Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co ukrývá tlustý kryt motoru Renault?

Co ukrývá tlustý kryt motoru Renault?

Alpine vykročilo vlastní cestou.

Vůz je Alpine, motor je Renault, ale spolu spadají pod jeden tovární tým, který se před letošní sezonou nebál experimentovat. Zatímco některé vozy se dají od sebe navzájem odlišit až při detailním pohledu, vůz Alpine A21 si nelze splést se žádným jiným. Za kokpitem je masivní kryt motoru, jaký nebyl ve F1 vidět už desítky let.

"Tuto cestu jsme si zvolili. Přišli jsme na to, že zeštíhlení bočnic má velmi pozitivní efekt, co vlastně ani není nic tak nového," vysvětluje Marcin Budkowski, nový výkonný ředitel týmu. "Proto jsme se rozhodli změnit a přemístit některé objemné věci a umístili jsme je za přívod vzduchu. "Ano, vznikla tam výrazná boule, ale ono to funguje. Na jedné straně sice je kompromis v tom, kde se nachází těžiště vozu, ale jako obvykle, aerodynamika vítězí i nad hmotností a těžištěm."

Techničtí analytici hned přišli na to, že za jezdcovou hlavou se nyní nachází velkých chladič. Jelikož po stranách již nejsou chladiče, nebo jsou jen malé, Alpine se může pochlubit úzkými boky. K negativům zmíněným Budkowskim je třeba přičíst, že masivní kryt motoru zvyšuje aerodynamický odpor vozu a snižuje množství vzduchu proudící na zadní křídlo.

Hlavní výhodou tohoto řešení bude, že mezi bočnicemi a okrajem podlahy má A21 více prostoru než jiné vozy. A jelikož právě podlaha a difuzor byly v zimě oříznuty úpravou technických pravidel, zvýšení efektivnosti těchto zmenšených ploch může přinést velké zisky v časech na kolo.

Za masivním airboxem se ukrývá masivní chladič. Foto: Alpine

Tým se po loňském pátém místě určitě chce vrátit do čela svorky pronásledující top týmy. Které stáje Budkowski vidí jako hlavní konkurenty?

"Popravdě řečeno, vůbec netuším. Těžko něco předpovídat, na někoho ukázat prstem. Naši stratégové dělají přepočty podle pneumatik, paliva a podobně, jelikož nás samozřejmě také zajímá, jak na tom jsme ve srovnání s ostatními. Ale řekl bych, že už nebudeme mluvit o středu pole, ale pouze o poli.

Samozřejmě očekáváme Mercedes vpředu. Sice měl problémy, ale asi i jezdil s nadváhou, hlavně na začátku. A Red Bull by také měl být velmi silný. Ale za nimi bude prostě pole ostatních vozů. A těžko říct, kde v tom poli budeme my. McLaren vypadá dobře, rychle. Aston Martin byl rychlý, když byl na trati. Opravdu těžko říct."

Zdroj: RaceFans, MotorsportWeek, planetf1, úvodní foto: Alpine