Dlouhé sobotní odpoledne s překvapivým vítězem
VC Turecka - kvalifikace
Ve třetím volném tréninku zkomplikoval jezdcům život déšť. A ani před začátkem kvalifikace nebyly povětrnostní podmínky o mnoho lepší. Již sice nepršelo, trať ale stále zůstávala mokrá a riziko příchodu deště činilo 90 %. Trať měla třináct stupňů a vzduch o jeden stupeň méně.
Ještě před začátkem kvalifikace se seznam kandidátů na zisk pole position zúžil z dvaceti jezdců na devatenáct. Bylo totiž jasné, že z prvního místa v neděli určitě neodstartuje Russell. Pilot Williamsu nasadil tento víkend nové komponenty pohonné jednotky a byl tak odsouzen ke startu z poslední pozice.
Před startem první části kvalifikace se jezdci začali řadit na konci boxové uličky. Někteří se rozhodli nazout mokré pneumatiky a někteří přechodné. Zatímco na první zmíněné specifikaci vyjeli Verstappen, Norris, Pérez, Sainz, Stroll, Leclerc, Vettel a Stroll, na mokrou vsadili Ocon, Bottas, Ricciardo, Giovinazzi, Gasly, Räikkönen, Kvjat, Russell, Latifi, Hamilton, Albon, Magnussen a Grosjean.
Verstappen zažil během svého výjezdového kola krizovku. Nejprve vyjel mimo trať a vzápětí musel korigovat smyk. Nizozemcovy potíže indikovaly, že přechodné pneumatiky možná nebyly správnou volbou.
A to potvrzovaly i první zajeté časy. Jezdcům, kteří na dráhu vyjeli na přechodných pneumatikách, tato skutečnost brzy začala docházet. Pro modře značené gumy si postupně dojeli k mechanikům Verstappen, Norris, Sainz, Stroll, Leclerc, Vettel a Magnussen. V Turecku navíc začalo pršet.
Po deseti minutách vedl s časem 2:06,115 Ocon. Na posledních pěti nepostupových místech se nacházeli šestnáctý Leclerc, sedmnáctý Grosjean, osmnáctý Gasly, devatenáctý Russell a dvacátý Latifi.
Kapek deště padalo na trať stále více a ředitelství závodu se rozhodlo jednat. Necelých sedm minut před koncem byla vyvěšena červená vlajka a došlo k pozastavení kvalifikace. Prognóza navíc nebyla příznivá. Podle předpovědi počasí totiž déšť neměl v dohledné době ustanout.
Před pozastavením kvalifikace jsme mohli vidět řadu jezdců v potížích. Roztočili se Gasly, Kvjat nebo Latifi. Poklidné chvíle nezažívali ani Vettel a Sainz. Ti vycestovali z dráhy.
Zhruba po čtvrthodině jsme opět mohli slyšet zvuk motoru. To ovšem neznamenalo, že by došlo k restartu kvalifikace. Na trať se pouze vydal Bernd Mayländer se zpomalovacím vozem, aby prozkoumal stav trati. Po dvou kolech se vrátil zpátky do boxové uličky. Mezitím navzdory předpovědím počasí přestalo v Istanbulu pršet.
V 15:36 hodin místního času (13:36 našeho) přišla zpráva od ředitelství závodu. V ní stálo, že v případě restartu budou jezdci a týmy upozorněni pět minut předem.
V 15:48 znovu vyjel na dráhu zpomalovací vůz. A Bernd Mayländer patrně seznal, že podmínky na trati již umožňují restart. Ihned poté, co se vrátil do boxů, totiž bylo oznámeno, že v 15:55 se jezdci znovu vydají na trať.
Ihned po restartu přišel další dramatický moment. Roztočil se Räikkönen. Všichni piloti nazuli mokré pneumatiky.
Další potíže přišly v době, kdy do konce zbývaly tři minuty a třicet sekund. Grosjean dostal smyk v první zatáčce a jeho monopost doplul až do štěrku, odkud se již nebyl schopen dostat. To mělo za následek další červené vlajky. Jelikož se pilot Haasu tou dobou nacházel na sedmnácté příčce, bylo jasné, že do druhé části už nepostoupí. Situace se ale komplikovala také u ostatních pilotů, kteří se nacházeli na nepostupových příčkách – u šestnáctého Leclerka, osmnáctého Gaslyho, devatenáctého Russella a dvacátého Latifiho.
Záznamy během přerušení odhalily, že ve stejném místě jako Grosjean měl krátce před ním nemalé potíže i Leclerc. I Monačan vycestoval až do štěrku. Na rozdíl od Grosjeana se ale byl schopen vrátit zpět na trať.
Tentokrát jsme již na restart kvalifikace nečekali tak dlouho. Nastal v 16:03 místního času. Piloti se postupně vydávali na trať.
Verstappen byl během svého výjezdového kola v jedné ze zatáček široký. Jeho vůz tak na okamžik opustil dráhu. V tom dalším se ale Verstappenovi podařilo zrychlit o více než osm sekund a posunul se na první místo.
Polepšili si ale i Albon s Räikkönenem, kteří se posunuli na druhé, respektive třetí místo. Zachránit se nakonec dokázali i Leclerc s Gaslym. Zatímco pilot Ferrari skončil pátý, jezdec AlphaTauri šestý.
Do sestupového pásma nakonec spadli šestnáctý Magnussen a sedmnáctý Kvjat. Russell se sice dokázal z devatenáctého místa posunout, povyskočil ale pouze na osmnácté místo, které rovněž znamenalo vyřazení. Zítra bude navíc kvůli zmíněné penalizaci stejně startovat jako poslední dvacátý. Devatenácté místo obsadil v kvalifikaci Grosjean a dvacáté Latifi. Pro něj rovněž skončilo kvalifikační účinkování v kačírku, kde se ocitl po problémech při svém posledním kole.
Potíže měl během svého měřeného kola také Hamilton. Pilot Mercedesu se ocitl mimo dráhu a jeho čas mu byl nakonec smazán. Propadl se sice na čtrnácté místo, účast ve druhé části měl ale jistou.
Po svém vyřazení si Magnussen postěžoval do vysílačky. Vyjádřil znepokojení nad tím, že většina pilotů dosáhla zlepšení v době, kdy kvůli Latifiho potížím vlály žluté vlajky. A Dánova slova vzalo ředitelství závodu vážně. Vzápětí oznámilo, že se tím bude po skončení kvalifikace zabývat.
Na začátku druhé části přišel další dramatický moment. Ředitelství závodu ji totiž odstartovalo i přesto, že na trati stále jeřáb odklízel monopost Latifiho. Naštěstí byl ale Kanaďanův vůz odklizen brzy.
Na trať se ihned vydala celá zbývající patnáctka pilotů. Většina sice opět zvolila mokré pneumatiky, jezdci McLarenu Sainz a Norris se ale rozhodli zkusit to na přechodných pneumatikách.
Po zajetí prvních měřených kol se ale zdálo, že mokré pneumatiky jsou stále vhodnější. Poté, co všichni zajeli čas, se na prvním místě usadil Verstappen před druhým Räikkönenem, třetím Pérezem, čtvrtým Strollem, pátým Bottasem, šestým Oconem, sedmým Hamiltonem, osmým Albonem, devátým Ricciardem a desátým Norrisem, který se tak i na přechodných pneumatikách dostal do elitní desítky. Na nepostupových příčkách se nacházeli jedenáctý Giovinazzi, dvanáctý Gasly, třináctý Vettel, čtrnáctý Leclerc a patnáctý Sainz.
Giovinazzi s Vettelem se ale brzy dokázali posunout do nejlepší desítky. V době, kdy do konce zbývalo pět minut, nepostupovali jedenáctý Ocon, dvanáctý Leclerc, třináctý Norris, čtrnáctý Gasly a patnáctý Sainz.
Ocon ovšem vzápětí zrychlil a posunul se na desáté místo. Tím poslal zpět do nepostupových vod Vettela. Norris se Sainzem se mezitím rozhodli přezout z přechodných pneumatik na mokré.
Norris se dvě a půl minuty před koncem zlepšil. Povyskočil ale pouze na jedenácté místo a stále tak musel zabrat. Jeho týmovému kolegovi Sainzovi se zadařilo více. Z patnácté příčky putoval na desátou. To znamenalo návrat do pásma ohrožení pro Ocona.
Ocon ale vzápětí vrátil úder a posunul se na osmé místo. Sainz se navíc propadl až na třináctou příčku. Na jedenáctou totiž povyskočil Vettel a na dvanáctou Sainz. Španěl později Vettela překonal. Bylo z toho ale pouze jedenácté místo a jelikož již tou dobou časový limit určený pro druhou část kvalifikace vypršel, bylo jasné, že nepostoupí.
Své vyřazení zpečetil krátce po Sainzovi i Gasly. Francouz zůstal patnáctý. Do nejlepší desítky se navíc následně nepodařilo proniknout ani Norrisovi a Vettelovi s Leclerkem. I pro tuto trojici tak kvalifikace skončila ve druhé části. Jedenácté místo nakonec obsadil Norris, dvanácté Vettel, třinácté Sainz, čtrnácté Leclerc a patnácté Gasly.
Nejrychlejší čas zajel Verstappen před druhým Albonem a třetím Hamiltonem. Vstupenku do poslední třetí části si obstarali ale také čtvrtý Stroll, pátý Giovinazzi, šestý Ocon, sedmý Bottas, osmý Räikkönen, devátý Pérez a desátý Ricciardo.
Pro třetí část opět většina pole sáhla po mokrých pneumatikách. Znovu se ale našli i odvážlivci, kteří to zkusili na přechodné směsi. Byli jimi Ocon a Pérez.
A Pérezovi tento risk vyšel. Po prvních pokusech totiž figuroval na prvním místě před druhým Verstappenem a před svým týmovým kolegou Strollem, který byl třetí. Čtvrté místo patřilo Bottasovi, páté Albonovi, šesté Ricciardovi, sedmé Hamiltonovi, osmé Räikkönenovi, deváté Giovinazzimu a desáté Oconovi, druhému jezdci na přechodných gumách.
Na Pérezův čas se rozhodli soupeři reagovat. Postupně nazuli přechodné pneumatiky také Stroll, Bottas, Hamilton, Giovinazzi, Verstappen a Albon.
Čtyři sekundy před koncem se posunul na třetí místo Räikkönen. Pérezovi se ve druhém měřeném kole zlepšit nepodařilo.
Zanedlouho Räikkönenovi sebral třetí místo Albon. Zrychlil i Pérez, který navýšil svůj náskok na druhého Verstappena na tři(!) sekundy.
Verstappen byl ale brzy odsunut na třetí místo. Na druhou příčku totiž povyskočil Stroll a Racing Point tak v tu chvíli měl na dosah kompletní první řadu. Verstappen to ale takto nenechal dloho a vrátil se na druhou příčku.
Vzápětí ale překvapil Stroll, který vzal svému parťákovi pole position. Péreze navíc krátce na to odsunul na třetí místo Verstappen. Na Strollově překvapivém vítězství a zisku prvního pole position v kariéře se ale nic nezměnilo.
Ze čtvrtého místa odstartuje do závodu Albon. Pátý skončil Ricciardo, až šestý Hamilton, sedmý Ocon, který se rozhodl v pozdější fázi třetí části přezout z přechodných pneumatik na mokré, osmý Räikkönen, devátý Bottas a desátý Giovinazzi.
Aktualizace: Stroll se ovšem musel o pole position ještě několik hodin strachovat. Byl totiž vyšetřován kvůli nerespektování žlutých praporků. Sportovní komisaři ale nakonec řízení proti němu uzavřeli, aniž by ho jakkoliv potrestali.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | 2:07,467 | 1:53,372 | 1:47,765 | 22 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:57,485 | 1:50,293 | 1:48,055 | 26 |
3. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | 2:07,614 | 1:54,097 | 1:49,321 | 21 |
4. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | 1:59,431 | 1:52,282 | 1:50,448 | 26 |
5. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | 2:05,598 | 1:54,278 | 1:51,595 | 26 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 2:07,599 | 1:52,709 | 1:52,560 | 23 |
7. | Esteban Ocon | Renault | Renault | 2:06,115 | 1:53,657 | 1:52,622 | 26 |
8. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 2:01,249 | 1:53,793 | 1:52,745 | 27 |
9. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 2:07,001 | 1:53,767 | 1:53,258 | 23 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 2:07,341 | 1:53,431 | 1:57,226 | 26 |
11. | Lando Norris | McLaren | Renault | 2:07,167 | 1:54,945 | 18 | |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | 2:03,356 | 1:55,169 | 18 | |
13. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | 2:07,489 | 1:55,410 | 18 | |
14. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 2:04,464 | 1:56,696 | 18 | |
15. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 2:05,579 | 1:58,556 | 17 | |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 2:08,007 | 10 | ||
17. | Daniil Kvjat | AlphaTauri | Honda | 2:09,070 | 8 | ||
18. | George Russell | Williams | Mercedes | 2:10,017 | 9 | ||
19. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | 2:12,909 | 7 | ||
20. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 2:21,611 | 9 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Racing Point