Hamilton se ubránil nervy drásající stíhačce
VC Bahrajnu – závod
Nový ročník F1 odstartoval v Bahrajnu skvělým soubojem mezi Hamiltonem a Verstappenem. V závěru se sice Holanďan dostal do vedení, ale opustil při tom trať a na pokyn ředitelství závodu vrátil vedení Hamiltonovi.
Na startu došlo proti výsledkům kvalifikace k jediné změně. Vettel dostal penalizaci za nerespektování žlutých vlajek a odsunul se na roštu až na poslední místo. Na první pozici stál Verstappen ve voze Red Bull, který nenašel přemožitele ve třech trénincích ani v kvalifikaci. Teplota vzduchu byla na začátku závodu 20 °C, asfaltu 28-29 °C, vítr vál rychlostí kolem 1 m/s.
A jak na tom byli jezdci s pneumatikami? Na měkké směsi vyjížděli Leclerc, Ricciardo, Norris, Sainz, Alonso, Stroll, Russell, Ocon a Latifi, ostatní obuli střední variantu. Pérez bohužel zastavil už v zaváděcím kole a nedostal se ke svému 11. místu na roštu. Závod kvůli tomu nebylo možné odstartovat a zbytek pole se vydal do dalšího zaváděcího kola. Pérez zamířil do uličky před boxy, z níž musel odstartovat do závodu.
Po startu si Verstappen udržel vedení, před Bottase se dostal na třetí pozici Leclerc. Nejzajímavější souboj však sváděli týmoví kolegové Norris a Ricciardo. Než jezdci dorazili do cíle úvodního kola, zpomalil je safety car značky Aston Martin. V bezpečnostní zóně totiž zůstal stát s rozbitým haasem Mazepin. Pérez využil pomalou jízdu k návštěvě boxů a výměně pneumatik.
McLaren si udržel loňskou formu, jak dokázal čtvrtým místem Lando Norris. Foto: McLaren
Na začátku 4. kola se začalo znovu závodit. Verstappen udržel vedení, Leclerc útočil na mercedesy a Gasly se propadal s poškozeným předním křídlem. Neuběhlo ani jedno kolo a ředitel závodu aktivoval virtuální safety car. Mimo trať se roztočil Schumacher.
Jakmile se rozsvítila zelená, Leclerc okamžitě zaútočil na Bottase. Mercedesy dostaly zprávu, že Verstappen má potíže s diferenciálem. V 9. kole Norris předjel Leclerka, ale jezdec Ferrari se s tím nehodlal smířit. Pořadí se stabilizovalo a po 10 kolech mělo podobu Verstappen, Hamilton, Bottas, Norris, Leclerc, Ricciardo, Stroll, Alonso, Sainz, Giovinazzi, Räikkönen, Pérez, Ocon, Cunoda, Vettel, Russell, Latifi, Schumacher a Gasly.
Patrně největším zklamáním byl mátožný výkon Sebastiana Vettela. Foto: Aston Martin
Náskok Verstappena se pohyboval kolem dvou vteřin, Bottas ztrácel další čtyři. Ostatní se už zpomalovali vzájemnými souboji. Ve 12. kole si dojel pro nové střední pneumatiky Alonso. V dalším kole ho následovala řada dalších jezdců včetně Norrise a Leclerka. Hamilton obul tvrdé gumy, takže vsadil na vytrvalost. Šampion i na tvrdé směsi okamžitě zajel nejrychlejší kolo. Bylo téměř o tři vteřiny rychlejší než Verstappenovo!
Byla to inspirace pro Bottase, který si také dojel pro nové pneumatiky. Vedoucí jezdec odolal a dál setrvával na trati, ale jen o jedno kolo déle. Na střední směsi se však vrátil na trať až za Hamiltonem. Mercedesu se první taktický tah vydařil. Od 17. kola jsme viděli dobře známý obrázek: Hamiltona ve vedení velké ceny.
Verstappen ztrácel 6,5 vteřiny a nebyl spokojený se svým vozem, hlavně s přilnavostí zadní části. Po 20 kolech už měli všichni kromě Vettela za sebou zastávku v boxu. Pořadí bylo Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Leclerc, Ricciardo, Stroll, Vettel, Alonso, Sainz, Räikkönen, Pérez, Ocon, Cunoda, Giovinazzi, Russell, Latifi, Schumacher a Gasly.
Verstappen byl trvale o něco rychlejší a po desetinách stahoval ztrátu na Hamiltona. Pérez po zastávce v boxu znovu postupoval kupředu a předjížděl jednoho soupeře za druhým. Od sedmé pozice už to tak rychle nešlo.
Přesně v polovině závodu byl v čele Hamilton o 1,7 s před Verstappenem. A v té chvíli se vydal znovu do boxu pro další sadu tvrdých pneumatik. Na té první tedy dlouho nevydržel. Situace byla naruby. Hamilton ztrácel 20 vteřin a musel dotahovat. O kolo později měnil kola i Bottas, ale mechanikům se práce na pravém předním nedařila. Fin tím ztratil něco kolem sedmi vteřin.
Ve 33. kole musel kvůli problémům se zadními brzdami odstoupit Alonso. Obnovená premiéra exmistra světa v týmu Alpine (dříve Renault) tedy nevyšla podle představ. Předjížděcími manévry udivoval dvacetiletý Cunoda, i když bojoval jen ve středu pole. Ve 38. kole si dojel pro nové pneumatiky Pérez a klesl na osmou pozici. Vzápětí ho následoval i Verstappen. Vrátil se na tvrdé směsi s mankem 8,2 s na Hamiltona. Rozdíl ve stáří pneumatiky u vedoucích jezdců byl 11 kol ve prospěch Verstappena.
Verstappen před Hamiltonem, ale cílem oba protagonisté velké ceny projeli v opačném pořadí. Foto: Red Bull
Po 40 kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Leclerc, Ricciardo, Pérez, Stroll, Sainz, Cunoda, Räikkönen, Vettel, Ocon, Giovinazzi, Russell, Gasly, Latifi a Schumacher.
Verstappen okamžitě po návratu z boxů zajel nejrychlejší kolo a 15 kol před cílem měl ztrátu jen 6,1 s. Pole jezdců se natáhlo a souboje ustaly. Pouze Pérez se přibližoval Ricciardovi. Ve 44. kole klesl rozdíl mezi Hamiltonem a Verstappenem pod pět vteřin. Snižoval se po desetinách. Ocon a Vettel měli v první zatáčce drobnou kolizi, při níž si viník Vettel poškodil přední křídlo.
Deset kol před cílem klesl náskok Hamiltona pod čtyři vteřiny. Sainz předjel Strolla a posunul se v premiéře za Ferrari na 8. místo. Souboj o vítězství vrcholil a každé další kolo hrálo ve prospěch Hamiltona. Verstappen potřeboval stáhnout ztrátu pod vteřinu, aby mohl využít DRS. Stalo se pět kol před cílem.
V 53. kole Verstappen poprvé zaútočil a na druhý pokus se mu předjetí podařilo. Jenže při tom vyjel z tratě a proto na základě pokynu ředitelství závodu pustil Hamiltona zpátky do vedení. K dalšímu útoku se však nedostal a šampion uhájil vydřené vítězství. Byla to skvělá bitva, která ozdobila úvodní závod sezony. Bottas si v závěru dojel pro čerstvé pneumatiky a zajel nejrychlejší kolo.
Norris dojel pátý a potvrdil rychlost McLarenu. Pérez korunoval skvělý výkon pátým místem po startu z uličky před boxy. Dobrou premiéru absolvoval také Cunoda, který si dojel pro dva body.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:32:03,897 | 56 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +0,745 | 56 | 18 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +37,383 | 56 | 16 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +46,466 | 56 | 12 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | +52,047 | 56 | 10 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +59,090 | 56 | 8 |
7. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +66,004 | 56 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +67,100 | 56 | 4 |
9. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | +85,692 | 56 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +86,713 | 56 | 1 |
11. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | +88,864 | 56 | 0 |
12. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
13. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | -1 kolo | 55 | 0 |
14. | George Russell | Mercedes | Mercedes | -1 kolo | 55 | 0 |
15. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | -1 kolo | 55 | 0 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
17. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | DNF | 52 | 0 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | DNF | 51 | 0 |
Fernando Alonso | Alpine | Renault | DNF | 32 | 0 | |
Nikita Mazepin | Haas | Haas | DNF | 0 | 0 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes