Verstappen získává letošní 15. vítězství, Leclerc vicemistrem
VC Abú Zabí – závod
Verstappen zakončil sezonu svým 15. vítězstvím. Leclercovi vyšla jednozastávková strategie. Dojel druhý a stal se vicemistrem. Pérez se musel spokojit se třetím místem jak v závodě, tak celkově. Se svými kariérami se rozloučili na bodech Ricciardo a Vettel.
V 17:00 hodin místního času odstartoval v Abú Zabí poslední závod letošní sezony. V první řadě stály vozy Red Bull. Pole position si vyjel Verstappen a druhý byl Pérez. Třetí startoval Leclerc, čtvrtý Sainz, pátý Hamilton, šestý Russell, sedmý Norris, osmý Ocon, devátý Vettel, desátý Alonso, jedenáctý Cunoda, dvanáctý Schumacher, třináctý Ricciardo, čtrnáctý Stroll, patnáctý Čou, šestnáctý Magnussen, sedmnáctý Gasly, osmnáctý Bottas, devatenáctý Albon a dvacátý Latifi.
Podoba startovního roštu nebyla zcela shodná s výsledky kvalifikace. Ricciardo byl totiž odsunut o tři místa za zavinění kolize s Magnussenem při předchozím závodě. Původně zajel pilot McLarenu v kvalifikaci desátý čas.
V šampionátu stále nebylo jasno, kdo získá druhé místo, a to jak mezi jezdci, tak mezi týmy. V hodnocení jezdců vstupovali do víkendu se stejným počtem bodů Leclerc s Pérezem. Oba měli na kontě 290 bodů, stříbrnou příčku ale držel díky většímu počtu vítězství Leclerc. Teoretickou naději na titul vicemistra měl pořád i Russell. Vítěz posledního závodu na Interlagosu už ale ztrácel na Leclerca s Pérezem 25 bodů a ve hře jich v neděli bylo jen 26.
Mezi týmy drželo druhé místo stále Ferrari, díky dvojitému triumfu v Brazílii se ale k italské stáji výrazně posunul Mercedes. „Stříbrné šípy“ zaostávaly o 19 bodů. Do Poháru konstruktérů bylo možné v Abú Zabí získat nejvýše 44 bodů.
Pro řadu jezdců šlo o poslední závod ve F1. S kariérou se v Abú Zabí loučí Vettel. Minimálně dočasně se příští rok ze startovního pole vytratí také Ricciardo, Schumacher a Latifi. Zatímco Kanaďanův návrat se do budoucna moc pravděpodobně nejeví, šance Ricciarda se Schumacherem by mohly být o něco vyšší. Oba totiž příští rok nejspíše zůstanou s královnou motorsportu v kontaktu jako rezervní jezdci. Zatímco Ricciardo by měl plnit roli náhradníka u Red Bullu, Schumacher je spojován s Mercedesem.
Našli se také jezdci, pro které sice nešlo o poslední závod ve F1, ale o závěrečné vystoupení v barvách současného týmu. Alonso opouští Alpine a od příštího roku nahradí Vettela u Aston Martinu. Alonsovo místo u Alpine zaujme Gasly, který v Abú Zabí naposledy startoval za AlphaTauri.
Před startem závodu měl vzduch teplotu 29 stupňů. Teplota asfaltu činila 35 stupňů. Startovalo se ale ještě za denního světla, zatímco do cíle se mělo dojíždět už za tmy. To znamenalo, že během závodu teploty poklesnou.
Za nejrychlejší strategii pro závod považovalo Pirelli dvouzastávkovou. Podle této předpovědi měli piloti startovat na střední směsi, poté přezouvat na tvrdou mezi 16. a 23. kolem a následně přejít zpět na střední směs mezi 37. a 44. okruhem.
Většina pilotů skutečně nazula pro start závodu střední sadu pneumatik. Našly ale tři výjimky – Magnussen, Bottas a Gasly. Zatímco Magnussen a Bottas startovali na tvrdé sadě, Gasly nazul dokonce měkkou směs.
Pérez se po startu pokoušel dostat před Verstappena, ale neuspěl. Třetí zůstal Leclerc, který v páté zatáčce naznačil útok na Péreze. Ke změně pořadí ale nedošlo ani v tomto případě.
Hamilton se dostal před Sainze. Pilot Ferrari se mu v šesté zatáčce pokoušel předjetí vrátit, při svém manévru ale vytlačil sedminásobného mistra světa mimo trať. Díky zkrácení trati udržel Hamilton čtvrtou pozici, Sainz ale chtěl, aby ho pustil. Sportovní komisaři ovšem rozhodli, že nebudou incident více řešit.
Ještě horší vstup do závodu měl Russell. Ten první kolo zakončil až na sedmé pozici. Dostal se před něj i Norris.
Ve čtvrtém kole se ukázalo, že události mezi Hamiltonem a Sainzem z prvního kola přeci jen nebyly úplně čisté. Sportovní komisaři sice usoudili, že Sainz Hamiltona nevytlačil, dospěli ale k závěru, že pilot Mercedesu získal výjezdem výhodu. Brit proto Sainze pustil zpět před sebe.
Hamilton ovšem neměl v plánu zůstat za Sainzem dlouho a v pátém kole se dostal před Španěla zpět. Russell si konečně poradil s Norrisem a byl šestý.
Netrvalo dlouho a Russell se dotáhl na Sainze. Zdálo se, že Mercedesy mají v úvodu závodu lepší tempo než Ferrari.
O pár okamžiků později se ale začala situace měnit. Sainz i Russell se dotáhli na Hamiltona a brzy se před něj oba dostali. Sedminásobný mistr světa hlásil, že ztrácí výkon svého motoru.
Vettel se při svém posledním závodě nenudil. Kroužil na devátém místě a byl v blízkosti osmého Ocona. V deváté zatáčce desátého kola to na Francouze zkusil, Ocon měl ale lepší stopu. Za dvojicí číhal na příležitost Alonso.
Situace na čele byla jasná. Pérez ztrácel na Verstappena už tři sekundy. Zhruba stejný rozestup byl také mezi Leclercem a Pérezem i mezi Leclercem a Sainzem.
Vettel i nadále naháněl Ocona. Hamilton se nadále trápil a stěžoval si, že je s vozem něco špatně. Na svého kolegu Russella už ztrácel téměř tři sekundy. Verstappen vedl před Pérezem už o téměř šest sekund.
Viděli jsme první zastávky v boxech. Nejprve si dojeli pro tvrdou sadu Stroll a Albon. Nedlouho poté zamířili k mechanikům i Ocon, Cunoda, Schumacher a Gasly.
Na konci 15. kola stavěl i Pérez. I Mexičan šel ze střední směsi pneumatik na tvrdou. Na trať se vrátil až jako sedmý. Jedním ze stavějících byl i Russell. U Mercedesu se ale zastávka neobešla bez problémů. Russell totiž strávil u mechaniků pět sekund.
Pérez se sice dostal před Vettela, v šesté zatáčce ale chyboval, čehož Němec využil k návratu před něj. O kolo později se ale před něj Mexičan dostal zpátky.
Pomalá zastávka nebyla jediným Russellovým problémem. Záznam totiž odhalil, že Mercedes ho vypustil přímo do cesty Norrisovi. Penalizace pro Russella se zdála být nevyhnutelná.
Po Pérezovi a Russellovi zajížděli do boxů i další jezdci ze špičky. Stavěli Sainz a poté i Hamilton.
Sainz se po návratu na dráhu snažil získávat ztracené pozice. Vettel mu ale nechtěl dát při souboji o čtvrté místo nic zadarmo.
Na konci 20. kola stavěl Verstappen, jehož pravá přední pneumatika už toho měla dost. Nizozemec se vrátil na dráhu jen těsně před Pérezem a přišel o většinu ze svého náskoku. Russell dostal podle očekávání pětisekundový trest za nebezpečné vypuštění z boxů.
Velmi těsné to bylo po zastávkách v boxech i u Ferrari. Leclerc totiž po své zastávce udržel jen tak tak třetí místo před Sainzem. Leclerc měl sice po výjezdu z boxů studené gumy a Sainz měl na dlouhé rovince k dispozici systém DRS, zdálo se však, že nemá zájem svého týmového kolegu příliš ohrožovat.
Vettel odjel celkem 25 kola na střední sadě pneumatik. Pilot Aston Martinu se po návratu na dráhu propadl až na předposlední 19. místo. Při výjezdu z boxů si navíc omylem vypnul omezovač rychlosti a musel tak dupnout na brzdu, aby nepřekročil rychlost. Zdálo se, že na tvrdé sadě má Němec v úmyslu dojet až do konce.
V polovině závodu jsme byli svědky prvního odstoupení. Technické problémy potkaly Alonsa a Španěl tak odstavil v boxech svůj monopost. Jeho působení u Alpine tak neskončilo slavně. Alonsovo odstoupení rovněž znamenalo, že letos prohraje svůj souboj s týmovým kolegou a v šampionátu skončí za Oconem.
V polovině závodu vedl Verstappen před Pérezem a Leclercem. V bodované desítce se nacházeli také Sainz, Russell, Hamilton, Norris, Ocon, Stroll a Cunoda. Strolla vynesla do první desítky brzká úvodní zastávka. Vettel se probíjel dopředu a už byl patnáctý. Bottas byl jediným pilotem, který kroužil po dráze bez zastávky v boxech. Měl za sebou 29 kol na tvrdé sadě. Postupně už se ale propadl až na 17. místo.
Leclerc byl ve druhé polovině nejrychlejším mužem na dráze. Monačan těžil z toho, že má čerstvější pneumatiky než oba jezdci Red Bullu a na Péreze ztrácel už méně než jednu a půl sekundy. Nešlo jenom o druhé místo v závodě, ale i o druhé místo v šampionátu.
Na přímý souboj ale nedošlo. Pérez totiž zajel ve 33. kole do boxů a přezul zpět na tvrdou sadu. Leclerc dostal pokyn, aby udělal opak toho, co Pérez. Pokračoval proto v jízdě.
Pérez se po zastávce v boxech nacházel na šesté pozici. Zajel ovšem nejrychlejší kolo závodu. Od svého inženýra dostal Mexičan informaci, aby se připravil na to, že Leclerc dojede na stávající sadě až do konce.
39 kol závod probíhal bez vážnějších incidentů. V páté zatáčce ale došlo k incidentu mezi dvěma loučícími se piloty – Schumacherem a Latifim. Chvíli vlály žluté vlajky, ale brzy se oba piloti znovu rozjeli a pokračovali v jízdě. Russell a Sainz zajeli do boxů. Pilot Mercedesu si při zastávce odpykal svůj pětisekundový trest.
Pětisekundovou penalizaci dostal i Schumacher. Němec byl potrestán za zavinění incidentu s Latifim. S Verstappenem, Leclercem a Hamiltonem zamýšlely jejich týmy odjet závod na jedinou zastávku. To se ale Hamiltonovi moc nelíbilo. „Nenechávejte mě na jedné zastávce,“ žádal svůj tým. Ani Verstappen neočekával nic jednoduchého. „Posledních deset kol bude kritických,“ předpovídal.
Ferrari pochopilo, že sázka na jedinou zastávku u Leclerca nebyla správná a chtělo Monačana zavolat do boxů. Leclerc ale uvedl, že by se po zastávce už nebyl schopen vrátit před Péreze.
Pérez se v šesté zatáčce posunul před Hamiltona. Pilot Mercedesu se ale odmítl vzdát a v deváté zatáčce se mimo jiné i díky systému DRS vrátil zpět před Mexičana.
Ve 46. kole už Pérez počkal s útokem raději na rovinku mezi osmou a devátou zatáčkou. Zde otevřel zadní přítlačné křídlo a bez problémů se přes Hamiltona dostal. Ihned začal Britovi ujíždět a vydal se stíhat Leclerca. Jeho ztráta činila zhruba devět sekund.
Pérezovi se dařilo Leclerca stahovat. Pět kol před koncem ale za pilotem Ferrari stále zaostával o pět sekund. Od svého inženýra ale dostal pilot Red Bullu informaci, že se v posledním kole na Leclerca dotáhne.
Na opotřebených pneumatikách se trápil i Hamilton a doháněl ho Sainz. Tento souboj nakonec skončil ještě předtím, než vůbec začal. Hamiltonovi totiž přestalo řadit auto, začal zpomalovat a v boxech odstoupil.
Pérez sice stahoval Leclerca, během předjíždění jezdců o kolo zpět ho ale trochu pozdrželi Albon s Gaslym. To se pilotovi Red Bullu pochopitelně nelíbilo.
Pérez sice doháněl Leclerca, předjet ho ale nedokázal. Leclerc udržel druhé místo a stal se vicemistrem. Vítězem se stal Verstappen, který vybojoval patnáctý triumf v sezoně. Ricciardo a Vettel dokázali ve svých posledních závodech bodovat. Umístili se na devátém, respektive desátém místě.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | - | 58 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +8,771 | 58 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +10,093 | 58 | 15 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +24,892 | 58 | 12 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +35,888 | 58 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +56,234 | 58 | 8+1 |
7. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +57,240 | 58 | 6 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +1:16,931 | 58 | 4 |
9. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +1:23,268 | 58 | 2 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +1:23,898 | 58 | 1 |
11. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +1:29,371 | 58 | 0 |
12. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
13. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +1 kolo | 57 | 0 |
14. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +1 kolo | 57 | 0 |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1 kolo | 57 | 0 |
18. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +3 kola | 55 | 0 |
19. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +3 kola | 55 | 0 |
DNF | Fernando Alonso | Alpine | Renault | - | 27 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 454 | - | 25 | - | 34 | 26 | 25 | 15 | 25 | 25 | 6 | 27 | 25 | 25 | 26 | 26 | 25 | 6 | 25 | 25 | 25 | 13 | 25 |
2. | Charles Leclerc | 308 | 26 | 19 | 26 | 15 | 18 | - | 12 | - | 10 | 12 | 32 | - | 8 | 8 | 15 | 18 | 18 | 15 | 15 | 8 | 15 | 18 |
3. | Sergio Pérez | 305 | - | 12 | 18 | 24 | 12 | 19 | 25 | 19 | - | 18 | 4 | 12 | 10 | 18 | 10 | 9 | 25 | 18 | 12 | 15 | 10 | 15 |
4. | George Russell | 275 | 12 | 10 | 15 | 12 | 10 | 15 | 10 | 15 | 12 | - | 17 | 15 | 15 | 12 | 18 | 15 | - | 4 | 11 | 13 | 34 | 10 |
5. | Carlos Sainz | 246 | 18 | 15 | - | 5 | 15 | 12 | 18 | - | 19 | 25 | 6 | 11 | 12 | 15 | 4 | 12 | 15 | - | - | 10 | 22 | 12 |
6. | Lewis Hamilton | 240 | 15 | 1 | 12 | - | 8 | 10 | 4 | 12 | 15 | 16 | 16 | 18 | 19 | - | 12 | 10 | 2 | 10 | 18 | 18 | 24 | - |
7. | Lando Norris | 122 | - | 6 | 10 | 19 | - | 4 | 9 | 2 | - | 8 | 6 | 6 | 6 | - | 6 | 6 | 12 | 1 | 8 | 2 | 2 | 9 |
8. | Esteban Ocon | 92 | 6 | 8 | 6 | - | 4 | 6 | - | 1 | 8 | - | 13 | 4 | 2 | 6 | 2 | - | - | 12 | - | 4 | 4 | 6 |
9. | Fernando Alonso | 81 | 2 | - | - | - | - | 2 | 6 | 6 | 2 | 10 | 1 | 8 | 4 | 10 | 8 | - | - | 6 | 6 | - | 10 | - |
10. | Valtteri Bottas | 49 | 8 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 2 | - |
11. | Sebastian Vettel | 37 | - | 4 | - | - | 1 | 8 | - | 2 | - | - | 1 | 4 | - | - | 4 | 8 | 4 | - | - | 1 | ||
12. | Daniel Ricciardo | 37 | - | - | 8 | 3 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | 6 | - | 2 |
13. | Kevin Magnussen | 25 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 1 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 1 | - |
14. | Pierre Gasly | 23 | - | 4 | 2 | - | - | - | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | 4 | 1 | - | - | - | - | - |
15. | Lance Stroll | 18 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | - | 1 | - | - | 1 | - | 8 | - | - | - | 1 | 4 |
16. | M. Schumacher | 12 | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |
17. | Juki Cunoda | 12 | 4 | - | - | 6 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - |
18. | Čou Kuan-jü | 6 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - |
19. | Alexander Albon | 4 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | |
20. | Nyck De Vries | 2 | 2 | - | ||||||||||||||||||||
21. | Nicholas Latifi | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | |
22. | Nico Hülkenberg | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022
p. | Jezdec | ∑ | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 759 | - | 37 | 18 | 58 | 38 | 44 | 40 | 44 | 25 | 24 | 31 | 37 | 35 | 44 | 36 | 34 | 31 | 43 | 37 | 40 | 23 | 40 |
2. | Ferrari | 554 | 44 | 34 | 26 | 20 | 33 | 12 | 30 | - | 29 | 37 | 38 | 11 | 20 | 23 | 19 | 30 | 33 | 15 | 15 | 18 | 37 | 30 |
3. | Mercedes | 515 | 27 | 11 | 27 | 12 | 18 | 25 | 14 | 27 | 27 | 16 | 33 | 33 | 34 | 12 | 30 | 25 | 2 | 14 | 29 | 31 | 58 | 10 |
4. | Alpine | 173 | 8 | 8 | 6 | - | 4 | 8 | 6 | 7 | 10 | 10 | 14 | 12 | 6 | 16 | 10 | - | - | 18 | 6 | 4 | 14 | 6 |
5. | McLaren | 159 | - | 6 | 18 | 22 | - | 4 | 9 | 6 | - | 8 | 8 | 8 | 6 | - | 6 | 6 | 22 | 1 | 8 | 8 | 2 | 11 |
6. | Alfa Romeo | 55 | 9 | - | 4 | 12 | 6 | 8 | 2 | - | 10 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | 1 | 2 | - |
7. | Aston Martin | 55 | - | - | - | 5 | 1 | - | 1 | 8 | 1 | 2 | - | 1 | 1 | 4 | 1 | - | 12 | 8 | 4 | - | 1 | 5 |
8. | Haas | 37 | 10 | 2 | - | 3 | - | - | - | - | - | 5 | 14 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | 1 | - |
9. | AlphaTauri | 35 | 4 | 4 | 2 | 6 | - | 1 | - | 10 | - | - | - | - | - | 2 | - | 4 | 1 | - | 1 | - | - | - |
10. | Williams | 8 | - | - | 1 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 | - | 2 | - | 2 | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull Racing