Z prvního místa odstartuje do katarské premiéry Hamilton, Verstappen bude stát hned vedle něj
Velká cena Kataru - kvalifikace
První kvalifikaci F1 v Kataru ovládl Lewis Hamilton. Druhou pozici obsadil lídr šampionátu Max Verstappen a třetí skončil Valtteri Bottas. Pierre Gasly si v závěru poslední části přivodil poškození předního křídla a také defekt pneumatiky, čímž se postaral o žluté vlajky. Francouz i přesto odstartuje zítra ze čtvrté pozice. Již ve druhé části byl vyřazen Sergio Pérez, který skončil až jedenáctý.
V 17:00 hodin místního času odstartovala v Kataru kvalifikace. Ta už se konala za tmy a za umělého osvětlení. Asfalt měl před startem teplotu 29 stupňů, vzduch 26 stupňů.
Víkend začal nejlépe pro Red Bull. V prvním volném tréninku totiž zajel nejrychlejší čas Verstappen. Zbylé dva tréninky už ale patřily Bottasovi a v roli favorita tak vstupoval do kvalifikace Mercedes. V posledním tréninku obsadila německá stáj první dvě místa. Se ztrátou 78 tisícin sekundy za Bottasem skončil na druhé pozici Hamilton. Třetí Verstappen ztratil na vedoucího Bottase 341 tisícin. Red Bull navíc musí tento víkend řešit potíže se zadním křídlem.
Ihned po startu úvodní části se na trať vydaly první vozy. Nejprve vyjeli piloti Haasu Schumacher a Mazepin. Ruského jezdce v předchozím průběhu víkendu sužovaly potíže. Zatímco do druhého tréninku nemohl nastoupit kvůli výměně šasi, ve třetím tréninku neodjel ani jedno kolo, protože hned v úvodu musel zastavit. Před kvalifikací muselo na jeho voze dojít k výměně řídící jednotky motoru. K Schumacherovi s Mazepinem se brzy přidávali i další jezdci.
Mazepinovo trápení ale pokračovalo i v kvalifikaci. Hned na začátku totiž došlo na jeho voze mimo záběry kamer k poškození předního přítlačného křídla a musel tak k mechanikům na výměnu. Ideální začátek kvalifikace neprožíval ani druhý pilot Haasu Schumacher, který překročil limity trati a byl mu smazán čas.
Ani kvalifikace se neobešla u Nikity Mazepina bez potíží. Foto: Haas
Sedm minut před koncem už na svém kontě měli čas všichni piloti. Vedl Bottas před Hamiltonem a Verstappenem. Na nepostupových pozicích se nacházeli šestnáctý Latifi, sedmnáctý Räikkönen, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Schumacher a dvacátý Mazepin.
Byli jsme svědky dvou smazaných časů. Za výjezdy mimo dráhu v poslední zatáčce bylo škrtnuto kolo Norrisovi a Leclercovi. Zatímco pilot McLarenu byl osmý, Monačan až čtrnáctý a nemohl si zatím být svým postupem do druhé části zcela jistý.
Latifimu i Räikkönenovi se podařilo při svých závěrečných pokusech posunout mezi postupující patnáctku. Ani jednomu z nich se zde ale nakonec nepodařilo udržet. Nejprve oba odsunul Leclerc a poté i Stroll, kteří se mezitím propadli na nepostupové pozice. První část kvalifikace tak byla konečnou pro šestnáctého Räikkönena, sedmnáctého Latifiho, osmnáctého Giovinazziho, devatenáctého Schumachera a dvacátého Mazepina. Nejrychlejší čas první části zajel Hamilton před Verstappenem a Bottasem.
Většině pilotů se podařilo do druhé části postoupit na měkké směsi pneumatik. Výjimku ale představoval Gasly. Francouzovi se totiž podařilo vybojovat postup na střední specifikaci. Na ní zajel osmý čas.
Pierre Gasly dokázal do druhé části postoupit na střední směsi pneumatik. Foto AlphaTauri
Ihned po začátku druhé části se na trať vydala většina jezdců. V garáži zůstávali Vettel, Ocon, Alonso a Stroll. I ti se ale brzy přidali. Většina nasadila střední směs pneumatik. Gasly, Cunoda, Russell, Vettel, Ocon, Stroll a Alonso ale vyjeli na měkké.
Sedm minut před koncem, kdy již měl na kontě každý z pilotů alespoň jeden čas, vedl Hamilton před Gaslym a Verstappenem. Vyřazení hrozilo jedenáctému Norrisovi, dokonce i dvanáctému Pérezovi, třináctému Russellovi, čtrnáctému Ricciardovi a patnáctému Leclercovi.
Pět minut před koncem se téměř celé pole odebralo do boxů. Výjimkou byl ale Russell, který se pokoušel dostat pryč z nepostupového 13. místa. Pilot Williamsu sice zrychlil, třináctá pozice mu ale zůstala.
Norris, Pérez, Ricciardo a Leclerc, kterým hrozilo vyřazení, přezuli podle očekávání pro své poslední pokusy na nejměkčí směs. Tyto gumy zvolila i většina z ostatních pilotů. Výjimkou byl ale Sainz. Španěl byl sice osmý a nemohl si tak být jistý svým postupem, přesto však zůstal na střední sadě.
Sainzovi se na střední sadě zrychlit nepodařilo a měl tak důvod k obavám. Španěla navíc překonal Norris, který se dostal na osmou pozici. Zatímco Norris se zachránit dokázal, Leclercovi, Ricciardovi a dokonce ani Pérezovi se na měkkých gumách zrychlit nepodařilo a zůstali v nepostupových vodách. Zatímco Pérez skončil jedenáctý, Leclerc třináctý a Ricciardo čtrnáctý. Na nepostupové pozice se propadl i dvanáctý Stroll. Patnáctý skončil Russell.
Účinkování Sergia Péreze skončilo překvapivě už ve druhé části. Foto: Red Bull
Také ve druhé části zajel nejrychlejší čas Hamilton. Zadařilo se ale i Gaslymu s Alonsem. Zatímco Francouz skončil druhý, pilot stáje Alpine třetí. Čtvrtý skončil Verstappen, pátý Bottas, šestý Ocon, sedmý Cunoda, osmý Vettel, devátý Norris a desátý Sainz.
Do třetí části vyrazili podle očekávání všichni piloti na nejměkčí sadě. Jako první projel cílem Hamilton, který zajel čas 1:21,262. A na čele se mu podařilo vydržet. Krátcí na něj byli Bottas i Verstappen. Zatímco pilot Red Bullu se zařadil na druhé místo se ztrátou 162 tisícin sekundy, Bottas byl třetí a na svého parťáka ztrácel 216 tisícin. Čtvrtý byl Gasly, pátý Alonso, šestý Sainz, sedmý Norris, osmý Cunoda, devátý Ocon a desátý Vettel. Po prvních pokusech zavládlo na okruhu ticho a jezdci se odebrali k mechanikům pro čerstvé obutí.
Při druhém pokusu se Hamiltonovi podařilo ještě zrychlit. Kolo britského závodníka mělo hodnotu 1:20,827. Verstappen s Bottasem tento výkon překonat nedokázali, ačkoli Nizozemec zrychlil. Závěrečné pokusy některých pilotů včetně Verstappena a Bottase zkomplikovaly žluté vlajky. O ty se postaral Gasly, který si při přejezdu přes obrubník v předposlední zatáčce poškodil přední přítlačné křídlo a poté měl i defekt pravé přední pneumatiky. Svůj vůz odstavil na cílové rovince. Ačkoli Verstappen dokázal zrychlit, nešlo o porušení pravidel. V době, kdy se nacházel ve třetím sektoru, totiž zrovna žluté vlajky nevlály.
Z první pozice tak do Velké ceny Kataru vyrazí Hamilton. Verstappen bude stát hned vedle něj na druhém místě. Třetí odstartuje Bottas, čtvrtý i přes problémy v závěru kvalifikace Gasly, pátý Alonso, šestý Norris, sedmý Sainz, osmý Cunoda, devátý Ocon a desátý Vettel.
Většina z první desítky zajelasvé nejrychlejší kolo ze druhé části na měkké směsi pneumatik a zítra tak na této sadě i odstartuje. Hamilton, Verstappen, Bottas a Sainz ovšem začnou na střední sadě.
Carlos Sainz odstartuje jako jeden ze čtveřice pilotů na střední směsi pneumatik. Foto: Ferrari
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:21,901 | 1:21,682 | 1:20,827 | 18 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:21,996 | 1:21,984 | 1:21,282 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:22,016 | 1:21,991 | 1:21,478 | 20 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:22,535 | 1:21,728 | 1:21,640 | 19 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:22,422 | 1:21,894 | 1:21,670 | 18 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:22,839 | 1:22,216 | 1:21,731 | 21 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:22,304 | 1:22,241 | 1:21,840 | 21 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:22,458 | 1:22,058 | 1:21,881 | 18 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22,565 | 1:22,012 | 1:22,028 | 18 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:22,549 | 1:22,146 | 1:22,785 | 21 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:22,398 | 1:22,346 | 12 | |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:22,551 | 1:22,460 | 15 | |
13. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:22,742 | 1:22,463 | 15 | |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:22,688 | 1:22,597 | 15 | |
15. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:22,863 | 1:22,756 | 16 | |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:23,156 | 9 | ||
17. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:23,213 | 10 | ||
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:23,262 | 8 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:23,407 | 9 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:25,859 | 9 |