Hamilton slaví 103. pole position, Verstappenovo vystoupení ukončil kontakt se zdí
Velká cena Saudské Arábie - kvalifikace
Do premiérové Velké ceny Saudské Arábie vyrazí z prvního místa Lewis Hamilton před Valtterim Bottasem. Třetí skončil Max Verstappen. Pilot Red Bullu si ale při svém posledním pokusu ve třetí části poškodil zavěšení po kontaktu se zdí.
Ve 20:00 hodin místního času se v Džiddě rozeběhla kvalifikace na Velkou cenu Saudské Arábie. Asfalt měl před startem 31 stupňů, vzduch 28 stupňů.
Páteční tréninky patřily Hamiltonovi. Brit byl nejrychlejší jak v prvních tréninkových jízdách, tak v těch druhých. V sobotu odpoledne ve třetím tréninku ho ale na čele vystřídal Verstappen.
Piloti Mercedesu se mezi třetím tréninkem a kvalifikací nenudili. Hamilton byl totiž předvolán před sportovní komisaře za to, že ve třetím volném tréninku ignoroval dvojité žluté vlajky a také způsobil horkou chvilku Mazepinovi, který se musel jeho pomalu jedoucímu vozu vyhýbat ve vysoké rychlosti. Zatímco v případě dvojitých žlutých vlajek vyvázl bez trestu, u incidentu s Mazepinem zatím nebylo známé rozhodnutí.
Klidná nebyla přestávka mezi třetím tréninkem a kvalifikací ani u Bottase. Na Finově voze se musela vyměnit pohonná jednotka kvůli úniku paliva. U Mercedesu však nasadili jednu ze starších pohonných jednotek, takže se vše obešlo bez penalizace.
Krátce po začátku první části kvalifikace už byli na trati všichni jezdci. Každý z nich nazul pro své první pokusy měkkou sadu gum. Po deseti minutách se nacházel na prvním místě Hamilton. Brit zajel první měřené kolo až jako poslední. V jednom ze svých předchozích pokusů totiž chyboval v první zatáčce a vyjel z trati. Druhý byl Bottas a třetí Norris. Na nepostupových příčkách se nacházeli Vettel, Stroll, Latifi, Schumacher a Mazepin.
Zanedlouho Hamilton o první místo přišel. S časem 1:28,330 totiž převzal první příčku Sainz. Necelých sedm minut před koncem ale Španěla překonal Verstappen (1:28,285). Za povšimnutí stál i výkon Schumachera, který se s časem 1:29,772 posunul na poslední postupovou patnáctou příčku. Němec odsunul mezi vyřazené Russella.
Ani Verstappen nesetrval na vedoucí pozici dlouho. Překonal ho totiž Bottas, který zajel kolo v hodnotě 1:28,057. Russell se dostal na patnácté místo a byl zpět mezi postupujícími do druhé části. Schumacher spadl na 17. příčku, protože ho překonal i Latifi. Kanaďan byl ale šestnáctý, tedy stále mezi nepostupujícími.
Nahoru se posunuli i piloti Aston Martinu. Překvapivě oba ale zůstávali v nepostupových vodách. Stroll byl šestnáctý a Vettel sedmnáctý. Latifi spadl na osmnácté místo. Na posledních dvou pozicích se nacházeli piloti Haasu v pořadí Schumacher, Mazepin. Pérez se posunul na první příčku.
Verstappen musel v závěru zabalit své rychlé kolo, protože se před ním objevil hustý provoz. Daleko větší potíže měl ale Bottas. Fin si stěžoval, že mu vynechává motor a zamířil do boxů. Tam mu ale motor vypověděl službu úplně a zůstal stát uprostřed boxové uličky. Za ním se nacházel Hamilton, který tak musel na chvíli zastavit a počkat, než bude Bottasův vůz odklizen.
To už ale byla první část kvalifikace u konce. Jejím vítězem se stal Pérez před Bottasem a Ricciardem. Na nepostupové pětici se nic nezměnilo. Latifi sice zrychlil, stačilo to ale pouze na 16. pozici. Neúspěchem skončila kvalifikace i pro Aston Martin. Stroll se umístil jako sedmnáctý a Vettel jako osmnáctý. Tím pádem byli i oni vyřazeni. Devatenáctý skončil Schumacher a dvacátý Mazepin.
V závěru kvalifikace se ocitl v potížích Sainz, kterého zdržel Gasly, což se pilotovi Ferrari nelíbilo. V zákulisí byl vynesen ortel v kauze incidentu mezi Hamiltonem a Mazepinem ve třetím volném tréninku. Mercedes dostal pokutu 25 000 euro za to, že Hamiltona nevaroval.
Hned v úvodu druhé části kvalifikace se na trať nahrnula většina pilotů. V garáži zatím zůstávali jen piloti Alpine Ocon a Alonso. Hned dvanáct pilotů nazulo střední směs pneumatik. Výjimkou byl Russell, který vyjel na měkké. Tvrdou sadu zvolili i Alonso s Oconem, když o pár okamžiků později vyjeli na trať také. V akci byl i Bottas, u kterého se podařilo vyřešit problémy s motorem.
Při prvních pokusech jsme viděli i potíže. Verstappen vycestoval ven z dráhy. Daleko více ale zatrnulo Sainzovi, který se podobně jako jeho týmový kolega Leclerc ve druhém tréninku roztočil a šel do hodin. Mezi jeho vozem a zdí došlo k lehkému kontaktu. Španěl se sice znovu rozjel, na jeho voze ale došlo k poškození zadního křídla a musel k mechanikům. Hamilton si v úvodu stěžoval, že nemá žádnou přilnavost.
Pět minut před koncem vedl Pérez před Verstappenem a Hamiltonem. Na nepostupových příčkách se nacházeli jedenáctý Russell, dvanáctý Giovinazzi, třináctý Ocon, čtrnáctý Alonso a patnáctý Sainz. Pilot Ferrari neměl na kontě reprezentativní čas, neboť mu bylo smazáno nejrychlejší kolo za překročení traťových limitů.
Pro závěr kvalifikace přezul Russell na střední směs. Opačným směrem šli Norris a Räikkönen, kteří nasadili měkkou sadu. Sportovní komisaři oznámili, že budou po skončení kvalifikace vyšetřovat incident mezi Sainzem a Gaslym, který se odehrál na konci první části.
Sainz se pro závěrečné minuty vrátil na trať a stihl najet do měřeného kola. Ani toto kolo mu ale nevyšlo. Znovu totiž vyjel z dráhy a bylo tak jasné, že se z 15. pozice nahoru neposune. Kromě něj byli vyřazeni i jedenáctý Ricciardo, dvanáctý Räikkönen, třináctý Alonso a čtrnáctý Russell. Vítězem druhé části se stal Hamilton před Pérezem a Verstappenem. Oba piloti Red Bullu také vyjeli v závěru druhé části na měkké sadě, už se ale nezlepšili.
Kromě Hamiltona a pilotů Red Bullu postoupili do třetí části také Bottas, Cunoda, Gasly, Norris, Leclerc, Ocon a Giovinazzi. Většina první desítky zajela nejrychlejší čas na střední sadě a bude ji tak muset použít i pro zítřejší start. Výjimkou je Norris, který zajel své nejlepší kolo na měkké směsi.
Po skončení druhé části kvalifikace odhalila režie přímého přenosu v jednom ze záznamů, že došlo ke kontaktu mezi Bottasem a Räikkönenem. Potíže měl i Giovinazzi, který se dostal do kontaktu se zdí.
Po startu třetí části vyjela na trať většina pilotů. S výjezdem otáleli zejména Ocon a Giovinazzi, kteří zůstávali v garáži i po čtyřech minutách.
Hamiltonovi se nepodařil první pokus. Během nich se mu totiž rozvlnil vůz a vycestoval ven z dráhy. Bottas zažíval příjemnější chvíle. S časem 1:28,143 se totiž zařadil na první příčku. Druhý byl Cunoda a třetí Leclerc. Druhý pokus už se ale Hamiltonovi podařil. Zajel čas 1:28,035 a dostal se před svého týmového kolegu. Piloti Red Bullu ale tou dobou stále neměli na kontě zajeté časy.
To se však brzy změnilo a Verstappen skutečně o sobě dal vědět. Zajel kolo v hodnotě 1:27,653 a ujal se vedení. Bottas zrychlil na 1:27,974 a dostal se na druhé míso před Hamiltona. Verstappen uvedl do vysílačky, že by se mu hodilo, kdyby mu někdo poskytl větrný pytel. Zanedlouho zajel do boxů.
Gasly se tři a půl minuty před koncem posunul před Péreze a dostal se na čtvrtou pozici. Co se ostatních pozic týče, šestý byl Norris, sedmý Cunoda, osmý Leclerc, devátý Giovinazzi a desátý Cunoda. Verstappen vyjel zpět na trať.
O pár okamžiků později bylo jasné, že Verstappen skutečně bude muset zrychlit. S časem 1:27,511 se totiž dostal na první místo Hamilton. Verstappen zahříval pneumatiky a připravoval se na svůj poslední pokus.
Verstappen se sice v úvodu svého pokusu dotknul bariéry, i tak ale zajel nejrychlejší první sektor. I VE druhém sektoru byl nejrychlejší, poté se ale znovu dotknul zdi a tentokrát už to odnesl poškozeným zavěšením. Svůj pokus tak nedokončil a odstavil vůz na dráze. Navíc přišel o druhé místo, neboť ho překonal Bottas. Ze zisku prvního místa pro start závodu se ale mohl radovat Hamilton. Čtvrtý nakonec skončil Leclerc, pátý Pérez, šestý Gasly, sedmý Norris, osmý Cunoda, devátý Ocon a desátý Giovinazzi.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:28,466 | 1:27,712 | 1:27,511 | 23 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:28,057 | 1:28,054 | 1:27,622 | 24 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:28,285 | 1:27,953 | 1:27,653 | 19 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:28,310 | 1:28,459 | 1:28,054 | 24 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:28,021 | 1:27,946 | 1:28,123 | 23 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:28,401 | 1:28,314 | 1:28,125 | 26 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:28,338 | 1:28,344 | 1:28,180 | 21 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:28,503 | 1:28,222 | 1:28,442 | 26 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:28,752 | 1:28,574 | 1:28,647 | 22 |
10. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:28,899 | 1:28,616 | 1:28,754 | 21 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:28,216 | 1:28,668 | 17 | |
12. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:28,856 | 1:28,885 | 18 | |
13. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:28,944 | 1:28,920 | 17 | |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:28,926 | 1:29,054 | 17 | |
15. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:28,237 | 1:53,652 | 16 | |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:29,177 | 9 | ||
17. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:29,198 | 10 | ||
18. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:29,368 | 9 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:29,464 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:30,473 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes