Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton byl nejrychlejší, první ale odstartuje Bottas

Hamilton byl nejrychlejší, první ale odstartuje Bottas

Velká cena Turecka - kvalifikace

Zatímco třetí volný trénink se uskutečnil na mokré dráze, před kvalifikací už trať oschla a začínalo se tak na suché dráze. Předpověď ovšem hlásila, že šance na návrat deště v průběhu kvalifikace je 100 %. Teplota vzduchu činila před startem kvalifikace 18 stupňů. Trať měla 22 stupňů.

Vzhledem k velkému riziku příchodu deště nebylo na co čekat a jezdci se tak ještě před začátkem první části kvalifikace začali řadit v boxové uličce. Po uplynutí první minuty už jsme mohli vidět po dráze kroužit všech dvacet monopostů. Všichni pochopitelně nazuli nejměkčí směs pneumatik. Ještě před tím, než piloti najeli do prvního měřeného kola, jsme mohli slyšet řadu rádiových komunikací, které varovali, že déšť přijde velice brzy.

První měřené kolo se ale nevydařilo Sainzovi, Hamiltonovi a ani Verstappenovi. Zatímco Sainz a Verstappen se roztočili v první zatáčce, Hamilton vycestoval ven z dráhy v páté zatáčce.

Pozdější pokusy už ale Hamiltonovi s Verstappenem vyšli a poté, co už měli všichni piloti na kontě alespoň jedno zajeté kolo, vedl Bottas před Norrisem a Verstappenem. Hamiltonovi patřila šestá příčka. Na nepostupových pozicích se nacházeli šestnáctý Ocon, sedmnáctý Räikkönen, osmnáctý Schumacher, devatenáctý Mazepin a dvacátý Sainz. Trápení pilota Ferrari pokračovalo. Několikrát jsme ho mohli vidět mimo trať a byly mu smazávány časy. Mezitím už na trati lehce pršelo.

Carlos Sainz se sice v úvodu první části trápil, nakonec ale postoupil. Foto: Ferrari



Později se v potížích ocitl Cunoda. Ten se stal dalším pilotem, který se roztočil v první zatáčce a vylétl z trati. Byl ale schopen pokračovat. První zatáčka dělala problémy i Mazepinovi. Rus se v ní nejprve roztočil a poté zde vyjel ven z dráhy.

Tři minuty před koncem vedl Hamilton před Bottasem a Gaslym. Na nepostupových příčkách figurovali šestnáctý Giovinazzi, sedmnáctý Stroll, osmnáctý Cunoda, devatenáctý Räikkönen a dvacátý Mazepin. Druhý pilot Haasu Schumacher se překvapivě držel v postupové patnáctce.

V závěru se ale pořadí ještě promíchalo a Stroll se ještě dokázal zachránit. Vyřazeni nakonec byli šestnáctý Ricciardo, sedmnáctý Latifi, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Räikkönen a dvacátý Mazepin. Schumacher se nakonec dokázal udržet v postupové patnáctce. Zajel čtrnáctý čas. Nejrychlejší byl Hamilton před druhým Verstappenem a třetím Gaslym.

 

Mick Schumacher překvapil postupem do druhé části kvalifikace. Foto: Haas

Krátce po začátku druhé části kvalifikace už jezdila většina jezdců po trati. V garáži stále zůstával Sainz. Bylo ovšem otázkou, zda-li Španěla vůbec uvidíme. Vzhledem k tomu, že po výměně pohonné jednotky bude do nedělního závodu vyrážet z chvostu, to pro něj nemělo příliš velký význam.

I ve druhé části kvalifikace dělala jezdcům potíže úvodní zatáčka. V úvodních minutách v ní ztratil kontrolu nad svým monopostem Pérez a vylétl ven z dráhy. Byl ale schopen pokračovat. Jezdci už mezitím zajížděli první měřená kola. Vedl Bottas před Alonsem a Gaslym. Většina jezdců nasadila pro své první pokusy ve druhé části střední směs pneumatik. Na měkké specifikaci vyjeli pouze Cunoda, Schumacher a Russell.

Osm minut před koncem už měli na kontě čas všichni kromě Sainze. Vedl Hamilton. Druhé místo patřilo Verstappenovi a třetí Alonsovi. Nepostup hrozil kromě Sainze také jedenáctému Vettelovi, dvanáctému Strollovi, třináctému Schumacherovi a čtrnáctému Russellovi.

Šest minut před koncem se dostal do potíží Leclerc. Monačan, který se tou dobou nacházel na poslední postupové desáté příčce, se dostal do hodin v poslední zatáčce. Russell pro zbytek druhé části přezul na střední směs pneumatik.

Do potíží se v závěru dostali Stroll a Russell. Zatímco Kanaďan vycestoval ven z trati v první zatáčce, Russell vyjel za limity trati v poslední zatáčce svého závěrečného měřeného pokusu. Zatímco Stroll i tak postoupil do třetí části, Russellovy potíže definitivně rozhodly o jeho nepostupu. Nakonec obsadil 13. příčku. Kromě Brita byli vyřazeni i jedenáctý Vettel, dvanáctý Ocon, čtrnáctý Schumacher a patnáctý Sainz. Španěl si žádný čas sice nepřipsal, v závěru se ale na dráze objevil, aby poskytl výhodu větrného pytle svému kolegovi Leclercovi.

Charles Leclerc byl jedním z pilotů, kteří se během druhé části dostali do potíží. Foto: Ferrari

 

Vítězem druhé části se stal Hamilton. Druhý skončil Bottas a třetí Verstappen. Všichni zajeli svá nejlepší kola na střední směsi pneumatik, což znamená, že do závodu odstartují právě na této specifikaci gum. Totéž platí i pro čtvrtého Gaslyho, pátého Alonsa, šestého Péreze, sedmého Leclerca, devátého Strolla a desátého Norrise. Na červeně značené měkké směsi pneumatik se kvalifikoval pouze Cunoda, který zajel ve druhé části osmý čas.

Na začátku třetí části se situace ohledně pneumatik otočila. Většina startovního pole totiž vyjela na měkké směsi. Cunoda ale naopak nazul střední směs.

Juki Cunoda odstartuje v neděli jako jediný z první desítky na měkké směsi pneumatik. Foto: AlphaTauri



Po prvních pokusech se na čele usadil Bottas. Jeho týmový kolega Hamilton, který na startu nedělního závodu klesne o deset míst za nasazení čtvrtého kusu spalovacího motoru, se nacházel na druhé příčce se ztrátou 22 tisícin. Verstappen se sice na výjezdu z poslední zatáčky pral se svým vozem, i přesto byl ale třetí. Na Hamiltona ztrácel 227 tisícin sekundy. První pokus vyšel Gaslymu, kterému patřilo čtvrté místo před pátým Pérezem, šestým Alonsem, sedmým Norrisem, osmým Leclercem, devátým Cunodou a desátým Strollem.

Po prvních pokusech zavládl na okruhu v Istanbulu klid. Celé startovní pole se totiž odebralo k mechanikům, aby se připravilo na závěrečné pokusy a nazulo čerstvé pneumatiky. Postupně se všichni vraceli zpátky na dráhu. Tentokrát už všichni jeli na měkké směsi gum včetně Cunody.

Hamiltonovi přinesl druhý pokus zlepšení a s časem 1:22,868 přeskočil Bottase. A nakonec zůstal první až do konce. Ostatní jezdci ho totiž při svých druhých pokusech už nepřekonali. Vítězem kvalifikace se tak stal Brit, vzhledem ke své penalizaci ale v neděli začne až z 11. místa.

Max Verstappen sice nestačil ani na jednoho z jezdců Mercedesu, i přesto ale zítra odstartuje před svým úhlavním rivalem Hamiltonem. Foto: Mercedes



Z čela startovního roštu tak vyrazí Bottas, který skončil v kvalifikaci druhý. Třetí skončil Verstappen, čtvrtý Leclerc, pátý Gasly, šestý Alonso, sedmý Pérez, osmý Norris, devátý Stroll a desátý Cunoda. I oni se ale po Hamiltonově trestu posunou o jedno místo nahoru.

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:24,585 1:23,082 1:22,868 28
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:25,047 1:23,579 1:22,998 27
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:24,592 1:23,732 1:23,196 25
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:24,869 1:24,015 1:23,265 30
5. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:24,704 1:23,817 1:23,326 24
6. Fernando Alonso Alpine Renault 1:25,174 1:23,914 1:23,477 24
7. Sergio Pérez

Red Bull

Honda 1:24,963 1:23,961 1:23,706 24
8. Lando Norris McLaren Mercedes 1:25,138 1:24,642 1:23,954 25
9. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:25,511 1:24,601 1:24,305 23
10. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:25,409 1:24,054 1:24,368 24
11. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:25,787 1:24,795   19
12. Esteban Ocon Alpine Renault 1:25,422 1:24,842   18
13. George Russell Williams Mercedes 1:25,417 1:25,007   20
14. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:25,555 1:25,200   19
15. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:25,177     13
16. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:25,881     10
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:26,086     10
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:26,430     11
19. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:27,525     11
20. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:28,449     10

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes