Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dvacet faktů o dvaceti jezdcích

Dvacet faktů o dvaceti jezdcích

Kdo měl nejlepší kvalifikace a kdo nejhorší starty?

Pojďme si ještě jednou připomenout sezonu 2020, tentokrát prostřednictvím 20 zajímavých faktů, které nám ji připomenou z pohledu dvaceti zúčastněných závodníků.

Věděli jste, že Lewis Hamilton vyhrál nejvíce závodů ze všech jezdců, a to už posedmé v řadě od začátku hybridní éry? Také v roce 2016, kdy se rozdílem pěti bodů stal mistrem světa Nico Rosberg, měl více vítězství na kontě Hamilton.

Valtteri Bottas získal téměř přesnou polovinu z maximálně dosažitelného počtu bodů, 50,4 procenta. Jeho týmový kolega se dostal na 78,5 %.

Max Verstappen loni ze všech jezdců odjel nejméně kol. Přesto obsadil třetí místo s pouze devítibodovou ztrátou na Bottase, jezdícího v relativně spolehlivém voze Mercedesu.

Alexander Albon byl za celý rok před týmovým kolegou pouze během 28 kol. Z toho 26 bylo v bláznivém závodu na extrémně kluzkém asfaltu v Istanbulu po Verstappenově smyku. I tento závod ale Verstappen dokončil před Albonem.

Sezona 2020 měla vítěze ve čtyřech různých vozech. Carlos Sainz je jediným jezdcem, který neseděl ani v jednom z nich, a přesto byl alespoň na pár kol ve vedení závodu. Dvakrát!

Ani jeden z jezdců neodjel všechna kola všech závodů, ale Lando Norris měl k tomu nejblíže. Do statistik se mu jich zapsalo 1015.

Sergio Pérez měl zase statisticky nejhorší starty. Za sezonu kvůli nim ztratil dohromady 31 pozic, což je průměrně 2,07 na závod. Tuto statistiku mu však zhoršuje hlavně ztráta 13 míst ve Velké ceně as-Sachíru, kterou nakonec vyhrál.

Lance Stroll byl jediným jezdcem, jehož v kvalifikaci porazil náhradník. Když Pérez dostal Covid-19, Nico Hülkenberg byl v kvalifikaci na VC 70. výročí o 0,3 sekundy rychlejší než Stroll.

Hülkenberg vystoupil z letadla a hned byl rychlejší než Stroll. Foto: Racing Point

Daniel Ricciardo čtyřikrát dokončil závod jako "nejlepší ze zbytku světa", kam se loni počítali všichni kromě závodníků týmů Mercedes a Red Bull. Nikomu se to nepodařilo častěji, pouze Charles Leclerc byl stejně dobrý.

Nešťastník Esteban Ocon zaznamenal loni nejvíce odstoupení z jezdců, kteří neodstoupili kvůli havárii nebo jezdecké chybě. Za jeho čtyři nedokončené závody nesou vinu chladič, brzdy, hydraulika a spojka.

Pro Sebastiana Vettela to byla nejhorší sezona během jeho dosavadní kariéry ve F1. V šampionátu skončil až na 13. místě. Pravda, před 13 lety skončil v nováčkovské sezoně čtrnáctý, jenže tehdy odjel pouze osm ze 17 závodů.

Ze všech dvojic týmových kolegů byla ta Ferrari bodově nejnevyváženější. Charles Leclerc Scuderii přivezl 74,8 procenta všech její bodů.

Vítězství Pierra Gaslyho v Itálii ve voze AlphaTauri bylo prvním triumfem jezdce nesedícího v Mercedesu, Red Bullu nebo Ferrari od prvenství Kimiho Räikkönena s Lotusem v první velké ceně sezony 2013.

"Neexistuje horší místo v cíli než jedenácté," postěžoval si Daniil Kvjat v cíli VC Bahrajnu. Tehdy ještě nevěděl, že je to pouze druhé ze tří jeho jedenáctých míst v sezoně 2020. Nikdo nebyl jedenáctý častěji, pouze Nicholas Latifi obsadil první nebodovanou pozici také třikrát.

Kimi Räikkönen měl nejvíce nebodovaných dojezdů do cíle - čtrnáct. I on se ale o svůj primát dělí s Latifim.

V letech 2018 a 2019 na startech nejvíce vydělával Stroll, v roce 2020 žezlo přebral Antonio Giovinazzi. V prvním kole po zhasnutí červených světel stihl získat dohromady 48 pozic, v průměru 2,82 na jeden závod.

Giovinazzi byl slabší v kvalifikacích, ale aspoň pak měl po startu koho předjíždět. Foto: Alfa Romeo

Nejvyrovnanější dvojici kvalifikantů měl Haas. V kvalifikacích neovlivněných deštěm byl Romain Grosjean v průměru o 0,02 sekundy rychlejší než týmový kolega.

Kevin Magnussen má primát v počtu odstoupení. Šachovnicovou vlajku neviděl šestkrát.

Nejméně vyrovnanou dvojici měl v kvalifikacích Williams. George Russell byl v průměru rychlejší o propastných 0,563 sekundy.

Nicholas Latifi má nejméně účastí ve druhé části kvalifikace. Dostal se tam jednou.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: AlphaTauri