Novinky

  • 05.01.2025 Good Tomáš Ouředníček vyhrál 5. etapu Rally Africa Eco Race

  • 27.12.2024 Good Ferrari Sainzovi darovalo SF-75, ve kterém zvítězil na Silverstonu

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

Facebook Instagram

Pouze dva týmy nevyměnily jezdce

Pouze dva týmy nevyměnily jezdce

Jaké další změny přinese nová sezona?

Začal nový rok, správný čas podívat se na to, co nového nás čeká v sezoně 2025. Začneme jezdci, přestupový kolotoč byl před poslední sezonou současné generace vozů opravdu intenzivní, protože týmy chtějí své jezdecké dvojice poznat a nechat si je jako konstantu i do roku 2026, což pomůže při analyzování a vývoji zcela nového vozu.

Do Williamsu přestupuje Carlos Sainz, který musel ve Ferrari udělat místo Lewisi Hamiltonovi, kterého Mercedes nahradí italským nováčkem Andreou Kimim Antonellim. Italské Ferrari dopomohlo k místu u Haasu britskému nováčkovi Oliveru Bearmanovi. Druhé místo u Haasu uvolnil Nico Hülkenberg, který se připojí k Sauberu po boku brazilského nováčka Gabriela Bortoleta, ze kterého se v Abú Zabí stal šampion F2. Bearmanovým kolegou bude Esteban Ocon z Alpinu, kde tak vzniklo místo pro Jacka Doohana, nováčka z Austrálie. S nezměněnou jezdeckou dvojicí vstoupí do sezony 2025 pouze týmy McLaren a Aston Martin. Red Bull nahradil Sergia Péreze Liamem Lawsonem a Racing Bulls tak mohl přivítat Isacka Hadjara. Více než čtvrtinu pole tedy obsadí nováčci. O místa přišli Kevin Magnussen, Kuan-jü Čou, Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Logan Sargeant a Sergio Pérez, přičemž musíme zmínit i Franca Colapinta, neboť ten se vrací na místo náhradníka Williamsu.

Vítězové Poháru konstruktérů zůstávají spolu, stejně jako jezdci Aston Martinu. Foto: McLaren

Mezi týmy je jedinou změnou jméno menšího z týmů Red Bullu. Loni se do šampionátu přihlásil pod jménem Visa Cash App RB Formula One Team, letos je to Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team. Nejspíše budeme nadále slýchat i zkratku VCARB, ale členové týmu už na konci loňského roku často mluvili o stáji Racing Bulls. Tým nadále sídlí v italské Faenze, ale v zimě zároveň otevírá i pracoviště v anglickém Milton Keynes, v areálu sesterského Red Bull Racingu, které je modernější a větší než to, které měl v Bicestru. Juniorský tým se tak opět více sbližuje s A-týmem a bude mít lepší možnosti lanařit britskou pracovní sílu, které je ve F1 většina. Velkou novinku má také Aston Martin, vlastní větrný tunel v jeho areálu v Silverstonu místo hraní druhých houslí v tunelu Mercedesu.

Co se kalendáře velkých cen týče, jsou v něm tytéž tratě jako loni, ale není stejný. Začátek sezony ovlivní Ramadán, kvůli kterému se Bahrajn a Saúdská Arábie vzdaly prestižních pozic na začátku sezony. Šampionát 2025 díky tomu opět jednou začne v Austrálii, a to až 16. března. Následovat budou Čína a Japonsko, teprve pak zmíněné dvě velké ceny na Arabském poloostrově. Tripleheader Japonska s Bahrajnem a SA vyrovná pozdější začátek šampionátu. Následuje Miami a pak už evropská část sezony. Kromě toho si Španělsko přehodilo místo s Kanadou a Maďarsko s Belgií. Před druhou jmenovanou dvojicí bude třítýdenní volno místo dvoutýdenního. Vyrovná se to mezi závody v Singapuru a v Austinu, kde byla loni moc dlouhá třívíkendová přestávka a letos je budou dělit pouze dva volné víkendy. Sezona skončí o jeden den dříve než loňská, tedy 7. prosince, opět v Abú Zabí.

Předsezonní testování bude i letos v Bahrajnu, avšak týmy se poprvé potkají na velkolepém eventu v Londýně. Již 18. února tam všech 10 stájí představí publiku své jezdce, seznámí je se svými krátkodobými ambicemi a ukáží jim “vzhled svých nových vozů“ (pravděpodobně jen nové lakování na loňských nebo hybridních vozech). Jediný třídenní předsezonní test začne 26. února.

V pravidlech se toho mění málo. V tichosti a bez řádného vysvětlení mizí ze sportovních pravidel bod, který byl udělován za nejrychlejší kolo závodu, pokud jej dosáhl jezdec, jenž byl mezi prvními deseti v cíli. Nejspíše nebude náhodou, že se na tom účastníci F1 dohodli krátce poté, co Daniel Ricciardo za neobvyklých okolností o tento bod obral Landa Norrise, aniž by ho on sám získal. Prý jen pro radost.

Do technických pravidel přibylo povinné zařízení ochlazování jezdce. Pro případ, že v předpovědi počasí se přesáhne teplota 30.5 °C nebo pokud to před víkendem nařídí ředitel velké ceny. Minimální povolená hmotnost vozu se o takovém víkendu zvedne o 5 kilogramů. Jezdec bude ochlazován pomocí chladné vody cirkulující mezi chladičem ve vozu a chladící vestou, kterou si oblékne pod overal.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Ferrari