Mercedes bude dále vyhrávat
Costa o tom vůbec nepochybuje
Aldo Costa je italský inženýr, který byl pravou rukou Roryho Byrnea během všech mistrovských let Michaela Schumachera v tomto týmu. Po jeho odchodu postoupil na místo hlavního konstruktéra a byl také šéfem designového oddělení, než v roce 2007 přišlo povýšení na technického ředitele. Ferrari v tom roce získalo titul s Kimim Räikkönenem, jakož i Pohár konstruktérů, který pak vybojovalo také v roce 2008. Pak však párkrát boj o tituly prohrálo a Costa se musel s týmem rozloučit.
Jako řada jiných, i on směřoval z Ferrari do Mercedesu, kde se v roli designového a konstrukčního ředitele podílel na všech vítězných vozech tohoto týmu do roku 2019. Loňský vůz byl prvním, který vyhrál bez jeho přispění, protože se rozhodl vrátit do rodné Itálie a pracovat pro Dallaru. A předpovídá, že tým vedený Totem Wolffem bude neporazitelný ještě roky. V Mercedesu se totiž pracuje úplně jinak než ve Ferrari.
"Toto nemluví o technice a technologiích, mluví o lidech a hodnotách. Mercedes nazval zábavným týmem, protože pracovat tam je zábava. A zábava je tam díky tomu, že je to jednotný tým a nejsou v něm politické boje," řekl Costa o důvodech pokračujícího úspěchu týmu Mercedes.
"Nejvíc ze všeho dělá kultura neobviňování. To je nejdůležitější část. Když uděláš chybu, víš, že budeš ochráněn a utěšován, ne že na tebe ukážou prstem. Člověk pak má odvahu riskovat."
Dobře, o tomto jsme již slyšeli i po zisku předchozích titulů a každý tým by o sobě rád řekl, že má takovou firemní kulturu. Nejsou to jen prázdné řeči, sloužící k zakrytí skutečných silných stránek dominantního týmu před soupeři?
"V Mercedesu jsou rádi, že si ostatní myslí, že jsou to pouze řeči, tak se to nesnaží napodobit," přišel s pozoruhodným názorem Costa.
Jak dlouho potrvá, než Mercedes najde přemožitele? Foto: Mercedes
Rak jako vítězná éra Ferrari, i ta Mercedesu by ale mohla skončit odchody klíčových lidí. Tým však úspěšně nahradil bývalého technického ředitele Paddyho Lowea Jamesem Allisonem (také z Ferrari) a loni vyhrával i bez Costy. Nyní odchází Andy Cowell, šéf továrny na motory Mercedesu.
"Ten, kdo odchází, pracuje na budoucnosti a zaučuje nástupce, který se bude držet stejné filozofie. Takto tým může překonat nečekané změny, které život nevyhnutelně přinese. Proto si nedokážu představit, že Mercedes ztratí na síle. Aktuálně nevidím nikoho, kdo by ho mohl zastavit," zdůraznil Costa.
V něčem se ale Ferrari možná přece jen inspirovalo. Mattiu Binotta jsme párkrát loni slyšeli mluvit o nastartování nového "vítězného cyklu". Myslet na dlouhý pobyt na výsluní, ne pouze na jeden rok boje o titul. To je něco, co Costa a Wolff dělali již v roce 2013.
"Ano, tehdy jsme to měli i černé na bílém, že bychom neměli chtít vyhrát jeden titul, ale získat jich mnoho. V souladu s těmito ambicemi jsme dali prioritu projektům. Není to totéž, jako když od organizace chcete jeden vítězný rok," podotkl Costa.
Zdroj: La Gazzetta dello Sport, úvodní foto: Mercedes