Cunoda vyhrál, Schumacher se přiblížil k titulu
F2 v Bahrajnu II. - hlavní závod
V Bahrajnu tento víkend vyvrcholí letošní sezona formule 2. Před začátkem víkendu bylo do boje o titul zapojeno pět pilotů. Kromě vedoucího Schumachera (205 bodů) měli naději také druhý Ilott (-14 bodů), třetí Mazepin (-43 bodů), čtvrtý Švarcman (-46 bodů) a pátý Cunoda (-48 bodů). Jelikož ale zůstávalo ve hře 48 bodů, bylo jasné, že naděje Mazepina, Švarcmana a Cunody se pohybují spíše již jen v teoretické rovině.
Cunoda se sice před začátkem víkendu nacházel na hranici vyřazení z bitvy o celkové prvenství, to ale v kvalifikaci ještě dokázal odvrátit. Zajel v ní totiž nejrychlejší čas. Tento počin znamenal nejen první místo pro start sobotního hlavního závodu, ale také bonusové čtyři body, které Cunodu v celkovém pořadí posunuly na čtvrté místo před Švarcmana.
Spolu s Cunodou startoval v sobotu z první řady druhý Mazepin, který si v týdnu plácnul s týmem Haas a do závěrečného podniku sezony tak vstupoval s jistotou sedačky ve F1 pro další ročník. Třetí startoval Daruvala, kterého ve druhé řadě doplnil čtvrtý Švarcman. Pilot Premy už ale neměl po kvalifikaci šanci na zisk titulu. Páté místo patřilo Drugovichovi, šesté Lundgaardovi, sedmé Markelovovi, osmé Ticktumovi, deváté druhému muži průběžného pořadí Ilottovi a nejlepší desítku uzavíral Delétraz.
Kvalifikace se nevydařila vedoucímu muži průběžného pořadí Schumacherovi, který byl před začátkem víkendu stejně jako Mazepin potvrzen jako pilot Haasu pro příští sezonu formule 1. Němec obsadil mimo jiné i po kolizi s Nissanym pouze osmnáctou příčku.
Ve složení startovního pole došlo oproti prvnímu bahrajnskému podniku k jedné změně. Stáj Campos se totiž musela poohlédnout po náhradě za Aitkena, který tento víkend zažívá svůj debut ve formuli 1 v kokpitu Williamsu. Španělé se rozhodli zaplnit uvolněné místo Boschungem. Pro Švýcara, který za Campos ve F2 závodil již v roce 2017 a bude pro něj jezdit i příští sezonu, skončila kvalifikace dvacátým časem. Na své konto si připsal skalp svého kolegy Samaiy (21.) a pilota DAMSu Gelaela (22.).
Cunoda si v úvodních metrech udržel vedoucí pozici. V první zatáčce jej ale dokázal předjet Mazepin a stal se novým lídrem. Cunoda navíc krátce nato podlehl i Švarcmanovi. Z prvního místa tak bylo najednou třetí. Start závodu nevyšel Lundgaardovi. Dán se odlepil pozdě ze svého slotu a spadl ze šestého místa až na poslední dvacáté druhé.
Mazepin se držel v čele i v dalších kolech. Jeho krajan Švarcman kroužil za ním se ztrátou necelé jedné sekundy. Třetí zůstával Cunoda. Na čtvrtou pozici se propracoval Markelov. Pátý byl Drugovich, šestý Daruvala, sedmý Žou, osmý Ilott, devátý Ticktum a nejlepší desítku uzavíral Piquet.
Vedoucí muž šampionátu Schumacher se během prvních pěti kol dokázal probít o pět míst dopředu a povyskočil na třinácté místo. Stále se ale nacházel mimo body. Škody se snažil minimalizovat také Lundgaard. Dán zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a posunul se na předposlední dvacátou první příčku. K tomuto posunu mu ale pomohla zastávka Samaiy, který se patrně mimo záběry kamer dostal do potíží. Ztráta Lundgaarda na dvacátého Gelaela byla stále více než dvacetisekundová.
Netrvalo dlouho a Schumacher se posunul na dvanácté místo. V úvodní zatáčce sedmého kola si smlsnul na Pourchairem.
Problémy měl i Pourchaireho kolega Markelov, jedoucí na čtvrtém místě. Rus vycestoval z dráhy. Toho využil Drugovich, aby se k němu přiblížil. A v úvodu devátého kola se Drugovich před pilota stáje BWT HWA Racelab dostal. Markelov se sice byl schopen držet Drugoviche i v dalších momentech, současně si ale musel hlídat záda. Tam číhal na příležitost šestý Daruvala. Ind se ale brzy ocitl pod tlakem Žoua.
V čele stále kroužil Mazepin, kterému se podařilo druhému Švarcmanovi lehce poodjet. Pilot Premy se navíc musel bránit Cunodovi. Japonec naznačil v první zatáčce dvanáctého kola útok, úspěšný ale nebyl. O pár zatáček později to zkusil znovu, opět ale bez úspěchu.
Daruvala ztratil ve prospěch Žoua šesté místo. Žouův týmový kolega a současně aspirant na titul Ilott ovšem ztratil. Předjel ho Ticktum a propadl se na devátou příčku. Z nejlepší desítky vypadl Piquet. Brazilce předjeli nejprve Armstrong a poté i Schumacher. Němec se tak najednou nacházel jedno místo od bodů.
Ke změně pozic ale došlo také v nejlepší trojici. Cunoda totiž konečně udolal Švarcmana. Na Mazepina ztrácel vítěz kvalifikace zhruba jednu a půl sekundu.
Brzy jsme viděli první zastávku v boxech. Ze sedmého místa zajel k mechanikům Daruvala. O kolo později jsme viděli v boxech i třetího Švarcmana. Spolu s ním přezouvali také Nissany a Boschung.
Propadal se Markelov. Vicemistra ze sezony 2017 nejprve překonal Žou a poté i Ticktum. Schumacher se propracoval před Armstronga. Po tomto manévru již před ním jel jeho nejbližší pronásledovatel v boji o titul Ilott. K souboji ale nedošlo. Ilott totiž vzápětí stavěl. První zastávku si připsali mimo jiné i Mazepin a Cunoda.
Po zastávkách v boxech se rozestup mezi vedoucím triem ve složení Mazepin, Cunoda a Švarcman smrsknul. Cunoda se navíc byl schopen posunout před Mazepina do virtuálního vedení. Tam se ale neohřál dlouho. Brzy byl totiž před ním Mazepin zpět. Navíc ho brzy předjel i Švarcman.
Švarcman byl po předjetí Cunody při chuti. Zaznamenal nejrychlejší kolo závodu a dotahoval se na Mazepina.
V polovině závodu se na prvním místě nacházel Žou. Druhý byl Ticktum, třetí Schumacher, čtvrtý Armstrong, pátý Pourchaire a šestý Ghiotto. Tato šestice ale zatím na svém kontě neměla povinnou zastávku, stejně jako šestnáctý Lundgaard. Ve virtuálním vedení se nacházel sedmý Mazepin. Osmý byl Švarcman, který stále svého krajana naháněl, na deváté pozici jel Cunoda a na desáté Drugovich. Druhý muž šampionátu Ilott se nacházel na dvanácté příčce.
Jako první se z vedoucí šestice vydal k mechanikům druhý Ticktum. Na trať se vrátil jako čtrnáctý. O kolo později následovali pilota DAMSu i vedoucí Žou se čtvrtým Armstrongem. Zatímco Žou spadl na desáté místo za kolegu Ilotta, Armstrong na šestnácté. V čele se tak najednou objevil Schumacher. O kolo později stavěl Ghiotto a po něm také Schumacher. To umožnilo nejmladšímu jezdci ve startovním poli Pourchairemu zkusit si, jaké je to vést závod formule 2.
Ilott se posunul před Daruvalu. Najednou mu tak patřila šestá příčka.
Brzy stavěl i Pourchaire a do čela se tak vrátil Mazepin. Za ním se nacházel Švarcman se ztrátou zhruba jedné sekundy. Třetí byl Cunoda, čtvrtý Drugovich, na pátou pozici se posunul Ilott, šesté místo patřilo Daruvalovi, sedmé Žouovi, osmé Piquetovi, deváté Markelovovi a desáté Ticktumovi. Schumacher kroužil po trati jako dvanáctý. Lundgaard i nadále zůstával bez zastávky v boxech. Dán byl patnáctý.
Do pozornosti sportovních komisařů se dostal Žou. Číňan překročil během své zastávky maximální povolenou rychlost v boxové uličce a za to obdržel pětisekundový trest.
Schumacher šel dopředu. Posunul se na jedenácté místo před Delétraze. Před Schumacherem bojovali Markelov s Ticktumem. Zatímco pilot DAMSu se posunul na devátou příčku, Markelov spadl na desátou. Brzy se navíc na něj dotáhl na čerstvějších gumách jedoucí Schumacher, kterému nezabralo mnoho času, než se na poslední bodovanou pozici dostal. Tou dobou měl navíc Schumacher ve svém držení hned tři body. Patřilo mu totiž nejrychlejší kolo.
První místo i nadále patřilo Mazepinovi, jehož náskok na Švarcmana se již blížil jedné a půl sekundě. Švarcman měl navíc starosti s Cunodou, který si brousil zuby na jeho stříbrnou příčku. A brzy Rusa překonal.
Zatímco Švarcman spadl dolů, jeho týmový kolega Schumacher získal další pozici. Ticktumovi sebral devátou příčku.
Švarcman se musel brzy strachovat i o třetí místo. Jen těsně za ním totiž jel Drugovich.
Lundgaard si mezitím odbyl povinnou zastávku v boxech, po níž spadl na předposlední dvacáté první místo. Po Dánově zastávce již měli povinnou návštěvu v boxech na kontě všichni.
Žou mířil dopředu. Nejprve předjel šestého Daruvalu a poté se vypořádal i se svým týmovým kolegou Ilottem. Toho připravil o pátou příčku.
Pokračovala Schumacherova stíhací jízda. Němec si tentokrát smlsnul na Piquetovi a dostal se na osmou příčku.
Jeho kolega Švarcman pak ztratil třetí místo. Podlehl totiž Drugovichovi.
O kolo zpět jedoucí Lundgaard byl díky čerstvějším pneumatikám rychlejší než vozy před ním. Postupně se dostal i před vedoucího Mazepina a vrátil se do stejného kola.
Švarcman spadl i za Žoua. Pilot UNI-Virtuosi se tak posunul na čtvrté místo.
Zamotávat se začala situace v čele. Cunoda a Drugovich se totiž byli schopni dotáhnout na Mazepina. Pět kol před cílem už Japonec hledal cestu před pilota Hitechu. Prozatím se ale Mazepin ubránil. K první trojici se již začal přibližovat také čtvrtý Žou.
Čtyři kola před koncem zaútočil Cunoda na Mazepina a ujal se vedení. Rus se mu s pomocí systému DRS pokusil předjetí vrátit, ale neuspěl. Cunoda začal Mazepinovi odjíždět. Pilot Hitechu se navíc tři kola před koncem musel bránit i Drugovichovi se Žouem. Mezi Mazepinem a Drugovichem dokonce došlo ke kontaktu a Brazilec musel zvolnit. Žou toho využil a dostal se na druhé místo.
Mazepin sice zprvu zůstal alespoň na poslední pódiové příčce, brzy ho ale Drugovich znovu dojel. Netrvalo dlouho a Brazilec svému soupeři bronz sebral.
Tím ale jejich souboj neskončil. Mazepin se totiž vrátil brzy zpět před Drugoviche. Pilot MP Motorsportu se ale stále nechtěl vzdát a vyvíjel na Mazepina tlak. V posledním kole dokonce Mazepin vytlačil Drugoviche při obraně ven z dráhy a Brazilec srazil informační ceduli. Jejich souboje využil k dotažení Švarcman. Cílovou čáru ale proťal jako třetí Mazepin. Čtvrtý zůstal Drugovich a pátý Švarcman.
O jedno místo vpřed postoupil v závěrečném okruhu Schumacher, který předjel Daruvalu. Skončil tak sedmý a kromě šesti bodů za toto umístění získal i dva body za nejrychlejší kolo. Stejně jako největší konkurent v boji o titul Ilott, který dojel šestý, si tak připsal osm bodů. Daruvala sice ztratil v posledním kole sedmou příčku, v cíli byl ale jako osmý a to mu pro zítřek zaručuje start z pole position. Schumacher začne jako druhý a Ilott jako třetí.
Pro vítězství si dojel Cunoda. Druhý skončil Žou, a to i přes pětisekundovou penalizaci za překročení rychlosti v boxech, a třetí Mazepin. Čtvrtý Drugovich si ovšem stěžoval do vysílačky na Rusovo počínání v posledním kole a volal po jeho potrestání.
Zájem sportovních komisařů si po závodě vysloužil také incident mezi Cunodou a Mazepinem. Japonec při předjíždění na cílové rovince překročil limity trati.
Schumacherův náskok v čele zůstává i před posledním závodem čtrnáctibodový. A jelikož bude zítra k dispozici 17 bodů, je k titulu velmi blízko. Ohrozit ho může již jen druhý Ilott. Mazepin a i dnešní vítěz Cunoda už jsou ze hry venku.
Mezi týmy již je po dnešku o držiteli titulu rozhodnuto. Raduje se Prema.
Aktualizace: Mazepin byl dodatečně potrestán dvěma pětisekundovými penalizacemi a klesl ze třetího na deváté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juki Cunoda | Carlin | Mecachrome | 52:59,396 | 48 | 25+4 |
2. | Guanju Žou | UNI Virtuosi | Mecachrome | 53:05,009 | 48 | 18 |
3. | Felipe Drugovich | MP Motorsport | Mecachrome | 53:06,051 | 48 | 15 |
4. | Robert Švarcman | Prema Racing | Mecachrome | 53:06,834 | 48 | 12 |
5. | Callum Ilott | UNI Virtuosi | Mecachrome | 53:07,539 | 48 | 10 |
6. | Mick Schumacher | Prema Racing | Mecachrome | 53:09,735 | 48 | 8+2 |
7. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | 53:11,214 | 48 | 6 |
8. | Dan Ticktum | DAMS | Mecachrome | 53:14,036 | 48 | 4 |
9. | Nikita Mazepin | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 53:15,676 | 48 | 2 |
10. | Pedro Piquet | Charouz Racing System | Mecachrome | 53:16,907 | 48 | 1 |
11. | Marcus Armstrong | ART Grand Prix | Mecachrome | 53:17,185 | 48 | 0 |
12. | Louis Delétraz | Charouz Racing System | Mecachrome | 53:18,770 | 48 | 0 |
13. | Arťom Markelov | BWT HWA Racelab | Mecachrome | 53:31,395 | 48 | 0 |
14. | Ralph Boschung | Campos Racing | Mecachrome | 53:33,784 | 48 | 0 |
15. | Giuliano Alesi | MP Motorsport | Mecachrome | 53:34,478 | 48 | 0 |
16. | Luca Ghiotto | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 53:37,509 | 48 | 0 |
17. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | 53:38,455 | 48 | 0 |
18. | Théo Pourchaire | BWT HWA Racelab | Mecachrome | 53:41,115 | 48 | 0 |
19. | Sean Gelael | DAMS | Mecachrome | 53:45,243 | 48 | 0 |
20. | Roy Nissany | Trident | Mecachrome | 53:49,701 | 48 | 0 |
21. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 53:58,688 | 48 | 0 |
22. | Guilherme Samaia | Campos Racing | Mecachrome | 53:52,041 | 47 | 0 |
Pořadí šampionátu F2 - 2020
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mick Schumacher | 215 | - | 2 | 12 | - | 15 | 10 | 2 | - | 6 | 14 | 8 | 10 | 15 | 12 | 25 | 12 | 10 | 8 | 25 | 5 | 12 | 2 | 10 | |
2. | Callum Ilott | 201 | 27 | - | 10 | 6 | 8 | 12 | 10 | - | 29 | 4 | 14 | 1 | 1 | - | 12 | 15 | - | 4 | 15 | 1 | 22 | - | 10 | |
3. | Juki Cunoda | 186 | - | - | 24 | - | - | - | 15 | - | 8 | 15 | 12 | 8 | 29 | - | 12 | - | - | - | 22 | 2 | 10 | - | 29 | |
4. | Robert Švarcman | 171 | 15 | 8 | 25 | - | 25 | 8 | - | - | 4 | - | 18 | - | 12 | 17 | 2 | 6 | - | - | - | - | 4 | 15 | 12 | |
5. | Nikita Mazepin | 164 | - | - | - | 1 | 20 | 6 | 25 | 6 | 12 | 1 | - | 4 | 18 | 8 | - | 1 | 25 | - | 6 | 7 | 10 | 12 | 2 | |
6. | Christian Lundgaard | 149 | 12 | 6 | 8 | 17 | - | - | 12 | 14 | 18 | - | - | - | - | 2 | 15 | 12 | 12 | 17 | - | - | - | 4 | - | |
7. | Guanyu Žou | 143,5 | - | 2 | 12 | - | 15 | 10 | 2 | - | 6 | 14 | 15 | - | 6 | 10 | 10 | - | - | 6 | 4 | 7,5 | - | 6 | 18 | |
8. | Louis Delétraz | 134 | 6 | 12 | - | - | 6 | 4 | 8 | 10 | 10 | 8 | 1 | - | 12 | 4 | 4 | 8 | 17 | 12 | - | - | - | 12 | - | |
9. | Felipe Drugovich | 120 | 4 | 17 | - | - | 10 | - | 10 | 4 | 1 | - | 6 | 15 | - | - | - | - | 12 | - | - | - | 25 | 1 | 15 | |
10. | Luca Ghiotto | 104 | - | - | - | - | 12 | 15 | - | - | - | - | 4 | 12 | 2 | 6 | 20 | - | 18 | - | 12 | 3 | - | - | - | |
11. | Daniel Ticktum | 86,5 | 10 | 10 | 4 | 12 | 2 | - | 4 | 15 | - | 2 | 2 | 2 | 8 | - | 6 | - | - | - | 3 | 0,5 | 2 | - | 4 | |
12. | Jehan Daruvala | 57 | - | - | - | - | 8 | 2 | - | 8 | - | - | - | - | - | - | 1 | 4 | 1 | 2 | 10 | - | 15 | - | 6 | |
13. | Marcus Armstrong | 52 | 18 | - | 6 | 10 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 2 | - | 6 | 8 | - | |
14. | Jack Aitken | 48 | - | 1 | 2 | 4 | - | - | - | 1 | 15 | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | - | 8 | 4 | 1 | - | ||
15. | Nobuharu Macušita | 42 | 2 | 4 | - | - | - | - | 1 | 2 | - | - | 27 | 6 | - | - | - | - | - | |||||||
16. | Jüri Vips | 16 | - | - | - | - | 6 | 10 | - | - | ||||||||||||||||
17. | Giuliano Alesi | 8 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
18. | Roy Nissany | 5 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
19. | Arťom Markelov | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | |
20. | Sean Gelael | 3 | - | - | 1 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||
21. | Pedro Piquet | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | |
22. | Marino Sató | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | |
23. | Guilherme Samaia | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
24. | Jake Hughes | - | - | - | ||||||||||||||||||||||
25. | Théo Pourchaire | - | - | - | - | |||||||||||||||||||||
26. | Ralph Boschung | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Bahrain International Circuit