | 3 | 2 | - | - | 8 | 18 | - | - | 10 | 8 | 6 | ||||||||
9. | Alexander Albon | 64 | - | 12 | 10 | 4 | 10 | 4 | 8 | - | 15 | 1 | - | - | - | |||||||
10. | Pierre Gasly | 63 | 6 | - | - | 6 | - | 2 | 4 | 25 | - | 2 | 8 | 10 | - | |||||||
11. | Lance Stroll | 57 | - | 6 | 12 | 2 | 8 | 12 | 2 | 15 | - | - | - | - | ||||||||
12. | Esteban Ocon | 40 | 4 | - | - | 8 | 4 | - | 10 | 4 | - | 6 | - | 4 | - | |||||||
13. | Daniil Kvjat | 26 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 2 | 6 | 4 | - | - | 12 | |||||||
14. | Sebastian Vettel | 18 | 1 | - | 8 | 1 | - | 6 | - | - | 1 | - | - | 1 | - | |||||||
15. | Nico Hülkenberg | 10 | - | 6 | 4 | |||||||||||||||||
16. | Antonio Giovinazzi | 4 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | |||||||
17. | Kimi Räikkönen | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | 2 | |||||||
18. | Romain Grosjean | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | |||||||
19. | Kevin Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||
20. | George Russell | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||
21. | Nicholas Latifi | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p. | Tým | ∑ | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 479 | 37 | 43 | 41 | 25 | 34 | 41 | 43 | 17 | 44 | 41 | 25 | 44 | 44 | |||||||
2. | Red Bull | 226 | - | 27 | 28 | 23 | 35 | 22 | 23 | - | 15 | 19 | 19 | 15 | - | |||||||
3. | Racing Point | 149 | 8 | 14 | 18 | 2 | 14 | 22 | 3 | 16 | 10 | 12 | 16 | 6 | 8 | |||||||
4. | Renault | 135 | 4 | 4 | 4 | 20 | 4 | - | 23 | 12 | 12 | 16 | 15 | 6 | 15 | |||||||
5. | McLaren | 134 | 26 | 13 | 2 | 10 | 2 | 9 | 6 | 30 | 8 | - | 10 | 8 | 10 | |||||||
6. | Ferrari | 103 | 19 | - | 8 | 16 | 12 | 6 | - | - | 5 | 8 | 6 | 13 | 10 | |||||||
7. | AlphaTauri | 89 | 6 | 1 | - | 6 | 1 | 2 | 4 | 27 | 6 | 6 | 8 | 10 | 12 | |||||||
8. | Alfa Romeo | 8 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 1 | - | 3 | |||||||
9. | Haas | 3 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | |||||||
10. | Williams | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pozn. Týmu Racing Point bude po skončení šampionátu odečteno 15 bodů.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes