Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Závěrečný víkend zahájil nejlépe Verstappen

Závěrečný víkend zahájil nejlépe Verstappen

VC Abú Zabí - 1. trénink

První volný trénink na Velkou cenu Abú Zabí ovládl Verstappen před druhým Bottasem a třetím Oconem. Hamilton zajel při svém návratu za volant pátý čas, zatím ale nevyužil nejměkčí směsi pneumatik. Schumacherova premiéra v rámci závodního víkendu skončila osmnáctým místem. Ricciarda vyřadily již v úvodu problémy s tlakem paliva a nezajel žádný čas.

V prvním volném tréninku na Velkou cenu Abú Zabí dostali šanci dva nezávodní piloti. Tím prvním byl Schumacher. Budoucí pilot Haasu dostal od americké stáje příležitost svézt se s jejím vozem již v rámci posledního podniku letošní sezony. Alfa Romeo zase umožnila další letošní svezení Kubicovi. Polák nahradil Giovinazziho.

Znovu jsme mohli vidět také Hamiltona. Sedminásobnému šampionovi bylo po negativním testu na koronavirus umožněno vrátit se do kokpitu svého mercedesu, což znamenalo, že Russell putoval zpátky do Williamsu. Tam mu musel uvolnit místo Aitken, který si tak po debutu ve Velké ceně as-Sachíru další start ve formuli 1 tento víkend nepřipíše. Po boku Magnussena bude u Haasu i v Abú Zabí závodit Fittipaldi. Opět zaskočí za Grosjeana, který stále není plně zotaven z těžké nehody ve Velké ceně Bahrajnu.

Teplota trati činila před začátkem prvního tréninku 39 stupňů. Vzduch měl 25 stupňů.

Ihned poté, co se na konci boxové uličky rozsvítilo zelené světlo, se na trať vydávali první piloti. Brzy kroužila po okruhu většina startovního pole.

Zatímco na Nürburgringu znemožnila Micku Schumacherovi start v prvním volném tréninku nepřízeň počasí, dnes již mohl jezdit. Foto: Haas


První čas stanovil Albon. Pilot Red Bullu zajel čas 1:45,301. Na voze měl tvrdou směs pneumatik.

Albona brzy sesadil z prvního místa na měkkých pneumatikách jedoucí Leclerc. Monačan zajel čas 1:42,903. Lídr se ale brzy měnil znovu. Do čela se se posunul s časem 1:40,692 Bottas na tvrdé směsi pneumatik.

Během prvních deseti minut tréninku sice obkroužili alespoň jedno kolo všichni z dvacetičlenného pole, časy ale měla na kontě pouze šestka pilotů. Do této skupiny patřili Bottas (1:40,692), Leclerc (1:41,259), Albon (1:43,751), Vettel (1:44,072), Ocon (1:45,467) a Hamilton (1:50,189). Navrátivší se šampion nebyl v úvodu spokojen s chováním svých brzd. Bottas brzy vylepšil své maximum. Z 1:40,692 zrychlil na 1:39,313.

Ricciardo své první rychlé kolo zajet nestihl. Jednu hodinu a sedm minut před koncem ho totiž postihly technické problémy. Australan se sice snažil dovézt svůj renault do boxů k mechanikům, na rovince mezi desátou a jedenáctou zatáčkou ale musel auto odstavit.

První volný trénink Danielu Ricciardovi mnoho důvodů k úsměvu nepřinesl... Foto: Renault


Kvjat dostal informaci, že má problém, a bylo mu přikázáno zpomalit. Brzy se ale do toho Rus opět mohl naplno opřít.

Kvůli odklízení Ricciardova vozu byla těsně před koncem první půlhodiny vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Ta ale netrvala dlouho.

Krátce poté, co znovu zavlály zelené vlajky, byl Bottas sesazen z prvního místa. S časem 1:39,113 ho pokořil Verstappen na tvrdých pneumatikách. Na měkkých gumách jedoucí Bottas vzápětí reagoval časem 1:37,412 a znovu byl v čele on.

Po půlhodině vedl Bottas (1:37,412) před Verstappenem (1:39,113) a Gaslym (1:40,018). Zatímco Bottas zajel svůj nejrychlejší čas na měkké směsi pneumatik, Verstappen na tvrdé a Gasly na střední. Debutant Schumacher zajel na tvrdých pneumatikách čas 1:43,647 a nacházel se na čtrnáctém místě. U Hamiltonova jména stále svítil čas 1:50,189, který Brit zajel v úvodu. Patřilo mu osmnácté místo.

Potom dal o sobě vědět vítěz z minulého víkendu Pérez. Pilot Racing Pointu se s časem 1:38,956 posunul na druhé místo. Jeho ztráta na prvního Verstappena činila jednu a půl sekundy. Na Hamiltonově voze se po problémech s brzdami v úvodu stále pracovalo v garáži. Brit figuroval až na devatenácté příčce. Za ním byl jenom již vyřazený Ricciardo.

Lewise Hamiltona zlobily v úvodu brzdy. Foto: Mercedes

Mezitím se Verstappen, který stále jel na tvrdých pneumatikách, vrátil na druhé místo. Zaznamenal čas 1:38,577.

Padesát minut před koncem se znovu na okruhu Yas Marina rozprostřelo ticho. Všichni závodníci se totiž opět nacházeli v boxech.

Mercedes oznámil, že by se měl Hamilton brzy vrátit na trať. A v době, kdy do konce zbývalo 44 minut, již Brit skutečně po ní kroužil. Do akce se postupně vraceli i další.

Netrvalo dlouho a Hamilton se odlepil z devatenáctého místa. Zrychlil na 1:39,958 a povyskočil na šesté místo. Stále jezdil na tvrdých pneumatikách. Pérez se musel vrátit k mechanikům. Mexičanovi se uvolnily bezpečnostní pásy.

Renault mezitím vysvětlil Ricciardovy potíže. Jednalo se o problémy s tlakem paliva. Australan ovšem jezdil s pátečním motorem, který stejně bylo v plánu pro zítřek vyměnit.

Ocon se na měkkých pneumatikách posunul na druhou příčku. Netrvalo ale dlouho a spadl na třetí. Dostal se před něj totiž Verstappen. Nizozemcovi, který již měl na svém voze nazuty měkké pneumatiky, ale druhé místo nestačilo. Zajel proto čas 1:37,378, který ho posunul o 34 tisícin před Bottase a udělal z něj nového lídra. Polepšil si také Hamilton, který byl čtvrtý.

Dvacet čtyři minut před koncem zažil krizovku Albon. Pilot Red Bullu se na výjezdu ze dvanácté zatáčky dostal do hodin. Thajský závodník se ale byl schopen znovu rozjet a pokračovat. Dokonce se dostal před Hamiltona na čtvrté místo. Je ale třeba dodat, že zatímco Hamilton zajel své maximum na tvrdé směsi, Albon měl obuty měkké pneumatiky.

Alexander Albon nezažil bezproblémový trénink. Foto: Red Bull


V závěrečných minutách jsme již nebyli svědky mnoha zlepšení. Vítězem prvního volného tréninku se tedy stal Verstappen před druhým Bottasem a třetím Oconem. Kromě Hamiltona zatím nesáhli po měkkých pneumatikách ani piloti AlphaTauri Kvjat s Gaslym, Leclerc, Latifi a také Ricciardo.

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull.

 

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:37,378   26
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:37,412 + 0.034 32
3. Esteban Ocon Renault Renault 1:38,515 + 1.137 34
4. Alexander Albon Red Bull Honda 1:38,547 + 1.169 25
5. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:38,744 + 1.366 24
6. Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:38,831 + 1.453 25
7. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:38,956 + 1.578 25
8. Daniil Kvjat AlphaTauri Honda 1:39,150 + 1.772 27
9. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:39,160 + 1.782 30
10. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:39,199 + 1.821 22
11. Carlos Sainz McLaren Renault 1:39,330 + 1.952 27
12. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:39,344 + 1.966 25
13. Lando Norris McLaren Renault 1:39,352 + 1.974 28
14. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:39,670 + 2.292 19
15. Robert Kubica Alfa Romeo Ferrari 1:39,905 + 2.527 19
16. George Russell Williams Mercedes 1:40,446 + 3.068 24
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:41,063 + 3.685 27
18. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:41,235 + 3.857 23
19. Pietro Fittipaldi Haas Ferrari 1:44,069 + 6.691 24
20. Daniel Ricciardo Renault Renault -   3